כזה ניסיתי: The Freestyle

בתחילת 2022, במסגרת תערוכת CES חשפה סמסונג את The Freestyle, מוצר חדש מקטגוריה שענקית האלקטרוניקה הקוריאנית לא טורחת לקיים בה בדר"כ נוכחות, מקרנים. לא מדובר, לפחות כרגע, בתחילתה של סדרת מקרנים סטנדרטיים גדולים ומשעממים. The Freestyle הוא מקרן חכם וקומפקטי שמגיע אל הקטגוריה הזאת מזוית שונה לגמרי, תרתי משמע.

Samsung The Freestyle (צילום: גד גניר)



בניגוד לקופסאות המלבניות הסטנדרטיות שאתם מכירים בתור מקרנים, The Freestyle נראה כמו זרקור קטן: הוא מעוצב בצורת גליל, בגודל ובקוטר קצת יותר רחב משל פחית שימורים, עם מעמד מתכתי המאפשר לשנות את הזוית שלו עד 180 מעלות. המעמד הזה מתעתע מעט. הוא נראה אמנם דקיק אבל סמסונג עשתה עבודה טובה של איזון משקל בין החלקים של המקרן, והוא עומד ביציבות בכל זוית שתניחו אותו. כבר פגשתי מקרנים קומפקטים קטנים יותר, אבל הנשיאה של The Freestyle ממקום למקום היא בהחלט לא פרוייקט מורכב. איך תקחו אותו ממקום למקום? סמסונג מציעה באתרה קייס מקורי לנשיאה של המקרן, אם כי במחיר ש-The Freestyle עולה, הייתי מצפה מסמסונג לצרף כיסוי כלשהו לערכה המקורית.


מקרנים סטנדרטיים מציעים חיבורים כמו HDMI ו-USB בצורותיהם השונות. The Freestyle לעומתם,  מתהדר בחיבור אחד בלבד: Micro HDMI. למרבה ההפתעה, סמסונג לא טרחה להוסיף לערכה את הכבל המתאים לחיבור הלא מאוד שכיח הזה, מה שיחייב אתכם לרכוש אותו בנפרד אם תרצו לחבר את המקרן למקור חיצוני. מי צריך מקור חיצוני במקרן חכם עם נטפליקס, דיסני פלוס, אפל TV אמזון פריים וידאו ו-PLEX? כל עוד אתם ליד הבית בצילה של רשת ה-WiFi המוכרת והחמימה, זה נכון, זה לא הכרחי. אבל אם תנסו לקחת אותו איתכם לקמפינג ותרצו להציג תוכן ששמור אצלכם מקומית, תצטרכו את הכבל הזה.


Samsung The Freestyle (צילום: גד גניר)

Samsung The Freestyle (צילום: גד גניר)

Samsung The Freestyle (צילום: גד גניר)



אגב, אם תקחו אותו איתכם לקמפינג תגלו מגבלה נוספת. המקרן הקומפקטי של סמסונג, כפי שמגיע באריזתו המקורית, נטול סוללה פנימית וצורך את החשמל שלו מרשת החשמל. מה עושים אם רוצים בכל זאת לקחת את המקרן הנייד והקומפקטי של סמסונג מחוץ לבית? אם אתם מתחילים להרגיש שיש כאן דפוס מסוים, אתם לא טועים: גם כאן, סמסונג מציעה לרכישה בתוספת תשלום מעמד עם סוללה נטענת. אתם לא חייבים אגב לרכוש דווקא את הסוללה של סמסונג. שקע החשמל על גוף המקרן הוא שקע USB C סטנדרטי, וסוללה בהספק של 40W כמו ZMI Powerpack בהחלט יכולה לעשות את העבודה.


ולמרות הכל, נראה שהניידות שסמסונג חשבו עליה היא בעיקר ניידות בתוך הבית, ובתרחיש הזה The Freestyle בהחלט מצטיין. כל מי שניסה למקם מקרן באופן זמני בחדר כלשהו רק לצורך הקרנה מזדמנת מכיר את ההתעסקות המייגעת בלמצוא מקום מתאים ויציב, להגביה את המקרן, ולוודא שהוא מיושר כראוי מכל הכיוונים. במקרה של The Freestyle, מעבר לעובדה שקל למקם אותו על מדפים ושולחנות, מנגנון תיקון הזוית שלו עושה עבודה כמעט מושלמת ביצירת תמונה ישירה ומאוזנת על הקיר, ואם תרצו, תוכלו אפילו לכוון אותו למעלה ולצפות בסרט המוקרן על התקרה. כברירת מחדל, המשתמש לא נדרש לבצע שום תיקון בעצמו, לא של פוקוס ולא של זוית. הכל מתבצע בצורה אוטומטית ויעילה ביותר אך אם נראה לכם שאתם מסוגלים לעשות עבודה טובה יותר מהאלגוריתם של סמסונג, ניתן להגדיר הכל גם ידנית דרך תפריטי המקרן. גם אם תציבו את The Freestyle על השולחן הקפה מולכם, ותכוונו אותו בזוית של 45 מעלות אל הקיר, תקבלו תמונה מיושרת וחדה. אז למה רק כמעט מושלמת? כי למנגנון התיקון הדיגיטלי הזה יש שני חסרונות: שינוי התמונה כדי שתתאים לזוית יעלה לכם בגודל התמונה ובירידה מסוימת ברזולוציה. עם זה עוד אפשר לחיות והירידה בפירוט בקושי מורגשת. מה שיותר מפריע הוא שמסביב לתמונה המוקרנת נותרת אלומת אור בזוית המקורית, שמן הסתם לא ניתן להעלים. ככל שהזוית יותר מאתגרת, אלומת האור מסביב לתמונה הופכת ליותר קיצונית ומסיחת דעת. 


Samsung The Freestyle (צילום: גד גניר)

Samsung The Freestyle (צילום: גד גניר)

Samsung The Freestyle (צילום: גד גניר)

Samsung The Freestyle (צילום: גד גניר)



המקרן מציג תמונה בגודל שנע בין 30 ל-100 אינטש, בהתאם למרחק משטח ההקרנה. אם התנאים אינם מאפשרים למקם את המקרן קרוב יותר אל משטח ההקרנה, ניתן להקטין את התמונה דרך הגדרות המקרן, ואף ניתן "לדחוף" את התמונה הצידה או למעלה ולמטה. כמו בתיקון זוית המקרן גם כאן מדובר במשהו שיש לו פגיעה מסוימת באיכות, אבל זה כמעט לא מורגש. 



הרזולוציה של The Freestyle היא 1980 על 1080 פיקסלים, ויחס הניגודיות שלו הוא 1:100,000. המקרן תומך בתקן HDR10 ומציג תמונה חדה, צבעונית ונאה מאוד בסה"כ, אם כי לא יוצאת דופן באיכותה ביחס למקרנים אחרים בטווח המחיר הזה. עוצמת התאורה גם ממוצעת ומומלץ להחשיך את החדר לפני שמקרינים בו סרט. 


מי שיש לו טלויזיה של סמסונג ירגיש כאן בבית: הממשק זהה לזה של הטלויזיות החכמות שלה וקל מאוד להתמצא בו. ספריית האפליקציות כוללת פחות או יותר את כל שירותי הסטרימינג הפופולאריים ביניהם נטפליקס, אמזון פריים וידאו, דיסני+ (לשלושתם קיצורי דרך על השלט עצמו), וגם שירותי סטרימינג ישראליים כמו כאןBOX,סלקום TV,פרטנר TV, והאפליקציות של קשת 12 ורשת 13. ניתן לשלוט במקרן דרך הסמארטפון באפליקציית הבית החכם של סמסונג, Smart Things ואפילו דרך ביקסבי, הסייעת הקולית של סמסונג או אלכסה של אמזון. למקרן מצורף גם שלט קטן ודקיק שהמקרן נענה לפקודותיו מכל כיוון שתנסו, מבלי שתצטרכו לכוון אותו אותו אל המקרן עצמו.


כמו בטלויזיות שלה מהשנים האחרונות, גם ב-The Freestyle יש אוסף מרשים של תמונות אוירה שניתן להקרין על הקיר. אין סיכוי שתתבלבלו לרגע ותחשבו שהתמונה של החלון עם הנוף ההררי מאחוריו או אפילו האנימציה של האח הבוער הן אכן אמיתיות אבל זה משהו נחמד להתלהב ממנו בימים הראשונים אחרי שרכשתם אותו ולהשויץ בו לחברים שמגיעים אליכם לביקור. בנוסף, כיסוי העדשה הוא שקוף למחצה ויכול לשמש כדיפיוזר, מסנן אור שמפזר אותו ברחבי החדר ומאפשר ל-The Freestyle לשמש כתאורת אוירה יקרה להחריד.


Samsung The Freestyle (צילום: גד גניר)

Samsung The Freestyle (צילום: גד גניר)

Samsung The Freestyle (צילום: גד גניר)



הרמקול של The Freestyle בהספק של 5W הוא איכותי ועוצמתי למדי, ומקרין את השמע לכל הכיוונים. סמסונג מנסה לשווק את המכשיר גם כרמקול אלחוטי לעת מצוא, והוא אכן יכול לשמש בתפקיד הזה אבל ישנם בשוק רמקולים אלחוטיים שעולים פחות משליש ממנו ומפיקים שמע איכותי הרבה יותר. אם השמע של הרמקול לא מספק אתכם, תוכלו תמיד לחבר אליו רמקול אלחוטי בבלוטות' או אוזניות. 


(+)
  • קומפקטי 
  • ניתן למקם אותו בזויות לא שגרתיות ולקבל תמונה מיושרת
  • כל אפליקציות הסטרימינג הגדולות זמינות בחנות האפליקציות של סמסונג

(-)
  • אין סוללה פנימית לשימוש מחוץ לבית, ניתן לרכוש בתוספת תשלום
  • לא מצורף לאריזה כבל לחיבור למקורות חיצוניים או כיסוי מגן, ניתן לרכוש בתוספת תשלום
  • אלומת אור מסיחת דעת מסביב לתמונה


המקרן של סמסונג לא יחליף או יאיים על אף מקרן סטנדרטי לקולנוע ביתי במחיר שלו, הוא לא אמור לעשות זאת. הוא אמור לספק פתרון למי שזקוק למקרן קומפקטי ונייד שניתן לשנע מחדר לחדר ולהתקין אותו במהירות ובקלות, ובזה הוא ללא ספק מצטיין. הוא מציע שילוב של גמישות ואיכות טובה בסה"כ של תמונה, 

 אבל במחיר של כמעט 3000 ש"ח שסמסונג דורשת עבור The Freestyle, הייתי מצפה לקבל יותר: סוללה, קייס או אפילו משהו מתבקש כמו כבל לחיבור למקור הקרנה חיצוני, דברים שיכולים להרחיב את הניידות והגמישות הזאת גם מחוץ לגבולות הבית.


1 תגובות

  1. האם אפשר להקרין בו תוכן של מסך מחשב למשל ? או לחבר הארד דיסק חיצוני?

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר