כזה ניסיתי: Bose Smart Soundbar 900

דולבי אטמוס, הטכנולוגיה שהוסיפה את הממד האנכי לחויית השמע ההיקפי נמצאת איתנו כבר 11 שנה. היא החלה את דרכה בקולנועים בשנת 2012 וכעבור שנתיים הגיעה גם אל מערכות קולנוע ביתיות. ועדיין, למרות שמדובר בטכנולוגיה עם פז"מ, הדרך לחוות בסלון צלילים שמגיעים מכיוון התקרה אינה מתחילה ונגמרת בשנת 2023 ברמקולים: לא תמיד למי שרכש סאונד בר חדש יש תמיכה ב-Dolby ATMOS בטלויזיה, וגם אם כן, לא כל התכנים באמת עושים שימוש בטכנולוגיה. Smart Soundbar 900, בכיר הסאונד-ברים של Bose מנסה לטפל בבעיה הזאת ולהציע חויית שמע דומה לזו שמציעה dolby ATMOS, גם בלי התנאים המוקדמים.

Bose Smart Soundbar 900 (צילום: גד גניר)


ב-Bose מייעדים את Smart Soundbar 900 לבעלי טלויזיות גדולות, 50 אינטש וצפונה. מדובר בסאונד בר ארוך יחסית, אורכו מעט יותר ממטר, והוא כולל כ-9 רמקולים, שניים מהם מופנים למעלה על מנת לייצר את ערוצי השמע האנכיים. ה-Smart Soundbar 900 מתהדר בסבכה מתכתית כסופה שמקיפה את כולו, ואת חלקו העליון מצפה זכוכית. הגמילה של יצרניות מסבכות מכוסות בד מבורכת, אבל הבחירה של בוז בזכוכית בחלק העליון אינה הכי פרקטית ומחייבת את המשתמשים לזכור להעביר עליה ניגוב פעם בכמה ימים כדי להעלים טביעות אצבעות ואבק.


תהליך ההתקנה וההגדרה הראשונית של Bose Smart Soundbar 900 קליל ופשוט, ומתבצע דרך האפליקציה Bose Music אותה אתם מורידים לסמארטפון שלכם. חיבור הסאונד בר לשקע HDMI eARC בטלויזיה שלכם (אם יש לכם בטלויזיה חיבור כזה) יאפשר לכם לשלוט על עוצמת השמע באמצעות שלט הטלויזיה במקום בשלט של הסאונד בר עצמו. השלב האחרון של הגדרת הסאונד בר הוא התאמה של הצליל לחלל החדר באמצעות טכנולוגיה של Bose העונה לשם ADAPTiQ. אצל סונוס למשל, עליכם לשוטט בחדר ולנופף באייפון כדי לאפשר לסאונד בר לחשב את ממדי וצורת החדר. ב-Bose הלכו על משהו דומה, בלי סמארטפון אבל ביזארי לא פחות: לאריזה מצורפת קשת אותה עליכם להניח על הראש. בחלקה העליון ממוקם מיקרופון והיא מתחברת באמצעות כבל ארוך מאוד אל הסאונד בר עצמו. בתהליך ההתאמה של הסאונד אתם מתבקשים לשבת בסלון עם הקשת במקומות העיקריים בהם אנשים צפויים לשבת ולצפות בטלויזיה. בזמן הזה Smart Soundbar 900 משמיע צלילים שונים ומכייל את הצליל בהתאם לאופן בו הוא נקלט במיקרופון של הקשת.


הייתי שמח לספר לכם על הרכב הרמקולים של Smart Soundbar 900, הסוגים השונים, הספקים, טווחי צליל ומספרים אחרים שיש להם משמעות עבור חלק מהצרכנים, אבל Bose החליטה לא לספק את המידע הזה באתרה. אצל יצרניות פחות מוכרות זה יכול היה להיות סימן חשוד, אבל במקרה של Bose מדובר לדעתי בהתנשאות מתוך גישה של "מה אכפת לכם מה קוטר הוופרים, אתם לא סומכים עלינו?"


Bose Smart Soundbar 900 (צילום: גד גניר)

Bose Smart Soundbar 900 (צילום: גד גניר)



והאמת? אפשר לסמוך על Bose, בעיקר בצפייה בסרטים: אחרי הטקס הביזארי עם הקשת, מנגנון ה-ADAPTiQ בהחלט נותן עבודה. הצליל פתוח ומפורט להפליא והתחושה בצפייה בסרטים היא שצלילים מסוימים מגיעים ממגוון פינות בחדר ולא רק מכיוון הסאונד בר. זה לא תחליף לרמקולים אחוריים, אבל זה בהחלט תורם להרחבה של במת הצליל הרבה מעבר לגבולות הסאונד בר עצמו. מה לגבי Dolby ATMOS? הרמקולים המופנים למעלה בהחלט מורגשים ובתכנים תומכים ניתן החויה אכן היתה תלת ממדית, אם כי לא הייתי מצפה לפחות מכך מרמקול שעולה כמו Smart Soundbar 900 ותומך בטכנולוגיה הזאת. יותר מרשים היה לגלות ש-Bose לא הגזימה לגבי חויית השמע התלת ממדית גם בתכנים שאינם תומכים ב-Dolby ATMOS: מעבד הצליל של Smart Soundbar 900 יודע לבצע המרה של האותות ולייצר מהם ערוצי שמע אנכיים. האפקט, מן הסתם פחות מדויק ומלוטש מזה של תכנים שנוצרו במקור עם תמיכה ב-Dolby ATMOS אבל עדיין מורגש וללא ספק משפר את החוויה באופן ניכר. בצפייה ב"טופ גאן: מייבריק", בעותק שתומך רק ב-Dolby Digital יכולתי להשבע שאני שומע מטוסים חולפים מעלי, ואת הטילים שרודפים אחריהם באופן מאוד ריאליסטי וצלילים שמגיעים מגבהים שונים.


מלבד תמיכה ב-ATMOS, מציע Smart Soundbar 900 תמיכה במגוון פורמטים אחרים של שמע היקפי: Dolby Digital, Dolby Digital Plus ו-Dolby HD. מה חסר? תמיכה ב-DTS לסוגיו. זה לא אומר שלא תשמעו כלום אם תצפו בתוכן עם תמיכה בפורמט הזה, זה רק אומר שהחויה תהיה פחות מרשימה.


החויה גם פחות מרשימה בהאזנה למוזיקה. ל-Bose חתימת צליל עדינה מאוד בכל הקשור לבאסים באוזניות של החברה וכך זה גם כאן. בצפייה בסרטים זה פחות מורגש, אבל במוזיקה לא מקבלים את העומק שמצפים לו. ניתן לפצות על כך מעט באמצעות הגדרות האקולייזר באפליקציה, אבל השיפור עצמו מינורי. למען הסר ספק, עדיין מדובר באיכות צליל טובה, אבל מסאונד בר ברמה הזאת הייתי מצפה לקבל הדגשה טובה יותר בתדרים הנמוכים, גם לפני שאני מחליט על רכישת סאב וופר חיצוני.


כמו בסונוס, מדובר באקוסיסטם שנועד למשוך את המשתמשים לקניות עתידיות של מוצרים נוספים של החברה. חסרים באסים? כאמור, תמיד תוכלו לרכוש במיטב כספכם סאב וופר של Bose ולחבר אותו אל הסאונד בר כדי להשלים את העומק החסר. רוצים לקבל את ערוצי השמע האחוריים? ל-Bose יש זוג רמקולים אחוריים שיודעים להתחבר ל-Smart Soundbar 900. בנוסף, הסאונד בר תומך בחויית המולטי-רום של Bose ויודע לעבוד בשיתוף פעולה עם מוצרים אחרים של החברה כדוגמת Home Speaker 500 אותו בדקתי לפני מספר שנים. בעקרון, Smart Soundbar 900 תומך גם ב-Google Assistant וב-Alexa, אם כי המשתמשים בארץ לא יכולים להנות מהסייעניות הוירטואליות האלו כי משום מה המכשירים של Bose מאפשרים תמיכה בהן רק במדינות בהן הושקו באופן רשמי. לציבור התחמנים שבין קוראיי, לא, לא עזר גם לשנות את סעיף המדינה בחשבון משתמש שלי ב-Bose.


Bose Smart Soundbar 900 (צילום: גד גניר)



חלקו האחורי של הסאונד בר מאכלס כמות מרשימה של חיבורים פיזיים, אבל חלק ניכר מהם לא רלוונטי באמת לשימוש היומיומי בו. בין החיבורים ניתן למצוא שקע לחיבור עינית אינפרה אדומה חיצונית, חיבור לקשת לכיול ADAPTiQ, חיבור פיזי לסאב וופר חיצוני, ושקע USB המיועד לשירות בלבד ולמעשה לא ממש נותן ערך למשתמשים. זה משאיר אותנו עם חיבור HDMI, חיבור אופטי, וחיבור רשת קוית, סטנדרטי בסה"כ.


(+)
  • יכולת ליצור ערוצי שמע אנכיים גם כשאין תמיכה ב-Dolby ATMOS בטלויזיה או בתכנים עצמם
  • הגדרה ראשונית קלילה ופשוטה
  • תמיכה בחיבור למוצרים אחרים של החברה לרבות חויית מולטי-רום

(-)
  • התמיכה באלכסה ובגוגל אסיסטנט לא פעילה בישראל
  • הייתי שמח ליותר באסים בהאזנה למוזיקה
  • המחיר הלא זול הוא רק נקודת הפתיחה לרכישות נוספות

מחירו של Smart Soundbar 900 ביבוא רשמי עולה על 3450 ש"ח דומה מאוד למחירו של Sonos Arc. כמוהו, מדובר ברכישה ראשונה שאמורה להכניס אתכם לאקוסיסטם של Bose, בין אם בשדרוג המערכת עצמה ע"י הוספת רמקולים אחוריים והחיזוק הנחוץ לתדרים הנמוכים ע"י רכישת סאב וופר של החברה, כך שזה בהחלט לא נגמר במחיר הזה. קצת יותר מ-500 ש"ח נוספים אגב יאפשרו לכם לרכוש את LG S95QR, עוד סאונד בר תומך Dolby ATMOS, אבל כזה שמגיע עם ערכה שלמה שכוללת שני רמקולים אלחוטיים אחוריים וסאב אלחוטי. להבדיל משניהם, ה-Smart Soundbar 900 מבטיח ערך מוסף משמעותי ביכולת שלו לייצר ערוץ שמע אנכי גם בתכנים או בחיבור לטלויזיות שאין להן תמיכה ב-Dolby Atmos. באופן מפתיע, את ההבטחה היומרנית הזאת הוא מקיים ואפילו בצורה לא רעה בכלל.

4 תגובות

  1. בתור מישהו שאוהב קולנוע ביתי, אני לא מתחבר ואף פעם לא אתחבר ל-SOUND BARS. הם נותנים אמנם פתרון לחללים קטנים (ובדרך גם תקציב מוגבל), אבל אני מצליח להתאים מערכת אטמוס לחללים קטנים בלי בעיה ועם מינימום של 8 רמקולים. וזה עדיף פי כמה וכמה.

    השבמחק
  2. תתחדש על העיצוב החדש ובמיוחד על האפשרות ל-dark mode.
    תבדוק אם אפשר להציג את התאריך והזמן פורמט ישראלי ולא אמריקאי (6/24/2023 08:52:00 אחה״צ)

    השבמחק
    תשובות
    1. במצב dark mode אי אפשר לראות את הרשימת היתרונות והחסרונות שבסוף הביקורת.
      זה פונט לבן על רקע לבן
      (+)
      יכולת ליצור ערוצי שמע אנכיים גם כשאין תמיכה ב-Dolby ATMOS בטלויזיה או בתכנים עצמם
      הגדרה ראשונית קלילה ופשוטה
      תמיכה בחיבור למוצרים אחרים של החברה לרבות חויית מולטי-רום
      (-)
      התמיכה באלכסה ובגוגל אסיסטנט לא פעילה בישראל
      הייתי שמח ליותר באסים בהאזנה למוזיקה
      המחיר הלא זול הוא רק נקודת הפתיחה לרכישות נוספות

      מחק
  3. מניסיון נשמע מעולה אבל קניתי את כל הסביבה שלהם , לדעתי שווה מאד אם אם אתה לא אוודיופייל מלא , לי יש את sb900, sub, surround sound, 700

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר