כזה ניסיתי: Dyson v15s Detect Submarine

למרות הצמיחה הנאה של הקטגוריה בשנים האחרונות, שואבים שוטפים אלחוטיים עדיין לא הגיעו לכל בית, בטח לא כמו שואבים אלחוטיים סטנדרטיים. יש לכך מגוון הסברים: מדובר במכשיר כבד ומסורבל (לפחות בהשוואה לשואב אבק אלחוטי) שדורש תחזוקה מורכבת יותר, הוא תופס מקום בבית, והוא לא נותן פיתרון לניקוי ספות, מסילות או קטילה מספקת של יתושים. בסופו של דבר שואבי אבק אלחוטיים ושואבים שוטפים הם מוצרים משלימים, אבל צרכנים רבים יימנעו מלרכוש את שני המכשירים הן בגלל העלויות והן בגלל הנדל"ן שנדרש עבורם. 

Dyson v15s Detect Submarine (צילום: גד גניר)



ועדיין, עבור דייסון, היה מדובר באיום שאי אפשר להתעלם ממנו. בעוד Bissell, Roborock, Tineco ואחרות שחררו דגמים חדשים בזה אחר זה, ישבו שכיריו של ג'יימס דייסון במשרדי החברה הבריטית וניסו להבין איך מתמודדים עם התופעה. באוגוסט האחרון הוכרזה התשובה שלהם לשואבים שוטפים אלחוטיים: v15s Detect Submarine.


לא מדובר בשואב שוטף אלחוטי, לפחות לא מהסוג הקונבנציונלי. למעשה, אפילו ההגדרה "שואב שוטף" לא ממש מדויקת עבור V15s Detect Submarine משום שאין בו ממש פעולה של שאיבה: כפי שניתן לנחש משמו, מדובר בשואב זהה כמעט לחלוטין לדגם הדגל של החברה, V15 Detect מלפני שנתיים, שפשוט מגיע עם אביזר לקרצוף רצפות בשם היומרני Submarine. האביזר הזה הוא מעין תיבה מגושמת שמתחברת אל השואב בקצהו במקום המברשות הממונעות הרגילות. התיבה הזאת כוללת מברשת מסתובבת (שמקבלת  את כוחה מהחיבור החשמלי בתוך המוט), מיכל מים נקיים ומיכל איסוף פסולת. החיבור של Submarine אל השואב חסום כי הוא לא עושה שימוש ביכולת היניקה של השואב: מיכל המים הנקיים מרטיב את המברשת שמסתובבת, והלכלכוך שנאסף בתוכה נגרף אל תוך מיכל האיסוף. 


Dyson v15s Detect Submarine (צילום: גד גניר)

Dyson v15s Detect Submarine (צילום: גד גניר)

Dyson v15s Detect Submarine (צילום: גד גניר)



איך כל הקונסטלציה הזאת שוטפת רצפות? לא רע, אבל גם לא מושלם: המברשת מקרצפת ביסודיות את הרצפה ומתמודדת מעולה גם עם לכלוך שהספיק להתייבש. התמזל מזלי לקבל את המכשיר הזה כמה ימים לפני שארחנו בבית יומולדת עם כ-30 נפשות, חלקם ילדים, שביצעו את להיטם הידוע "לשפוך מיץ על הרצפה ולדרוך עליו". הכתמים שנותרו על הרצפה בעקבות האירוע והספיקו להתייבש עד שהאורחים הלכו לביתם לא היוו אתגר ל-Submarine: שני מעברים על איזור האסון השאירו את הרצפה נקייה לגמרי מכתמים. גם בניקוי כללי של רצפות הבית התוצאות היו בסה"כ משביעות רצון ועדיפות על אלו שהייתי משיג ככל הנראה באמצעות מגב ומטלית. הזרמת המים מדודה (18 מ"ל בדקה) כך שהרצפה אינה מוצפת במים, מיכל המים בתכולה של 300 מ"ל מספיק לדירת ארבעה חדרים ממוצעת, ומיכל המים המלוכלכים בנפח 360 מיליליטר לא דורש ריקון באמצע הניקוי. עד כאן, אני מרוצה.


Dyson v15s Detect Submarine (צילום: יח"צ דייסון)



מצד שני, מדובר עדיין בפתרון מוגבל למדי ביחס לשואבים שוטפים אלחוטיים סטנדרטיים במיוחד בגלל העובדה שאין בתהליך את אלמנט השאיבה. המוגבלות הזאת באה לידי ביטוי בלכלוכים שנאבקים באופן הירואי במברשת המסתובבת של Submarine ולא פעם מנצחים: "גולגלעך", חוטים סוררים של שטיח, תלתלי אבק, כל אלו מצליחים בחלק לא מבוטל מהמקרים לחמוק מהתשובה של דייסון לשואבים שוטפים. ללא שאיבה, אין מה לדבר על אתגרים גדולים יותר ששואבים שוטפים רגילים מתמודדים איתם בקלות: קערת דגנים עם חלב שנפלה על הרצפה, כמעט קלישאה של שואבים שוטפים זה משהו ש-v15s Detect Submarine פשוט לא יצליח לנקות. מעבר לכך, אפילו בתרחיש שהודגם לפניי ע"י נציג החברה, מסתבר שיש מקום לשיפור: שפכתי כוס אספרסו על הרצפה. הבחור הראה לי איך ה-Submarine שואב את כל הקפה במעבר בודד, אך לאחר שהלך לדרכו נותרתי עם ניחוח קפה באף. מסתבר שבזמן שהמרצפות עצמן אכן נוקו באופן מושלם, הרובע ביניהן ספג חלק מהאספרסו ששיטת הניקוי של דייסון לא הצליחה להתמודד איתו כראוי ונאלצתי לקרצף אותו בעצמי לאחר מכן עם מגבון כדי להעלים סופית את הריח. שואב שוטף שמתיז מים ושואב אותם לאחר מכן היה עושה במקרה הזה עבודה טובה יותר.


Dyson v15s Detect Submarine (צילום: יח"צ דייסון)



מעבר לכל אלו, הקונספט הזה דורש ליטושים גם מחוץ לפעולת הניקוי עצמה: סיימתם לנקות? תזכרו להכניס את Submarine לתוך מגש הטפטוף (הם ממש קוראים לו ככה!) המצורף לערכה. אם לא תעשו זאת, ותעמידו את השואב סתם כך, תגלו שהוא השאיר שלולית קטנה של מים מלוכלכים במקום שבו עמד. כמו כן, בניגוד לשואבים שוטפים אחרים, Submarine לא מנקה את עצמו בסיום התהליך וגם לא מייבש את עצמו באמצעות אויר חם. כדי להמנע ממפגעים תברואתיים עליכם להקפיד לנקות בעצמכם את המברשת לעיתים קרובות וכמובן לרוקן ולשטוף את מיכל האיסוף. זו לא פעולה מסובכת במיוחד, הפירוק וההרכבה של כל העסק לא מסובכים ובהשוואה להתעסקות עם דלי ומטלית זה עדיין עדיף, אבל פעולת התחזוקה של שואבים שוטפים מעט יותר אלגנטית.


קוראים את השורות האלו כשאתם מחובקים עם הדייסון האהוב שלכם וזוממים כבר איך תשדרגו את מערכת היחסים שלכם איתו ע"י רכישה של יחידת ה-Submarine לבדה? צר לי לאכזב אתכם, זה בלתי אפשרי. לא רק ש-Submarine לא נמכר בארץ לבדו, גם אם איכשהו תשיגו אותו, הוא לא ידע לעבוד עם דגמים קודמים של דייסון ואפילו לא עם גרסאות קודמות של V15. תאמינו לי, ניסיתי. חיברתי את Submarine לדייסון v15 הותיק שלי והוא התחיל להשתנק והציג הודעה שישנה חסימה שמונעת ממנו לשאוב. מסתבר שהדגם המעודכן יודע להתעלם מהחסימה הזאת וגם להציג אנימציה מתאימה על המסך האחורי כש-Submarine מחובר אליו, אם כי חיווי האחוזים מתייחס לצערי לסוללה ולא לכמות המים שנותרה במיכל, וחבל.


Dyson v15s Detect Submarine (צילום: גד גניר)

Dyson v15s Detect Submarine (צילום: גד גניר)

Dyson v15s Detect Submarine (צילום: גד גניר)



אז גם אם כל נושא השטיפה דורש עדיין לא מעט ליטוש, זה עדיין שואב אבק מעולה. עם מנוע דיגיטלי שפועל במהירות של 125,000 סיבובים לדקה ומייצר עוצמת שאיבה של 240AW, הוא עושה עבודה מצויינת על רצפות כמו גם על שטיחים. חיישן פנימי מנתח את כמות והרכב חלקיקי האבק שנשאבים ומתאים במצב אוטומטי את עוצמת השאיבה כדי לחסוך באנרגיה. ה-v15 שבדקתי לפני שנתיים התהדר במברשת ממונעת עם תאורת לייזר שמאפשרת לזהות לכלוך. בדגם המעודכן הוחלפה תאורת הלייזר בתאורה בעלת השם האניגמטי "Fluffy Optic", אבל היא ללא ספק עוצמתית יותר ומבליטה את הלכלוך שיש לנקות באופן יעיל הרבה יותר. המברשת החובטת לשטיחים והמברשת החובטת הקטנה לספות מצויידות במסרקים (באתר הישראלי בחרו בשם "זיפים" משום מה) שמיועדים למנוע הסתבכות שיער. הרכב האביזרים מעט שונה בדגם ה-Submarine מזה של דגם ה-Absolute שבדקתי לפני שנתיים: אמנם נוסף כאן האביזר לשטיפת רצפות, אולם הוא כבר לא כולל את ה"ברך", המתאם המפרקי שמאפשר לשנות את זוית המוט ולהגיע איתו מתחת לשולחנות וספות בצורה נוחה. כמו כן המוט כאן רגיל ואינו כולל בתוכו ראש צר לשאיבת מסילות. מלבד ההבדלים האלו, רשימת האביזרים הנלווים זהה וכוללת גם ראש צר נפרד למסילות ופינות, אביזר דו שימושי לניקיון כללי ותחנת עגינה לתליה על הקיר.


Dyson v15s Detect Submarine (צילום: גד גניר)



הנדסת האנוש של v15s Detect Submarine מעולה, בדר"כ. כשואב, פיזור המשקל שלו מצוין וניתן להניף אותו בקלות כדי לשאוב קורי עכביש מפינות התקרה בלי לאמץ יותר מדי את שרירי הידיים. מצד שני, כאשר מחברים אליו את אביזר שטיפת הרצפות, כל העסק נעשה כבד להרמה ממושכת, אם כי במצב שטיפת רצפות אין באמת צורך להניף אותו באויר. בדגמים חדשים יותר כמו V12 ו-Gen5Detect דייסון השתדרגה לכפתור הפעלה קבוע אבל בגלל ההתבססות של Submarine על V15, המשתמשים עדיין יצטרכו להמשיך ללחוץ כאן ברציפות על הדק ההפעלה. סינון האבק במערכת פליטת האויר של השואב מסוגלת להתמודד עם חלקיקים בגודל של עד 0.3 מיקרון. זה מעולה, אם כי יש לדייסון בקטלוג שואבים עם מסנן שמסוגל לסנן חלקיקים קטנים יותר, בגודל של עד 0.1 מיקרון.


החל מ-Dyson v11 Absolute Extra, סוללת  השואב נשלפת וכך זה גם כאן. לפי נתוני היצרן היא מסוגלת להחזיק עד 60 דקות עבודה, אבל זה לא אומר שזה מה שתקבלו ממנה בפועל. בשימוש במברשות ממונעות בעוצמה שאינה מינימלית, הזמן שתקבלו ממנה הוא באיזור ה-40 דקות, שאמורות להספיק לניקוי רצפות של דירה בגודל ממוצע. אם אתם זקוקים ליותר מזה, תמיד תוכלו לרכוש סוללה נוספת ולהחליף ביניהן בלחיצת כפתור.


(+)
  • מעולה כשואב אבק לרצפות ולשטיחים
  • האביזר לשטיפת רצפות מתמודד יפה עם כתמים ואפילו לכלוך שנמרך והתייבש
  • לא מציף את הרצפה במים, מיכל המים מספיק לשטח נרחב
(-)
  • לא מנקה את עצמו, דורש ניקוי ידני תכוף
  • האביזר לשטיפת רצפות לא שואב, מתקשה להתמודד עם פירורים גדולים או "תאונות".
  • עולה כמו שואב אלחוטי וגם שואב שוטף אלחוטי יחד

בתיאוריה, Dyson v15s Detect Submarine אמור לסגור לכם את הפינה של שואב אלחוטי ושוטף רצפות. בכל הקשור לשואב אלחוטי הוא ללא ספק מעולה כמו שאר שואבי החברה. כשוטף רצפות הוא עושה עבודה לא רעה, אבל יש עדיין לא מעט מה ללטש מבחינת ביצועים וחויית שימוש. זה בהחלט יכול היה להספיק עבור מי שהיה רוצה לקבל את שני סוגי המכשירים בחבילה אחת, אבל אז מגיעים לשורת המחיר: ביבוא רשמי של ב.נ.ז.כ., הצוללת של דייסון תעלה לכם לא פחות מ-4650 ש"ח, סכום שיספיק לרכישת שואב אלחוטי לא רע וגם שואב שוטף ממוצע, כך שהיתרון של המכשיר המשולב של דייסון מתבטא בסופו של דבר בעיקר בעובדה שהוא חוסך לכם מקום בבית.

2 תגובות

  1. לא ממליצה לכם בכלל לקנות את ה... הזה

    השבמחק
  2. מירב משק בית .... למה את לא ממליצה ?

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר