כזה ניסיתי: Jimmy JV51

אחד הכוכבים הבלתי מעורערים של חגי הקניות האינטרנטיים של נובמבר ודצמבר הוא שואב אלחוטי סיני, בשם המאוד לא סיני "ג'ימי". בעקבות ההצלחה הזאת, החל בשבועות האחרונים יבוא רשמי שלו לישראל דרך חברת רונלייט. איך הוא הפך ללהיט כזה? סביר להניח שלעובדה שהוא ממותג באתרי הקניות השונים כשואב אלחוטי מבית שיאומי, יש חלק משמעותי בעניין. עם זאת, על השואב עצמו ועל אריזתו לא תמצאו זכר למיתוג כלשהו של שיאומי. האם אתרי הקניות הסיניים וקבוצות הדילים בפייסבוק משקרים? לא ממש, אבל כמו כל החוליות בשרשרת, הם נהנים מכך שהמציאות קצת יותר מורכבת בכל הקשור למושג "מבית שיאומי".

Jimmy JV51 (צילום: גד גניר)


מי שמבקר באתרי המכירות הסיניים באופן תדיר, יפגוש שם לעיתים קרובות שמות כמו Mijia ו-Youpin, ברוב המקרים בסמיכות למותג Xiaomi, בדרך כלל במוצרי חשמל לבית. השמות Mijia ו-Youpin מתייחסים לפלטפורמת מימון המונים ששייכת לשיאומי, ודרכן יצרניות קטנות יכולות לגייס את הכסף הדרוש כדי להביא לשוק מוצר חדש, תחת החממה של הענקית הסינית הפופולרית. מוצרים פופולריים במיוחד זוכים לשדרוג משמעותי: שיאומי מכניסה תמיכה עבורם באפליקציית ה-IoT שלה, Mi Home. עד כמה מופרע הסידור הזה? נסו להחליף את שמות השחקנים בשמות מערביים: קחו את אפל, דמיינו שהיא קונה את קיקסטארטר, וכל מוצר שמגיע ליעד המימון שלו מקבל באתרי הקניות השונים את שם המותג אפל בירושה. מה זה יעשה למכירות המוצרים?

Jimmy JV51 הוא הזול מבין שלושה שואבים אלחוטיים שמתהדרים בייחוס המשפחתי הזה של שיאומי. מבין שלושת השואבים האלו, ג'ימי הוא המוכר והפופולרי ביותר, מה שממקם אותו בפוזיציית האלטרנטיבה המשתלמת לשואבים האלחוטיים של דייסון.




בכל הקשור לשאיבה עצמה, על הנייר, מציע ג'ימי נתונים דומים לאלו של Dyson V8: מנוע הפועל ב-100,000 סל"ד, המייצר כוח יניקה של 115AW. עבור שאיבת לכלוך ואבק ממרצפות ומשטחים קשים אחרים זה בהחלט מספיק. Jimmy התמודד יפה מאוד עם הפירורים שנותרו מתחת לשולחן אחרי ארוחות הערב, כמו גם עם לכלוכים אחרים ברחבי הבית כמו עלים זעירים, חול, שיערות ועוד. לרוב, לא נדרש יותר ממעבר אחד כדי לשאוב את כל הלכלוך, גם בעוצמה הנמוכה יותר. בעוצמה הגבוהה יותר יש איפה ג'ימי פחות מרשים? בשטיחים. זה פחות עניין העוצמה ויותר עניין הציוד הנדרש: ג'ימי מגיע עם ראש שאיבה ראשי עם רולר רך (פלאפי, במונחי דייסון). זה עובד נהדר על מרצפות, פרקטים וכל משטח קשה אחר. על שטיחים זה פחות עובד: גם בעוצמה החזקה נדרשו מספר מעברים עם השואב כדי לנקות את מרבית הלכלוך. חסרונן של המברשות שמכות בשטיח ומעיפות את הלכלוך ניכר כאן היטב.

המברשת המצורפת לג'ימי: טובה לרצפות, פחות מלהיבה בשטיחים (צילום: גד גניר)

ג'ימי עם מברשת הטורבו הממונעת הקומפקטית (צילום: גד גניר)


אני יודע שכמה מהקוראים הולכים לראות בדברים הבאים חילול הקודש, אבל האמת חייבת להאמר: לג'ימי הצנוע וחסר היומרות יש שני טריקים בשרוול שהחבר'ה בדייסון, על עשרות שנות המחקר שלהם, מאות אבות הטיפוס ואלפי המהנדסים שלהם יכולים ללמוד ממנו. הראשון הוא הדק שאין צורך ללחוץ עליו באופן קבוע. קשה להבין איך דייסון מפספסת דגם אחר דגם את מה שהיצרנית של ג'ימי הבינה בשואב האלחוטי הראשון שלה: הדק שלוחצים עליו, השאיבה מתחילה, לחיצה נוספת, השאיבה נפסקת, וכך שאיבה שנמשכת יותר מ-2-3 דקות לא הופכת למעיקה.כל כך פשוט, כל כך מתבקש.

מתי הסוללה של השואב (או המחשב, או הסמארטפון שלכם) עשתה פעלול כה מרשים? (צילום: גד גניר)

הדק הפעלה כמו שהדק הפעלה צריך לעבוד (צילום: גד גניר)


השני הוא סוללה נשלפת. בניגוד לשואבים האלחוטיים של דייסון, כאן תוכלו לשלוף בקלות את הסוללה מהשואב. האפשרות הזאת שימושית להפליא: שקע הטעינה ממוקם על הסוללה עצמה, מה שאומר שניתן לטעון אותה בנפרד מהשואב. נוהגים לשאוב יותר ממה שהתכוונו המהנדסים שתכננו את ג'ימי? תוכלו לרכוש סוללה נוספת ולהחליף ביניהן, מעין גרסה ביתית למחסנית צולבת. מעבר לכך מדובר בהשקעה לטווח ארוך. בעוד כמה שנים כשהסוללה תחלש, תוכלו להחליפה באחרת בלי לשלוח את השואב למעבדה. דייסון חטפה על הראש בגלל הסוגיה הזאת ב-Consumer Reports, ובצדק. למען האמת לא רק דייסון צריכה ללמוד כאן מג'ימי, צריך לצרף לשיעור גם יצרניות אלקטרוניקה שלא בהכרח מייצרות שואבי אבק: בראשן אפל שנתנה לטרנד הארור הזה של סוללות מובנות את הדחיפה החזקה ביותר, וכל היצרניות שהלכו בעקבותיה. הסוללה של Jimmy JV51 תספיק לכם לכ-40 דקות שאיבה בעוצמה הרגילה, דומה מאוד למה שתקבלו בדייסון V8. שימוש בעוצמה המירבית יקצר את הזמן הזה לכרבע שעה של שימוש, אם כי לשאיבת לכלוך מהרצפה תספיק רוב הזמן עוצמה רגילה.

מבט מקרוב על הסוללה ועל מיכל האיסוף (צילום: גד גניר)


ג'ימי מפתיע לטובה בכל הקשור לאיכות הבנייה, החומרים והתכנון הכללי: החלקים מתחברים זה לזה חלק ובצורה מדוייקת, הפלסטיק נראה איכותי ועמיד ואפילו העיצוב לא ספרטני מדי. עם זאת, לא הכל מושלם: הדלת בתחתית מיכל האיסוף מוחזקת באמצעות סוגר פשוט ודורשת אימון מסוים עד שלומדים לפתוח אותה ולרוקן את האבק מהמיכל מבלי שישפך בחלקו על היד. מעבר לכך, אין איזשהו מנגנון שחולץ את האבק שהצטבר על האלמנט בתוך המיכל, מה שאומר שתצטרכו לשלוף אותו בצורה ידנית ומאוד לא אלגנטית. מצד שני, קיימת אפשרות לפרק את כל המיכל במידה ורוצים לשטוף אותו. פירוק פילטר ה-HEPA מתבצע בצורה פשוטה למדי, בסיבוב של החלק העליון. המחמאות שחלקתי כאן לאיכות הבנייה והחומרים אינן תקפות למטען של ג'ימי. הוא נראה כמו שנאי כוח של DVD נייד שחולק בכנס "חבר" בגני התערוכה בשנת 2008. בזמנו התלוננתי על האופן שבו המטען של דייסון V10 מתחבר אל השואב עצמו דרך תחנת העגינה, אבל מסתבר שיכול להיות גרוע יותר: בג'ימי המטען בכלל לא קשור לתחנת העגינה וצריך לחבר אותו ידנית. בנוסף למטען ותחנת העגינה, ערכת השואב כוללת מברשת טורבו ממונעת קטנה המיועדת לספות, ושני ראשי שאיבה נוספים: ראש צר למסילות וראש עם פיה קומפקטית לשטחים קטנים, שניהם כוללים מברשת נשלפת.

האבזור המצורף לג'ימי (צילום: גד גניר)



(+)
  • סוללה נשלפת
  • הדק הפעלה נוח לשימוש
  • לא יקר

(-)
  • פחות מצטיין בניקוי שטיחים
  • פתיחת מיכל האיסוף בעייתית
  • חיבור המטען לשואב יכול היה להיות יותר אלגנטי

מחירו של ג'ימי ביבוא רשמי של רונלייט עומד נכון להיום על 784 ש"ח, ועבור הסכום הלא גבוה הזה מקבלים כאן תמורה נהדרת, כמו שקורה בדר"כ במוצרים של שיאומי, אפילו אם במקרה הספציפי הזה הקשר כאן לשיאומי הוא קצת עקיף. למרות המחמאות, זה עדיין לא דייסון. מצד שני, אם לא תכננתם לשאוב איתו שטיחים, סביר להניח שבניקוי יומיומי של לכלוך מהרצפה כמעט ולא תחושו בהבדל. יודעים מה? בכמה דברים ספציפיים שקשורים לנוחות השימוש, הוא אפילו מצליח להפתיע לטובה ביחס למתחרים היקרים יותר.

2 תגובות

  1. כתוב מצויין ומשכנע, כתמיד,
    תודה גד.

    אביב

    השבמחק
  2. מעולה ! כמו תמיד ביקורת אוביקטיבית

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר