כזה ניסיתי: Asus ROG Phone 8 Pro

גיימינג מקצועני בסמארטפונים מעולם לא מימש באמת את הפוטנציאל שלו. על ציר הזמן, היו לסמארטפונים לגיימרים את כל הסיבות הטובות להצליח: לפני עשור, כשמכירות הסמארטפונים היו בזינוק, הקונסולה הניידת של סוני, PSP החלה לדעוך והשאירה את שוק הגיימינג הנייד בלי קונסולות משמעותיות. נינטנדו סוויצ' הגיעה לחנויות רק שלוש שנים לאחר וגם אז כיוונה לנישות מאוד ספציפיות של משחקים. בוואקום הזה הייתם מצפים שסמארטפונים מכווני גיימינג יהפכו לקטגוריה לוהטת, אבל איכשהו זה לא קרה, למרות ניסיונות הירואיים מצידן של יצרניות כמו נוקיה, שיאומי, אסוס ואפילו רייזר. בשנתיים האחרונות מכשירי הגיימינג הניידים זוכה לעדנה מחודשת: מכשירים כמו Steam Deck, Lenovo Go ואחרים צצים כעת ומציעים גישה ישירה אל ספריות גיימינג עצומות, כותרים מוכרים וגם חויית משחק משודרגת, גם אם קצת פחות ניידת בהשוואה לסמארטפונים. אלו אמנם בשורות טובות למי שמעוניין לקחת איתו את ספריית המשחקים מחוץ לבית או סתם אל הכורסה בסלון, אבל בשורות פחות טובות למי שעדיין מאמין בקונספט של סמארטפון ייעודי לגיימינג. על החבר'ה שמאחורי המותג ROG Phone באסוס זה פחות עושה רושם. לצד ROG Alley, קונסולות הגיימינג מבוססת Windows של החברה, היא ממשיכה לתת אמון במכשירי הגיימינג הסלולריים שלה ולאחרונה הגיע אליי ROG Phone 8 Pro, הדגם החדש ביותר והחזק ביותר בסדרה, שהושק החודש.


Asus ROG Phone 8 Pro (צילום: גד גניר)



כאמור, אסוס שלחו אליי את הגרסה היקרה ביותר של המכשיר, עם קונפיגורציית האחסון וזכרון ה-RAM המשודרגת: לצד ערכת השבבים המובילה של קוואלקום לשנת 2024, .Snapdragon 8 Gen 3, ציידה אסוס את הדגם הזה באחסון בנפח 1 טרה וזכרון RAM בנפח מופרך של 24 גיגה. העוצמה שמציעה החומרה המפנקת הזאת ניתנת לשליטה ולהתאמה אישית מתקדמת של רמת הביצועים אבל לא רק: ניתן לשלוט על הגדרות החיבור לרשת, על קצב הפריימים, והגבלת תהליכים ברקע כדי לספק חוית משחק חלקה ככל הניתן. מכשירי אנדרואיד רבים מאפשרים גישה אל חלק או כל פונקציות האלו דרך הגדרות המערכת, אבל כאן כל ההגדרות האלו מרוכזות במקום אחד בצורה נוחה וברורה שמספקת מידע על מצב ערכת השבבים, המעבד הגרפי, כמות הזיכרון הפנוי וטמפרטורת המכשיר, בדומה למרכז הבקרה במחשבי גיימינג.


Asus ROG Phone 8 Pro (צילום: גד גניר)

Asus ROG Phone 8 Pro (צילום: גד גניר)

Asus ROG Phone 8 Pro (צילום: גד גניר)

Asus ROG Phone 8 Pro (צילום: גד גניר)



מה שבאמת מפריד בין סמארטפון גיימינג לכל מכשיר דגל אחר שמצויד בערכת השבבים החזקה ביותר שיש לקוואלקום להציע, הוא האופן בו המכשיר מקרר את עצמו. גם השנה, לצד המכשיר, אסוס מציעה למכירה בנפרד (או כוללת בערכה, תלוי בגרסה) את AeroActive Cooler X, מאוורר חיצוני שמתלבש על גב המכשיר ומקרר אותו באופן אקטיבי על מנת לאפשר רמת ביצועים מקסימלית לאורך זמן. Frozen, מצב הקירור המקסימלי של המאוורר, זמין רק כאשר המכשיר מחובר למטען ומייצר רעש לא מבוטל. בשונה מבעבר, אסוס ויתרה כאן על הפתח בגב המכשיר שאמור לאפשר זרימת אויר ישירה אל ערכת השבבים. ROG Phone 8 Pro הוא מכשיר אטום לחלוטין, וכעת מציע עמידות במים לפי התקן IP68, כלומר, הוא ישרוד טבילה של כחצי שעה במים בעומק של עד מטר וחצי. אם אתם מודאגים לגבי ההשפעה שיש לשינוי הזה על ביצועי המכשיר, אתם יכולים להיות רגועים: במצב הביצועים החזק ביותר, +X Mode, עם המאורר החיצוני מחובר ומופעל על מצב Frozen המכשיר הזה השיג במבחן הביצועים 6 GeekBench ציון של 7251 נקודות, 6 נקודות יותר מ-iPhone 15 Pro. במציאות זה מתורגם לקצב פריימים מהיר במיוחד באופן קבוע, ללא שיהוקים וללא השהיות, זמני טעינה קצרים מתמיד, יציבות בזמן משחק ותמיכה אפילו ב-Ray Tracing. מיותר לציין שגם בשימוש יומיומי המכשיר מהיר להפליא ומספק חויית שימוש מהנה מאוד. 


Asus ROG Phone 8 Pro (צילום: גד גניר)

Asus ROG Phone 8 Pro (צילום: גד גניר)

Asus ROG Phone 8 Pro (צילום: גד גניר)

Asus ROG Phone 8 Pro (צילום: גד גניר)


Asus ROG Phone 8 Pro (צילום: גד גניר)

Asus ROG Phone 8 Pro (צילום: גד גניר)



אסוס לא מסתפקת בסדרת ROG Phone רק במפרט מרשים וקירור משודרג, היא עוטפת את כל המכשיר בחליפה עיצובית ברוח מותג הגיימינג שלה, ROG. זה מתחיל מאריזה ייחודית וממשיך אל אשף הגדרה ראשונית שכולל מעין משחק עם סיפור מסגרת (כולל סרטונים וסאונד דרמטי!) של אסוס, ובונוס נקודות למי שמכניס במהלך הטקס הביזארי הזה את המכשיר לתוך פתח ייעודי באריזה. המכשיר נותר מגושם וכבד, אבל זה לא מפתיע בסמארטפון גיימינג. עיצובו מעודן יותר ממכשירי השנה שעברה, אבל הוא רחוק מלהיות סולידי. הציורים המקושקשים על גב המכשיר הוחלפו בגימור מחוספס ומנצנץ, עם כיתובים זעירים ונסתרים, ופס אלכסוני מבריק שחוצה את הגב בחלקו המרכזי. גרסת ה-Pro כוללת תצוגה אחורית המורכבת מ-341 לדים זעירים שמציגים מידע שימושי כמו שם המותג, ויזואליזציה גרפית של המוזיקה המתנגנת, מצב הסוללה או חיווי טעינה, התראות ועוד. סובלים מחרדת סוללה? חוששים מהבזקי אור ליד המיטה בלילה? ניתן לכבות את הגימיק הזה או לפחות לקבוע תזמון מתי תרצו שיופעל, כמו גם לשלוט על המידע שמופיע שם. סמארטפונים ממוקדי גיימינג בעבר הגיעו עם לחצנים נוספים או אפילו תוספים פיזיים שמתחברים אל המכשיר ומוסיפים לו פקדים נוספים. מעבר לשני לחצנים נוספים שיש על AeroActive Cooler, מציעה אסוס גם איזורים "לחיצים" במסגרת המכשיר שרגישים למגע וניתנים להתאמה אישית. גם הממשק של אסוס מעוצב כצפוי עם ארומה "גיימרית" אבל אתם גיימרים בהכחשה, אסוס מאפשרת לכם להחליף את העיצוב לכזה של אנדרואיד 14 בצורתה המקורית והנקייה. זה לא רק העיצוב של האייקונים, אסוס ממש מאפשרת לבחור אם להשתמש בהתאמות שלה לתפריט השליטה על עוצמת השמע, על וילון ההתראות והפקדים שבו, תצוגת שיחה נכנסת וגודל השעון במסך הנעילה. ניתן לבחור לעבוד עם כל ההתאמות של אסוס, עם חלקן או להשתמש בממשק האנדרואיד הנקי כפי שהוא. ברירת המחדל של ההתאמה של אסוס בתפריט הסאונד מרגיזה: משום מה, מומחי חויית השימוש של אסוס סבורים שמשתמשי אנדרואיד רוצים ששינוי עוצמת השמע של המכשיר בלחצנים הפיזיים תשפיע בו זמנית גם על עוצמת השמע של המדיה וגם על עוצמת השמע של ההתראות. בפועל, זה הביא לכך שכל צפייה בסרטון שלא ב-Mute הוציאה את המכשיר ממצב רטט בלבד, משהו שאולי היה מתקבל על הדעת במכשירי אנדרואיד בתחילת 2011, אבל לא ב-2024. למרבה המזל זה ניתן כאמור לשינוי. 


Asus ROG Phone 8 Pro (צילום: גד גניר)

Asus ROG Phone 8 Pro (צילום: גד גניר)

Asus ROG Phone 8 Pro (צילום: גד גניר)



המסך של ROG Phone 8 Pro מציג על הנייר נתונים דומים לאלו של מכשירי החברה משנת 2022: רזולוציה של 1080 על 2400 פיקסלים שמתפרסת על מסך AMOLED בגודל 6.78 אינץ', עם קצב פריימים מקסימלי של 165 הרץ. ועדיין, המכשיר מציג שני שדרוגים משמעותיים בסעיף הזה: עוצמת התאורה של המסך שודרגה והתפקוד שלו תחת אור השמש השתפר משמעותית. מעבר לכך, המסך החדש הוא בטכנולוגיית LTPO, מה שאומר שהוא יכול להגיע לקצבי פריימים נמוכים במיוחד כשאין תנועה על המסך, והדבר בא לידי ביטוי בחסכון משמעותי בצריכת סוללה. 


Asus ROG Phone 8 Pro (צילום: גד גניר)



אחת מנקודות התורפה הקבועות של מכשירי גיימינג היא מערך הצילום. יצרניות בסגמנט הזה, אולי מתוך ניסיון לקצץ עלויות במכשירים היקרים גם ככה, נטו להתפשר בחומרת הצילום, ומכשירי ROG Phone  קודמים אפילו לא צוידו במייצב תמונה אופטי, רכיב שכבר ניתן למצוא במכשירי ביניים. השנה זה השתנה: מערך הצילום של Rog Phone 8 Pro כולל שלוש מצלמות: מצלמת 50 מגה פיקסל עם צמצם f/1.9 ומייצב תמונה גימבל, מצלמת טלפוטו 32 מגה פיקסל עם זום אופטי כפול שלוש, צמצם f/2.4 וייצוב תמונה אופטי, ומצלמת עדשה רחבה ברזולוציית 13 מגה פיקסל עם צמצם f/2.2. השילוב של החומרה המכובדת הזאת עם יכולות עיבוד התמונה המתקדמות של ערכת השבבים החזקה אולי לא מסוגלות עדיין להתחרות בתוצרים של המצלמות של מכשירי פרימיום כמו Galaxy S24 Ultra או iPhone 15 Pro, אבל הצילומים כבר לא רחוקים ממה שניתן לקבל ממכשירי דגל סטנדרטיים. התמונות מתאפיינות ברמה מספקת של פירוט, אם כי בחלקן יש נטייה לחידוד יתר ולהעלמת פרטים באיזורים כהים. גם צילומי הלילה נראים טוב מתמיד במצלמה של מכשיר גיימינג, אבל מתוך ניסיון להתמודד עם עיוותי צבעים שמאפיינים צילומים כאלו, התמונות שמתקבלות במצב לילה (שמופעל באופן אוטומטי) צבעוניות מעט יתר על המידה. תוספת נחמדה של אסוס בהקשר של צילומי לילה: כדי לשפר את התוצאה בצילומי חשיפה ארוכה, בהם המשתמש נדרש להחזיק את הטלפון באופן יציב לשניות בודדות, מופיע צלב קטן במרכז התמונה. אם המשתמש זז מעט, מופיע חיווי של צלב נוסף שמכוון אותו לאן ליישר שוב את המכשיר. המצלמה הקדמית דומה באופי התמונות שלה למערך הצילום האחורי: איזורים כהים "בולעים" מעט חלק מהפירוט שבתוכם, והתמונות מעט צבעוניות יותר ממה שהייתי רוצה אבל בסה"כ הפירוט והחדות טובים


(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)



מכשירי ROG Phone  מגיעים באופן מסורתי עם סוללות בקיבול גבוה, אם כי השנה צמצם הקיבול מ-6000mAh ל-5500mAh. איכשהו, למרות הצמצום הזה, ביצועי הסוללה השתפרו דרמטית: בשימוש יומיומי קיבלתי באיזור ה-11 שעות מסך בין טעינה לטעינה, אנשים נורמלים עם דפוס שימוש בריא וסביר בסמארטפון יכולים לפסוח על טעינה יומיים ברציפות לפני שיצטרכו לחבר אותו למטען. הספק הטעינה של המקסימלי של המכשיר הוא 65W, והמטען המצורף לאריזה בהספק הזה, מסוגל לטעון אותו ל-100% ממצב פרוק לחלוטין בתוך כ-40 דקות. המכשיר תומך גם בטעינה אלחוטית אם כי בהספק של 15W בלבד, מה שאומר שהטעינה באופן הזה איטית יותר, אבל לא יותר מהמקובל. הרמקולים, כצפוי, מעולים. הם מספקים צליל נקי, מדויק ועם עומק מסוים, והעוצמה שלהם בהחלט מספקת. לחובבי הוינטג', אסוס מצאו מקום לשקע אוזניות סטנדרטי במכשיר, תענוג.


(+)
  • ביצועים מעולים
  • ממשק שליטה מתקדם על הגדרות הגיימינג
  • סוללה אימתנית
(-)
  • יקר להחריד
  • מגושם וכבד

מחירו של ROG Phone 8 Pro עומד על, תחזיקו חזק, 5479 ש"ח לגרסת ה-16 גיגה RAM ו-512 גיגה אחסון. הוא טרם הגיע לחנויות, אבל במסגרת המכירה המוקדמת, אסוס מצרפת לאריזה גם את AeroActive Cooler X. זה לא שונה במיוחד ממחירי סמארטפוני הגיימינג הקודמים של אסוס. מצד שני ככל שצצים יותר דגמים של קונסולות גיימינג ניידות (שגם היקרות והמתקדמות שבהן עולות משמעותית פחות מהמכשיר הזה), קצת קשה להצדיק את קיומו. שלא תבינו לא נכון: זה חתיכת אתגר למצוא חסרונות מהותיים ב-ROG Phone 8 Pro. זה מכשיר חזק להחריד, עם שלל התאמות ייחודיות לגיימרים, מסך מרהיב אבל גם פרקטי, עמיד כראוי במים, מצלמה לא רעה ואפילו סוללה מצויינת. מצד שני, כשאפילו אסוס בעצמה מציעה קונסולה ניידת שמספקת חויית שימוש מהנה בהרבה, בכמעט חצי מחיר מהמכשיר הזה, קשה לי לראות אותו, עם כל היתרונות האובייקטיביים שלו, פורץ את גבולות הנישה.


5 תגובות

  1. הקונסולה הניידת של אסא לא מהווה תחליף, כי לפי דיווחים אורך חיי הסוללה שלה הוא במקרה הטוב שעה וחצי ובד"כ קצת פחות. כמו כן הסיבה שטלפוני הגיימינג נכשלים היא בעיקר בגלל היעדר בקרי שליטה פיזיים. זה הרבה פחות כיף ללחוץ על כפתור וירטואלי על המסך, ומעבר לזה הכפתורים הוירטואליים מסתירים חלק מהמשחק עצמו.

    השבמחק
  2. בהמשך לתגובה הקודמת, טלפונים מהסוג הזה מקבלים ערך בשימוש עם בקרים כמו Razer Kishi. חברת Asus היתה צריכה להציע בקר מהסוג הזה כאביזר משלים במקום להשקיע במאוורר הנילווה.

    השבמחק
  3. ,למשל ZTE שמציעים לסדרת ה-Nubia שלהם את ה-Nubia REDMAGIC Shadow Blade Gamepad

    השבמחק
  4. אתה שוכח דבר חשוב אחד בהשוואה לקונסולות ניידות, עדיין מדובר בטלפון שאתה שם בכיס ויוצא החוצה.

    השבמחק
  5. יש לאסוס מכשירים טובים, התמיכה שניתנת היא על הפנים. אפילו תכנת תמיכה חיצונית להתקנה מחודשת של הגרסה אין ואז, אם נאמר ביצעת עדכון גרסה שגרם לבעיות במכשיר, אכלת אותה. לא קונה יותר אסוס

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר