כאלו ניסיתי: Sony WH-1000XM5

עם כל הכבוד ליצרניות אחרות, בשוק אוזניות ביטול רעשים סוני ו-Bose הן המזוהות ביותר עם הקטגוריה. Bose אמנם היתה זו שהפכה את ביטול הרעשים לתכונה כה פופולרית באוזניות הפונות לקהל הרחב, אבל סוני הדביקה את הפער במהירות: בשנת 2018 הציגה את MDR-1000X, הראשונות בסדרת אוזניות Over The Ear אלחוטיות בעלות מנגנון ביטול רעשים אקטיבי, אלטרנטיבה ל-QC35 של Bose שהוצגו שנה לפני כן ויושבות בדיוק באותה משבצת. אם הדור הראשון של סוני בקטגוריה הזאת עוד סבל מנחיתות מסוימת מול הדגם של Bose, הרי שמדור לדור של אוזניות בסדרה, הציגה סוני שיפור משמעותי, בעיקר בכל הקשור לביטול רעשים, ובשלב מסוים הפכו האוזניות שלה בעיני רבים לטובות בקטגוריה. לפני מספר שבועות הוצג הדור החמישי העונה לשם הלא ידידותי בעליל WH-1000XM5 ומביא איתו לראשונה שינוי משמעותי בעיצוב, לצד הבטחות לשיפורים גם באיכות הצליל ובביטול הרעשים.

Sony WH-1000XM5 (צילום: גד גניר)



השינוי בעיצוב הוא דרמטי. ארבעת הדורות שקדמו ל-WH-1000XM5 הציגו מראה כמעט זהה עם שינויים זעירים וכמעט בלתי מובחנים. בדור החדש העיצוב מודרני, חלק ונקי יותר וכולל מבנה קשת אחיד ורחב שלוחץ פחות על האוזניים של בעלי גולגולות גדולות. הקשת, שמרופדת כעת לכל אורכה, נפתחת באופן אחיד וללא שלבים וגם האוזניות עצמן והחיבור שלהן לקשת עברו שינוי עיצובי משמעותי. לטענת סוני, העיצוב החדש הוא לא לחלוטין מטעמי אסתטיקה. האוירודינמיקה המשופרת אמורה לסייע להן למנוע בצורה יעילה יותר רעשים של משבי רוח. מלבד האמור לעיל לגבי הקשת, העיצוב החדש לא שינה באופן מהותי את התחושה בשימוש באוזניות: הכריות רכות ונעימות למגע, האוזניות לא כבדות במיוחד (250 גרם, 4 גרם בלבד פחות מהדור הקודם ו12 גרם בלבד יותר מהמתחרות הישירות, Bose QC45), ונוחות סה"כ בשימוש ממושך.


במסגרת השינויים סוני ויתרה על החלק השני במנגנון הקיפול שמאפשר להן "לקרוס" לתוך עצמן. פירוש הדבר הוא ש-WH-1000XM5 תופסות נפח רב יותר מהדורות הקודמים, בין אם תבחרו לאחסן אותן בתוך הקייס המצורף ובין אם לא. היתרון היחיד שיש לצעד הזה הוא שקיפול האוזניות לתוך הקייס שלהן הוא פעולה פשוטה יותר וזריזה יותר, אבל למרות השיפורים, אם הייתי צריך לבחור, הייתי מעדיף את המנגנון המורכב יותר, את הנדל"ן הצנוע יותר שהקודמות תפסו לי בתיק, ואת העיצוב הישן והסולידי.


Sony WH-1000XM5 מול WH-1000XM3 (צילום: גד גניר)

Sony WH-1000XM5 (צילום: גד גניר)

Sony WH-1000XM5 (צילום: גד גניר)

Sony WH-1000XM5 (צילום: גד גניר)

Sony WH-1000XM5 (צילום: גד גניר)



השליטה באוזניות מתבצעת כפי שהתבצעה בכל הדורות שקדמו ל-XM5, באמצעות משטחי מגע גדולים בחלקן החיצוני של האוזניות עם מחוות די פשוטות ואינטואיטיביות: החלקה של האצבע לצדדים מאפשרת ניווט בין שירים, והחלקה אנכית שולטת על עוצמת השמע. שני הלחצנים היחידים הם לחצן הדלקה וכיבוי, ולחצן רב שימושי שכברירת מחדל מחליף בין מצב ביטול רעשים למצב שקיפות. 


ל-WH-1000XM5 זוג דרייברים בקוטר 30 מ"מ עם מגנט נאודיום שמייצרים צליל בטווח שנע בין 4 ל-40000 הרץ בחיבור חוטי, ו-20 עד 40000 הרץ בחיבור בלוטות'. תקן הבלוטות' הוא העדכני ביותר נכון לכתיבת שורות אלו, 5.2, והאוזניות תומכות במקודדי האודיו SBC ו-AAC הסטנדרטיים, כמו גם ב-LDAC, המקודד הקנייני של סוני שמאפשר הזרמת מוזיקה בתקן Hi-Res Audio. כפי שזה בדר"כ באוזניות סגורות באופן כללי, וכפי שזה בשאר האוזניות בסדרה הזאת, גם WH-1000XM5 מתאפיינות בחתימת צליל חמה, אבל נקייה, מפורטת ורחבה, ככל שאוזניות סגורות יכולות להיות. מבחינתי, ברגע שהעברתי באפליקציה לאקולייזר המוגדר מראש "Excited" קיבלתי את הצליל שאני אוהב והן נשמעו נפלא, עם ביצועים מעולים לאורך כל טווחי הצליל, עם באסים עוצמתיים אבל מדויקים ובו זמנית צליל מפורט ונקי. האם יש שיפור דרמטי מהדורות הקודמים מהבחינה הזאת שמצדיק שדרוג? כנראה שלא, אבל יש שיפור בבהירות של הצליל ובאופן שבו הן מתרחקות מהצליל החם או לפחות מקזזות את ההיבטים הפחות חיוביים בצליל של אוזניות סגורות.


גם בכל הקשור לשיחות, WH-1000XM5 עושות עבודה מצויינת: איכות הצליל היתה מעולה ועוצמת השמע היתה בהחלט מספקת. הפידבק שקיבלתי מהאנשים איתם שוחחתי היה שאיכות הצליל טובה מאוד, ומשבי רוח חלשים עד בינוניים בכלל לא נשמעו בצד השני, כמו גם רעשי רקע. משבי רוח חזקים נשמעו, אבל חלש מאוד ולא הפריעו לשיחה עצמה. 


הדגמים האחרונים של האוזניות מהסדרה הציגו שיפור משמעותי באיכות ביטול הרעשים, ו-WH-1000XM5 ממשיכות את המגמה הזאת. המעבד שאחראי על ביטול הרעשים, V1, שהוצג כבר בדגם הקודם, משודך ל-8 מיקרופונים שונים (לעומת ארבע ב-WH-1000XM4) שקולטים את השמע הסביבתי והוא עושה עבודה נפלא בהעלמת הצלילים בטווח הנמוך והבינוני. ה-WH1000XM5 לא יעלימו לחלוטין צלילי שיחה בקירבתכם, אבל הן מחלישות אותם באופן משמעותי, והופכות אותם לנסבלים הרבה יותר. גם כאן, אין שיפור דרמטי לעומת הדורות הקודמים, לפחות לא בביטול הרעשים בתדרים הנמוכים, אבל השיפור ביכולת של האוזניות האלו להתמודד עם רעשים בתדרים גבוהים יותר בהחלט מורגש.


אפליקציית Headphones של סוני לשליטה על האוזניות מציעה מגוון מרשים של תכונות מתקדמות: האוזניות יודעות ללמוד לבד או בעזרתכם מתי נחוץ ביטול רעשים ומתי נחוץ מצב שקיפות, בהתאם לזיהוי הסיטואציה בה אתם נמצאים (ישיבה בבית, ריצה, נסיעה באוטובוס/רכבת), וגם ניתן לתת לה את היכולת להחליט לבד רק על סמך המיקום הגיאוגרפי שלכם. לא סומכים על היכולת הזאת? תמיד תוכלו להחליט שאתם מעוניינים בשליטה מלאה מתי להפעיל ולכבות בלחיצת כפתור את ביטול הרעשים. הכפתור הזה אגב ניתן להתאמה אישית: אם תרצו, תוכלו להגדיר שלחיצה עליו מחליפה רק בין מצב שקיפות למצב ביטול רעשים, או לחילופין כוללת גם את מצב הביניים, ללא ביטול רעשים וללא שקיפות. מעבר לכך, ניתן להגדיר מה יעשו שתיים או שלוש לחיצות ברצף על הכפתור כשהאפשרות הזמינה היחידה נכון להיום היא הפעלה מהירה של אפליקציית ספוטיפיי והמשך הניגון של השיר הנוכחי. WH-1000XM5 יודעות להתחבר לשני מכשירים במקביל, אולם "המחיר" שתשלמו על הפעלת היכולת הזאת הוא ויתור על מקודד ה-LDAC. הן יודעות להפסיק את המוזיקה כשמורידים אותן מהאוזניים וגם כשהן מזהות שהתחלתם לדבר. בנוסף, אם אתם שומעים קובץ מוזיקה באיכות נמוכה, מנגנון DSEE Extreme של סוני יכול במקרים מסוימים לשפר את הצליל. כל אלו באים בנוסף למה שבדר"כ אפליקציות שליטה מציעות כמו האפשרות לשנות את האקולייזר, של האוזניות ולעדכן את הקושחה שלהן.


Sony WH-1000XM5 (צילום: גד גניר)



WH-1000XM5 ינגנו מוזיקה במשך 30 שעות כאשר מנגנון ביטול הרעשים מופעל, או 40 כאשר הוא כבוי. זה אמנם לא שדרוג על פני הדור הקודם או אפילו זה שלפניו, אבל זה המון זמן באופן כללי. מדובר בנתונים אופטימליים שלא לוקחים בחשבון הפעלה של יכולות מתקדמות מהסוג שתיארתי קודם. כל הפעלה של DSEE Extreme, זיהוי דיבור להפסקת המוזיקה או ניהול אוטומטי של הפעלת ביטול הרעשים נוגסים קצת בסוללה. לי הסוללה הספיקה לכ-22 שעות לכל היותר, אבל זה היה כשפונקציית זיהוי הדיבור להפסקת הנגינה מופעלת ועוצמת השמע היתה גבוהה יחסית.


(+)
  • ביטול רעשים מעולה
  • איכות צליל מצויינת
  • תכונות מתקדמות: שיפור איכות צליל בקבצים באיכות נמוכה, הפסקה אוטומטית של הניגון בזמן דיבור או בהסרה מהאוזניים

(-)
  • מתקפלות באופן פחות קומפקטי מבעבר
  • יקרות

בחו"ל, WH-1000XM5 נמכרות במחיר יקר יותר ממה שנמכרו קודמותיהן. הבשורות הטובות הן שעליית המחיר דילגה על ישראל והן עולות 1590 ש"ח כפי שעלה הדור הקודם בעת ההשקה. הבשורות הרעות הן שעדיין מדובר במחיר לא זול במיוחד, אבל גם אם לא מדובר בקפיצת מדרגה דרמטית על פני הדורות הקודמים (שהיו מעולים בפני עצמם), עדיין ישנו שיפור בדברים החשובים ביותר למי שקונה אוזניות מהסוג הזה: איכות השמע וביטול הרעשים, וזה הופך את החיים של המתחרות האחרות בקטגוריה לקשים מתמיד.


3 תגובות

  1. חסרון גדול נוסף של האוזניות של סוני (שבגללו קניתי אוזניות Bose) - אין כפתור פיזי להשתקת מיקרופון בזמן שיחה. חשוב מאוד למי שמנהל הרבה שיחות עבודה עם האוזניות, ורוצה יכולת להשתיק ולחזור לשיחה במהירות.

    השבמחק
  2. הי גד, האם ניתן לחבר האזניות עם כבל למערכת אודיו? רוצה לקנות להורי ויש להם מערכת איכותית מאוד אך ישנה ללא חיבור בלוטות'.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר