כזה ניסיתי: Apple iPhone SE 2022

באמצע מרץ השנה הציגה אפל את iPhone SE 2022, הדור השלישי לסדרת המכשירים המוזלים שלה. לכאורה, זו תקופה נהדרת מבחינתה של אפל להציג מכשיר מוזל חדש: ההשפעות הכלכליות של הקורונה עדיין כאן, יותר ויותר צרכנים מבינים שהם לא יכולים להרשות לעצמם מכשירי דגל שמחירם ממשיך להאמיר, ומכשיר מוזל מודרני יכול היה להפוך ללהיט מכירות. הבעיה שבמקרה של המכשיר הזה, זה לא נראה בינתיים כאילו זה הולך לקרות.

iPhone SE 2022 (צילום: גד גניר)



קודמיו, ה-iPhone SE וה-iPhone SE 2020 נמכרו דווקא יפה. לעומתם, לפחות לפי דיווח של Nikkei, עולה כי לאחר כחודש וחצי בשוק, אפל החליטה לחתוך את כמות מכשירי ה-iPhone SE 2022 שתייצר בכ-20%. הסיבות האפשריות לתחזית הקודרת של אפל בנוגע למכשיר הזה מגוונות: המלחמה באוקראינה, הסגרים בסין, וגם סיבות שקשורות יותר לקונספט עצמו. זה לא המכשיר שאנשים יקימו בשבילו אוהלים מחוץ לחנויות אפל, והעובדה שהקטלוג של אפל מגוון יותר מבעבר ומציע כיום גם מכשירי Mini, יוצר קניבליזציה מסוימת במכירות. תהא הסיבה אשר תהא, המכשיר כאן וזמין לרכישה. האם הלקוחות האדישים צודקים או שהם מפספסים משהו?


השינוי העיקרי בין iPhone SE 2022 לקודמו מ-2020 הוא בערכת השבבים. מכשירי סדרת SE הם אמנם הזולים ביותר בקטלוג שלה, אבל אפל לא חוסכת ברכיב העיקרי: המכשיר מגיע עם A15 Bionic, ערכת השבבים החדשה והמתקדמת ביותר של אפל, ואותה אחת שתמצאו במכשירי הדגל הכי חזקים של החברה נכון להיום. ערכת השבבים עוצבה בארכיטקטורת 5 ננו מטר ולראשונה בסדרת SE, תומכת ברשתות דור 5. זכרון ה-RAM שודרג מ-3 ל-4 גיגה, ונפח האחסון ביחידה שבדקתי הוא הבסיסי ביותר, 64 גיגה, כאשר ניתן להשיג את המכשיר גם בגרסת ה-128 גיגה. באופן לא מפתיע, המכשיר מהיר מאוד ומתפקד נהדר. הבעיה היחידה שיש לי עם חויית השימוש בו היא העובדה שאת מנגנון החלקת התנועה על המסך היא שומרת למכשירי ה-Pro שלה, ואחרי שימוש בעשרות מכשירי ביניים מבוססי אנדרואיד שמגיעים עם מנגנוני 90 הרץ ולפעמים גם 120 הרץ, פתאום, דווקא האנימציות של החברה מקופרטינו נראות פחות חלקות וזורמות. iPhone SE 2022 מריץ את מערכת ההפעלה iOS 15.4. העדכון האחרון הביא איתו בשורה בעיקר למכשיריה האחרים, עם שיפור בזיהוי הפנים שמאפשר את פתיחת המכשיר גם כשעוטים מסיכה. למשתמשי iPhone SE 2020 ו-iPhone SE 2022 זה לא באמת משנה כי ממילא אין כאן זיהוי פנים, ואמצעי הזיהוי הביומטרי היחיד הוא טביעת אצבע שפועלת בין אם אתם עם מסיכה ובין אם לא. 


iPhone SE 2022 (צילום: גד גניר)

iPhone SE 2022 (צילום: גד גניר)

iPhone SE 2022 (צילום: גד גניר)



חיצונית, אפל שמרה על אותו עיצוב כמו קודמו מ-2020, שהתהדר בעיצוב של אבות אבותיו משנת 2017. סמארטפון הוא שילוב בין מכשיר עבודה לסמל סטטוס, ובשלב הזה, להחזיק טלפון בעיצוב שבא לעולם לפני חמש שנים זה לגיטימי רק ברמת הוינטג': שוליים עבים מעל ומתחת למסך קומפקטי וקורא טביעות אצבעות שאינו משולב במסך עצמו ותופס נדלן משמעותי מתחתיו. יש אנשים שנתקעו עם אייפון 8 ומכשירים ישנים יותר עד היום ועבורם, מכשיר שנראה בדיוק אותו דבר רק עם קרביים משודרגים זו אכן בשורה. עבור כל השאר, שקונים מכשיר חדש ורוצים את התחושה של משהו חדש ורענן, ההחלטה להמשיך לדבוק בעיצוב הזה מתחילה להראות תמוהה. אם שמים בצד רגע את השיק הלא המועדכן, יש מה לאהוב בעיצוב הזה. אני לא זוכר מתי לאחרונה החזקתי בידיי מכשיר כל כך קטנטן, דקיק וקל. iPhone SE 2022 לא נולד עבור כפות הידיים הגדולות שלי, אבל מי שמעוניין במכשיר קומפקטי בהחלט ימצא כאן את מבוקשו. 


iPhone SE 2022 (צילום: גד גניר)



לא רק העיצוב נשאר זהה. ברמת החומרה, כמעט הכל נשאר זהה למכשיר מלפני שנתיים. המסך לדוגמה, זהה לזה של iPhone SE 2020: מסך LCD בגודל 4.7 אינטש, תאורת מסך בינונית לכל היותר, ורזולוציה שהיתה אולי לגיטימית במסכים של מכשירים מלפני חמש שנים, 750 על 1334 פיקסלים. אני בספק אם מישהו שקונה את ה-SE החדש אכן צולל למפרט הטכני של המסך, ומי שמשדרג ממכשיר ישן כנראה לא יזדעזע כמוני, אבל זה אחד הדברים שמשוועים לרענון בסדרת המכשירים הזאת. מכשירי אנדרואיד ברמת ביניים, הנמכרים במחירים זולים הרבה יותר מגיעים היום כמעט כסטנדרט עם מסכי AMOLED צבעוניים וכיפיים, עם רזולוציית FHD כמעט כסטנדרט ומספקים חויית שימוש מהנה הרבה יותר.


גם המצלמה (הבודדת) של המכשיר בחלקו האחורי זהה לזו של קודמו מלפני שנתיים (ולזו של ה-iPhone 8): מצלמת 12 מגה פיקסל עם צמצם f/1.8 וייצוב תמונה אופטי. היא מצלמת לא רע, אבל לא ורסטילית בעליל: אין צילום בזוית רחבה, אין זום אופטי והזום הדיגיטלי, בניגוד לדגמים יקרים יותר של אפל, משפיעה לרעה באופן דרמטי על איכות התמונה. בצילום רגיל, התוצרים כאמור בסדר גמור: התמונות חדות, ממוקדות כראוי עם טווח דינמי רחב וצבעוניות מספקת. בצילומי לילה מקבלים תמונות מוארות וחדות. הן מעט פחות צבעוניות אבל עדיין נאות באופן כללי. המצלמה הקדמית, ברזולוציית 7 מגה פיקסל בלבד וצמצם ברוחב f/2.2 עושה עבודה נאה מאוד בפורטרטים ומטשטשת בצורה מדויקת את הרקע. היא אפילו כוללת את האפקטים המיוחדים של התאורה שהוצגו לראשונה ב-iPhone X, למרות העדרו של חיישן תלת ממד. צילום הוידאו של המכשיר מוגבל לרזולוציה של 1080p בלבד.


(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)



הסוללה היא אחד המקומות הבודדים בהם אפל שינתה את המפרט הטכני. הקיבול שלה גדל מ-1821mAh ל-2081mAh. למרבה האכזבה בפועל לא מרגישים את השינוי בקיבול. הסוללה החזיקה לי בממוצע לכ-5:45 שעות מסך. זה יאפשר לרוב המשתמשים להגיע עם אחוזי סוללה בודדים לשעות הלילה, אבל זה בהחלט לא מרשים, ולא דומה למה שמספקים המכשירים היקרים יותר של החברה. הרמקולים הסטריאופוניים של iPhone SE 2022 דווקא כן מרשימים ומספקים צליל באיכות יוצאת מן הכלל (ביחס לסמארטפונים) ואפילו עם עוצמה לא רעה בכלל.


(+)
  • מהיר כמו מכשירים יקרים ממנו בקטלוג של אפל
  • קומפקטי מאוד (לחובבי הז'אנר)
  • רמקולים איכותיים
(-)
  • מסך קטן ולא מלהיב
  • הסוללה לא מרשימה כמו בדגמים יקרים יותר
  • מצלמה מוגבלת

iPhone SE 2022 יעלה לכם 1899 ש"ח לגרסת ה-64 גיגה, ו-2099 ש"ח לגרסת ה-128 גיגה ברשת דינמיקה שהשאילה לי את המכשיר לבדיקה. המחיר אמנם אטרקטיבי (ביחס למכשירי אפל אחרים), המעבד מתקדם וחדש, אבל כל השאר נשאר אי שם ב-2018 בזמן שהעולם התקדם והשתדרג בטווחי המחירים האלו. שלא תבינו לא נכון, אין בו שום דבר שהופך אותו לגרוע: המצלמה בסיסית אבל טובה. הסוללה תספיק לרוב המשתמשים עד הלילה, ואפילו המסך הבינוני שמיש. מצד שני, אין במכשיר הזה גם שום דבר שבאמת יכול להצדיק הסתערות של ההמונים על החנויות, בטח לא כשהאלטרנטיבות האנדרואידיות מציעות כל כך הרבה יותר, לעיתים גם במחירים נמוכים יותר.

3 תגובות

  1. אני באמת לא מבין את ההגיון שעומד מאחורי רכישת המכשיר הזה.

    השבמחק
  2. לא מבין איך באנדרואיד לא התפתחה קטגוריה של מכשירים בגודל קטן. אני בטוח שיש לזה ביקוש

    השבמחק
  3. נראה כאילו אפל ניסתה לרכב על ההצלחה של המכשיר מ 2020 רק בשינויים מינוריים וחבל , הם מאבדים קהל לקוחות רב למכשיר כניסה לאקו סיסטם שלהם

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר