כזה ניסיתי: מחשב נייד Asus Transformer Book Trio

אחת ההכרזות שעוררו את העניין הרב ביותר בכנס CES 2014 היתה זו של ה-Asus Transformer book Duet. הדואט, מחשב נייד היברידי, אמור היה להריץ גם את אנדרואיד וגם את Windows 8.1 במקביל, עם אפשרות למעבר מהיר בין השתיים. כמיטב מסורת משפחת מכשירי הטרנספורמר, גם הדואט מסוגל היה להתפרק ליחידת טאבלט וליחידת מקלדת, ומעבר לכך תוכנן להציע מפרט טכני מכובד שכלל מעבד Core i7 של אינטל, דיסק קשיח בנפח של עד 1 טרה, זכרון 4 גיגה ועוד. המחשב הזה הוכרז ב-6 בינואר השנה, אך טרם הגיע לחנויות וככל הנראה, הוא גם כנראה גם לא יגיע לשם לעולם. באמצע חודש מרץ נודע כי גם מיקרוסופט וגם גוגל הפעילו לחצים על אסוס לבטל את שיווקו של המחשב הזה. מיקרוסופט הודיעה שלא תתמוך במחשבים בעלי אפשרות ל-Dual Boot וגוגל מצידה הכריזה כי אנדרואיד נועדה לטאבלטים וטלפונים ניידים, לא למחשבים ניידים. הלחץ כנראה עשה את שלו וכמו שזה נראה כרגע, אסוס כנראה גנזה את הדואט. מי שהצליח לחמוק בכל זאת מהמכ"מ של שתי ענקיות התוכנה הוא מחשב היברידי אחר של אסוס שהושק מספר חודשים לפני כן, ה-Transformer Book Trio.

Asus Transformer Book Trio (צילום: יח"צ)

בדומה לדואט, גם ה-Transformer Book Trio מאפשר מעבר בין אנדרואיד ל-Windows בלחיצת כפתור, אולם הוא עושה זאת באופן שונה לחלוטין. בעוד בדואט, אותו מעבד מריץ את שתי מערכות ההפעלה במקביל, ה-Trio מורכב למעשה ממחשב PC רגיל, וטאבלט אנדרואיד (בגרסא 4.2.2) המשמש כמסך עבור המחשב כששניהם מחוברים. רוצים את זה עם מספרים? אין בעיה: ביחידת המקלדת פועם מעבד Core i7, זכרון RAM בנפח של 4 גיגה, ודיסק קשיח בנפח לבחירה בין 500 גיגה לטרה. בנוסף לכך, ביחידת הטאבלט, המסך, אסוס שתלה מעבד אינטל Atom, 2 גיגה זכרון RAM ואפשרות בחירה בין נפח אחסון של 16 ל-64 גיגה. דילגתם על המספרים? לא נורא, אסכם זאת כך: יש פה מחשב וטאבלט חזקים מאוד. האם זה בא לידי ביטוי? בהחלט, אבל רק לאחר עדכון ל-Windows 8.1, ולגרסת העדכון האחרונה. לפני סיום התקנת העדכונים נתקלתי בהתנהגות סוררת מצד המחשב שכללה תקיעות, איטיות בפעולות מסוימות ובאופן כללי התאכזבתי מאוד. לאחר סיום תהליך התקנת העדכונים הכל הסתדר, ומאחר ואני לא מצליח לחשוב על סיבה כלשהי לקנות מחשב מהסוג הזה ולא להתקין את כל העדכונים, זו לא באמת בעיה. הטאבלט עובד נפלא, כנראה גם הוא בגלל שילוב של מעבד חזק וזכרון RAM בנפח נדיב, המאפשרים עבודה חלקה וריבוי משימות.

אז למה קוראים לו Trio? ובכן, לטענת אסוס מדובר בשלוש תצורות שונות בהן ניתן לעבוד עם המחשב הזה: כטאבלט אנדרואיד, כמחשב נייד (כאשר יחידת הטאבלט מחוברת כמסך) הכולל שתי מערכות הפעלה שניתן לעבור ביניהן, וכמחשב נייח, כאשר מחברים את יחידת המקלדת למסך חיצוני. האמת שהאופציה השלישית שהזכרתי נשמעת קצת מאולצת בהתחלה, אבל כשחושבים על זה, בגלל שמדובר בשתי יחידות אוטונומיות לחלוטין, האופציה לחבר את יחידת המקלדת למסך חיצוני, מאפשרת למעשה לעבוד גם על הטאבלט וגם על המחשב במקביל, משהו שאפילו הדואט, השם ייקום דמו, כנראה לא מסוגל היה לעשות.


Asus Transformer Book, יחידת המקלדת (צילום: יח"צ)

כאמור, ניתן לעבור בין מערכות ההפעלה באמצעות לחיצה על כפתור יעודי במקלדת. המעבר זריז ולוקח באיזור השניה וחצי. במידה ותנסו כמוני להחליף שוב ושוב בין מערכות ההפעלה באמצעות הלחיצה על המקש המדובר, סביר להניח שהקצב יואט, או שההחלפה כלל לא תתבצע, כפי שקרה לי מדי פעם. הדרך השניה לעבור לאנדרואיד מיחידת הטאבלט היא כמובן לשלוף אותו ממקומו כפי שניתן לעשות בכל המכשירים בסדרת הטרנספורמר של אסוס. לקח לי מספר ימים לעלות על זה, אבל מסתבר שאסוס טרחה לאפשר שליטה על היחסים שבין המחשב לטאבלט, והוסיפה ל-Asus Console, פאנל השליטה של אסוס,כמה אפשרויות ייחודיות למחשב זה. כך למשל ניתן לבחור כי תיקיות מסוימות ישותפו ויסתנכרנו בין המחשב והטאבלט. כמו כן, ה-Asus Console מאפשרת שליטה בכיוון הטעינה של המחשב – המחשב יטען באופן קבוע את הטאבלט, להיפך (הטאבלט יטען את המחשב), או אפשרות שלישית – ניהול טעינה חכם ואוטומטי. האפשרות האוטומטית אגב, נתנה לי 3.5 שעות פעילות של המחשב (ועוד בערך 4 שעות של הטאבלט לבדו). לא מדובר בזמן עבודה מביך, אך גם לא בזמן מרשים במיוחד. בנוסף ל-Asus Console, ניתן להעביר קבצים בין הטאבלט למחשב כאשר הטאבלט עגון במקומו. במצב הזה המחשב מזהה אותו כמכשיר מדיה המחובר למחשב ומאפשר העברת קבצים בין היחידות השונות.

ממשק השליטה בכיוון הטעינה (צילום מסך: גד גניר)

שליטה בשיתוף תיקיות (צילום מסך: גד גניר)

Asus Console (צילום מסך: גד גניר)

המקש הייעודי למעבר בין מערכות ההפעלה (צילום: גד גניר)

ההודעה המופיעה על המסך בעת מעבר בין מערכות ההפעלה (צילום: גד גניר)


המסך של ה-Asus Transformer Book Trio יפיפה. הוא אמנם מבריק, ומושך טביעות אצבע כמו מגנט, אך הוא חד מאוד (רזולוציה של 1920x1080, במילים אחרות FHD), מציג עוצמת תאורה המאפשרת עבודה נוחה גם בבית קפה שטוף שמש, ומתאפיין בצבעים חיים ובזויות צפייה נדיבות. כל זאת, כנראה הודות לפאנל IPS משובח. המסך הוא בגודל 11.6 אינטש, אך יש לו שוליים רחבים יחסית, על מנת לאפשר תפעול נוח של Windows 8. במעבר למערכת ההפעלה אנדרואיד, המסך הגדול יחסית מספק חויית שימוש מרעננת, לאור העובדה שטאבלטים מבוססי אנדרואיד בעלי מסך בגודל כזה הם עדיין נדירים בשוק. נקודה אחת לרעתו של המסך: חיישן התאורה, שאמור לזהות את עוצמת התאורה בחדר מאוד אגרסיבי, וגורם לשינוי תאורת המסך באופן מאוד לא מעודן. התוצאה היא קפיצות דראסטיות ופתאומיות בעוצמת התאורה של המסך.

