כזה ניסיתי: Asus Zenfone 9

שוק מכשירי האנדרואיד לא מציע אופציות רבות עבור לקוחות המעוניינים בסמארטפונים קומפקטיים. מדובר בתהליך אבולוציוני שלא ברור מה קדם בו למה: האם מסכי סמארטפונים גדלו בעקבות כך שאנשים מבלים יותר זמן מול המסך? או שאולי זמני המסך של משתמשים במגמת התארכות בגלל שהמסכים ההולכים וגדלים שואבים אותם פנימה? תהיה התשובה אשר תהיה, יצרניות סמארטפונים כמעט לא טורחות להשיק סמארטפונים קומפקטיים, שלא לדבר על סמארטפונים קומפקטיים עם מפרט של מכשיר דגל. יוצאת דופן מהבחינה הזאת היא אסוס שהשיקה לאחרונה את Zenfone 9, סמארטפון דגל קומפקטי.

Asus Zenfone 9 (צילום: גד גניר)



את המיתוג קומפקטי צריך לקחת כאן בערבון מוגבל: גודל המסך של Zenfone 9 הוא 5.9 אינטש, קטן מהממוצע למכשירי אנדרואיד, נכון לכתיבת שורות אלו, שנע בין 6.5 ל-7 אינטש, אבל עדיין גדול משמעותית מזה של מכשירי iPhone SE שמתהדרים במסך בגודל 4.7 אינטש בלבד. לפיכך, לא מדובר במכשיר דגל מאוד קומפקטי, כפי שהיו מכשירי Sony מסדרת הקומפקט למשל, והוא אפילו מגיע עם מסך מעט גדול מזה של Samsung Galaxy S8, מכשיר שלפני ארבע שנים וחצי קבעתי בנחרצות כי אינו נוח לשימוש בשל מימדי המסך שלו. למרות האמור לעיל, במפגש הראשוני עם Zenfone 9 אכן היתה תחושה שונה. ייתכן שזה משום שאבולוציה היא תהליך איטי וממושך ושכותב שורות אלו התרגל בסופו של דבר למסכים גדולים יותר. מצד שני, אני לא מוציא מכלל אפשרות שהתחושה נוצרה בעקבות כך שאסוס משווקת אותו כמכשיר קומפקטי וזה מה שהתכוננתי לקבל. כך או כך, הוא באמת נוח יותר לאחיזה ופחות מורגש בכיס מרוב המכשירים שבדקתי לאחרונה. הוא לא דקיק במיוחד, אבל לא באופן שמפריע לאחיזה, והגב שלו עשוי פלסטיק בגימור ייחודי שמזכיר קצת תחושה של זמש. הצד השלילי של הגימור הייחודי הזה הוא הנטייה שלו לאסוף אבק וחול ועבור מי שזה מפריע לו, אסוס מספקת עם המכשיר כיסוי מגן מפלסטיק. המכשיר עצמו עמיד במים בדיוק כמו מכשירי הדגל של אפל וסמסונג, בתקן IP68 מה שאומר שתיאורטית הוא אמור לשרוד טבילה במים בעומק 1.5 מטר למשך זמן של עד חצי שעה.


ל-Zenfone 9 מסך Super AMOLED משובח: צבעוני מאוד, תומך ב-+HDR10, עם תאורה חזקה כמו של מכשירי דגל אחרים. קצב הרענון המקסימלי שלו עומד על 120, כאשר ניתן לבחור בהגדרות קצב קבוע של 60, 90 או 120 הרץ, או לחילופין במצב אוטומטי שיודע להתאים לבד את קצב הרענון בהתאם לאופן השימוש במכשיר (גיימינג, גלילה בפיד, מצב מנוחה). 


Asus Zenfone 9 (צילום: גד גניר)

Asus Zenfone 9 (צילום: גד גניר)



מתחת לגוף הקומפקטי ניתן למצוא כאמור מפרט טכני של מכשיר דגל למהדרין: ערכת השבבים Snapdragon 8+ Gen 1 , החזקה ביותר של קוואלקום ואותה אחת שניתן למצוא במכשירי דגל כמו Galaxy Z Fold4 וגם מכשירי הגיימינג של אסוס עצמה, ROG Phone 6. הגרסה אותה בדקתי היא היקרה ביותר של המכשיר, והתברכה בזכרון RAM בנפח 16 גיגה, ואחסון בנפח 256 גיגה שאינו ניתן להרחבה, אם כי ניתן להשיג אותו גם בגרסאות של 8 ו-128 גיגה, ו-8 ו-256 גיגה בהתאמה. הביצועים בהתאם: מדובר במכשיר זריז מאוד, יציב להפליא שהתקלה היחידה עליה אני יכול לדווח היא נטייה של המקלדת לא להופיע לפתע דווקא כשצריך אותה, אחת לכמה שבועות, משהו שאיתחול זריז מסדר. 


Asus Zenfone 9 (צילום: גד גניר)


Asus Zenfone 9 (צילום: גד גניר)




מערכת ההפעלה של Zenfone 9 היא Android 12. בניגוד למנהגה בעבר, אסוס כמעט ולא נגעה בעיצוב מערכת ההפעלה וגם לא מצאתי כאן אפליקציות צד ג' או הצפה של אפליקציות של אסוס עצמה. הנגיעות של אסוס במערכת ההפעלה עדינות מאוד וכוללות אפשרויות התאמה אישית של אופי הצגת הנוטפיקציות בחלק העליון של המסך, הקיצורים במסך הנעילה ועוד. משהו ששיגע אותי בימים הראשונים לשימוש במכשיר היה ברירת המחדל במכשיר, לסנכרן את עוצמת השמע של המדיה, ההתראות, הצלצול והשעון המעורר. במילים אחרות, להגביר את עוצמת השמע של המכשיר כדי לצפות בסרטון ביוטיוב היה מוציא את המכשיר ממצב שקט, משהו שלא קרה באף מכשיר שבדקתי בשנים האחרונות. מספר ימים בהם הופתעתי מחדש לשמוע צלילים מהכיס שלי בכל הודעת וואטסאפ נכנסת הביאו אותי למצוא את דרכי אל תפריט הצלילים של המכשיר ולבטל את האפשרות הזאת שכאמור מופעלת משום מה כברירת מחדל.


Asus Zenfone 9 (צילום: גד גניר)

Asus Zenfone 9 (צילום: גד גניר)

Asus Zenfone 9 (צילום: גד גניר)

Asus Zenfone 9 (צילום: גד גניר)



מערך הצילום האחורי כולל שתי מצלמות בלבד: הראשית, ברזולוציית 50 מגה פיקסל, עם צמצם f/1.9 וגימבל פנימי לייצוב תמונה אופטי והמשנית היא מצלמת 12 מגה פיקסל עם עדשה רחבה וצמצם f/2.2. אין כאן עדשת טלפוטו יעודית והזום כפול 2 המופיע כאפשרות באפליקציית המצלמה הוא למעשה זום דיגיטלי הנשען על חיתוך התמונה, כפי שזה במכשירים רבים בשוק שאינם כוללים מצלמת זום או מצלמת פריסקופ. התוצאות מספקות בהחלט, אבל לא יוצאות דופן באיכותן. כמצופה ממכשיר דגל, מקבלים כאן תמונות מפורטות, חדות, ממוקדות כהלכה ומוארות היטב גם ביום וגם בלילה. יש הבדל מהותי בין צילום רגיל בלילה לצילום במצב הלילה היעודי. בצילום רגיל התמונה חשוכה למדי ופרטים רבים נאבדים, בעוד במצב לילה מקבלים תוספת תאורה מבורכת שאינה מוגזמת יתר על המידה והופכת את התמונה למפורטת הרבה יותר. צילום במצב לילה נמשך כאן בערך כ-3 שניות, שניה יותר מהממוצע כיום, קצת מעיק אבל לא בלתי שמיש. למצלמה גם מצב לילה אוטומטי שיודע לפי תנאי התאורה לבחור האם לצלם אוטומטית במצב לילה או שלא. המצב הזה מופעל כברירת מחדל, ואכן מזהה לא רע מתי מצב לילה נדרש, אבל לא מדייק מהבחינה הזאת במאה אחוז, אז מומלץ בכל זאת להפעיל שיקול דעת ולעבור באופן ידני למצב לילה כשחשוב לכם לקבל תמונה מוארת היטב כשחשוך. המצלמה הקדמית ברזולוציית 12 מגה פיקסל וצמצם f/2.5 מצויינת ומצלמת תמונות סלפי נהדרות עם טשטוש טבעי ומדויק, ורמת פירוט נאה.


הסוללה של Zenfone 9 קומפקטית, והקיבול של עומד על 4300mAh. הניסיון שלי מהעבר עם מכשירים קומפקטיים מבחינת חיי סוללה לא היה מלהיב, וה-Zenfone 9 הפתיע לטובה כאן: הצלחתי בממוצע לסחוט ממנו כמעט 8 שעות מסך, נתון מצוין גם בהשוואה למכשירים גדולים יותר עם סוללות אימתניות יותר, כאשר הפרחים צריכים להשלח ככל הנראה ליצרנית ערכת השבבים ולמחלקה שאחראית על האלגוריתם הקובע את קצב רענון המסך. המטען המקורי המסופק עם המכשיר מתהדר בהספק של 30W שמיישר קו פחות או יותר עם המטענים המקוריים של סמסונג ואפל (שצריך לקנות בנפרד), אבל נמוך מזה של מותגים כמו שיאומי, Oppo, Realme ו-Poco שמפנקים עם מטענים מהירים יותר גם במכשירי הביניים שלהם. טעינה אלחוטית אין כאן, וחבל. לא מכיר מכשירי דגל נוספים שאינם כוללים את התכונה הזאת בשנת 2022. אפשרויות הטעינה כאן אגב מגוונות באופן מיוחד: כמו מכשירים אחרים ניתן לתזמן את הטעינה כך שהסוללה תגיע למצב של 100% רק בבוקר בהתאם לשעות הקימה הקבועה שלכם. מה שאסוס מוסיפה כאן זה את היכולת לטעון את הסוללה בקצב קבוע ונמוך יותר מהקצב המקסימלי כך שהמכשיר יתחמם פחות במהלך הטעינה, וכמו כן לקבוע רף מקסימלי לטעינה כך שהמכשיר יטען עד לרמה של 80% הנחשבת יותר ידידותית לסוללה ואמורה לאפשר לה לשרוד יותר סבבי טעינה. 


(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)



אסוס הצליחה לדחוס לתוך גופו הקטן של Zenfone 9 זוג רמקולים איכותיים למדי שמספקים צליל שלא נופל באופן משמעותי מזה של ה-iPhone 13 Pro Max שלי, עם פירוט צליל נאה ואפילו תחושה מסוימת של עומק. גם העוצמה לא רעה בכלל, אבל עוד כמה דציבלים לא היו מזיקים. באופן מפתיע, הצליחה אסוס למצוא בגוף הקומפקטי של Zenfone 9 גם מקום עבור שקע אוזניות סטנדרטי. אסוס היא בין היצרניות האחרונות שאינן מוותרות על שקע כזה במכשיריה, מעניין כמה זמן זה יימשך.


(+)
  • לא זעיר אבל בהחלט קומפקטי במונחי 2022
  • מגוון אפשרויות טעינה להארכת חיי הסוללה
  • ממשק נקי ללא תוספות מיותרות ואפליקציות צד ג'

(-)
  • אין טעינה אלחוטית
  • הטעינה המהירה לא כל כך מהירה
  • ברירת מחדל משונה בתפריט השמע

מחירו של Asus Zenfone 9 ביבוא רשמי מתחיל ב-2989 ש"ח לגרסה הבסיסית עם 8 גיגה זכרון RAM ואחסון בנפח 128 גיגה, ומגיע עד 3489 לגרסה שאני בדקתי עם 16 גיגה RAM ואחסון בנפח 256 גיגה, תמחור לא קומפקטי במיוחד, אם כי גם לא מוגזם. בסופו של דבר אסוס מסתערת על נישה שאין בה שחקניות אחרות נכון להיום, ועושה זאת באופן משכנע מאוד. המכשיר היחיד שניתן להגדיר אותו איכשהו כמתמודד באותה קטגוריה הוא Galaxy Z Flip4 שמחירו דומה, אם כי מדובר במכשיר מתקפל עם סט יחודי של יתרונות וחסרונות בשל עובדה זו. המכשיר של אסוס פחות הרפתקני, אבל קומפקטי בדיוק במידה הנכונה. ככזה, הוא מספק אלטרנטיבה מצויינת למי שלא מוכן להתפשר על מפרט של מכשיר דגל, ורוצה את כל הכיף הזה בתוך טלפון שאפשר להכניס בקלות לתוך הכיס.

Post a Comment

חדש יותר ישן יותר