כזה ניסיתי: Dell Inspiron 11 3147

מערכת ההפעלה Windows 8 אמנם לא תיזכר כאחת ההברקות הגדולות של Microsoft, אולם היתה לה השפעה מכרעת על יצרניות המחשבים. השילוב בין ממשק רגיל הדורש שימוש במקלדת ועכבר, לבין ממשק מגע, חייב את היצרניות השונות למצוא תצורות שיאפשרו לרוכשי המחשבים שלהן לעשות שימוש נוח ואינטואיטיבי במחשבים שלהן. במקביל למחשבים הנתיקים, הופיעה תצורה ההולכת וצוברת פופולריות בקרב יצרניות רבות, תצורה המסך המתהפך, או כפי שנהוג לקרוא לה "כמו היוגה" בשל זכות הראשונים שיש ללנובו על התצורה הזאת. בשנתיים האחרונות החלו יצרניות נוספות להציג מחשבים מהסוג הזה, ביניהן אסוס, וגם Dell, שהשאילו לי למספר שבועות את הקטן והזול ביותר בסדרת ה-Inspiron המגיע בתצורה כזאת, ה-3147.


Dell Inspiron 11 3147 בשלל תנוחות (צילום:Dell)



זו הפעם הראשונה שיוצא לי להניח את הידיים על מחשב מודרני עם מעבד מסדרת פנטיום. למי שנתקף בפלאשבקים לשנות ה-90, מדובר כמובן במעבד שונה לחלוטין, שהוכרז בינואר 2014 ושייך לסדרת מעבדים שנודעה בעבר בשם Bay Trail. ה-Pentium N3530 הפועם בליבו של ה-Dell 11 3147 הוא מעבד בעל ארבע ליבות הפועלות בשגרה במהירות 2.16 גיגהרץ, ומסוגלות במצב Burst להגיע עד למהירות של 2.58 גיגהרץ. אישית הייתי סקפטי מאוד לגבי הביצועים של מעבד הנושא שם זהה לזה של המעבד במחשב הנייח שהשתמשתי בו אי שם בתחילת העשור הראשון של המילניום הנוכחי. לפני שהחלטתי לבחון את הביצועים בעצמי, הלכתי לקרוא קצת מבחני השוואה שנערכו בין המעבד הזה למעבדים אחרים. המבחנים שמצאתי מציבים את המעבד הזה ברמת ביצועים שמקבילה פחות או יותר למעבדי אינטל Core i3 משנת 2012. במבחן PCMark 08 שערכתי בעצמי על המחשב הזה, הוא קיבל אצלי ציון של 1390. מה זה אומר בתכלס? ביום יום מדובר במחשב אמיתי, בניגוד לטאבלט ההיברידי מבוסס ה-Windows שלי. הוא לא זריז באופן מיוחד, אבל מהיר וחזק יותר מהטאבלטים ההיברידים בעלי מעבד ה-Atom שבדקתי כאן כמו ה-Lenovo Miix 2 או ה-ToshibaEncore 2. מעבר לכך, זכרון RAM בנפח 4 גיגה מאפשר עבודה שוטפת איתו מבלי לקבל הודעות על מחסור בזכרון. אחת הדרכים בהן אני אוהב לבחון את יכולתו של מחשב לעמוד באתגרים היא פתיחת מספר רב של תמונות במקביל בתוכנת Paint.Net איתה אני עורך את התמונות בבלוג הזה. אם ב-T100 שלי, אני מקבל קריאות מצוקה בערך בתמונה העשירית, ב-Dell 3147 הצלחתי לפתוח 20 תמונות ללא שום בעיה. הדיסק הקשיח של ה-Dell Inspiron 11 3147 מגיע בנפח מספק של 500 גיגה בייט, נפח יפה, אך מדובר בדיסק קשיח רגיל, ולא ב-SSD, מה שמשפיע על ביצועי המחשב ועמידותו. הוא אינו רועש, אך בשימוש ממושך מתחמם בחלקו התחתון. זו לא התלהטות, אבל זה בהחלט מורגש.

Dell Inspiron 3147 (צילום: Dell)

ל-Dell Inspiron 11 3147 מסך מגע LED בגודל 11.6 אינטש המציג רזולוציה של 1366 על 768 פיקסלים. המסך נראה מצוין, ומתפקד מעולה גם בתנאי תאורת אור יום. המסך לא מתקשה להתמודד עם השתקפויות, הודות ל-TrueLife, טכנולוגיה ייחודית ל-Dell למניעת השתקפויות שבאופן מפתיע ובניגוד לטכנולוגיות אחרות שיצרנים אוהבים להתהדר בהן, כאן באמת עושה את המצופה ממנה, למרות שמדובר במסך מבריק

כלפי חוץ, ה-3147 נראה פשוט למדי. הפלסטיק ממנו עשוי המעטה החיצוני של המחשב הוא פלסטיק אפור, משעמם  ונראה קצת זול. אותו פלסטיק מקיף גם את המקלדת, אך המסך עצמו מוקף בפלסטיק שחור בגימור מבריק. מתחת למסך מיקמו ב-Dell את כפתור ההתחל, בדיוק היכן שהוא צריך להיות. תצורת המסך המתהפך אם לא הבנתם זאת עד כה, אומרת שניתן לעשות סיבוב של 180 מעלות עם המסך, או במילים אחרות, לסגור אותו הפוך, כדי לעשות בו שימוש כמו בטאבלט. בינינו, אני לא חסיד גדול של התצורה הזאת, ולמרות שמקשי המקלדת הופכים ללא פעילים במצב טאבלט, עדיין מוזר להרגיש אותם בגב המחשב. איך שאני רואה זאת, היתרון הגדול ביותר בתצורה הזאת הוא היכולת להסיט את המסך בזוית שאינה מוגבלת מהמקלדת, כך שניתן לעבוד איתו בנוחות על הברכיים, על השולחן, בחדר מואר במיוחד בזוית שמונעת השתקפויות, בקיצור, בכל זוית שתרצו. הצירים המאפשרים את התנועה הזאת נראים עמידים ואמינים.

Dell Inspiron 11 3147 במצב טאבלט (צילום: Dell)

ה-Dell Inspiron 3147 מפנק את משתמשיו בסט חיבורים שאמנם אינו מגוון במיוחד, אך בהחלט ניתן לקרוא לו נדיב. בצד ימין תמצאו קורא כרטיסים מסוג SD וחיבור USB, ומצד שמאל נמצאים שני חיבורי USB נוספים (3 בסה"כ, מכובד מאוד), חיבור אזניות וחיבור HDMI סטנדרטי. קראתם נכון, לא MiniHDMI, MicroHDMI או כל תקן מוזר אחר שנועד לחסוך מקום. להיפך, החיבור הרגיל, שחוסך את הצורך ללכת ולחפש מתאם או כבל מיוחד שיאפשר לכם לחבר אותו לטלויזיה. אפל, תלמדו.

המקלדת כאן נוחה לשימוש. ניסיתי אותה לאורך 3-4 פוסטים שכתבתי כאן, פוסטים של בערך 1000 מילה כל אחד, מה שאומר שיש לי מושג טוב מאוד על נוחות השימוש בה. המקשים לא דחוסים מדי, וכל המקשים נמצאים היכן שהייתי מצפה שיהיו. זמן ההסתגלות שלי אליה נמשך בערך 4-5 דקות ולאחריהן הקלדתי בה כאילו המחשב הזה איתי בשנתיים האחרונות. העניין היחיד שמונע מהמקלדת הזאת להיות מושלמת הוא התרוממות מסוימת במרכזה, אבל זה לא באמת מפריע ביום יום. משטח העכבר ענק ומגיב טוב למגע, וגם מקשי העכבר שקטים ונותנים פידבק טוב.

אחד היתרונות שבגללם המלצתי עד כה בחום על טאבלטים היברידיים מבוססי Atom מסדרת Bay Trail היתה זמן הסוללה המצוין שלהם שעפ"י הצהרות אינטל אמור להספיק ל-8 שעות שימוש. להפתעתי גיליתי שגם המחשב הזה מצליח להציג נתון דומה של בין 6.5 ל-7 שעות עבודה. הסוללה לא נפרקת מעצמה בכלל כשהיא במצב שינה. למי שלא יוצא לבלות כל כך הרבה זמן רצוף מול המחשב כמוני, המשמעות היא שלא חייבים לטעון מדי יום את המחשב, תענוג.
Dell Inspiron 11 3147 (צילום: Dell)

ה- Dell Inspiron 3147 שבדקתי הוא הקונפיגורציה הבסיסית והזולה ביותר  של המחשב הזה. מחירו המומלץ לצרכן עומד על 2667 ש"ח, אם כי שיטוט זריז בחנויות רשת בארץ ימצא לכם אותו גם קצת בזול יותר. כמו שאני רואה זאת, המחשב הזה הוא המחשב האידיאלי למי שמחפש מחשב קומפקטי וזול, וההפרש של 500-600 ש"ח במחיר על פני טאבלטים היברידיים (או במילים אחרות, נטבוקים) לא מפחיד אותו. אז נכון, כנראה שלא תעשו יותר מדי שימוש במחשב הזה במצב הטאבלט שלו, אבל הוא מצליח להצטיין בכל כך הרבה דרכים אחרות, שהייתי ממליץ עליו גם למי שלא ממש צריך מחשב היברידי. תמורת ההפרש במחיר שציינתי קודם, אתם מקבלים מחשב טיפה גדול (אבל מרווח) יותר, נוח יותר לשימוש, עם ביצועים טובים יותר, נפח דיסק קשיח נדיב יותר, סט חיבורים מכובד ומעל לכל, זמן סוללה ארוך לא פחות.

1 תגובות

  1. יישר כוח על הביקורת!
    גם אני התעניינתי במחשב הזה כמחשב משני לשימוש בעיקר כשאני בדרכים.
    יש לי שתי שאלות לגביו:
    1. המחשב אמור לתמוך בקישורית MIRACAST. האם ניסית זאת?
    2. האם המחשב יתמודד עם פלטפורמות לכתיבת קוד כגון VISUAL STUDIO לכתיבת פרוייקטים בגודל בינוני?

    תודה מראש על התשובות!

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר