כזה ניסיתי: Neato BotVac 85

לא נעים לי כל כך להודות בזה, אך בתחומים מסוימים אני מפגר טכנולוגית ברמה מפתיעה. בעולם השואבים הרובוטיים, המצב שלי כה חמור, שכשאני חושב על זה, הפעם הראשונה ששואב כזה נכנס אליי הביתה היתה רק בשבועות האחרונים, כשהחלטתי להתחיל לבדוק כאלו במסגרת הבלוג. זה לא שלא היו לי הזדמנויות קודם. כבר בשנת 2012, שואב האבק הקונבנציונלי בבית שלי החליט להחזיר את נשמתו אל הבורא, וזו היתה הזדמנות לסטטוס מוחכוורת בפייסבוק עם בקשה להמלצות מחברים על שואבי אבק קונבנציונליים טובים. למעט כמות מפתיעה של תשובות הציניות בסגנון "א-ת-ה לא יודע לבחור שואב?" רוב התשובות התייחסו לשואב רובוטי, כאילו ברור מלכתחילה שזה מה שאני מחפש. שנתיים עברו, ומאז נולדה לי עוד ילדה שמתחילה להראות רצון לזחול ולאסוף על הבגדים שלה אבק ולכלוך מהרצפה. רגע לפני שאני מחליט איזה שואב רובוטי לקנות, ניצלתי את הכוח שמקנה לי הבלוג הזה ופניתי אל כמה יבואנים עם בקשה לקבל לבדיקה את השואב הרובוטי הטוב ביותר שכסף יכול לקנות.


Neato BotVac 85 (צילום: גד גניר)
אחת החברות שהפגינו את ההתלהבות והביטחון הרבים ביותר להעביר לי שואב רובוטי שכזה היתה Neato. בשוק הישראלי קיימים מותגים דומיננטיים יותר, אך בארה"ב המותג הזה נפוץ ומוכר מאוד, וזוכה שם להערכה רבה. ב-Neato הציעו לי לקחת לבדיקה את ה-BotVac 85, החדש והבכיר ביותר מבין דגמי השואבים של Neato בישראל ובעולם. לידע כללי, BotVac היא סדרה חדשה של שואבים רובוטיים שמחליפה את הסדרה הקודמת, סדרת XV. בישראל נמכרים BotVac 85 ו-BotVac 75 הנבדלים זה מזה בתכולת הערכה בלבד, וצבע שונה של הכיפה בחלקו העליון של השואב. ההבדלים העיקריים בין סדרת ה-XV לסדרת ה-BotVac מתבטאים בעיקר בתא פסולת ובמברשת גדולים יותר, בסדרה החדשה יותר כמובן. 


ה"כיפה" בחלקו העליון של ה-Neato Botvac 85 המאכלסת בתוכה את חיישן הלייזר הייחודי (צילום: גד גניר)

מה שמייחד את השואבים של Neato עוד מהשואב הראשון בסדרת XV היא מערכת סריקה משוכללת, העושה שימוש בקרן לייזר וממפה את הבית בשטח של עד 300 מ"ר. לאחר תהליך מיפוי של מספר שניות, ה-BotVac נכנס לפעולה ומתחיל את עבודת הניקיון בבית. בניגוד לשואבים רובוטיים אחרים, נראה כי השואבים של ניטו ממש "רואים" לאן הם נעים, ומנקים באופן שיטתי בהרבה.

את רוב המוצרים שאני מקבל לבדיקה במסגרת הבלוג, אני מקבל באמצעות שליחים אל מקום העבודה שלי. לאור העובדה שאני מעוניין להמשיך ולהחזיק במקום העבודה הזה, אני מתאפק, וממתין עם הפתיחה והניסוי של המוצרים עד שאגיע הביתה. במקרה של ה-Neato, לאור היכרותי עם מערכת הסריקה ואופן התנועה הייחודי שלהם בשטח, לא הצלחתי להתאפק, פתחתי אותו במשרד ונתתי לו להתחיל לעבוד. ה-BotVac 85 לא איכזב ונתן שם הופעה מרשימה במהלכה נדלק, השמיע צליל נלהב, הסתובב סביב עצמו כדי לסרוק את השטח, והחל לנוע. שיטת כיסוי השטח של הניטו היא להתמקד קודם במסגרת איזור השאיבה, ורק לאחר מכן לנקות במרכז. מיד עם הפעלתו, נע ה-BotVac85 לעבר הפאנלים בקיר, נצמד אל הקיר מהצד ונע בצמוד אליו, ובתנועה ישרה ומדוייקת להפליא.

לא מפחד מפינות, לא מתבייש מפנאלים, Neato BotVac 85 (צילום: גד גניר)

כלפי חוץ, איך לומר זאת בעדינות, ה-Neato BotVac 85 הוא לא השואב שתרצו למקם את תחנת העגינה שלו בסלון. העיצוב שלו מהווה שיפור משמעותי על זה של דגמי סדרת XV, אך עדיין, ביחס לשואבים אחרים בשוק הוא לא נראה מרשים או אלגנטי במיוחד. העובדה שהוא אינו יפה לא משנה את זה שהעיצוב הזה מאוד פונקציונלי: הצורה הכללית שלו מזכירה את האות "D", כשחלקו הקדמי ישר לחלוטין (ולא מעוגל כמו ברובוטים אחרים) ומאפשרת לו להיצמד בצורה טובה יותר לפינות. הצורה הזאת איפשרה למעצבים של ניטו למקם את המברשת הראשית קרוב לקצהו הקדמי, ולאפשר ניקוי אפקטיבי יותר. אם כבר דיברנו על מברשות, ה-Neato BotVac מצויד בשתי מברשות: מברשת צד, ומברשת ראשית משולבת שיער וסיליקון, אשר אמורה להיות מותאמת לשימוש בבתים בהם ישנם בעלי חיים.

מבט מקרוב על מברשת הצד והמברשת העיקרית של ה-BotVac 85, שימו לב לקרבה של המברשת הראשית לקצה הקדמי של הרובוט, ולשילוב בין מברשת שיער לסיליקון (צילום: גד גניר)

שמחתי לגלות שה-BotVac מצטיין בהתמודדות עם תנאי שטח. משטח פעילות של התינוקת שלי (משטח ספוגי בגובה 4-5 ס"מ) שהונח במרכז הסלון לא הטריד אותו והוא טיפס עליו (וגם ירד ממנו) ללא שום בעיה. למען האמת, הנחישות שלו סייעה לו להצליח לעבור את סף דלת הממ"ד בדירה, הישג מרשים ביותר. מצד שני, הוא מעולם לא הצליח לסיים סבב כראוי ולחזור אל תחנת העגינה שלו בסיום העבודה: מדי פעם הוא הסתבך בחוטי חשמל הממוקמים אצלי בין הספות בסלון, בפעם אחרת ניסע לטפס על הבסיס של כסא בר במטבח שלנו ופשוט נתקע שם תוך שהוא מצפצף צפצופים חסרי ישע מדי כמה דקות, עד שחזרנו הביתה ושחררנו אותו מה"מלכודת".

Neato BotVac 85 בהפסקת טעינה בתחנת העגינה שלו (צילום: גד גניר)

את האיזורים בבית שלי שהוא כן ניקה עד שנתקל במכשולים, הוא ניקה ביסודיות. תלתלי האבק נעלמו מהפינות בין קירות הבית, והרצפות היו בהחלט נקיות יותר. עם זאת, את משטח הפעילות שהזכרתי קודם של הבת שלי הוא לא הצליח לנקות מחול באופן מושלם, למרות שעבר על איזורים מסוימים שם מספר פעמים. מאחר ומדובר בשואב עם עוצמת השאיבה החזקה ביותר בתולדותיה של Neato אני משער שהוא פשוט לא אמור לדעת להתמודד עם אתגר מהסוג הזה. את השטיח בסלון אגב הוא ניקה בצורה מצויינת. מעבר לכך, בגלל שהוא כה נמוך, הוא הצליח להשתחל מתחת לשולחן ולנקות גם באיזורים שנגישה אליהם קשה.

תפעול ה-Neato BotVac 85 מתבצע דרך שני כפתורים עיקריים בחלקו הקדמי, ודרך תפריטים המוצגים על מסך קטן בחלקו העליון של הרובוט. כפתור אחד משמש להנחיה עבור הרובוט לשאוב את כל הבית. לחיצה על הכפתור השני מפעילה אותו על מנת לשאוב את האיזור הקרוב אליו בלבד, שזה טוב למקרה ואינכם מעוניינים שהוא יתחיל להתרוצץ לכם בכל הבית, אלא יתמקד באיזור ספציפי. המסך מציג התראות שונות, לדוגמא בקשה לרוקן את תא השאיבה, להניח את הרובוט על הרצפה ועוד התראות אחרות ומגוונות.

ה-BotVac 85 עולה כיום 3490 ש"ח. לא זול. למעשה מדובר באחד השואבים הרובוטיים היקרים ביותר בשוק. עם זאת, בבתים עם פחות מכשולים משלי, הוא כנראה עושה עבודה מצויינת, הודות ליכולת התמרון שלו, ולמערכת הסריקה המתוחכמת שלו. כפי שציינתי קודם, דגם ה-BotVac 75 זהה לו, אך הערכה שלו פחות מאובזרת, ולכן הוא גם עולה 300 ש"ח פחות. חישוב של עלות המסננים והמברשת שמהווים את ההבדל העיקרי בין שני הדגמים הופך אותו לפחות משתלם, אך אין הכרח לקנות את האביזרים האלו מיד עם רכישת השואב. בסופו של דבר השאלה שאתם באמת צריכים לשאול את עצמכם היא האם אתם מעוניינים להוציא את המחיר הזה על מכשיר שחוסך לכם את פעולת הטאטוא היומיומית. אם התשובה לשאלה הזאת היא כן, ה-BotVac 85 של Neato הוא אופציה מצויינת.

1 תגובות

  1. מרתק ... סוף סוף גאדג'ט שכל אחד יכול לרכוש ולהנות ממנו

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר