כאלו ניסיתי: Sennheiser Momentum 4 TW

בשנתיים שחלפו בין השקת אוזניות הדגל של סנהייזר בשנת 2020, ה-Momentum 2 TW ועד השקת ממשיכות דרכן, Momentum 3 TW בשנת 2022, חווה שוק אוזניות ה-TWS התפתחויות משמעותיות כמו היכולת לעבוד עם כל אוזניה במקביל, חיבור לשני מכשירים במקביל, טעינה אלחוטית ועוד. דגם הדגל החדש של סנהייזר, Momentum 4 TW מגיע אחרי שנתיים עם מהפכות קצת פחות מרעישות, אבל עם שינויים משמעותיים מתחת למכסה המנוע. בדקתי אותן בשבועות האחרונים.

Sennheiser Momentum 4 TW (צילום: גד גניר)



השינויים המשמעותיים לא באים לידי ביטוי בעיצוב. Momentum 4 TW זהות בעיצוב שלהן לדור הקודם, למעט אולי ניואנסים קטנים בגימור: הראש של האוזניות מתהדר בגימור מטאלי במקום מט בשלושה צבעים לבחירה (שחור כמו היחידה שקיבלתי, שילוב של לבן וכסוף או שילוב של שחור וברונזה), והלוגו שמוטבע על מכסה הקייס שינה את צבעו מלבן לכסוף. זה בגדול כל ההבדל. הקייס נשאר בממדים נסבלים עם שקע טעינה בחזית, והאוזניות שומרות על אותו עיצוב, מוצלח בסה"כ של הדגם הקודם, עם סט של סנפירי ייצוב בשלושה גדלים, ושלושה ראשי סיליקון לאוזניים. שדרוג קטן לראשי הסיליקון מגיע בדמות סבכה פנימית מחוררת (במקום בצורת צלב כמו בדגמים הקודמים) שנועדה להגן על האוזניה עצמה מפני, ובכן, הלכלוך באוזניים שלכם. האוזניות עצמן (מה שאי אפשר להגיד לגבי הקייס) מוגנות בפני מים לפי תקן IP54 שאמור להספיק למי שמתאמן איתן או יוצא להליכות ארוכות ומדכאות בגשם סוחף. השליטה באוזניות מתבצעת באמצעות מגע בחלקן החיצוני ומציעות את החויה הטובה ביותר בשוק מהבחינה הזאת, עוד מאז הדגם הראשון בסדרה, עם זיהוי מושלם של הקשות האצבעות, פידבק וביצוע הפעולה בזריזות. את סוג ההקשות ניתן לשנות כרצונכם דרך האפליקציה, אם משהו בברירת המחדל האינטואיטיבית של סנהייזר לא מתאים ספציפית לכם.

Sennheiser Momentum 4 TW (צילום: גד גניר)


סנהייזר היא בראש ובראשונה יצרנית מוצרי אודיו, וסדרת מומנטום היא סדרת הדגל שלה. לאור איכות הסאונד של הדגמים הקודמים אני מגיע אל ביקורות של אוזניות מהסדרה הזאת עם רף ציפיות כמעט בלתי אפשרי, ובדר"כ הן עומדות ברף הזה בלי בעיה, וכך זה גם כאן. בשונה מיצרניות אחרות שמשלבות בדגמי הפרימיום שלהם כמה סוגי דרייברים כדי לטפל בטווחי תדרים שונים בנפרד, סנהייזר מסתמכת על TrueResponse, דרייברים משלה בקוטר 7 מ"מ שמטפלים בכל טווח הצלילים. הדרייברים, שכבר עשו הופעת בכורה ב-Momentum 3 TW ושדומים להם ניתן למצוא גם באוזניות חוטיות מקצועיות של החברה (סדרת IE) מייצרים צליל בטווח רחב במיוחד שבין 5 הרץ ל-21 קילוהרץ. האוזניות עצמן תומכות בתקן הבלוטות' החדש ביותר, 5.4 ובשלל מקודדי אודיו, החל מהבסיסי ביותר, SBC כמו גם AAC המתקדם יותר, ועבור משתמשי אנדרואיד יש כאן תמיכה בשלל מקודדים מתקדמים יותר כמו aptX ו-aptX Adaptive. בשונה מדגמים קודמים, Momentum 4 TW מתבססות על שבב Qualcomm S5 Gen2, מה שלטענת החברה משפר משמעותית את יציבות החיבור האלחוטי, ומוסיף אפשרויות חיבור שמותאמות לאיכויות שמע גבוהות יותר. לפיכך, האוזניות האלו תומכות גם בהזרמת שמע באיכות Lossless (ללא דחיסה) הודות לתמיכה במקודדי aptX Lossless ו-LC3, מה שמאפשר להן להזרים מוזיקה באיכות 24 ביט לטובת אודיופילים שמחזיקים קבצי מוזיקה באיכות גבוהה או משלמים מנויים יקרים להפליא לחבילות Hi-Fi של שירותי הזרמת מוזיקה. כל המלל הטכני הזה בא להסביר שגם Momentum 4 TW נשמעות נפלא, אפילו יותר מקודמותיהן. הן נשמעות נפלא בהגדרת ברירת המחדל של האקולייזר, ונשמעות עוד יותר נפלא לאחר שימוש באקולייזר המותאם אישית. צליל עשיר, מפורט בצורה יוצאת דופן, פתוח, במת צליל רחבה, עם עומק ובאסים מכובדים אבל מרוסנים, ובאופן כללי הצליל כאן מלוטש יותר ומדויק יותר מאי פעם. 

Sennheiser Momentum 4 TW (צילום: גד גניר)

Sennheiser Momentum 4 TW (צילום: גד גניר)


במסגרת רשימת השינויים הפנימיים, סנהייזר שינתה את מבנה האנטנות בתוך האוזניות, כמו גם הגדירה שבכל רגע נתון, האוזניה שמחוברת אל הטלפון היא האוזניה הקרובה יותר, באופן שאמור להפוך אותן ליותר חסינות להפרעות באיזורים הומי אדם ומכשירים משדרים ולהבטיח חיבור יציב באיכות הגבוהה ביותר. כמו כן, האוזניות תומכות ב-LE Audio שמאפשר חיסכון משמעותי בצריכת הסוללה של האוזניות. עוד תוספת שמביאות איתן האוזניות היא תמיכה ב-Auracast, טכנולוגיה להעברת שידורי אודיו לקהלים באופן ישיר שלא דרך הטלפון. היישום של הטכנולוגיה הזאת עדיין בחיתוליו ולא ממש רלוונטי נכון לכתיבת שורות אלו בישראל, אבל זה בטח לא מזיק.


ביטול הרעשים של Momentum 4 TW מעולה. סנהייזר עדיין לא במקום של Bose או סוני מהבחינה הזאת, אבל דגם הדגל שלה מציע התקדמות נאה בנושא, וביטול הרעשים בהחלט אינו סמלי כאן. הוא מבטל רעשים מונוטונים בתדר נמוך בצורה מושלמת, ומחליש משמעותית קולות דיבור וצלילים מטרידים אחרים. לביטול הרעשים מצב ייחודי של ביטול רעשי רוח בלבד, למצבים בהם תרצו להיות מודעים לרעשי הסביבה אבל לנטרל את הרעש המעיק של הרוח שמכה בגוף האוזניות, והמצב הזה פועל היטב ועושה בדיוק את מה שהוא אמור לעשות.  האוזניות מסדרת Momentum TW מצטיינות באופן עקבי בשיחות וגם כאן המצב זהה. כל אוזניה מצויידת בלא פחות משלושה מיקרופונים בתצורת MEMS שמבטלות רעשי רקע ומעבירות את השמע באיכות מעולה לצד השני. בני שיחי היו מרוצים מאוד מאיכות השיחה והעובדה שהאיכות הגבוהה נשמרת לכל אורך השיחה ומהעובדה שרעשי הרקע כמעט ואינם נשמעים ובטח שאינם מפריעים למהלך התקין של השיחה. 

Sennheiser Momentum 4 TW (צילום: גד גניר)

Sennheiser Momentum 4 TW (צילום: גד גניר)


אפליקציית Smart Control מציעה שלל אפשרויות מתקדמות, ביניהם בחירת פרופילים של ביטול רעשים ואקולייזר מותאם לפי איזורים גיאוגרפיים. אישית אני מהאנשים הפרימיטיביים שמעדיפים שליטה עצמאית בכל רגע נתון בהגדרות האלו, מה גם שלאחרונה התכונה הזאת פחות שימושית לאור ביקורים תכופים ולא צפויים שלי בנמל התעופה רפיק אל חרירי בביירות. עוד האפליקציה מציעה בדיקה של אטימות האוזניות , שליטה באקולייזר, בעוצמת מצב השקיפות של האוזניות, במצבי ביטול הרעשים, וניהול חיבור האוזניות למכשירים שונים. ניתן לשלוט על רזולוציית החיבור המקסימלית (חמש רמות, מהבסיסית ביותר ועד Lossless), על מיפוי ההקשות לפעולות וכו. כמו כן, ניתן למצוא כאן את הדברים הרגילים: בדיקת עדכוני גרסה, מצב סוללה של כל אוזניה בנפרד והקייס, שינוי שפת החיויים הקולים, כיבוי אוטומטי ועוד.  מה חסר לי? האפשרות לקרוא בקול ל-google assistant, תכונה שקיימת בדגמי האוזניות של סוני, כמו גם בדגמי האוזניות של Jabra מהשנים האחרונות.

Sennheiser Momentum 4 TW (צילום: גד גניר)

Sennheiser Momentum 4 TW (צילום: גד גניר)


הסוללה של Momentum 4 TW הספיקה לי לכ-7.5 שעות שימוש רצוף עם ביטול רעשים מופעל, כאשר הקייס מספק כ-3 טעינות מלאות נוספות. הסוללה היא נקודה כאובה היסטורית: הדגם הראשון של אוזניות TWS של סנהייזר סבל מפריקת סוללה מהירה במיוחד בזמן שישבו בקייס שלהן ודרש טעינות תכופות. ב-Momentum 2 TW, הבעיה לא חזרה על עצמה אך ב-Momentum 3 TW משתמשים דיווחו על מוות פתאומי של הסוללה שחייב החלפה של האוזניות. היבואן המקומי לא התחמק מהבעיה ולקח אחריות מול משתמשים שפנו אליו, אבל זה בהחלט לא מתקבל על הדעת באוזניות ברמת המחיר הזאת ובמותג כזה. ב-Momentum 4 TW, סנהייזר מבטיחה שעברה לסוללות מסוג חדש, ואף הוסיפה מצב להגנת הסוללה שמאט את מהירות הטעינה ומונע מהן להגיע ל-100% טעינה כדי להאריך את חייהן. מצאתם את עצמכם עם סוללות פרוקות לחלוטין? טעינה של 8 דקות תיתן לכם כשעה האזנה. בנוסף, ניתן לטעון את הקייס באופן אלחוטי.


(+)

  • איכות שמע מעולה, גם לאודיופילים
  • ביצועים מעולים בשיחות
  • שליטה נוחה מאוד דרך משטחי מגע על האוזניות
(-)
  • עדיין יקרות להחריד
  • חסרה תמיכה בהפעלה קולית של Google Assistant

מחירן של Sennheiser Momentum 4 TW עומד על 1099 ש"ח לדגם בצבע השחור. לא ברור לי למה, אבל כל צבע מתומחר מעט אחרת, כך שהדגם בצבע נחושת מעט יקר יותר, והדגם בצבע לבן-כסוף עולה יותר מהשאר. ההפרשים נעים בין שקלים בודדים לעשרות בודדות של שקלים, אבל עדיין, תמוה קצת. זה לא זול אבל זה עדיין באותו טווח מחיר של דגמי אוזניות מקבילים ברמתם כמו Sony WF-1000XM5. קשה להבחין בכך חיצונית, אבל מדובר פה בשדרוג משמעותי שהופך אותן לאטרקטיביות יותר עבור אודיופילים רציניים עם תמיכה במקודדים ופורמטים מתקדמים יותר שמציעים הזרמת מוזיקה באיכות טובה יותר ובאופן יציב יותר. במחיר כזה הן חייבות להצטיין בכל תחום והן בהחלט עושות זאת: מלבד איכות שמע מעולה, הן נוחות לשליטה, זמן הסוללה שלהן ארוך, ביטול הרעשים מצוין והביצועים שלהן בשיחות מעולים. תמיכה בהפעלה קולית של google Assistant  היתה הופכת אותן למושלמות מבחינתי, אבל בהחלט אפשר לחיות גם בלי זה.

6 תגובות

  1. תודה גד, סקירה טובה. אני בטוח שמבחינת הסאונד הן מעולות אבל קצת חושש מהאמינות. יש לי הרגשה (על פי תגובות גולשים וביקורות בזאפ) שיש לאוזניות של סנהייזר יותר בעיות מיצרנים אחרים אבל אולי זו בעיה ספציפית של הדגם הקודם, מה דעתך?
    והאם צפוייה בקרוב ביקורת של Bose QuietComfort Ultra (או השוואה של כל אוזניות הדגל)?

    השבמחק
  2. תודה, גד. סקירה מעולה. לפנתאון.

    השבמחק
  3. האם הן מתאימות לאוזניים קטנות? אין התייחסות בכתבה לכך.

    השבמחק
  4. אחלה סקירה. איך הן יושבות בתוך האוזן? יציבות בריצה? הסנפירים המדוברים לא ממש נראים בתמונה, האם הם באמת מייצבים את האוזניה בתוך האוזן?

    השבמחק
    תשובות
    1. יש ברשותי את הדגם הקודם (TW3) ובשימוש של קרוב לשנתיים אני יכול לספר שהן יושבות באוזן בצורה יציבה שגם שגם נותנת ״הרגשת בטחון״ שהן לא יפלו באופן פתאומי ולחלוטין יכולות לשמש גם כאוזניות לריצות.
      *כוכבית קטנה, פעם ב... אני ״מחזק״ את האחיזה שלהן באוזן אבל לטעמי זה זניח.

      מחק
  5. סקירה מצויינת, רק הערה קטנה על "משלמים מנויים יקרים להפליא לחבילות Hi-Fi של שירותי הזרמת מוזיקה" טידל הורידה את המחיר בחצי (!) לחבילת הפרמיום שלה, והאיכות המקסימלית האפשרית לא ממש יקרה.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר