כזאת ניסיתי: Proof

הפגוש שיצא קצת ממקומו בצד ומכסה המנוע שלא היה סגור עד סופו לא השאירו מקום לספק: הרכב האהוב שלי חווה טראומה בלילה בחניון התת הקרקעי בבניין. פתק עם פרטים, למקרה שתהיתם, לא הושאר. אפילו מצלמת הרכב שלי, שמכריזה בגאווה על תחילת צילום חירום עם כל עליה על פס הרעדה, ויודעת תיאורטית גם לתעד במקרה של פגיעה ברכב בחניה, כשלה ברגע האמת ולא צילמה את האירוע. מה שנותר לי לעשות זה לשלוח איום סרק בקבוצת הוואטסאפ של הבניין על כך שמספר הרכב הפוגע צולם ולא אהסס לפנות למשטרה אם לא יפנה אליי ויסגור בינינו את הפרטים, אבל גם זה לא ממש עבד. 

Proof (צילום: דרור כץ)



מצלמת הדרך Proof FR400 מבית קוברה שהגיעה אליי מספר שבועות לאחר מכן נראית אמנם כמו מצלמת דרך סטנדרטית, אבל מדובר למעשה במערכת שלמה שמציעה מגוון תכונות מתקדמות שאמורות לשמור על הרכב שלכם גם כשאינכם בסביבה, ואף לעדכן אתכם בזמן אמת במצבי חירום. המערכת כוללת מצלמה קדמית, אנטנת GPS ומצלמה אחורית, ומותקנת על ידי מתקין מוסמך של קוברה. המצלמה הקדמית קטנה יחסית וממוקמת בין המראה הקדמית לשמשה כך שאינה מפריעה לשדה הראיה, ומאחר שהיא מקבלת את כל החשמל שהיא צריכה ישירות מהרכב, אין כבל שמשתלשל ממנה אל שקע המצת ברכב שלכם. המצלמה מאכלסת גם כרטיס זכרון בנפח 64 גיגה וכרטיס סים. העובדה שהמצלמה מחוברת לרשת LTE נותנת לה יכולות שיוצאות מגבולות התיעוד, ונכנסות לטריטוריה של בקרה ומעקב בזמן אמת אחרי הרכב, ו-Proof עושה שימוש נרחב ביכולת הזאת.


המצלמה הראשית היא מצלמת 1080p שמצלמת סרטונים חדים, מפורטים וברורים. גם בנהיגה בלילה מקבלים תמונה שמישה, אם כי פחות מפורטת מן הסתם כך שיהיה לכם קשה לזהות מספרי רישוי של רכבים אחרים. כל נסיעה מתועדת: ברגע שהכנסתם את המפתח לסוויצ', ההקלטה מתחילה ונשמרת על כרטיס הזכרון. שעת נסיעה תופסת נפח זכרון של כ-5 גיגה, מה שאומר שבהנחה שאתם נוסעים בממוצע כשעתיים ביום, המצלמה תשמור לכם סרטוני נסיעות של עד 6 ימים אחורה, כאשר הקלטות חדשות דורסות את ההקלטות הישנות. בכל סרטון מופיע בתחתית מידע על השעה והתאריך בו צולם, קואורדינטות של הרכב ב-GPS, ומהירות הנסיעה. אל הסרטונים ניתן לגשת דרך האפליקציה ולהוריד אותם אל הטלפון שלכם מרחוק (דרך הרשת הסלולרית), או לחילופין בחיבור WiFi ישיר אם אתם נמצאים בתוך הרכב.


Proof (צילום: דרור כץ)




המצלמה האחורית מצלמת ברזולוציית 720p. מאחר שהיא מותקנת על השמשה האחורית שנוטה לצבור לכלוך, וברוב הרכבים אין מגב אחורי שינקה את הזוהמה, משימת התיעוד שלה מאתגרת במיוחד. האיכות של הסרטונים שהיא מצלמת לא מרשימה כמו זו של המצלמה הקדמית, אבל זה עדיף על כלום.







Proof יודעת להקליט גם את הקולות ברכב, והיא לא מסננת דבר: המוזיקה מהרדיו, שיחות הטלפון שלכם, הקללות שאתם מסננים כלפי נהגים אחרים, הכל מתועד. כל עוד זה ביניכם לבין עצמכם, אין עם זה בעיה, וזה עוד רובד למידע שאתם שומרים לעת הצורך על היסטוריית הנהיגה שלכם. ברגע שתשאילו את הרכב שלכם עם המצלמה לבן משפחה, או אפילו אם תמסרו אותו למוסך, אם אתם מעוניינים להיות אזרחים שומרי חוק, עליכם יהיה לדווח לו מראש על הקלטת הקול, או לחילופין לבטל אותה, האפשרות קיימת. להגנתם של מעצבי האפליקציה של Proof, ישנו דיסקליימר לצד הפקד ששולט על ההפעלה והכיבוי של הקלטת האודיו. המצלמה לא רק מקליטה אודיו, היא מאפשרת לשדר אודיו למשתמש ברכב. אני לא מצליח לחשוב על הזדמנות לעשות שימוש ביכולת הזאת למעט אולי מצבים של גניבת רכב, וגם אז, המחשבה על לאיים על הגנב אולי נשמעת מלהיבה, אבל היעילות של העניין מוטלת בספק. אם הנוהג ברכב מוכר לכם, אין לצורת התקשורת הזאת שום יתרון על פני שיחה סטנדרטית בטלפון, להיפך, קשה לנהל שיחה ככה כי יש דיליי משמעותי בין הצדדים ולצעוק על מישהו במפתיע דרך הרמקול של המצלמה זו דרך לא רעה בכלל לגרום לו לעשות תאונת דרכים עם הרכב שלכם, אבל היי, יהיה לכם תיעוד של האירוע.


המעקב לא נגמר בוידאו ואודיו: המערכת מתעדת בכל נסיעה מה היה המסלול שלכם ושומרת גם את ההיסטוריה הזאת. מעבר לכך, באפשרותכם להגדיר איזור מסוים שמותר לנסיעה, ויציאה מהאיזור הזה תקפיץ לכם התראה. את האיזור אתם מגדרים בעצמכם על גבי מפה באפליקציה, מגדירים את שם האיזור והכיתוב בהתראה שיקפוץ לכם בטלפון ברגע שמי שנוהג ברכב יצא מגבולות האיזור הזה. זה יכול להיות שימושי להורים שמעוניינים לדעת לאן הילדים שלהם לוקחים את הרכב, ולקבל דיווח בזמן אמת אם יצאו מהאיזור שהגדרתם להם לנסוע בו. מה חסר לי? התראות על מהירות מופרזת: המצלמה מצויידת ב-GPS, יכולה לחשב את המהירות בזמן אמת ואף מספקת את התיעוד הזה כאמור בצילומי הוידאו. אם כך, למה ש-Proof לא תעשה שימוש במידע הזה ותדווח לי גם על חריגות מרף מסוים של מהירות נסיעה שהגדרתי?


ומה לגבי חניה? Proof מצלמת תמונה מהמצלמה הקדמית והאחורית ברגע שחשה שהרכב נפגע. לשמחתי, אף רכב אחר לא פגע ברכבי במהלך השימוש במצלמה, כך שקשה לי להבטיח לכם בוודאות מוחלטת שהיא תצליח היכן שהמצלמה שלי כשלה, אבל מה שכן ניתן להגיד עליה שהיא לא מציקה סתם: קיבלתי התראות על כל כניסה לרכב מצד אחד, ומצד שני כשנענעתי אותו מבחוץ, התנועה לא חצתה את רף ה-G שהגדירו ב-Proof ככזה שמזוהה כפגיעה ברכב. חניתם במקום מפוקפק ואתם לא רוצים להשאיר את הגורל בידי היכולת של Proof לזהות פגיעה? אין בעיה, באפשרותכם לבצע צילום איטי בחניה. לאפשרות הזאת יש נקודת תורפה אחת: זה אומר שהמצלמה נשארת דלוקה כשהרכב כבוי וצורכת חשמל מהמצבר. מטעם Proof הבטיחו לי שמדובר בצריכה מינורית ביותר שנפסקת אוטומטית כשהיא מזהה שטעינת המצב ירדה מתחת ל-11.6V. 







האפליקציה בסה"כ יעילה, אך כמו אפליקציות ישראליות אחרות מעולם הרכב, אינה נאה במיוחד מבחינה ויזואלית, וגם האנגלית בתפריטים שלה טעונה שיפור. למרות האמור, ברמה הפרקטית לא קשה להתרגל אליה במהירות. היא מציעה במסך הראשי גישה מהירה להיסטוריית הנסיעות על גבי המפה, צפייה במה שהמצלמה מצלמת בזמן אמת, הגדרות המצלמה ("Setting") וגישה אל מאגר ההקלטות שלה. 


(+)

  • איכות צילום טובה

  • תיעוד ומעקב אחר מסלולי הנסיעה של הרכב

  • זיהוי פגיעה ברכב בחניה ושליחת התראות לנייד בזמן אמת


(-)

  • האפליקציה זקוקה לליטוש ויזואלי

  • אפשרות הקלטת הקול בעייתית מבחינה חוקית

  • יקרה לרכישה ונדרש תשלום קבוע כדי להנות מהתכונות המתקדמות שלה


Proof עושה הרבה יותר ממצלמת הדרך הממוצעת, ומחירה בהתאם: 1799 ש"ח. ההתקנה וכרטיס הזכרון כלולים במחיר הזה. מה שלא כלול במחיר הוא כרטיס הסים שמאפשר את היכולת להתריע בזמן אמת ולשלוט בה מרחוק. מחיר חבילת גלישה של 5 גיגה דרך קוברה עבור Proof עומד על 24.90 לחודש, כאשר שלושת החודשים הראשונים הם בחינם, ובכל מקרה אם יש לכם דרך להשיג חבילת גלישה זולה יותר, אין מניעה שתשתמשו בה במקום מה שמציעים בקוברה. אין ספק שעבור הבעלים של הרכב שרכש את המצלמה, מדובר במערכת שמספקת כמעט כל אפשרות מעקב שניתן לחשוב עליה, ועושה זאת מצוין. מצד שני, לא בטוח ששאר המשתמשים ברכב יתחברו לחויית האח הגדול הזאת.


9 תגובות

  1. זוועה של מצלמה. בזבוז כסף אטומי! האפליקציה מתנתקת כל הזמן, אין (!!) התראות בזמן אמת. אין!! לפעמים אני מקבלת התראה 2 דקות אחרי שאני כבר באוטו!! לא מתריע על פגיעת צד. תמיכה מתנשאת ווכחנית. מצטערת על הרגע שקניתי אותה. קירה לוי

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה לך מנעת ממני לרכוש אותה

      מחק
  2. כמה נכון פעם רביעית שמתקלקלת ברגע שנגמרת האחריות כל ביקור או תיקון 290 ש"ח כל הזמן התקשורת מתקלקלת

    השבמחק
  3. מהיום הראשון בעיות רציתי לשדרג לדגם החדש אבל אין מצב אכזבה נוראית כסף לפח

    השבמחק
  4. תודה רבה, בדיוק חשבתי אם לקנות מצלמה ממש דומה רק ללא הסים מעלי אקספרס ה 300 ש"ח או את ה PROOF, עזרתם לי להחליט.

    השבמחק
  5. באותו יום שקניתי גם החזרתי אותה מצלמה אחת הגרועות שיש לא מצדיקה את המחיר ואפליקציה צולעת, פשוט בזבוז של כסף

    השבמחק
  6. המצלמה טובה ועושה את העבודה כמו שצריך.

    השבמחק
  7. על הפנים!!! הכי גרוע זה השירות שלהם גם שנה עד שהם עונים ואח"כ רוצים על כל דבר 300 שקל. בחינם אפילו אני לא ממליץ על פרוף או קוברה או איך שהם נקראים

    השבמחק
  8. שרות גרוע ביותר

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר