כזה ניסיתי: Sonos Beam (Gen2)

בחודש שעבר הכריזה סונוס על  Beam (Gen2), ממשיך דרכו של הסאונד בר הנמכר ביותר שלה. היו ל-Beam הראשון כל הסיבות להיות סאונד בר מצליח: הוא שילב בין סאונד מאוד איכותי, ממשק נוח לשימוש, יכולות הזרמת מוזיקה מתקדמות דרך הרשת ואפילו מחיר נגיש, יחסית למוצרים של סונוס. בשנת 2018 זה היה מספיק. ב-2021 הדרישות שונות: Beam (Gen2), סאונד בר רמת הכניסה החדש של סונוס מביא איתו יותר רמקולים, עיצוב מעודכן ותמיכה ב-Dolby ATMOS. האם זה באמת הדור הבא או סה"כ רענון קל?

Sonos Beam (Gen2) (צילום: גד גניר)



חיצונית, Beam (Gen2) שומר על מימדים זהים לאלו של קודמו. אלו בשורות טובות למי שמעוניין בסאונד בר קומפקטי, ובשורות פחות טובות למי שקיווה שסונוס תנצל את ההזדמנות להאריך אותו ובכך לספק תנאים פיזיים עדיפים להרחבת במת הצליל שלו. בהתחשב בכך שלסונוס יש אינטרס ליצור בידול בקטלוג המוצרים שלה בין סאונד בר הפרימיום Arc לבין רמת הכניסה, זה לא מפתיע שהחברה העדיפה שלא לבצע שינויים דרמטיים. השינוי החיצוני היחיד הוא החלפת הסבכה עשויית הבד, ברשת פוליקרבונט מחוררת באלפי חורים זעירים, בדומה לזו של ה-Arc. בפן העיצובי, אישית, העדפתי את הבד, אבל בפן הפרקטי אין ספק שהעיצוב המעודכן יותר פרקטי, עמיד וקל יותר לניקוי. פרט לסבכה, הכל נשאר כשהיה, כולל פקדי המגע בחלק העליון, ומיקום החיבורים בחלקו האחורי והרכבם.




לתוך הגוף הזה הכניסה סונוס עוד זוג מיד וופרים, בנוסף לשניים שכבר היו ב-Beam הקודם. יחד עם הטוויטר במרכז יש כאן מערך של חמישה רמקולים. לכל רמקול מגבר Class D משלו ובנוסף ישנם שלושה רדיאטורים פאסיביים שמדגישים את התדרים הנמוכים שמייצרים המיד-וופרים. המערך החדש נועד לתמוך בטכנולוגיית Dolby ATMOS, טכנולוגיית סראונד המייצרת חויה של שמע שעוטף את הצופה לא רק מסביבו כי אם גם מעליו ומתחתיו. זה לא הסאונד בר הראשון בשוק שתומך טכנולוגיה הזאת, זה אפילו לא הסאונד בר הראשון של סונוס שעושה זאת: קדם לו ה-Arc שעשה זאת לפניו. ב-Arc, כמו בסאונד ברים אחרים שתומכים ב-Dolby ATMOS יש שני רמקולים שפונים לחלק העליו ומקפיצים את השמע חזרה דרך התקרה. איך תומכים בחויה של ATMOS ב-Beam 2 בלי רמקולים כאלו? באמצעות וירטואליזציה. לטענת סונוס, המעבד יודע לנהל את השמע באופן שידמה את התחושה התלת מימדית שמציעה הטכנולוגיה. האם זה עובד? בערך: בתכנים שהורדתי מהאתר של דולבי שמדגימים את ATMOS, כאשר עצמתי עיניים והתרכזתי, יכולתי להרגיש הפרדה מסוימת בגובה שממנו מגיעים הצלילים. בתכנים של נטפליקס שהופקו עם תמיכה ב-ATMOS, היה קשה עד בלתי אפשרי להבחין בהפרדה הזאת.





לקושי לזהות את האפקט יכולות להיות כמה סיבות: הראשונה היא שקשה לזהות את האפקט באופן כללי. צריך להיות מאוד מודע למה שרואים ולצפות לו. בניגוד לשמע היקפי סטנדרטי שלפעמים יכול להפתיע במיקוד שלו, התרומה של Dolby ATMOS לחויית השמע היא עדינה וכללית יותר. לצורך העניין, גם בקולנועים המצוידים ברמקולים ובמערכת שמע תומכת, קשה מאוד לצופה ההדיוט לבודד את האפקט הספציפי הזה, אז צריך להיות מאוד אופטימי לצפות ש-Beam 2 הקומפקטי, על חמשת הרמקולים שלו והוירטואליזציה שלו יצליח לעשות ניסים.


סיבה נוספת קשורה אולי לטלויזיה אליה חיברתי את ה-Beam (Gen2). הטלויזיה שלי (לא ישנה במיוחד, חוגגת אוטוטו שנתיים) מצויידת בשקע HDMI ARC. בחיבור לשקע כזה, קיימת תמיכה ב-Dolby ATMOS, אבל התמיכה הזאת היא למעשה דרך Dolby Digital Plus, טכנולוגיה ותיקה יותר שאינה מאפשרת מעבר של כמות המידע המלאה שבה ATMOS עושה שימוש. במקרה הספציפי שלי, גם הטלויזיה זיהתה שמחובר אליה מכשיר תומך ATMOS, גם אפליקציית נטפליקס זיהתה את התמיכה הזאת, וגם האפליקציה של סונוס בסמארטפון שלי זיהתה שיש תמיכה ב-ATMOS. זה לא שלא תקבלו את התמיכה המובטחת ב-ATMOS, פשוט כנראה שהחוייה תהיה קצת מדוללת. הדרך לקבל את האפקט האופטימלי היא לחבר את Beam (Gen2) לשקע HDMI eARC שתומך תמיכה מלאה ב-Dolby ATMOS, אבל כאמור, הסיכוי שתרגישו את האפקט הזה בצורה משמעותית קלוש גם ככה.


Sonos Beam (Gen2) (צילום: גד גניר)



כן ATMOS או לא ATMOS, יש שדרוג בגזרת הסאונד: בהשוואה ל-Beam הראשון, השיפור המורגש ביותר בצליל הוא בעומק הבאסים. לשמע יש יותר נוכחות, הוא עוצמתי וחם יותר. בנוגע לבמת הצליל, עדיין אין כאן איום על ה-Arc הגדול והיקר יותר של החברה. המימדים הפיזיים הצנועים של הסאונד בר מקשים עליו לייצר במת צליל רחבה, וזה יורגש בעיקר אם תחברו אותו למסכים גדולים, מעבר ל-50 אינטש. למשתמשי אייפונים ואייפדים יש תמיד את האפשרות להשתמש ב-Trueplay, טכנולוגיה של אפל המאפשרת התאמה של השמע למימדי החדר. כמו ב-Beam הראשון, כדי להנות מהיכולת הזאת, עליכם לבצע פרוצדורה שכוללת שוטטות בחדר תוך נפנוף מכשיר האפל שלכם באויר במעין סריקה שעושה שימוש במיקרופונים שלו. בסיום התהליך ישנו שיפור מסוים בפיזור הצליל. מה אמורים לעשות 73% (אם מתייחסים רק לרוכשי הסמארטפונים בעולם ברבעון האחרון) המשתמשים שלא בחרו באפל? להשאיל מכשיר אפל מחבר או פשוט להמשיך בחייהם עם הידיעה שניתן לשפר את הסאונד אבל זה בלתי אפשרי עם המכשירים שברשותם. בסונוס מסבירים שהם מאפשרים זאת רק באמצעות מכשירי אפל בשל העובדה שמדובר בקטלוג מכשירים מצומצם יחסית עם חומרה דומה, בעוד במכשירי אנדרואיד יש מגוון עצום של מכשירים עם חומרות שונות. סונוס היתה יכולה לבחור לתמוך בעוד שתיים שלוש יצרניות גדולות (נניח סמסונג או שיאומי) ולכסות כך חלק ניכר יותר מהמשתמשים, או אפילו לשלב את המיקרופונים הדרושים לכך ברמקול עצמו (כפי שעשתה ב-Move הנייד שלה) אבל היא בחרה מסיבותיה שלא לעשות זאת וזה מרגיז בדיוק כפי שזה היה ב-Beam הראשון.


Sonos Beam (Gen2) (צילום: Sonos)




כאמור, גם בגזרת החיבורים אין שינוי: חיבור HDMI בודד, חיבור רשת, וחיבור חשמל. זהו. בשם ההגינות אני חייב להודות שלא הרגשתי גם עם ה-Beam הראשון צורך ביותר מזה: הוא מחובר לטלויזיה וכל מקור תוכן שמחובר אליה (סטרימר, קונסולת משחקי וידאו) ממילא מעביר את השמע דרכה אליו.


ה-Beam (Gen2) מנוהל ע"י אפליקציית S2, הדור החדש של האפליקציה של החברה. ההגדרה של הסאונד בר דרכה היא קלילה וזריזה להפליא, כמו גם חיבור רמקולים אחרים של החברה אל המערכת. ניתן להתממשק דרכה למגוון רחב של שירותי סטרימינג פופולריים, כמו גם לשירות הרדיו של סונוס עצמה. בנוסף, ניתן (תוך הצהרה שקרית שאתם משתמשים מארה"ב) להפעיל את גוגל אסיסטנט או אמזון אלקסה דרכו. הקלף החזק של סונוס הוא כרגיל בניהול חויית ה-Multiroom, שליטה בכל הרמקולים של סונוס ברחבי הבית דרך האפליקציה, היכולת מה יושמע ובאיזו עוצמה בכל רמקול בנפרד, או ליצור קבוצות של רמקולים בבית שינגנו את אותם דברים. זה לא שיצרניות אחרות לא מציעות יכולות דומות, אבל איכשהו סונוס מציעה חויית שימוש נוחה ואינטואיטיבית יותר בהיבט הזה.


(+)
  • סאונד איכותי ועוצמתי
  • עיצוב חדש פרקטי ונוח יותר לניקוי
  • ממשק נהדר להתקנה ולניהול Multi Room

(-)
  • קשה מאוד להרגיש את האפקט של Dolby ATMOS
  • האפשרות להתאים את הסאונד לחדר (Trueplay) זמינה רק למשתמשי מכשירים של אפל

את Beam (Gen2) תוכלו לרכוש אצל היבואנית הרשמית, רשת באג, ב-1799 ש"ח. הדור הבא של הסאונד בר המצליח של סונוס הוא רענון קל שבשורה התחתונה מוסיף קצת עוצמה לסאונד, עיצוב קצת יותר פרקטי ותמיכה שבקושי מורגשת בפועל ב-Dolby ATMOS. אין כאן משהו שמחייב את בעלי ה-Beam הראשון לרוץ לחנויות ולהשתדרג, אבל בשביל כל השאר, בהחלט יש כאן שיפורים שהופכים אותו לרלוונטי יותר בשוק הסאונד ברים של 2021.


Post a Comment

חדש יותר ישן יותר