כאלו ניסיתי: Asus ROG Phone 6 Pro ו-ROG Phone 6D Ultimate

גם אם חטיבת הסלולר שלה טרם הצליחה להשיג נתח משמעותי משוק הסמארטפונים העולמי, בנישה של הסמארטפונים המיועדים לגיימינג, אסוס היא אחת היצרניות הבולטות והנחשבות. מכשירי הגיימינג שלה נשענים על ROG (ראשי תיבות של Republic of Gamers), מותג הגיימינג המצליח שלה מעולם המחשבים, ומאז 2018 היא משיקה מכשירי ROG Phone בזה אחר זה בשלל גרסאות. בשבועות האחרונים יצא לי להתנסות בשניים מהם: ROG Phone 6 Pro שהוכרז ביולי שהיה החזק והמתקדם ביותר בקטלוג החברה עד השבוע, ו-ROG Phone 6D Ultimate, גרסה בעלת ערכת שבבים שונה, שהוכרזה השבוע והחליפה את הקודמת בפסגת קטלוג מכשירי הגיימינג של היצרנית הטיוואנית.

Asus ROG Phone 6 Pro (למעלה) ו-Asus ROG Phone 6D Ultimate (למטה) (צילום: גד גניר)



שני המכשירים מצוידים בערכות השבבים החזקות והמתקדמות ביותר בעולם מכשירי האנדרואיד: ROG Phone 6 Pro מתבסס על Snapdragon 8+ Gen 1 של קוואלקום, וה-ROG Phone 6D Ultimate מתבסס על +Dimensity 9000 של מדיהטק. שני המכשירים מגיעים עם נפח אחסון נאה של 512 גיגה שאינו ניתן להרחבה, וזכרון RAM בנפח נדיב של 18 גיגה (בגרסת ROG Phone 6 Pro) או 16 גיגה (בגרסת ROG Phone 6D Ultimate). בשתי הגרסאות מדובר במפרט טכני חזק מאוד (עם יתרון קל על הנייר לגרסת ה-Ultimate) אבל המספרים עצמם דומים מאוד למכשירים אחרים בשוק שאינם מוגדרים כמכשירי גיימינג. קחו  לדוגמה את גרסת ה-6 Pro שחולקת את אותה ערכת שבבים עם ה-Galaxy Z Fold4 של סמסונג ומתעלה עליה, על הנייר, רק בנפח זכרון ה-RAM.



Asus ROG Phone 6 Pro (צילום: גד גניר)


Asus ROG Phone 6 Pro עם AeroActive 6 (צילום: גד גניר)


Asus ROG Phone 6 Pro (צילום: גד גניר)



מה בכל זאת הופך סמארטפון ברמת מכשיר דגל, למכשיר גיימינג למהדרין? האופן שבו הוא מקרר את עצמו. ערכות שבבים הן רכיב שמתחמם. כמו כל דבר בטבע בעל יצר שימור עצמי, ערכות שבבים מאטות את עצמן כשהן מתחממות כדי למנוע נזק לעצמן ולרכיבים האחרים שסובבים אותן. בשל העובדה שעיקר מטרתם של מכשירי גיימינג היא לאפשר את התנאים והביצועים הטובים ביותר לגיימרים, מכשירי גיימינג בנויים באופן בצורה שתאפשר להם לפזר את החום שמייצרת ערכת השבבים באופן היעיל ביותר ולהמשיך לפעול בעוצמה המירבית שלהם. בהתאם לכך, המכשירים מציעים מעין מבנה "סנדביץ' שבמרכזו ערכת השבבים, מתחתיה תא אידוי ושכבת גרפיט, ומעליה שכבת גרפיט נוספת, הכל כדי לתת לערכת השבבים את היכולת לסלק החוצה כמה שיותר מהחום שהיא מייצרת. אפילו הסוללה פוצלה לשניים כדי שערכת השבבים לא תחמם אותה. לכל זה מתווסף AeroActive 6 Cooler, מאוורר חיצוני שמתלבש על גב המכשיר ומסייע גם הוא בפיזור החום. ישנן ארבע רמות עוצמה של אוורור, ובכדי להשתמש ברמה הגבוהה ביותר, "Frozen", יהיה עליכם לחבר אל המכשיר את המטען המקורי שלו כדי לספק למאוורר את הכוח החשמלי שמסוגל לתמוך בעוצמה זו. שתי הרמות הגבוהות מייצרות אגב רעש שלא היה מבייש מאווררים של מחשבי גיימינג, אבל המאוורר התגלה כיעיל בשמירה על גב המכשיר שלא יתלהט יתר על המידה גם בפעילות אינטנסיבית. בגרסת ROG Phone 6D Ultimate נוסף לכל אלו גם פתח קטן בגב המכשיר שנפתח אוטומטית רק כאשר מצמידים אליו את AeroActive 6 Cooler ומאפשר הזרמת אויר ישירה אל הקרביים של המכשיר כדי להגביר אפילו יותר את האפקטיביות של הקירור. בשאר הזמן הפתח הזה נשאר סגור ואי אפשר לשחק איתו בהיסח הדעת ולפתוח אותו. תאמינו לי, ניסיתי.


פתח כניסת האויר ב-ROG Phone 6D Ultimate (צילום: גד גניר)



הגדרות המסך החיצוני והכיתוב המואר בגב של ROG Phone 6 Pro (צילום: גד גניר)



כל פתרונות הקירור האלו באים כאמור לשרת מטרה אחת: לצנן את ערכת השבבים באופן שיאפשר שימוש ממושך במכשיר בגיימינג תובעני, מבלי שיגביל את ביצועיו או יגרום לעצמו לנזק. למשתמש ניתנת כאן גישה לאפשרויות שלא רואים ביום יום במכשירי דגל רגילים: מעבר לבחירה בין פרופילים שונים של שימוש שמשפיעים על הביצועים וצריכת החשמל של המכשיר (Ultra Durable החסכוני, Dynamic לשימוש רגיל ו-X Mode לגיימינג אינטנסיבי), ניתן לערוך שינויים קלים בפרופילים עצמם: ניתן להגביל סנכרון של שירותים אינטרנטיים שרצים ברקע, לשלוט על קצב רענון המסך (מגיע כאן עד 165 הרץ, הנתון הגבוה ביותר שנתקלתי בו בסמארטפון עד כה), ואפילו ניתן לאפשר למכשיר להתחבר במקביל גם לרשתות אינטרנט אלחוטיות גם בתדר 2.4 גיגהרץ וגם 5 גיגהרץ כדי לשפר את יציבות החיבור, שימושי במיוחד במשחקי רשת ובעיקר במשחקי Battle Royale כמו PUBG, Fortnite ו-Apex Legends שמחייבים חיבור יציב ומהיר לאינטרנט לטובת חויה רציפה ומהנה.


המסך האחורי ב-Asus ROG Phone 6 Pro (צילום: גד גניר)

מבט מקרוב על AeroActive 6 (צילום: גד גניר)

AirTriggers (צילום: גד גניר)



איך כל זה בא לידי ביטוי בפועל? באופן לא מפתיע, שני המכשירים מריצים את המשחקים התובעניים ביותר שניתן להוריד מחנות האפליקציות של גוגל, בהגדרות המתקדמות והחזקות ביותר, בלי שיהוקים כלשהם ובלי ירידה בקצב הפריימים. זמני הטעינה קצרים, הכל עובד חלק וזריז. סקרנים לדעת מה ההבדל בפועל בין גרסת ה-Pro לגרסת ה-Ultimate? הרצתי אותם במבחן הביצועים GeekBench 5 כאשר המכשירים במצב +X-Mode (המצב החזק ביותר שאפשרי רק כשהמכשיר מחובר למטען) ומחובר אליהם המאוורר החיצוני שפועל בעוצמה החזקה ביותר, Frozen. גרסת ה-ROG Phone 6 Pro השיגה את הציון 4265 נקודות. לשם השוואה, Galaxy S22 Ultra משיג במבחן הזה ציון של 3670 נקודות בערך. גרסת ROG Phone 6D Ultimate הנחשבת לחזקה יותר אכן השיגה ציון מעט גבוה יותר של 4598 נקודות. אז אמנם לא הרגשתי ממש את ההבדל הזה בפועל, אבל אם אתם רוצים להיות בטוחים שאתם מקבלים את הביצועים הטובים ביותר, לכו מן הסתם על גרסת ה-Ultimate.


גרסת האנדרואיד אותה מריצים המכשירים היא העדכנית ביותר נכון לכתיבת שורות אלו, אנדרואיד 12. באופן מפתיע המכשיר לא מגיע עמוס ביותר מדי אפליקציות ורוב ההגדרות הקשורות לגיימינג מרוכזות באפליקציית Armoury Crate של אסוס. במעמד ההגדרה הראשונית המשתמש מוכנס אל תוך מעין משחק, צריך להקליד קוד שמודפס על כרטיס המצורף לאריזה והכל בליווי מוזיקה דרמטית, חויה נחמדה ושונה מכל מכשיר אחר שניסיתי. 


העיצוב של ROG Phone 6 Pro ו-ROG Phone 6D Ultimate לא מותיר מקום לספק, אלו מכשירי גיימינג. הגב של שניהם מעוטר בציורים שמדמים מעין פתחי גישה בחללית, לא עיצוב שכל משתמש יתחבר אליו. בגרסאות היקרות יותר, אלו שאני בדקתי, קיים בגב גם מסך OLED בגודל 2 אינטש שמציג התראות, מצב טעינה, אנימציות שונות ואפילו כיתוב רץ לבחירתכם, גם בעברית. את הלוק הצעקני משלימים כיתובים קרינג'יים עבור מי שעבר את גיל 12, כיתובים כמו "For those who dare" ו-"Join the republic", ובגרסת ROG Phone 6 Pro גם "Dare to play" מואר כי ידוע שאין דבר נועז יותר מלרכוש מכשיר גיימינג יקר וחזק מענקית טכנולוגיה ולשחק איתו. שני המכשירים כבדים וגדולים להחריד: האורך שלהם הוא 17.3 ס"מ, ארוך יותר אפילו מ-iPhone 13 Pro Max ו-Galaxy Z Fold4. מסגרת המכשירים כוללת שני לחצני AirTrigger שהם למעשה חיישנים אולטראסונים שיודעים לזהות עוצמות שונות של לחיצה וניתן לתכנת אותם במגוון מסחרר של דרכים: למעשה ישנם ארבעה איזורי לחיצה, וניתן גם לשלוט על זיהוי עוצמת הלחיצה ועל מחוות שונות כמו לחיצה ממושכת או הקשה בודדת. אם זה לא מספיק, תשמחו לשמוע שגם על המאוורר החיצוני AeroActive 6 Cooler יש שני צמדים של לחצנים פיזיים שגם אותם ניתן להתאים אישית. 



 Asus ROG Phone 6D Ultimate  (צילום: גד גניר)

 Asus ROG Phone 6D Ultimate  (צילום: גד גניר)
 Asus ROG Phone 6D Ultimate  (צילום: גד גניר)



החלק הקדמי פחות נועז ומזכיר מכשירים משנת 2018, כאשר במקום מגרעת או חורים עגולים במסך, סמארטפונים הגיעו עם מסגרת דקה מעל ומתחת למסך. יש בזה משהו הגיוני בסה"כ: גיימינג דורש מסך נקי מהפרעות, ושוליים למעלה ולמטה (או בצדדים, כשמשחקים במכשיר) הם אמנם פחות סקסיים למראה, אבל גם פחות מפריעים בזמן משחק. המסך בשני המכשירים זהה: פאנל AMOLED בגודל 6.78 אינטש וברזולוציה של 1080 על 2448 פיקסלים. זה לא רק שקצב רענון המסך, 165 הרץ הוא הגבוה ביותר שיצא לי להתנסות בו בסמארטפון, המכשירים מאפשרים מגוון דרגות רענון לבחור מתוכן (144, 120, 90 ועוד) וכמובן גם מצב אוטומטי שמשנה את קצב הרענון בהתאם לשימוש במכשיר. בסופו של דבר זהו מסך ענק, מואר היטב וצבעוני שמספק חויית שימוש יומיומית וחויית גיימינג מהנות בהחלט. בתוך המסך משולב קורא טביעות אצבעות אופטי סטנדרטי למדי אך יעיל שזיהה במהירות ובדייקנות את האצבעות שלי ללא בעיות.




מכשירי ROG Phone מעולם לא הצטיינו בצורה יתרה בכל הקשור לצילום, וכך גם שני המכשירים החדשים בסדרה. זה לא שהמצלמות כאן גרועות, רחוק מזה, אך גם לא מדובר במערך צילום של מכשיר דגל: מצלמת 50 מגה פיקסל עם צמצם f/1.9, מצלמת 13 מגה פיקסל עם עדשה רחבה וצמצם f/2.1 ומצלמת 5 מגה פיקסל לסיוע בצילומי מאקרו. אין כאן ייצוב תמונה אופטי, עדשת פריסקופ או פינוקים אחרים שהייתם מצפים למצוא במכשירים ברמת המחיר הזאת. למרות השוני בערכות השבבים שאמור להשפיע על עיבוד התמונה, התוצאות דומות מאוד.התוצרים כאמור טובים, אבל לא מושלמים: מורגש מעט רעש בתמונות בתנאי חושך, וקצת קשה יותר (בהשוואה למכשירי דגל מודרניים) להוציא תמונות ממוקדות בעת תנועה שלכם או של האובייקט, אבל בסה"כ המצלמה לא רעה. בתנאים אופטימליים, באור יום, מקבלים תמונות מחודדות ומלאות פרטים, עם צבעים יפים ולא מוגזמים. גם המצלמה הקדמית, ברזולוציית 12 מגה פיקסל לא מביאה עימה בשורות מרעישות לסדרת מכשירי הגיימינג, אבל עושה את העבודה ומספקת צילומי סלפי נאים ותמונות פורטרט עם טשטוש רקע מדויק ואמין.


מכשירי ה-ROG Phone מגיעים עם שתי סוללות שקיבולן הכולל מסתכם ב-6000mAh. בשימוש רגיל שכולל מעט יחסית גיימינג במצב Dynamic, הצלחתי לסחוט מהן בין 8 לכמעט 9 שעות מסך. גרסת ה-ROG Phone 6 Pro היתה מעט חסכונית יותר. אבל מדובר בנתונים יפים בכל מקרה. יחד עם זאת זה לא מפתיע בהתחשב בקיבול הסוללה ובעובדה שהמכשיר מקרר את עצמו בצורה יעילה. שני המכשירים תומכים בהספק טעינה של 65W, מה שמאפשר טעינה מלאה ממצב פרוק לחלוטין בתוך כמעט 45 דקות. טעינה אלחוטית אין כאן, אבל ישנם שני שקעי טעינה מסוג USB C: האחד בצד ומיועד לחיבור ה-AeroActive 6 Cooler והשני בתחתית המכשיר בדומה לכל מכשיר אחר כמעט בשוק כיום. הרמקולים של ROG Phone 6 Pro ו-ROG Phone 6D הם מהמשובחים שיצא לי לחוות בסמארטפונים הן מבחינת עוצמה והן מבחינת איכות ומציעים אפילו תחושה מסויימת של עומק ובאסים. למי שהתגעגע אגב, המכשיר מגיע עם שקע אוזניות סטנדרטי.


(+)
  • קירור יעיל
  • ביצועים מצוינים
  • חיבור רשת כפול ויציב
  • רמקולים חזקים ואיכותיים
  • אפשרויות התאמה אישית מגוונות
(-)
  • כבדים ומגושמים, עיצוב אקצנטרי
  • יכולות צילום בינוניות
  • יקרים להחריד

התמחור של המכשירים גבוה ולא במפתיע: Asus ROG Phone 6 Pro יעלה לכם כ-5499 ש"ח כאשר הוא אינו כולל את AeroActive 6 ולכן אם תרצו לממש את מלוא הפוטנציאל של המכשיר תצטרכו להוסיף לוהזה גם את מחיר המאוורר שעומד על 449 ש"ח. ROG Phone 6D Ultimate יעלה לכם אמנם כ-5599 ש"ח אם כי כאן המאוורר החיצוני דווקא כן כלול באריזה. אם אינכם גיימרים, אין שום דרך שבה המכשירים האלו יכולים להצדיק את המחירים האלו: הם מגושמים, ההבדל בביצועים בהשוואה למכשירי דגל אחרים במשימות יומיומיות זניח, המצלמה בינונית למדי ויש מכשירים נוספים שמספקים זמן סוללה דומה. הערך המוסף שגיימרים מקבלים כאן בא לידי ביטוי בדברים שמכשירי דגל סטנדרטיים לא מספקים: הקירור באמת יעיל, החיבור המשודרג לרשתות אלחוטיות ואפשרויות השליטה המגוונות הופכים את המכשיר הזה למשהו שבאמת משפר את חויית הגיימינג הסלולרי ולא נשאר רק במחוזות המיתוג והעיצוב הצעקני.


Post a Comment

חדש יותר ישן יותר