כזה ניסיתי: Apple iPhone SE 2020

במרץ 2016 השיקה אפל מכשיר חדש וחריג: iPhone SE. על שום מה חריג? המכשיר החדש נראה זהה לחלוטין ל-iPhone 5S שהושק שלוש שנים לפני כן, אבל הקרביים שלו היו עדכניים וזהים למעשה לאלו של דגמי ה-iPhone 6S שהיוו את חוד החנית של קטלוג המכשירים של אפל באותה שנה. הודות למחיר זול יחסית (במונחי אפל), הפך המכשיר להצלחה מסחרית וכמעט כל השקה חדשה של אפל בשנים האחרונות לוותה בתקוות מצד רבים, לראות בה גם את המכשיר הבא בסדרה. הקורונה לא רק הרגה רבע מיליון בני אדם בעולם, היא גם ביטלה את כל אירועי ההשקה החגיגיים. זאת הסיבה שבבוקר בהיר אחד באמצע אפריל, ה- iPhone SE 2020  שכה חיכו לו, צץ לו ככה סתם באתר אפל, וזכה לקבלת פנים בדמות הודעה צנועה לעיתונות במקום התשואות הרגילות באודיטוריום סטיב ג'ובס במטה החברה בקופרטינו.




Apple iPhone SE 2020 (צילום: גד גניר)




ה-iPhone SE 2020 משחזר באופן מדויק את הנוסחה שאפל השתמשה בה בדור הקודם של ה-SE: לוקחים עיצוב בן שלוש שנים, שותלים בו את המעבד הכי חזק של החברה, וראו זה פלא: מכשיר חדש. ההבדל הפעם הוא במה שקרה מסביב. בשלוש שנים שחלפו מאז הוצג העיצוב הזה ב-iPhone 8, תעשיית הסלולר שקדה על הגדלת המסכים וצמצום המסגרות סביבם, קוראי טביעות אצבעות נדדו אל גב המכשיר, חזרו לחזית ושולבו במסך עצמו (או שהוחלפו בזיהוי פנים תלת ממדי, במקרה של אפל) ומגרעת שהופיעה לפתע בחלקו העליון של המסך. iPhone SE 2020 מתעלם מכל התמורות העיצוביות והשימושיות האלו ומתהדר במסגרות עבות מעל ומתחת למסך בגודל 4.7 אינטש, וקורא טביעות אצבעות עגול, בחזית, במסגרת המסך התחתונה, כאילו השנה היא 2017.


קורא טביעות אצבעות בחזית, מתחת למסך, בתוך מסגרת עבה כאילו אנחנו ב-2017 (צילום: גד גניר)


והאמת? זה לא נורא כל כך כמו שזה נשמע. אם שמים לרגע בצד את ההנחה שסמארטפון הוא סמל סטטוס, מדובר במכשיר נוח באופן מפתיע, למרות שהוא נראה זהה לאייפון שיכולתם לרכוש לפני שלוש שנים (שגם אז נראה כמו גרסה מעודכנת קלות של iPhone 7). אז אמנם אין כאן את זיהוי הפנים של אפל, ה-FaceID, אך במקומו יש את  TouchID, קורא טביעות אצבעות ישן וטוב, בעצם מעולה, שמזהה בשבריר שניה את האצבע שלכם ומשחרר את המכשיר מנעילה ב-99% מהזמן בלי בעיות או השהיות מיותרות. איך משתמש אנדרואיד כמוני, שכבר שנים מדלג בין מכשירים עם מסך גדול יותר מ-6 אינטש, חוזר להשתמש במכשיר עם מסך בגודל 4.7 אינטש בלבד? בקלות, מסתבר. המסך הקטן מגיב נהדר למגע ומזהה לחיצות בצורה מדוייקת, והמכשיר עצמו באופן כללי הוא קומפקטי יותר מכל מכשיר אחר שיצא לי לבדוק לאחרונה. כתבתי על זה גם ב-2016, וזה לא השתנה גם היום: לא מעט אנשים מחפשים מכשיר ראוי וקטן. שוק הסלולר מציע מעט מאוד אופציות כאלו וחבל.


המסך עצמו זהה כמעט לחלוטין לזה של ה-iPhone 8 מלפני 3 שנים: מסך IPS LCD, ברזולוציית "רטינה" (750 על 1344 פיקסלים), עם True Tone, היכולת לזהות את התאורה בסביבה ולהתאים לה את גווני הצבע של המסך באופן אופטימלי. מדובר במסך מואר היטב, חד במידה מספקת וצבעוני מאוד, שמתפקד נהדר גם באור יום. מה בכל זאת שונה? אפל נפרדה לפני חצי שנה מ-3D Touch, הטכנולוגיה שאיפשרה לאפל לתרגם לחיצה חזקה יותר על המסך לפעולה שונה בממשק המכשיר. כן, זה אומר של-iPhone 8 מ-2017 יש משהו שאין ל-iPhone SE מ-2020 (וגם לא ל-iPhone 11), אבל בתכלס מדובר במשהו זניח שלא תפס, ושאפשר בהחלט בלעדיו.

Apple iPhone SE 2020 (צילום: גד גניר)


Apple iPhone SE 2020 (צילום: גד גניר)

Apple iPhone SE 2020 (צילום: גד גניר)

Apple iPhone SE 2020 (צילום: גד גניר)


כאמור, המעבד עליו מבוסס המכשיר הוא A13 Bionic, המעבד החדש ביותר של אפל, אותו אחד שניתן למצוא בתוך מכשירי iPhone 11 ו- iPhone 11 Pro המתקדמים. אל המעבד המתקדם משודך זכרון RAM בנפח צנוע יחסית של 3 גיגה, אבל המכשיר מסתדר מצוין איתו. ניתן להשיג את המכשיר עם אחסון בנפחים של 64 גיגה (כפי שזה היה ביחידה שבדקתי), 128 גיגה, ו-256 גיגה, כולן, כרגיל אצל אפל, ללא אפשרות הרחבה. המכשיר מריץ את iOS 13.4, הגרסה העדכנית ביותר של מערכת ההפעלה של אפל ומתפקד נהדר: זריז, יציב, נטול באגים ואינו מתחמם. iOS 13 הביאה איתה למכשיר אפל מצב כהה (Dark Mode) כללי לממשק המכשיר, יכולת הזדהות לשירותים שונים באמצעות משתמש אפל, גלריית תמונות ואפליקציית עריכת תמונות חדשות, שליטה טובה יותר על הרשאות לשימוש בשירותי מיקום ועוד.


מערך הצילום של Apple iPhone SE 2020 זהה לזה של iPhone 8 (צילום: גד גניר)


מערך הצילום של iPhone SE 2020 נשאר זהה לזה של iPhone 8. מצלמה אחורית יחידה ברזולוציית 12 מגה פיקסל, עם צמצם f/1.8 וייצוב תמונה אופטי. באופן כללי זו מצלמה לא רעה, אבל מוגבלת מאוד: אין בה דברים שהורגלתם לראות במכשירים מודרניים: אין כאן מצב לילה, אין כאן זום אופטי, אין צילום בזוית רחבה, יכולות שניתן למצוא במכשירים זולים הרבה יותר מהמכשיר הזה. גם המצלמה הקדמית זהה לזאת של התאום הזהה חיצונית מלפני שלוש שנים: מצלמת 7 מגה פיקסל עם צמצם ברוחב f/2.2 שאינה גרועה, אבל גם לא עושה רושם יוצא דופן.


(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)


מה כן עושה רושם יוצא דופן? הרמקול. כבר מספר שנים שהמכשירים של אפל מתברכים ברמקולים נהדרים, וגם ה-iPhone SE 2020 מצטיין בהיבט הזה. הוא מגיע עם רמקולים סטריאופוניים עם איכות ועוצמה מרשימים, כאלו שמכשירי אנדרואיד חדשים, מדרגות היררכיה גבוהות יותר בקטלוגים של היצרניות שלהם, יכולים רק להתקנא בהם. הסוללה של iPhone SE בקושי החזיקה לי מעמד עד סוף היום, אבל זו לא אשמת אפל ולא אשמת המכשיר. הוא נותן 6 שעות מסך כמו מכשירים רבים אחרים שבדקתי (והחמאתי להם על הנתון הזה), פשוט מאז תחילת משבר הקורונה, הצורך לעבוד מהבית והרצון להשאר מעודכן, הרסו חודשים של עבודה מאומצת לריסון ההתמכרות וצמצום שעות המסך שלי. iPhone SE 2020 יודע להיטען במהירות בהספק מקסימלי של 18W, ממצב פרוק לחלוטין, ל-50% סוללה בתוך כחצי שעה. המטען המסופק בערכה הוא מטען בעוצמה של 5W בלבד. רוצים לנצל את מלוא פוטנציאל הטעינה המהירה של המכשיר? תשמחו לשמוע שאינכם חייבים לרכוש מטען של אפל דווקא. כל מטען שתומך בתקן Power Delivery שניתן לחבר אליו כבל שבקצהו האחד חיבור USB Type C ובשני חיבור Lightning, יעשה את העבודה.



(+)
  • קומפקטי
  • זריז ויציב
  • זול במונחי אפל


(-)
  • עיצוב בן 3 שנים, נצח במונחי תעשיית הסלולר
  • תומך בטעינה מהירה, אבל המטען המסופק באריזה לא מאפשר אותה
  • מצלמה בסיסית ביותר

במונחי אפל, iPhone SE 2020 הוא אכן מכשיר זול. בישראל, ברשת iStore, המפיצה הרשמית שהשאילה את המכשיר לבדיקה תוכלו למצוא אותו בגרסת ה-64 גיגה בכ-1899 ש"ח. לא אשקר, נהניתי לבדוק אותו, והוא בהחלט עורר בי הרהורי כפירה בנוגע להעדפה הקבועה שלי למכשירי אנדרואיד. ועדיין, iPhone SE 2020 הוא לא המכשיר בשבילי, בעיקר בגלל המצלמה המוגבלת אבל גם בגלל המסך הקטן. יש משהו נחמד במכשיר קומפקטי והמכשיר הזה מתפקד נהדר ככזה, אבל גודל מסך הוא בכל זאת עניין של העדפה אישית. למי כן מיועד המכשיר הזה? התחושה שלי היא שכמו iPhone SE של 2016, גם iPhone SE 2020 הוא מכשיר בעיקר לשימור לקוחות. משתמשי iPhone 8 ומכשירים שקדמו לו, מתקרבים לנקודה שבה הסוללה של המכשיר שלהם מתחילה לזייף, והביצועים כבר לא כמו פעם. אני מכיר לא מעט אנשים שהיו מוכנים להשאר עוד שנים רבות עם המכשיר שלהם, בגודל המסך הזה, עם קורא טביעות האצבעות היעיל, והמימדים הקומפקטיים. עבור אנשים כאלו, המכשיר הזה יכול להיות פתרון מצוין ובמחיר סביר, ומבחינת אפל, הוא יכול גם למנוע מאותם אנשים לפזול אל שוק האנדרואיד בחיפושים אחר אלטרנטיבות.

11 תגובות

  1. סקירה מעולה - אבל אלא אם מתחשק לך לעשות לעוד אנשים התקף לב על הבוקר רצוי לנקוב במספרים שיותר קרובים למספר הקורבנות האמיתי... (שעומד על 279,313 נכון לעכשיו)
    https://news.google.com/covid19/map?hl=en-IL&gl=IL&ceid=IL:en

    השבמחק
    תשובות
    1. התכוונתי לכתוב רבע מיליון :(
      מתקן

      מחק
  2. יש איזושהי סיבה מיוחדת שאיסטור ושאר היבואנים פוגעים ברעיון של המכשיר הנגיש והזול כפי שאפל מציגה אותו ומתרגמים 400 דולר ל2000 שקל?

    השבמחק
    תשובות
    1. כן כי המדינה היקרה שלנו לוקחת 17 אחוז מס ולא רק זה כמובן שהיבואן חייב לגזול עוד 400 שקל לכיסו
      מילא היה רק את המסך ועוד 100 , אבל עוד 400?! זה ממש מוגזם והופך את המכשיר לספק כדאי בזמן שבחול אנשים ממליצים עליו בגלל המחיר

      מחק
  3. יחסית לאיפון שמדורג לטלפון כמו 5sהוא די יקר

    השבמחק
  4. סקירה עניינית מאוד. האם אפשר להבא לקבל קישור לתמונות בגודל מלא?

    השבמחק
  5. לדעתי זו חוצפה להוציא מכשיר מיושן כל כך בשנת 2020, אבל אני אופתע מאוד אם הוא לא יהפוך לסיפור הצלחה.
    תמיד יהיו (הרבה) קונים לכל החרא שאפל מוציאה.

    השבמחק
  6. אני מאמין כי ב400 דולר המוצר נראה די אטרקטיבי למשתמשי אפל ואף משתמשי אנדרואיד שמעוניינים במכשיר קומפקטי ועדכני (טוב נו, עדכני מתחת למכסה מנוע), יחד עם חווית השימוש במערכת הפעלה של אפל. עם זאת, אפל כהרגלה בימים אלו (יותר רצון להרוויח כסף ופחות דגש על חדשנות וטכנולוגיה), מוציאה לשוק מכשיר בעיצוב מיושן ולא מנסה ליצור מכשיר חדש וקומפקטי: "אייפון בתג מחיר מוזל - לא שווה את מאמץ המנהדסים שלנו". סוללה של 1800mah נו באמת, בושה. הייתי מעדיף מכשיר טיפה פחות קומפקטי עם סוללה נורמלית ועיצוב עדכני יותר - לא סיפור מסובך בשנת 2020. אם כבר חזרתם אחורה אולי שקע אוזניות?
    נוסף על כך המחיר שנמכר המכשיר בארץ אף הופך את כל העסקה לפחות משתלמת. לאפל הייתה אפשרות סוף סוף להוכיח לעולם שהיא יכולה להוציא מכשיר במחיר נגיש, לשוק האנשים שאוהבים להסתובב עם טלפון בכיס ופחות עם בלוק של אבן, גם כאן אפל הצליחו לחרבן על עצמם ועל הלקוחות שלהם.

    השבמחק
  7. בתור משתמש אפל אני ממש שמח על המכשיר החדש. שונא את המכשירים הענקיים של אפל ושל החברות האחרות, ובסך הכל זה שידרוג טוב לאייפון 8 שהיה לי קודם. מה שכן, היה נחמד אם הם היו טורחים לעדכן קצת את המסך כדי לבטל את השוליים השחורים ולתת קצת יותר שטח מסך.

    השבמחק
  8. סקירה מעולה. תודה רבה.
    החל מאתמול יש לי אותו אחרי 3 וחצי שנות iPhone 4, שחוגג עשור אם לא יותר.
    נראה ומרגיש מצויין. קטן וקומפקטי. פשוט תענוג של מכשיר.
    לא כל אחד צריך מצלמה בומבסטית. לא כל אחד עסוק בלחוות חיים שלמים דרך מצלמות.
    המארטפון הראשון שלי אם לא מחשיבים את ה- IPhone 4 שהיה מנוטרל כל אפליקציות (מבחירה).
    אם יש דבר אחד שצריך להתייחס אליו תמיד לגבי האייפונים הוא העמידות שלהם... הם פשוט מחזיקים יותר זמן מכל אנדרואיד אחר.
    אייפונים מחזיקים לאנשים 3 וגם 5 שנות שימוש בלי יותר מדי "רעש"... אולי גם כי הם יקרים כמעט פי 2-3 יותר ולכן יקר להחליף אותם?...
    בכל אופן, אני לא מכיר עוד אדם אחד עם אנדרואיד בן עשור כמו שה- iPhone 4 שיש ברשותי כרגע ושממשיך לדווש עדיין עושה.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר