כזה ניסיתי: Lenovo Yoga Book 9i 2023

לא מן הנמנע שמסכים מתקפלים הם העתיד של מחשבים ניידים: הם מספקים שטח עבודה רחב יותר אך מתקפלים לממדים שמאפשרים להם להמשיך להיות ניידים. בדקתי לאחרונה מחשב כזה של אסוס וגם ללנובו יש כזה, אבל במקביל, זה לא מפריע לאחרונה לקרוא תיגר על הטרנד: Yoga Book 9i החדש שלה נראה כמו מחשב נייד דקיק סטנדרטי, עם הבדל מהותי אחד: במקום שבו בדר"כ יש מקלדת, לנובו שתלה מסך נוסף בגודל מלא. לא מסך מתקפל גדול עם שקע במרכזו כי אם שני מסכים נפרדים. המחשב הזה שטרם עלה רשמית לישראל, נחת אצלי לבדיקה לכמה ימים והצליח לעורר בי את התהייה מי בעצם צריך בכלל מסך מתקפל.

Lenovo Yoga Book 9i (צילום: גד גניר)



הרעיון של ספק טאבלט, ספק מחשב נייד עם שני מסכים נפרדים אינו חדש. מספר יצרניות פחות מוכרות ניסו את מזלן עם אילתורים המבוססים על מערכת ההפעלה אנדרואיד ואפילו מיקרוסופט השתעשעה עם הרעיון בקונספט יומרני בשם Courier שבוטל אי שם ב-2010. Yoga Book 9i הוא הניסיון הבשל והמלוטש ביותר שראיתי עד כה לתצורה הזאת. החלק העיקרי בחבילה הוא כאמור מחשב נייד עם שני מסכים. בנוסף, מקבלים באריזה מקלדת פיזית אלחוטית, עט (סטיילוס) ומעמד מתקפל שמשמש ככיסוי למקלדת וגם כמשענת עבור המחשב עצמו.




גולת הכותרת של מחשבי היוגה הראשונים היתה מגוון "התנוחות" בהן ניתן להציב ולעבוד עם המחשבים שכללו מסך מגע ומקלדת שניתן "להפוך" לאחור. Yoga Book 9i מגיע עם רפרטואר גדול הרבה יותר. הצורה הבסיסית ביותר כוללת שימוש במחשב ללא מקלדת פיזית, כלומר, פתיחה שלו ושימוש במסך התחתון כמקלדת ומשטח מגע וירטואליים. שניהם נוחים לשימוש באופן מפתיע והלחצנים הוירטואליים של משטח העכבר הוירטואלי מספקים פידבק כמעט לא וירטואלי בכלל. עם כל הכבוד לעבודה המצויינת שלנובו עשתה מהבחינה הזאת, זה עדיין לא שימושי מספיק כדי להקליד טקסטים ארוכים, אבל זה בהחלט עובר כפתרון לטווח קצר. המקלדת הפיזית יודעת להתמגנט אל המסך בחלק שמעל משטח המגע הוירטואלי ומחליפה את המקלדת הוירטואלית. באופן הזה העבודה על המחשב דומה מאוד לעבודה על מחשב נייד סטנדרטי. 


Lenovo Yoga Book 9i (צילום: גד גניר)

Lenovo Yoga Book 9i (צילום: גד גניר)

Lenovo Yoga Book 9i (צילום: גד גניר)

Lenovo Yoga Book 9i (צילום: גד גניר)



המקלדת הפיזית מספקת חויית הקלדה דומה מאוד לזו של ה-Yoga 9 וה- Yoga Slim 9, כלומר, עומק לחיצה לא עמוק במיוחד אבל פידבק לא רע בסה"כ ופריסה מרווחת והגיונית של המקשים. אם תמשכו אליכם את המקלדת לחלק התחתון של המסך (כך שתכסה את משטח העכבר הוירטואלי), תקבלו במקום המקלדת מעין מסך משני שמזכיר קצת את הסידור של מחשבי ה-ZenBook Duo של אסוס.


הלאה: כיסוי המקלדת משמש כאמור כמעמד מתקפל בדומה לכיסויים של האייפדים לדורותיהם. מה שיפה בכיסוי הזה הוא העובדה שלא צריך לזכור ממש איך לקפל אותו: המגנטים בתוכו עושים את העבודה כשמתחילים לקפל אותו ומנחים אתכם באופן מאוד אינטואיטיבי כיצד הוא אמור להתקפל לצורת המעמד. מרגע שהמעמד קופל כהלכה, ניתן לבחור כיצד להציב עליו את המחשב: כאשר הוא פתוח כמו ספר, כששני המסכים ניצבים במאונך זה לצד זה, או כשהם מאוזנים, זה מעל זה. התנוחה הראשונה אמורה להתאים יותר לכותבי קוד. התנוחה השניה היתה זו שהכי הלהיבה אותי מכל האקרובטיקה של המחשב הזה משום שהיא הציבה את המסך העליון בגובה אידיאלי מול העיניים שלי באופן שמחשבים ניידים כמעט אף פעם לא עושים. באופן הזה אין לחץ על העורף בעבודה ממושכת על המחשב גם כשמשתמשים בו על שולחן קפה נמוך יחסית. המקלדת יודעת להתמגנט גם אל המעמד כך שתהיה צמודה אל המסכים אם נוח לכם לעבוד ככה, אבל מאחר שמדובר במקלדת אלחוטית, אין הכרח לעבוד איתה באופן הזה וניתן מן הסתם לנתק אותה ולהניח אותה היכן שתרצו. כמו מחשבי יוגה אחרים, ניתן מן הסתם גם לקפל אותו לצורת "אוהל", לעבוד על מסך אחד בלבד ולהשתמש במסך הנוסף כמשענת, אבל לא ברור לי מי יבחר דווקא בצורה הזאת אחרי שהשקיע לא מעט כסף במחשב נייד בעל שני מסכים.


Lenovo Yoga Book 9i (צילום: גד גניר)

Lenovo Yoga Book 9i (צילום: גד גניר)

Lenovo Yoga Book 9i (צילום: גד גניר)



כל הגמישות הזאת באה עם מחיר שלא נהוג לדבר עליו כשאמורים להשתאות מהחדשנות של המחשב: צריך (אם כי לא חייבים) לקחת את המקלדת האלחוטית יחד עם המחשב לכל מקום וההצבה שלו היא תהליך, כמעט טקס. מחשב נייד סטנדרטי הוא כלי עבודה ששולפים מהתיק, מניחים על השולחן, פותחים אותו והוא מוכן לעבודה. במקרה של Yoga Book 9i החדשני והסקסי, צריך להוסיף לרצף הפעולות גם שליפה של המקלדת מהתיק והרכבה של המעמד (אלא אם אתם מוכנים לעבוד עם המקלדת ומשטח העכבר הוירטואליים), שאמנם אינה לוקחת יותר מכמה שניות, אך הופכת את כל העניין לטיפה פחות ספונטני. מצד שני, זה מחיר סביר לשלם עבור מחשב שמאפשר לכם לעבוד מחוץ לבית עם שני מסכים בצורה גמישה יותר ממה שאפילו מסך חיצוני נייד יכול לספק. הדובדבן שבקצפת כאן הוא מחוות מגע שלנובו הוסיפה כדי לשפר את האופן שבו מנצלים את הנדל"ן של מסך נוסף כמו הקפצה של חלונות פעילים בין מסך למסך, וממשק לסידור אפליקציות פתוחות על פני שטח שני המסכים. ניתן כמובן לעבוד על אפליקציה אחת על מסך מלא, אולם קשה להתעלם מציר הקיפול באמצע שכולל גם את סבכת הרמקולים של המחשב, בערך הסיטואציה היחידה שבה למחשבים עם מסך מתקפל יש יתרון מסוים על התצורה של המחשב הזה.


פרט לעניין המסך הנוסף, המחשב הזה זהה חיצונית ל-Yoga 9 אותו בדקתי לפני כמעט שנה: דקיק, בנוי לעילא ולעילא, ונעים למגע ולפתיחה עם הדפנות המעוגלות. הוא אפילו שוקל כמעט אותו הדבר, קצת פחות מ-1.4 ק"ג, הישג הנדסי מרשים בהתחשב בכך שזכוכית המסך הנוספת היתה אמורה להגדיל את המשקל הכללי. סט החיבורים דל אפילו יותר מזה של חבריו הקונבנציונליים לסדרה, וכולל רק שלושה שקעי USB C התומכים בתקן Thunderbolt 4, זה הכל. אפילו שקע אוזניות סטנדרטי אין כאן. 


כשהמחשב פתוח במצב אנכי, המסך העליון מעט "מרקד" אם כי לא באופן מוגזם או כזה שמפריע לעבוד איתו. העובדה שיש למחשב הזה שני מסכים לא מהווה תירוץ עבור לנובו להתפשר: מדובר בשני מסכי מגע עם פאנל OLED מרהיב, בגודל 13.3 אינץ' המציגים רזולוציית 2.8K. גימור הזכוכית של המסכים מבריק אמנם אך עוצמת התאורה לא רעה כך שניתן לעבוד איתם יחסית בנוחות גם בסביבה שטופת אור.


המפרט הטכני של Yoga Book 9i מכובד ועדכני, אבל לא מדובר בתחנת עבודה אימתנית ובטח לא במחשב גיימינג: היחידה שקיבלתי התבססה על מעבד Core i7 1355U, מעבד חזק מהדור החדש ביותר של מעבדי אינטל, אולם עדיין מדובר במעבד מסדרה U, סדרה המיועדת לשימוש במחשבים דקיקים וקומפקטיים עם פשרה מסוימת בביצועים ביחס למעבדי P ו-H. יחד עם זכרון RAM מסוג LPDDR5X בנפח של 16 גיגה ומעבד גרפי מובנה מקבלים כאן מחשב שמתמודד בלי מאמץ מיוחד עם מטלות יומיומיות של גלישה מרובת לשוניות פתוחות, צפייה בסרטים, שימוש בתוכנות אופיס ועריכת תמונות קלה בפוטושופ. עבודות יותר מורכבות של עריכת וידאו ברזולוציות גבוהות, או משהו מעבר לגיימינג ממש בסיסי הן משהו שהמחשב הזה פחות ידע להתמודד איתו.





מסוללת ה-80Wh של Yoga Book 9i הצלחתי לסחוט בממוצע כ-4.5 שעות שימוש מעורב. אם היה מדובר במחשב סטנדרטי עם מסך אחד, הייתי משתמש כאן במילים חריפות כדי לתאר שלל רגשות שנעים על הסקאלה שבין אכזבה לבוז. ובכל זאת, משום שמדובר ביצור מאוד לא קונבנציונלי עם כפליים מסך אך בלי כפליים סוללה, ניתן להתייחס לזה כאל זמן שימוש סביר. הרמקולים, 2 בהספק של 1W ועוד שניים בהספק של 2W הם יותר מסבירים ומספקים סאונד צלול נקי עם עומק מפתיע ביחס למחשב דקיק שכזה. מצלמת הרשת גם היא מצויינת, ברזולוציית 1080p עם חיישן IR שמאפשר לה לתמוך בזיהוי הפנים המאובטח של מיקרוסופט, Windows Hello.


(+)
  • זוג מסכים במחשב דקיק וקומפקטי
  • מגוון אפשרויות הצבה של המחשב לעבודה נוחה
  • מסכים מרהיבים, רמקולים איכותיים

(-)
  • תהליך ההצבה של המחשב לוקח שניות בודדות יותר ממחשבים סטנדרטיים
  • זמן הסוללה קצר יותר משל מחשבים ניידים סטנדרטיים
  • המפרט הטכני מכובד ועדכני, אבל חלש מזה של מחשבים סטנדרטיים ברמת המחיר שלו

ה-Yoga Book 9i טרם הגיע לישראל ואין לו עדיין מחיר רשמי, אך סביר להניח שיתומחר כאן באיזור ה-10,000 ש"ח. זה מחשב שלא רק משמח מבקרי חפיצים עתידניים: זה קונספט מלוטש יותר מאי פעם, יקר אמנם, אבל פרקטי בסופו של דבר. הוא לא מושלם, עדיין ההרכבה של תחנת העבודה מפוצלת המסכים הזאת היא טקס מעט ארוך יותר מפתיחה של מחשב נייד, ובסופו של דבר על מזבח הדקיקות ושני המסכים התפשרו כאן ברמה מסוימת על המפרט הטכני. מצד שני, את העיקרון הבסיסי, לספק נדל"ן כפול של מסך הוא עושה בצורה מאוד משכנעת ויש לקוות שתהיה לקונספט הזאת עוד המשכיות.


2 תגובות

  1. מיותר ויקר להחריד, לטעמי.

    השבמחק
  2. כמעט קניתי עד שהבנתי שהסוללה לא חזקה

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר