כזה ניסיתי: Samsung Galaxy S22 Ultra

לאחר עשור מוצלח למדי, החליטה סמסונג שהגיע העת לסיים את דרכה של Galaxy Note, סדרת מכשירי הפרימיום של של החברה שהעט היה סימן ההיכר שלה. השקת המכשירים המתקפלים של סמסונג באוגוסט, מבלי להכריז כרגיל בתקופה הזאת של השנה על מכשיר Note חדש איששה את ההערכות שהמותג עצמו שייך להיסטוריה. כעת מתברר שזה היה אולי סוף דרכו של המותג Note, אבל לא סוף דרכם של המכשירים עם העט מבית סמסונג: אחרי שה-S21 Ultra של שנה שעברה הציג תמיכה בסטיילוס, השנה סמסונג הלכה צעד אחד קדימה ושילבה את העט כחלק אינטגרלי מהמכשיר.

Samsung Galaxy S22 Ultra (צילום: גד גניר)



המיזוג של סדרות ה-Ultra ו-Note היה צעד מתבקש. אין הגיון להחזיק בקטלוג שני מכשירי דגל שההבדל ביניהם מסתכם בעיקר בסטיילוס. נותר רק לנחש למה בחרה דווקא ב-"Ultra": האם זה בגלל שסדרה S יותר פופולרית וסדרה Note נתפסת כיותר נישתית? האם זה שאריות מטראומת מכשירי ה-Note 7 המתלקחים? כנראה שלא נדע לעולם.


המפרט הטכני של המכשיר מגיע עם בשורות משמחות לקהל הישראלי: השנה בחרה סמסונג לשווק בישראל את המכשיר עם ערכת השבבים החזקה והחדשה ביותר של קוואלקום, Snapdragon 8 Gen 1. למה זה בשורות משמחות? כי לרוב, סמסונג נהגה למכור כאן את המכשירים שלה בגרסאות המבוססות על מעבדי הבית שלה, מעבדי Exynos שנחשבים, בדר"כ, לנחותים יותר ממקביליהם האמריקאים. בנוסף, הגרסאות הנמכרות בישראל מגיעות עם 12 גיגה RAM (הניתנים להרחבה על חשבון נפח האחסון המובנה), ואחסון בנפח 256 גיגה (שאינו ניתן להרחבה). סמסונג טוענת ש-S22 Ultra מהיר כפליים מ-S21 Ultra של שנה שעברה. לא בדקתי זאת אמפירית אבל כצפוי, מדובר במכשיר זריז להפליא ללא זכר לגמגומים או השהיות מיותרות. לאחרונה התברר  שסמסונג החלישה, במתכוון, את ביצועי המכשיר כדי למנוע צריכת חשמל גבוהה והתרוקנות מהירה של הסוללה, אבל לפחות בהתרשמות האישית שלי זה לא הורגש. הכל עבד כמו מכונה משומנת היטב: קצב רענון המסך הגבוה נשמר בכל מצב, אנימציות מעבר, טעינת אפליקציות, הכל מתבצע בצורה חלקה, מהירה ומושלמת ללא שום השהיה, תענוג. למי שזה בכל זאת מפריע, תשמחו לדעת שסמסונג משחררת בימים אלו עדכון תוכנה המאפשר את הסרת המגבלות הללו ושליטה טובה יותר על הביצועים.


Samsung Galaxy S22 Ultra (צילום: גד גניר)

Samsung Galaxy S22 Ultra (צילום: גד גניר)

Samsung Galaxy S22 Ultra (צילום: גד גניר)



גרסת האנדרואיד שאיתה מגיע S22 Ultra היא החדשה ביותר, אנדרואיד 12, כשמעליה הממשק של סמסונג, One UI בגרסה 4.1. מעבר ליכולת הרחבת זכרון ה-RAM, אין כאן בשורות מרעישות. משתמשי המכשיר דוברי השפה האנגלית יוכלו להנות מהגישה המוגברת שיש לאפליקציית לוח השנה להודעות שלכם: תיאורטית, המכשיר אמור לזהות כשהתכתובת שלכם כוללת תאריכים עתידיים ולהציע לכם קישור ישיר להוספת הפגישה ללוח השנה. על הנייר זה חמוד ושימושי. בפועל זה נורא מוגבל: נכון להיום זה עובד כאמור רק בשפה האנגלית, ולמרות שסמסונג טוענת שזה פעיל גם ב-Whatsapp, הצלחתי לקבל קישורים ללוח השנה רק בהודעות SMS. חידוש נוסף הוא היכולת להתאים את צבעי הממשק לטפט שבחרתם, תכונה שמגיעה כחלק מאנדרואיד 12 ומקבלת ב-One UI טיפול מיוחד: המכשיר מנתח את הצבעים הדומיננטים בטפט שבחרתם ומציע לכם פלטות צבעים שמותאמות לו. הצבעים הללו יופיעו בממשק המכשיר בפקדים, בתפריטים וניתן אפילו לתת למכשיר להחליף את צבעי צלמיות האפליקציות בצבע אחיד מתוך הממשק אם כי מצאתי שזה מבלבל ומקשה קצת להבדיל ביניהן במבט מהיר. בגזרת הווידג'טים, סמסונג הוסיפה "ווידג'טים חכמים", שהדרך הטובה ביותר להגדיר אותה היא "ערימת ווידג'טים", כלומר, מספר ווידג'טים שניתן לגלול ביניהם ותופסים שטח של ווידג'ט אחד בלבד במסך הבית. לאייפוניסטים אגב הקונספט הזה מוכר מאוד מ-iOS 14. גרסה 4.1 מביאה איתה גם אפשרות לשנות את האיזון בין ימין לשמאל בשמע, באופן שונה לאוזניות/רמקולים המחוברים למכשיר או לרמקולים המובנים שלו. בנוסף, ניתן לשלוט גם על תבנית הרטט של המכשיר, יכולת שקיימת במכשירי OnePlus כבר שנים, אבל כאן עושה הופעת בכורה.


מסך ה-6.8 אינטש של Galaxy S22 Ultra, כרגיל אצל סמסונג, יפיפה: מסך Dynamic AMOLED X2, עם רענון מסך מקסימלי של 120 הרץ, ובהירות חזקה במיוחד (1750nits) שהופכת אותו לשמיש בהחלט גם בחוץ באור יום. המסך צבעוני מאוד, תומך ב-+HDR10 ומציג רזולוציה מקסימלית של 3088 על 1044 פיקסלים, אם כי רזולוציית ברירת המחדל, 2316 על 1080 פיקסלים בהחלט מספקת בגודל המסך הזה, וחוסכת קצת בסוללה. מה שהורס קצת את החגיגה זו ההתעקשות של סמסונג על שוליים קמורים למסך. הגיע הזמן שהשטיק המטופש הזה שהחל עוד בימי Galaxy Note Edge אי שם ב-2014 יחלוף מן העולם וישאיר אותנו עם מכשירים שזכוכית המסך שלהם פחות חשופה בנפילות לרצפה. קורא טביעות האצבעות המשולב במסך הוא הקורא האולטראסוני שסמסונג משלבת באופן קבוע במכשירי הדגל שלה. הוא לא רע, אבל הוא פחות טוב ממה שציפיתי שיהיה, וקרו לי מספר מקרים שהוא סירב לזהות את האצבע שלי שוב ושוב עד שהתקרבתי באופן מסוכן לנעילה של המכשיר. הוא אמנם טוב יותר מאלו ששולבו במכשירים קודמים אך עדיין, הבחירה של סמסונג לדבוק בקורא מהסוג הזה ולא בקוראים אופטיים סטנדרטיים (שניתן למצוא במכשירים זולים בהרבה) תמוהה ולא ברורה. 


Samsung Galaxy S22 Ultra (צילום: גד גניר)

Samsung Galaxy S22 Ultra (צילום: גד גניר)

Samsung Galaxy S22 Ultra (צילום: גד גניר)



המסך תופס כ-90.2% מחזית המכשיר ומסגרות המסך דקיקות מתמיד. ועדיין, לפחות על הנייר, הוא מציע כמה חידושים שאמורים להפוך אותו לממוגן יותר מקודמיו: שלדת המכשיר עשויה אלומיניום לעמידות גבוהה יותר לנפילות, והמסך וגב המכשיר מצופים בזכוכית +Gorilla Victus של Corning, הגרסה החדשה והעמידה ביותר של היצרנית האמריקאית, שמציעה מיגון טוב יותר בפני שריטות. שריטות אכן לא היו על המכשיר שבדקתי אך נתקלתי בקילופי צבע זעירים בשולי המכשיר (מבלי שנפל לי!) ובמסגרות עדשות המצלמה כך שגם את המכשיר הזה מוטב לעטוף בכיסוי מגן. אחרי העיצוב הייחודי של שנה שעברה, עם מערך צילום בולט שמשתלב במסגרת המכשיר, בחרה השנה סמסונג בעיצוב סולידי יותר, רק במכשירי האולטרה. הבליטה באיזור מערך הצילום בוטלה אמנם, אבל כעת העדשות עצמות בולטות החוצה כמילימטר וחצי וצוברות סביבן את כל האבק והסיבים ששכנו בכיסים שלכם. מכשירי ה-Note מעולם לא היו נוחים במיוחד לאחיזה וגם S22 Ultra לא מביא איתו בשורות מהבחינה הזאת: המסגרות אמנם מועגלות, אבל קצוות המכשיר ישרים ולא נעימים לאחיזה ממושכת. מעבר לכך, גודל וצורת המסך מקשים על שימוש במחוות מסך מלא: פעמים רבות, כאשר המקלדת הוירטואלית הוצגה על המסך החלקת האצבע מצד ימין שלו לחזרה למסך הקודם כלל לא נקלטה ובמקומה הקשתי בטעות על אותיות. כמו קודמיו, גם Galaxy S22 Ultra ממוגן למים בתקן IP68, מה שאומר שישרוד טבילה של כחצי שעה במים בעומק של עד מטר וחצי. 


ה-S-Pen שרק למד לדבר עם מכשירי סדרה S של סמסונג בשנה שעברה, משתדרג השנה והופך לחלק אינטגרלי מ-Galaxy S22 Ultra, עם חריץ יעודי עבורו. הבשורה הגדולה שמביא איתו העט והמכשיר שסביבו הם זמן תגובה קצר יותר, פחות משליש מזמן התגובה של Note 20, לחויית כתיבה ושרבוט טבעית יותר. העט יודע לזהות לא רע כתב יד ולהמיר אותו לטקסט, אפילו בעברית, אבל החויה עצמה עדיין יותר מסורבלת מלהשתמש פשוט במקלדת הוירטואלית. היתרון הגדול של העט נשאר עדיין ביכולת לצייר בנוחות על מסך המכשיר ולחתום דרכו על מסמכים. מאחר שמדובר בעט Bluetooth, הוא יודע לשלוט מרחוק על המצלמה באמצעות הנפות של העט בכיוונים שונים. גם כאן העסק עובד בצורה טובה להפתיע.


Samsung Galaxy S22 Ultra (צילום: גד גניר)



ל-Galaxy S22 Ultra מערך צילום ראשי בעל ארבע מצלמות: מצלמת 108 מגה פיקסל עם צמצם f/1.8, מיקוד לייזר וייצוב תמונה אופטי, מצלמת 10 מגה פיקסל עם עדשת פריסקופ לצילומי טלפוטו בזום אופטי כפול 10 עם צמצם f/4.9 וייצוב תמנוה אופטי, מצלמת טלפוטו נוספת ברזולוציית 10 מגה פיקסל לצילום בזום אופטי כפול 3 (גם כאן עם ייצוב תמונה אופטי), ומצלמת 12 מגה פיקסל עם עדשה רחבה וצמצם f/2.2. מערך הצילום דומה מאוד לזה של S21 Ultra משנה שעברה אבל ניכרים שדרוגים בגזרת צילומי הפורטרט שכפי שסמסונג הבטיחה, מציעים חדות המאפשרת להבחין בשערה שאינה במקומה ומסתירה את פני המצולם. גם הביצועים בזום כפול 10 השתפרו משמעותית ומקבלים תמונות חדות ומפורטות יותר. למעשה, אין לי שמץ של דבר רע להגיד על המצלמה הזאת. היא עושה הכל נהדר: צילומי יום, לילה, פורטרטים ואפילו צילום בתנועה. גם המצלמה הקדמית משובחת ומציעה אפקטים אמנותיים של של תאורה הכוללים פילטר שחור לבן עם רקע מושחר או לבן (בכל אחד מהמצבים ניתן לשלוט על "שקיפות" הרקע), צילום בשחור לבן למעט האובייקט (מישהו בסביבה שלי קרא לזה "מצלמת שינדלר"). מעבר לכל הרוח והצלצולים, המצלמה הזאת מעולה ומנפיקה תמונות חדות ומפורטות להפליא גם בתנאי תאורה שאינם אידיאליים.


(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)



סמסונג ציידה את S22 Ultra בסוללת 5000mAh. בממוצע, הצלחתי לסחוט ממנה בין 7.5 ל-8 שעות מסך, בהתאם לתמהיל הזמן שהייתי בבית או בחוץ, נתון לחסדי הרשת הסלולרית והתמודדות המסך עם אור היום. זהו נתון נהדר לסמארטפון אנדרואיד ברמת מכשיר דגל, שמלמד בעיקר על צריכת חשמל חסכונית של המעבד יחד עם אופטימיזציה טובה של התוכנה. המכשיר מסוגל להיטען בהספק גבוה יחסית של 45W אבל תוכלו להנות מכך רק אם תרכשו מטען בנפרד כי סמסונג כזכור הפסיקה לכלול מטען קיר בערכות של מכשיריה. המכשיר תומך בטעינה אלחוטית מהירה בהספק של 15W, וגם בטעינה אלחוטית הפוכה, כלומר, גב המכשיר מסוגל לטעון אלחוטית אביזרים אחרים כמו אוזניות, אם כי מדובר בהספק נמוך בהרבה, 4.5W, מה שאומר טעינה איטית הרבה יותר. הרמקולים הסטריאופונים מפיקים שמע איכותי יחסית, אבל בנסיעות ברכב הרגשתי שחסרים לי עוד קצת דציבלים בזמן שיחה.


(+)

  • ביצועים מעולים

  • זמן סוללה נאה

  • מערך צילום ורסטילי ומשובח


(-)

  • מסך עם שוליים קמורים

  • לא נוח במיוחד לאחיזה ולשימוש במחוות מסך מלא

  • אין מטען באריזה


בעוד מכשיריה המתקפלים של סמסונג הולכים והופכים לזולים יותר, ה- Ultra Galaxy S22 דווקא מתייקר: ביבוא רשמי, הוא יעלה לכם נכון לכתיבת שורות אלו כ-4699 ש"ח, כ-400 ש"ח יותר ממחירו של S21 Ultra כשהושק. עם זאת, לא ה-Note ולא מכשירי ה-Ultra כיוונו אי פעם לצרכנים שמחפשים עסקה סופר משתלמת והתוספת במחיר לא באמת תרתיע את הרוכשים, בטח לא את אלו שלא מסוגלים להיפרד מה-S-Pen. המכשיר הזה מכוון למי שמעוניין כרגע במיטב שיש למערכת ההפעלה אנדרואיד להציע וביעד הזה הוא בהחלט עומד: Galaxy S22 Ultra הוא מכשיר מהיר להפליא, עם מסך יפיפה, המצלמה הכי ורסטילית בשוק ואפילו חיי סוללה ארוכים מהממוצע. התחרות היחידה שיש לו היא למעשה לא בשוק האנדרואיד כי אם מול iPhone 13 Pro Max, שאמנם מציע זמן סוללה ארוך משמעותית, אבל במחיר של 5000 ש"ח (לגרסת ה-256 גיגה), גורם למכשיר הפרימיום של סמסונג להראות פתאום כמו אלטרנטיבה נגישה יותר.


3 תגובות

  1. הסיבה לאיחוד בין סדרת ה-Note לסדרת ה-S, היא בעצם סדרת ה-Fold. לא הגיוני להחזיק ב-3 מותגים שונים למכשירי דגל.

    השבמחק
  2. סמסונג כבר כמה שנים הולכת אחורה - מבחינת טובת הצרכן. מסירים אפשרויות כמו חריץ להרחבת אחסון, יציאת אוזניות, אפשרות להחליף סוללה בקלות, ועכשיו גם מטען באריזה. כן, אני מכיר את התירוצים. אלה רק תירוצים. הסיבה האמיתית היא כרגיל - כסף. אם אפשר להחליף או להוסיף כפי שהסטורית היה אפשר במכשירי אנדרואיד, אז חייהם מתארכים משמעותית באופן שהיה פוגע במכירות של הדגמים החדשים והיקרים.. אז תודה, לא תודה, סמסונג. בהיותכם מובילי שוק (לצערי), אתם אלה שמובילים את התעשייה מטה מטה מבחינת הצרכנים. אפילו אפל לא אשמה בזה כי הם מההתחלה היו גן סגור עם שלל מגבלות. אבל סמסונג כמעט מההתחלה הייתה עם אנדרואיד ואנדרואיד תמיד היה גן פתוח, פורח ומלבלב. רק שלא חשבו שיצרניות החומרה עצמן יסגרו עליו שערים ויכבו את השמש..

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר