כזה ניסיתי: Sonos Beam


קטגוריית הרמקולים החכמים הפכה אמנם לפופולרית מאוד בחמש השנים האחרונות עם כניסתן של אמזון וגוגל לתחום, אולם רמקולים שיודעים לעשות קצת יותר מלנגן מוזיקה קיימים בשוק מזה 15 שנה. אחת החברות הראשונות שחיברו בין אינטרנט לרמקולים היא Sonos האמריקאית, שהציגה כבר ב-2004, בכנס CES, אבטיפוס של מערכת שיודעת להתחבר אל הרשת הביתית ולנגן ממנה מוזיקה דיגיטלית, ובמקביל לתקשר עם מערכות אחרות מסוגה המחוברות לאותה רשת ביתית. כיום זה נשמע טריויאלי, אבל צריך להבין שבאותם ימים, כל הקונספט של מוזיקה דיגיטלית עוד היה בחיתוליו, שירותי מוזיקה אינטרנטיים כמו ספוטיפיי, דיזר ואחרים עדיין לא נולדו, ואפילו האייפון היה עדיין רק מזימה אפילה במוחו של סטיב ג'ובס.

Sonos Beam (צילום: גד גניר)


ה-Beam הוא המוצר החדש ביותר בקטלוג 2019 של Sonos, והוא משלב בין שני טרנדים עכשוויים: רמקול חכם עם Alexa של אמזון, המגיע בתצורת Sound Bar. לשם יישור קו, Sound Bar הוא מערך רמקולים המסודרים בתוך מארז רחב, שנועד לייצר חווית שמע סטריאופונית או היקפית, בתוך יחידה אחת. ליצורים האלו קוראים לפעמים גם "מקרני קול", בעיקר כשמדובר במכשירים מתקדמים יותר שיודעים "לזרוק" את השמע על הקיר שמאחוריכם כדי לייצר תחושת שמע היקפי.

לאיזה מהקטגוריות שייך Beam? בגדול, לבדו, הוא לא יספק שמע היקפי אמיתי, בשביל זה תצטרכו לרכוש רמקולים נוספים של Sonos ולחברם ל-Beam באופן אלחוטי. מה שכן, ניתן לבצע שינויים בהגדרות הסאונד כדי להתאים אותו לצורת החדר ולמיקום שלו בתוכו, כדי לקבל חוויה אופטימלית. זה רק תלוי מי ייצר את הסמארטפון שלכם. רציני לגמרי. על אריזת ה-Beam מופיעה תווית תמימה למראה ומעורפלת במשמעותה המציינת שה-Sound Bar שלה "נוצר עבור iOS, עובד עם Android", שזו בגדול המקבילה של חוק הלאום במונחי מערכות הפעלה, כאשר iOS הוא העם הנבחר, בעוד משתמשי אנדרואיד הם לכל היותר דרוזים. משתמשי אנדרואיד מקבלים שמע סטריאופוני סטנדרטי, בעוד משתמשי iOS מקבלים את TrueSound, טכנולוגיה שמאפשרת כאמור להתאים את אופי השמע לחדר שבו מיקמתם את הרמקול.  תהליך ההגדרה של TrueSound משונה מעט: במהלכו תתבקשו בהתחלה להרים את הטלפון מול הטלוויזיה כדי שהמיקרופון יקלוט צלילים שהרמקול משמיע. בשלב השני תתבקשו לשוטט ברחבי החדר ולהרים ולהוריד את הטלפון כך שתתבצע מעין סריקה וירטואלית שתגדיר לרמקול את גבולות החדר. הסיבה לאפליה לטובה של מכשירי iOSהיא ש-TrueSound עושה שימוש במערכי המיקרופונים של מכשירי אפל כדי לכייל את השמע בצורה מדוייקת. למפתחים של Sonos קל יותר לעבוד מול מספר מצומצם של מכשירי אפל שמצוידים בחומרה דומה, להבדיל מהמגוון האינסופי של מכשירי אנדרואיד, שמגיעים עם מגוון אינסופי של סוגי מיקרופונים. ועדיין, מדובר ב-76% מהשוק שלא מקבל את החווייה המלאה והאופטימלית של הרמקול הזה. אם Sonos לא מסוגלת לספק תמיכה מלאה, עם כל הפיצ'רים שלה בכל מכשירי האנדרואיד, היה ראוי שתנסה לפחות להתאים את הפיצ'ר הזה למספר מצומצם של מכשירי אנדרואיד נפוצים.

Sonos Beam, מבט מלמעלה על פקדי המגע (צילום: גד גניר)


מלבד TrueSound, תהליך ההגדרה הראשונית של Beam די דומה בשתי מערכות ההפעלה. אשף התקנה ברור ואינטואיטיבי להפליא ידריך אתכם איך לחבר את הרמקול אל הטלויזיה, אל הרשת הביתית, ואל רמקולים נוספים של Sonos, אם אתם רוצים לייצר שמע היקפי אמיתי. החיבור אל הטלויזיה מתבצע דרך חיבור HDMI. אם הטלויזיה שלכם התברכה בחיבור HDMI ARC (שהוא חלק מתקן HDMI 1.4 שנכנס לשוק אי שם ב-2010), Beam יחליף למעשה את הרמקולים המובנים של הטלויזיה, והשליטה בעוצמת השמע שלו תתבצע באמצעות שלט הטלויזיה. אין לכם בטלויזיה חיבור ARC? באמצעות מתאם המצורף לערכה, תוכלו לחבר את Beam ליציאה האופטית של הטלויזיה (אם יש לכם כזאת) ועם קצת יותר התעסקות בהגדרות תוכלו לשלוט בשמע באמצעות שלט הטלויזיה. ה-Beam עצמו מגיע בלי שלט משלו, אם תהיתם. לא מוצאים את הטלפון או שלט הטלויזיה? זה לא אומר שלא ניתן לשלוט על השמע: בחלקו העליון של המכשיר ישנם כארבע פקדי מגע. האחד מפעיל את המיקרופון המובנה (שאינו רלוונטי לנו בישראל, אגיע לזה בהמשך), אחד נוסף עוצר וממשיך את הניגון, והשניים האחרים שולטים על עוצמת השמע.


במסגרת ההגדרה הראשונית, המשתמש מחבר את האפליקציה אל שירותי המוזיקה בהם הוא משתמש. זהו קטלוג שירותים רחב מאוד שכולל כמעט את כל השירותים הקיימים כיום כגון Apple Music, TIDAL, Spotify, Deezer ואחרים, כאשר היחיד שבולט בהעדרו כאן הוא Google Play Music. לא חייבים להפעיל את השירותים האלו דרך האפליקציה של Sonos, ניתן להזרים מוזיקה אל Beam דרך האפליקציות עצמן (גם כאלו שאינם מופיעים בקטלוג של Sonos, כמו Google Music Play), אך היתרון כאן הוא בריכוז התכנים להם האזנתם לאחרונה במסך הבית של האפליקציה של Sonos וקביעת מועדפים. ומה לגבי סייעות קוליות? הבשורות הטובות הן שלאחר תקופה ארוכה בהן Alexa היתה הסייעת הבלעדית במוצרי Sonos, כעת ניתן לעשות שימוש גם ב-Google Assistant. הבשורות הרעות הן שנכון להיום, לא Alexa ולא Google Assistant זמינים למשתמשי Sonos Beam בישראל, בדיוק כפי שזה ב-Bose Home Speaker 500

המסך הראשי של אפליקציית השליטה של Sonos (צילום: גד גניר)


המארז השחור של Beam מסתיר כארבעה רמקולים המיועדים לשרת את הטווחים הנמוכים וטווחי המיד, רמקול טוויטר יחיד במרכז שמשרת את הטווחים הגבוהים, ושלושה רדיאטורים פאסיביים, מעין פתחים שאמורים לרסן את הבאסים. איך כל המערך הזה נשמע? אם אתם משתמשי אנדרואיד, אתם מקבלים באסים נאים מאוד ביחס לסאונד בר שלא מגיע באריזה עם סאב וופר, צליל עשיר, ונקי גם בטווחי המיד וגם בטווחים הגבוהים. הבעיה היחידה היא שהצליל מעט סגור, כאילו בימת הצליל יכולה היתה להיות רחבה יותר. אם אתם משתמשי אייפון, הסוגיה הזאת אינה רלוונטית עבורכם הודות ל-TrueSound אותה הזכרתי קודם. לאחר ההגדרה הראשונית באמצעות מכשיר iOS, השמע יותר פתוח ויותר מדויק, אפילו בחלל פתוח כמו הסלון שלי, שבהמשכו ממוקם המטבח. בצפייה בסרטים הורגש שדרוג משמעותי ביחס לרמקולים המובנים הלא רעים בכלל של הטלויזיה שלי. אמנם ב-Black Hawk Down לא התקבל האפקט המסעיר של מסוקים שחולפים מאחוריי, אבל הבאסים היו בהחלט נאים, והצליל היה מפורט ומדויק, כפי שהייתם מצפים ממערכת שכוללת שני רמקולים קדמיים וסנטר. רואים טלויזיה בלילה? תוכלו להפעיל את מצב לילה שמרסן מאוד את הבאסים כדי להפריע פחות לשאר יושבי הבית אבל לא פוגע משמעותית בחויית השמע. צופים בסדרה ללא תרגום? תוכלו להפעיל את מצב Speech Enhancement שמחזק את ערוץ השמע של הדיבור. 

(+)
  • איכות שמע מצויינת
  • הגדרה ראשונית פשוטה וקלה
  • תפעול נוח ואינטואיטיבי

(-)
  • שירותי סייעות קוליות אינם פעילים למשתמשים בישראל
  • האפשרות לכייל את השמע בהתאם לחדר קיימת רק עבור משתמשי iOS
  • חויית שמע היקפי - רק אם קונים רמקולים נוספים של Sonos

Sonos Beam (צילום: גד גניר)


מחירו של Sonos Beam ביבוא רשמי של TR אלקטרו סטריאו עומד על 2190 ש"ח. הוא אולי לא יחליף לבדו מערכת קולנוע ביתי, אבל הוא בהחלט ישדרג את חויית הצפייה בסרטים בבית. אמנם עדיין לא תוכלו לדבר דרכו עם אלקסה או גוגל אסיסטנט, וכדי לקבל את חויית השמע האופטימלית תזדקקו לאייפון, אבל זה לא משנה את העובדה שמדובר במוצר מעולה: הסאונד נהדר, קל מאוד להגדיר אותו, והשליטה בו נוחה ופשוטה.

3 תגובות

  1. סקירה נפלאה.

    ענק. "שזו בגדול המקבילה של חוק הלאום במונחי מערכות הפעלה, כאשר iOS הוא העם הנבחר, בעוד משתמשי אנדרואיד הם לכל היותר דרוזים."

    הרגשנו יתומים בשבוע שעבר.

    אביב

    השבמחק
  2. עוד מושתל של סורוס והקרן החדשה לביביהו ואוהד אתיופים (יש משהו ששכחתי? אני לא מעודכן 100% סורי)

    השבמחק
  3. אם אני מביא אייפון של חבר רק להתקנה וקליברציה ראשונית, האם זה מספיק?

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר