כאלו ניסיתי: TCL RayNeo Air 2

נתוני המכירות של Apple Vision Pro מצביעים על מגמה שלא אמורה להפתיע אף אחד: ההמונים לא נוהרים לחנויות בשביל חפיץ שעולה כ-3500 דולר. בינתיים, יצרניות אחרות מציעות חויות פחות מפעימות, אבל במחירים נגישים יותר. אחת מהן היא TCL שהיבואנית הרשמית שלה בישראל, באג, שלחה אליי להתנסות את אחד מדגמי המשקפיים החכמים החדשים שלה, ה-RayNeo Air 2.

TCL RayNeo Air 2 (צילום: גד גניר)


ה-RayNeo Air 2 הם משקפיים חכמים שנועדו לאפשר לכם לעבוד על מחשב או לצפות בתכנים, בפרטיות ובענק. למרות המאמצים ההירואים לשוות להם מראה של משקפי שמש סטנדרטיים, הם עדיין מגושמים ומסורבלים יחסית, וגם הכבל שמשתלשל מאחור מסגיר את העובדה שהם קצת מעבר למשקפיים. משקלם הופחת ל-76 גרם (לעומת 82 גרם בדגם הקודם), ו-TCL הוסיפה להם מגוון אפשרויות התאמה אישית כמו הזזת גשר האף ושינוי זויות המוטות. TCL גם החליפה כאן את החיבור המגנטי של הדגם הקודם בחיבור USB C סטנדרטי. בנוסף, לטובת מרכיבי משקפי ראייה, מספקת TCL גם מתאם ודוגמאות עדשות לפיהן תוכלו להזמין עדשות אופטיות מותאמות למספר שלכם. השינויים האלו לא הופכים את RayNeo Air 2 לקלילים כמו משקפי שמש סטנדרטיים, אבל הם נוחים יותר מהדגם הקודם ובהחלט אפשר להעביר איתן כשעתיים-שלוש של שימוש רצוף בלי לחוש באי נוחות. 

TCL RayNeo Air 2 (צילום: גד גניר)


המפרט הטכני של RayNeo Air 2 כולל רזולוציה של 1920 על 1080 עבור תכנים ב-2D או 3840 על 1080 עבור תכני תלת ממד, ושני מסכי OLED זעירים שמייצרים תמונה בגודל יחסי של 201 אינץ'. ביחס לדגם הקודם, התאורה שודרגה מ-400Nits ל-600, וקצב הפריימים הוכפל מ-60 הרץ ל-120 הרץ. לצפייה בסרטים זה נהדר: הצבעוניות מצויינת, החדות טובה, וגם התנועה חלקה. היו לי שתי בעיות בשימוש ב-RayNeo Air 2 לצפייה בסרטים: הבעיה הראשונה היא שבניגוד למשקפיים בסגנון Meta Quest ודגמיו, ו-Apple Vision Pro, המשקפיים האלו לא אטומים לאור מבחוץ, לא המשקף עצמו וכמובן גם לא המסגרת שלהם שפתוחה לחלוטין, ואם רוצים להנות מחוייה קולנועית אמיתית, צריך להתרחק ממקורות אור. הבעיה השניה היא שבכל פעם שהזזתי את הראש בזמן הצפייה, התמונה יצאה ממיקוד ונדרשו שנייה-שתיים לחזור לתמונה חדה וברורה. בתנאים המתאימים, נניח בחדר שינה או בכל חדר אחר מוחשך היטב, מקבלים חויית צפייה סוחפת וקולנועית לכל דבר למעט הרצפה הדביקה, הריפוד החשוד של הכסא והחלאות הפטפטניות עם הסמארטפונים מסביב. העניין הוא שכל סביבה שאינה מוחשכת הופכת את החויה הזאת לפחות סוחפת ופחות מלהיבה. 


למשקפיים רמקולים מובנים. אלו רמקולים זעירים, שעובדים באופן דומה לאלו של Bose Frames: הם משדרים את השמע ישירות לאוזניים של המשתמש ובקושי נשמעים לסובבים אתכם. השמע שלהם מפורט, נקי אבל כצפוי, נטול עומק או באסים. אם התארגנתם על חדר חשוך, תתארגנו גם על אוזניות ותקבלו חויה טובה יותר, אבל אם זה רק לצורך סרטונים קצרים, הרמקולים המובנים בהחלט יכולים להספיק.

TCL RayNeo Air 2 (צילום: גד גניר)


העניינים מסתבכים אף יותר בשימוש במשקפיים למטרות אחרות, נניח בעבודה עם מחשב: כשמחברים את RayNeo Air 2 למחשב, הם מזוהים כתצוגה נוספת. בניגוד לסרטים, שבהם עיקר ההתרחשות הוא במרכז, בשולחן העבודה שלכם אתם רגילים שכל פינה במסך חדה וברורה ובמשקפיים האלו זה לא כך: לא משנה כמה ניסיתי לבצע התאמות של המשקפיים לראש שלי ולשחק עם המרחק מהעינים, זה או שקיבלתי תמונה קטנה מדי, או שקיבלתי תמונה שהמסגרת שלה מטושטשת. בסרטים זה בכלל לא הורגש, ואפשר לגלוש ככה באתרים, וגם אפשר לקרוא ככה מסמכים. לעומת זאת, לעבודה נניח עם אקסל או עריכה של תמונות, למרות הפוטנציאל של מסך OLED בגודל 201 אינץ', זה פחות אידיאלי. 


המשקפיים של TCL אינם אוטונומיים. זה מוצר משלים שמתחבר לסמארטפון או למחשב. הבשורות הטובות הן שלעומת הדגם הקודם, רשימת הסמארטפונים הנתמכים גדלה משמעותית. הבשורות הפחות טובות הן שעדיין לא מעט משתמשים נשארים בחוץ. אם אתם בעליהם של אייפון 15 עם חיבור USB C או מכשיר Samsung Galaxy מסדרה S מהשנים האחרונות, הרווחתם. למעשה, כל מכשיר אנדרואיד ששקע ה-USB C שלו תומך בתקן DisplayPort יוכל לקבל את החויה המלאה של המשקפיים האלו, מה שאומר שאם יש לכם אפילו דינוזאורים כמו Huawei Mate 20 Pro או LG V50 ThinQ, תוכלו להנות מכל מה שיש למשקפיים להציע. מי שנשארים בחוץ זה בין השאר משתמשי מכשירי שיאומי, Nothing, וגם משתמשי מכשירי סמסונג מסדרה A. ב-TCL אמנם מציעים גם להם פתרון בדמות מתאם מיוחד, אולם המתאם מאפשר רק חיבור בסיסי לשיקוף מסך בלי גישה לכל האפשרויות המתקדמות שהמשקפיים מתיימרים להציע, וגם הופך את כל העסק למסורבל יותר. 

TCL RayNeo Air 2 (צילום: גד גניר)


מי שמעוניין ביותר ממה שתיארתי עד כה, יכול להוריד את אפליקציית RayNeo XR ישירות מהאתר של TCL. לא ברור למה חברה גדולה ומוכרת שיש לה כמה וכמה אפליקציות בחנות האפליקציות של גוגל לא טורחת לאפשר להוריד דווקא את האפליקציה הזאת באופן סטנדרטי מחנות האפליקציות של גוגל, אבל שיהיה. לאחר שעברתם את התהליך שכולל הורדה של האפליקציה, דילוג על התראה מדאיגה של הורדת אפליקציה ממקור לא ידוע ואישור התקנה, תקבלו אפליקציה שהיא מעין מסך בית עבור המשקפיים, עם גישה לכמה הדגמות VR או צפייה בסרטים משירותי הזרמת תוכן כמו Plex, Netflix ואחרים. אישית, מצאתי את כל החויה הזאת צולעת. ההדגמות בתלת ממד היו ברזולוציה נמוכה, והתחושה הזכירה לכל היותר משהו מעולמות ה-Google Cardboard מלפני כמעט עשור. מה לגבי גישה לשירותי סרטים? ובכן, יש לי כזאת ישירות מהטלפון או מהמחשב אז אין לי באמת צורך במתווך נוסף. בקיצור, אפשר לוותר.


גם בשימוש במחשב יש שתי אפשרויות חיבור. הראשונה היא הסטנדרטית, שבה אתם מחברים את המשקפיים לחיבור USB C תומך DsiplayPort והמחשב מזהה את המשקפיים כתצוגה נוספת. קל, פשוט, נוח, לא יומרני ולא מסורבל. לחובבי היומרני והמסורבל יש את אפשרות השניה, דרך אפליקציה למחשבי PC בלבד שהתקנה שלה מקפיצה הודעת אזהרה של Windows Defender (שוב, מה נסגר TCL??), שרק אחרי שמדלגים אחריה ניתן להתקדם הלאה. אל חלון האפליקציה גוררים את החלונות הפתוחים שאתם רוצים לעבוד איתם ואז, דרך המשקפיים מקבלים חויית ריבוי מסכים תלת ממדית עם זיהוי של תנועת הראש שלכם. זוכרים את הטשטוש בתנועה? הוא עושה בממשק הזה קאמבק מבאס שהופך את כל החויה למעייפת ומעיקה אבל גם בלי הטשטוש הזה, כל הממשק הזה נראה בעיקר כמו גימיק, ולא באמת נוח לעבודה שוטפת.

TCL RayNeo Air 2 (צילום: גד גניר)


ב-TCL משווקים את RayNeo Air 2 בין השאר כמשקפיים לגיימרים. בחיבור למחשב או לקונסולות ניידות מבוססות Windows כמו Legion Go מספיק לחבר את המשקפיים לחיבור ה-USB C ולשחק. כמו בצפייה בסרטים, זה כיף וסוחף, אבל כדי להנות באמת תצטרכו סביבה חשוכה. בחיבור לקונסולות כמו XBOX או  Playstation, תצטרכו לחבר את המשקפיים לשקע HDMI באמצעות מתאם שמחובר לקונסולה ולמקור מתח חיצוני. 

(+)

  • נוחות ללבישה יותר מהדגם הקודם
  • שדרוג בעוצמת הבהירות ובקצב הפריימים
  • חיבור קל ונוח למחשב
(-)
  • לא נתמכות במגוון רחב של מכשירים
  • האפליקציות של TCL מקפיצות הודעות אזהרה בסמארטפון ובמחשב, והערך המוסף שלהן זניח
  • טשטוש במסגרת התמונה

מחירם של TCL RayNeo Air 2 ברשת באג היבואנית הרשמית עומד על 1599 ש"ח. על הנייר, השדרוגים במשקל המעט נמוך יותר, בקצב הרענון ובעוצמת התאורה המוגברת אולי לא נראים משמעותיים אבל בשימוש בפועל הם בהחלט מורגשים. יש ל-TCL עוד המון עבודה בכל הקשור לתאימות למכשירים, לאפליקציות למחשב ולסמארטפונים ובכלל לערך מוסף ייחודי משלה, אבל בסופו של דבר, RayNeo Air 2 ממשיכים כמו הדגם הקודם להצטיין בעיקר בצפייה בסרטים, ויכולים בעת הצורך לתת פתרון לטווח קצר למי שמעוניין בפרטיות בעבודה על המחשב. 

1 תגובות

  1. תודה על הסקירה , אני מנסה להבין האם המסך התקבל בצפייה בסרט באמת נראה ענק?
    או שכמו שהרבה מכנים את זה זה בגודל של סמרטפון שדבוק לפנים (ככה אנשים שטוענים ש משקפי הXREAL מרגישים

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר