כזאת ניסיתי:GK61

מקלדות מכניות הפכו בשנים האחרונות למשאת נפשם של העוסקים בגיימינג. המקלדות האלו הן לרוב עמידות יותר, התחושה בלחיצה, הפידבק, טוב יותר, ניתן להתאים באופן אישי את תאורת המקשים שלהן, והן מגיבות מהר יותר ממקלדות קונבנציונליות. מה עושים גיימרים (או לחילופין, סתם אנשים בא להם על מקלדת מכנית) שמעוניינים להנות מכל היתרונות האלו, ואין להם כסף, או רצון להוציא את הסכומים שעולות מקלדות מכניות לגיימרים כמו ה-SteelSeries Apex 7 TKL? הולכים על אופציות זולות יותר כמו GX61.

GK61 (צילום: גד גניר)



ה-GX61 היא מקלדת מכנית שאני חייב להודות שטרם הצלחתי להבין מי היצרן העומד מאחוריה. היא נמכרת תחת מספר מותגים: Skyloong (המותג שהופיע על אריזת המקלדת שבדקתי), אך לפעמים גם ניתן למצוא אותה תחת המותג "HK Gaming", (המותג שהופיע בדף המכירה באתר ששלח לי אותה) "Geek Customized", סתם "Geek" ועוד. למיטב ידיעתי הן אמורות להיות זהות, אבל אם אתם לא מעוניינים בהפתעות, לכו על המותג שאני התנסיתי בו. כך או כך, ה-GK61 זוכה לפופולריות מפתיעה ביחס למוצר עם מותג מעורפל, ובניגוד למוצרים סיניים עלומי שם רבים אחרים, יש המון משתמשים ברשת שמשתפים מחוויותיהם איתה, אצל רובם המוחלט מדובר בחוויות חיוביות ורושם כללי טוב.


זה לא אומר שהיא לכולם. כפי שנרמז בשם הדגם, מדובר במקלדת עם 61 מקשים. לשם השוואה, מקלדת מלאה סטנדרטית כוללת כ-100 מקשים. אז נכון, המאה מקשים כוללים גם את מקשי המספרים בצד, שניתן ללמוד להסתדר בלעדיהם, אבל כאן, על מזבח הקומפקטיות, אוחדו לא מעט מקשים וכדי לעשות שימוש בפקודות שפעם הוקצה להם מקש ספיישל, תצטרכו ללחוץ כאן במקביל על מקש ה-Function. זה מה שקרה למקשי החצים, שכעת חולקים מקש אחד יחד עם Alt, Ctrl, סימן שאלה ותפריט. PageUp, PageDown, Home,End, כולם איבדו את הבית ושוכנים כרגע בתוך מקשי האותיות. אפילו Delete כבר לא חי לבד, ונאלץ לחלוק מקש שותפים עם האות "M". אני מתרגל מהר יחסית למקלדות, ונתקלתי במקלדות זוועתיות של מחשבים ניידים, ועדיין, האתגר להתרגל למקלדת הזאת מהבחינה הזאת של צמצום מספר המקשים היה קשה יחסית אם כי לאחר מספר ימים כבר הרגשתי מספיק בנוח איתה, ואפילו העובדה ששילוב המקשים Ctrl+Alt+Delete, הפך ל-Ctrl+Alt+Delete+Fn נראתה לי סבירה ונסבלת.


GK61 (צילום: גד גניר)

GK61 (צילום: גד גניר)

GK61 (צילום: גד גניר)



למה בכלל לצמצם את מספר המקשים? כדי שהמקלדת תהיה קומפקטית ככל הניתן, ולא תתפוס נדל"ן יקר ערך על שולחן הגיימינג שאמור לאכלס עכבר, גיימפאד, ג'ויסטיק או הגה. במקלדות המוגדרות כ-TKL, ההקרבה פחות משמעותית, אבל כאן, במקלדת שרוחבה קטן מזה של מחשב ה-15.6 שלי, נדרש בפירוש יותר זמן להתרגל אליה. המקלדת עצמה כבדה באופן מפתיע, אבל זה מתבקש במקלדת מכנית שאמורה לעמוד בזעזועי ההקלדה ולהשאר יציבה. ביחס למקלדת מכנית שתשאיר לכם עודף משטר של 200 ש"ח, איכות הבניה כאן לא רעה בכלל. נקודת התורפה היא במקשים עצמם: הם עשויים פלסטיק ABS זול שנוטה להתכסות בשכבה מבריקה - שמנונית לאורך זמן, תופעה שאפיינה מקלדות זולות בעבר. מעבר לכך, המקשים מעט "מרקדים" במקומם אבל לא מדובר במשהו שמפריע באמת בשימוש יומיומי. מתחת למקשים מסתתרים ה"סוויצ'ים", המנגנונים שמייצרים את התחושה הייחודית של הקלדה במקלדת מכאנית. במקרה של המקלדת שבדקתי מדובר בסוויצ'ים אופטיים חומים. סוויצ'ים אופטיים מתאפיינים בתגובה מהירה משום שרישום ההקלקה עליהם לא מתבצע דרך מגע פיזי כי אם ע"י שבירה של קרן אור. סוויצ'ים חומים בין אם הם רגילים ובין אם הם אופטיים, מייצרים תחושה של התנגדות בינונית ללחיצה, ונוהגים להתייחס אליהם כמעין פשרה בין סוויצ'ים כחולים (עם התנגדות גבוהה יחסית, ו"קליק" חזק יחסית) המותאמים לגיימינג, לסוויצ'ים אדומים (התנגדות נמוכה, תנועה חלקה וליניארית) המותאמים למי שמקליד הרבה. ה-GK61 במונחי מקלדת מכאנית לא רועשת במיוחד, אבל גם לא שקטה במיוחד באופן כללי. הרעש שהיא כן מייצרת, קשור יותר להדהוד הרעש של "ריקוד" המקשים, מאשר ללחיצות עצמן. בסופו של דבר, זו מקלדת מכאנית למהדרין, רועשת, עם מקשים קשים יותר מאלו של מקלדות סטנדרטיות, ומי שרוצה לחוות את החויה המכאנית, יקבל כאן את מבוקשו.


GK61 (צילום: גד גניר)

GK61 (צילום: גד גניר)

GK61 (צילום: גד גניר)

GK61 (צילום: גד גניר)



אחת האטרקציות ב-GK61 היא היכולת לשדרג ולהחליף בה מרכיבים: ניתן להחליף את הבסיס עליו היא יושבת, את המקשים (במקשי PBT איכותיים, שלא מתכסים בשכבה השמנונית עליה דיברתי קודם) ואפילו את הסוויצ'ים עצמם בסוויצ'ים אופטיים אחרים. המקלדת מגיעה אפילו עם כלים המיועדים להסרת המקשים ולשליפת הסוויצ'ים. כיאה למקלדת גייינג, GK61 מוארת, וניתן לשלוט בצבעים, כמו גם באפקטים שלהם, להאיר מקשים ספציפיים או איזורים במקלדת בצבע מסוים לבחירתכם ועוד. השליטה בכל הטוב הזה מתבצעת דרך אפליקציה למחשב שאמנם תורגמה לאנגלית, אבל עדיין מאוד מסורבלת ולא נוחה לשימוש בעליל. דרך האפליקציה תוכלו גם להקליט רצפי הקשות כמאקרו עבור משחקים ולשמור אותם.


(+)
  • זולה להפליא
  • ניתנת לשדרוג ולהחלפת חלקים בקלות
  • כיף להקליד איתה

(-)
  • קשה להתרגל ל-61 מקשים בלבד
  • מקשי פלסטיק ABS
  • תוכנת שליטה מסורבלת ולא ידידותית

מחירה של GK61 בהזמנה מחו"ל, כולל דמי משלוח עומד על 60 דולר (עדכון: ניתן לרכוש את המקלדת ב-49.99 דולר בלבד בהזנת קוד קופון BG47f43c בעגלת הקניות), פחות מ-200 ש"ח ופחות מרף המכס לתשלום מע"מ. זו דרך מאוד זולה להתנסות במקלדת מכאנית אמיתית, אם כי היא בפירוש לא לכל אחד: 61 מקשים זה ממש מעט, ותקופת ההסתגלות תהיה קשה וכואבת. אם אתם לא חוששים מהאתגר, היא בהחלט יכולה לשדרג את חויית ההקלדה והגיימינג שלכם, מבלי לקרוע לכם את הכיס.



Post a Comment

חדש יותר ישן יותר