כזה ניסיתי: iRobot Roomba 870

אין עוררין על כך ש-iRobot הוא מותג השואבים הרובוטיים המוביל מבחינת מכירות בישראל. השליטה שלו בשוק, והעובדה ש-Roomba הוא שם גנרי לשואבי אבק בדיוק כפי ש-iPod היה שם גנרי לנגני MP3 גם אם לא היו מתוצרת אפל, הופכים אותו לכזה שלא ניתן להתעלם ממנו. במסגרת ההחלטה שלי להתחיל לבחון מוצרים מהסוג הזה, פניתי ליבואן של iRobot וביקשתי לקבל את אחד השואבים שלהם. קיבלתי ה-Roomba 870, אשר לטענת היבואן הוא הדגם הנמכר ביותר והוא גם מהסדרה המתקדמת ביותר של החברה בישראל.
 
Roomba 870, ארבעת הכפתורים בחלקו העליון מאפשרים קביעת תזמון קבוע לשאיבה ופעולות נוספות (צילום: גד גניר)
ה-Roomba 870 היה השואב הרובוטי הראשון שנכנס אליי הביתה. משהו בעובדה שמדובר בחפיץ שנראה מעולה, נע ממקום למקום בבית ומשמיע קולות משונים גרמה לנו כמשפחה להתייחס אליו אחרת (טוב נו, רק לי, אשתי היא הצלע השפויה יותר בקשר הזה), בעיקר כשעזבנו את הבית ונתנו לו לעשות את שלו. בהתחלה זו היתה הבת הבכורה שלנו ששאלה פתאום "אבל הוא לא יהיה לבד?" בפעם אחרת תהינו אם להשאיר לו אורות דולקים בבית ושכנעתי את עצמי שזה כדי לא להפריע לפעולת החיישנים שלו לסייע לו למצוא את דרכו בבית (אין שום קשר למחשבה העצובה על בן המשפחה, סליחה הרובוט, שנשאר לעבוד בחושך בבית בזמן שאנחנו יוצאים לארוחה משפחתית). בסופו של דבר, חלק גדול מהחיבה אל הצעצוע הזה נובעת מהעובדה שהוא נמצא שם כדי לבצע פעולה שרובנו לא אוהבים לעשות ובמקום להתעסק בשטויות כמו הבדידות שלו או איך הוא מתייחס לחושך, עדיף שאדון בעיקר, איך הוא שואב.


בניגוד ל- Neato BotVac 85, עליו סיפרתי לכם לפני שבועיים, הרומבה 870 לא סורק מראש את האיזור אותו הוא אמור לנקות. הוא פשוט יוצא לדרך, מתנגש בדברים, פונה לכיוונים אחרים וכך אמור לכסות את כל שטח החדר. באופן מפתיע, זה עובד. זה נראה פחות מרשים, זה לוקח לו יותר זמן כנראה, אבל בסופו של דבר הוא עושה את העבודה. iAdapt הוא שם כולל למספר פיצ'רים במערכת אשר מכווינה את ה-Roomba 870 בדרכו. לטענת iRobot, המערכת הזאת מאפשרת ל-Roomba 870 לנקות באופן אפקטיבי חדרים שלמים,  לזהות איזורים מטונפים יותר ולהתמקד יותר בניקוי שלהם, ולא להתנגש באופן אגרסיבי מדי ברהיטים או חפצים בבית.
ההתנסות האישית שלי בכל הקשור ליכולת התמרון של ה-Roomba 870 היתה קצת שונה מאיך ש-iRobot מתארים אותה: ראשית, כמו ה-Neato, מעולם הוא לא הצליח לחזור אצלי בבית לתחנת העגינה בכוחות עצמו. כבר סיפרתי לכם על הפינה הידועה לשמצה בסלון שלי, מעין רווח מרובע בין שתי הספות, שממוקם בו שולחן קפה קטן, ומתחתיו כבלי מטענים. ברוב הפעמים כשנתתי לרומבה 870 לסייר לי בבית, הוא מצא את עצמו שם בסופו של דבר, זועק לטעינה ובלי יכולת למצוא את דרכו החוצה מהמלכודת הזאת, לא משנה מה ניסיתי לעשות (להשתמש בקיר הוירטואלי המספוק עם הרובוט, להציב כריות באיזור כקירות לא וירטואליים, להרחיק את הספות, וכו'). מעבר לכך, באחת הפעמים הסתבך הרומבה 870 באחד מחוטי החשמל של מערכת הקולנוע הביתית שלי. למזלי הייתי שם כדי למנוע ממנו למשוך את החוט יחד איתו ברחבי הבית אך הלקח נלמד ואחרי כל סבב ניקיון שלו אצלי בבית טיפלתי בנקודת תורפה אחרת. 

Roomba 870 (צילום: גד גניר)


בחלקו התחתון לא תמצאו מברשת כמו ב-Neato, אלא שני "חולצים", שני גלילים כמעט צמודים עם בליטות עליהם אשר מפרקים את הלכלוך ומשפרים את האפקטיביות של השאיבה. ברמת השאיבה עצמה – הרומבה 870 מצויד במערכת הנקראת  AeroFlow, אשר לטענתם שואבת ב-50% חזק יותר ממה שמציעים המתחרים. בינינו, לא שמתי לב להבדלים מהותיים בעוצמת השאיבה בינו לבין ה-Neato, אבל זה לא דבר רע, שניהם שואבים טוב מאוד ומשאירים רצפות נקיות מאבק, שערות וכו'. אישית, הייתי מזועזע מכמויות הלכלוך והאבק שנשארו בתא האחסון שלו אחרי כל שאיבה. כאשר הגיע הרומבה 870 לאיזורים בהם הוא זיהה לכלוך רב יותר, נדלקו בו לפתע נורות (סימן להתלהבות?) והוא החל לעבור לאט יותר, ומספר פעמים על אותו איזור. גם פאנלים הוא לא הזניח. הוא אמנם עגול, מה שמקשה עליו להיצמד לקיר, אך כאשר הוא זיהה שהתקרב אליו, הוא החל לנוע בתנועות קטנות יותר, ומברשת הצד סייעה לו להתגבר על האבק והלכלוך שמצטבר דווקא שם.

Roomba 870 (צילום: גד גניר)

מבחינת תנועה בבית והתנגשות בחפצים, הוא הרבה יותר עדין מה-Neato BotVac 85. שניהם לא מתנגשים בפראות ברהיטים בבית, אך נדמה שהרומבה 870 יותר עדין, מאט יותר כאשר הוא מתקרב לקירות או חפצים בבית, ונמנע מעימותים.

תא אחסון האבק, Roomba 870 (צילום: גד גניר)

אחר שתתרגלו אליו, ותלמדו איך למנוע ממנו להכנס למלכודות בבית, תוכלו ללמד אותו לפעול בתזמון קבוע כאשר אינכם בבית. כל שעליכם לעשות הוא לכוון את השעון הפנימי שלו באמצעות ארבעת הכפתורים בחלקו העליון, לקבוע שעה ויום, והוא יתייצב לעבודה בלי עיכובים או תירוצים. באמצעות הכפתורים האלו תוכלו גם לשלוח אותו חזרה לעמדת הטעינה שלו, או לבחור במצב SPOT, לניקוי איזור ספציפי ולא את הבית כולו.
 
למרות הצורה העגולה, ה-Roomba 870 מתמודד לא רע עם פינות (צילום: גד גניר)

שואב רובוטי אמור להקל על החיים, ולבצע בשבילכם את הפעולה היומיומית המייגע של טאטוא הבית ושאיבת השטיחים. בבית שלי נוכחתי לגלות שאמנם ה-Roomba מנקה היטב היכן שקל לו לעשות זאת, אולם כדי שישלים את משימתו במאה אחוז, נדרשת מצידי עבודת הכנה והתאמה של הבית. אחרי שפותרים את הסוגיה האת, נותר רק להתלבט אם קצת פחות מ-3000 (בערך 500 ₪ פחות מה-Neato BotVac) הוא סכום סביר בעיניכם לרובוט אשר יטאטא לכם את הבית מדי יום. אני מוכרח להודות שאני אישית עדיין לא נסגרתי על תשובה חד משמעית לשאלה הזאת, אך אם כבר החלטתם שאתם הולכים על זה, הרומבה 870 הוא ללא ספק אחת האופציות הטובות בשוק.

Post a Comment

חדש יותר ישן יותר