אסוס עושה עבודה יפה בעיצוב החפיצים שלה. לא מזמן הפלגתי כאן בשבחיי על עיצובו של ה-UX302, אולטראבוק בעל גימור של זכוכית גורילה, גם הוא מבית אסוס. אז ה- Asus Transformer Book Trio אינו דקיק כמו מחשבים האולטראבוק של החברה, אבל זה לא מפריע לו להראות מצוין. חיצונית, המחשב מגיע בגימור מתכת מוברשת הנותנת תחושה מאוד יוקרתית ואלגנטית. המקלדת עצמה מזכירה מאוד מקלדות של מחשבי אפל, על כפתוריה השחורים בתצורת צ'יקלט, ומסגרת האלומיניום שסביבה. היא נוחה מאוד להקלדה וגם משטח העכבר מדויק ומגיב היטב. נקודה מרגיזה אחת לגבי משטח העכבר שחוזרת על עצמה גם ב-Asus T100: כפתורי משטח העכבר רועשים בצורה מזעזעת, ומעוררים אצלי בכל פעם מחדש את החשש להעיר את הישנים בבית בזמן שאני כותב את השורות האלו. אם כבר דיברתי על רעשים – ה-Asus Transformer Trio מצויד במאווררים הנשמעים היטב כאשר המחשב עוסק בפעילות מאומצת ומתחמם.

מאחר ומדובר בסט הכולל טאבלט ומחשב המסוגלים לפעול כל אחד בנפרד, כל אחד מהם מצויד בזוג רמקולים משלו, שני זוגות רמקולים שאינם מרשימים באופן מיוחד, לא מבחינת עוצמה ולא מבחינת איכות. אכזבה נוספת נרשמת בנושא החיבורים: אסוס בחרה לכלול כאן חיבורי MicroHDMI וחיבור Mini DisplayPort במקום חיבור HDMI סטנדרטי, ורק שני חיבורי USB. קורא כרטיסי SD אין כאן, אך יש במקומו כניסת כרטיס MicroSD בגוף הטאבלט עצמו שיכולה לשמש למטרה זו.

על פניו, הוא לא זול במיוחד. במחיר של קצת יותר מ-5200 ש"ח סביר להניח שתוכלו לקנות אולטראבוק לא רע בכלל, אשר מרעיש ומתחמם הרבה פחות מה-Asus Transformer Book  Trio, וגם תופס פחות מקום בתיק. מצד שני, אם מכניסים למערכת השיקולים את העובדה שבמחיר הזה אתם מקבלים גם טאבלט אנדרואיד לא רע בכלל, העסקה הופכת לאטרקטיבית הרבה יותר. יש משהו מאוד נוח ושימושי ביכולת לעבור בלחיצת כפתור ממערכת הפעלה אחת לאחרת, ולהנות מהיתרונות של כל אחת מהן באותו מכשיר. השאלה שבאמת צריך לשאול היא מי מוצא את עצמו במצב שבו הוא מעוניין לרכוש בו זמנית גם טאבלט אנדרואיד וגם מחשב נייד. כשאסוס הכריזה על הדואט, היא היתה סבורה כנראה שיהיו הרבה אנשים שיתחברו לקונספט הזה, והעובדה שהוא בוטל לא קשורה לפי ההערכות לסיכויים שיצליח מבחינת כמות מכירות. בכל אופן, אחרי הביטול של הדואט, קשה לראות את אסוס (או כל חברה אחרת) ממשיכה בקו הזה. המצב הזה הופך את ה-Asus Transformer Book Trio לאחד המחשבים הייחודיים ביותר בשוק כיום, וכזה שישמור על הייחוד הזה לאורך זמן רב, יתרון משמעותי עבור קהל היעד של מחשבים מהסוג הזה.

Post a Comment

חדש יותר ישן יותר