כזה ניסיתי: Apple iPhone SE

ההמלצות שאני הכי שונא שמבקשים ממני לתת, הן ההמלצות על סמארטפונים עם מסך קטן. השוק מציע מבחר מצומצם מאוד של מכשירים עם מסך בגודל 4 אינטש. מכשירים עם מפרט חזק ומסך בגודל כזה, הם כבר מצרך שפשוט לא היה קיים בשוק, לפחות עד לחודש מרץ האחרון. לאחר שנים של ספקולציות ושמועות על דגם אייפון מוזל, "מיני אייפון", הכריזה אפל על דגם חדש: ה-iPhone SE: מכשיר iPhone 6S בגוף של iPhone 5S.


Apple iPhone SE (צילום: גד גניר)





מה זה אומר? זה אומר שמבפנים אין הבדל מהותי בין ה-iPhone SE לבין המכשיר החזק ביותר כיום של אפל, ה-iPhone 6S. אותו מעבד A9 בעל ליבה כפולה במהירות של 1.84 גיגהרץ, אותם 2 גיגה RAM, אותו מעבד גרפי, בקיצור, הבנתם את הקטע. ההבדל היחיד מהבחינה הזאת הוא שה-6S מגיע גם בגרסת 128 גיגה זכרון אחסון, בעוד ה-SE מגיע רק בגרסאות של 64 גיגה, והגרסה אותה קיבלתי לבדיקה, גרסת ה-16 גיגה. במונחי אנדרואיד מדובר במפרט טכני של מכשיר בדרג ביניים לכל היותר, אבל המספרים כאן משקרים
. אפל היא הדוגמה הטובה ביותר לכך שכאשר התוכנה מותאמת היטב לחומרה, אין צורך במעבדים עם 8 ליבות או זכרון RAM בנפחים של 6 גיגה. ה-iPhone SE הוא מכשיר מהיר מאוד, שמתנהג בצורה זהה לזו של מכשיר הדגל של החברה: אפליקציות נטענות בין רגע, האנימציות חלקות ומהירות, המכשיר יציב, לא נתקע ולא עושה בושות.





הדבר היחיד שכן מביש כאן הוא העובדה שאפל, בשנת 2016, ממשיכה לשחרר לשוק מכשירים עם זכרון אחסון בנפח 16 גיגה. נפח אחסון כזה משאיר את המשתמש עם מעט מאוד מרחב תמרון, במיוחד לאור העובדה שאפל לא מאפשרת הרחבת זכרון במכשיריה. סביר להניח שאני לא מחדש לכם כלום בעניין הזה, אבל משנה לשנה, כאשר המצלמות מייצרות תמונות איכותיות וכבדות יותר, האפליקציות תופסות נפח גדול יותר, ומחירם של רכיבי הזכרון יורד, ההתעקשות של אפל להציע גרסת 16 גיגה למכשיריה נראית פחות רלוונטית מתמיד.


iPhone SE. יכולתי גם לשים כאן תמונה של iPhone 5S, ולא הייתם מצליחים להבחין בהבדל (צילום: גד גניר)



דרושה מידה רבה של אומץ כדי להשיק מכשיר חדש בעיצוב זהה לזה של מכשיר שהיה מכשיר הדגל שנתיים קודם לכן. אפל אמנם נחשבת לשמרנית בכל מה שקשור לעיצוב, ומושכת באופן מסורתי את אותו עיצוב על פני שני דורות של מכשירים, אבל לחזור אחורה בעיצוב? זו כבר שמרנות הרפתקנית, או אם תרצו, הרפתקנות שמרנית. כך או כך, על רוב הסובבים אותי זה לא עשה רושם. לא מעט אנשים תהו מדוע אני טורח לבדוק אייפון 5S, וקשה להאשים אותם בטעות הזאת. הדבר היחיד שמבדיל בין מכשיר הדגל של אפל מלפני שלוש שנים, והמכשיר הקטן הנוכחי שלה הוא הכיתוב הזעיר בגב המכשיר. חלק מההנאה בקניית סמארטפון חדש היא שבסביבה שלכם יבחינו שקניתם סמארטפון חדש. במקרה של ה-SE, קשה להאמין שמישהו יצליח להבחין שמדובר באמת במכשיר שקרביו זהים כמעט לחלוטין לאלו של מכשיר הדגל של אפל.


אחד הקוים המנחים שליוו את האייפון ב-5 שנותיו הראשונות היה שמירה על גודל מסך שיאפשר תפעול נוח באמצעות יד אחת. לפי התפיסה הזאת, אגודל ממוצעת אמורה להגיע לכל פינה במכשיר. כל מכשירי האייפון שאפל השיקה, החל מהאייפון הראשון ועד לאייפון 4S שמרו על גודל מסך של 3.5 אינטש. האייפון 5, המכשיר הראשון שפותח בניצוחו המלא של טים קוק היה המכשיר הראשון גם שאימץ מסך בגודל 4 אינטש. העובדה שבאותה תקופה הגודל הממוצע של מסכי מכשירי אנדרואיד היה 4.7 אינטש, לא הפריעה למשתמשי אפל להזדעזע משורת האייקונים הנוספת במכשיר החדש. שנתיים לאחר מכן, כאשר הושק האייפון 6, עם מסך בגודל 4.7 אינטש, חלק ממשתמשי אפל כבר נעלבו באופן אישי. החזרה ב-iPhone SE למסך בגודל 4 אינטש אמורה לתת לאותם משתמשים אופציה ראויה לשדרוג, בשוק שכבר שנים לא מכיר גדלי מסך כאלו. אני מוכרח להודות שהופתעתי לראות כמה מהר מתרגלים למסך קטן כל כך, וכמה נוח לתפעל מכשיר כזה. מצד שני, כשניסיתי לקרוא טקסט ארוך או לצפות בסרטוני וידאו, התחלתי להתגעגע לפאבלט שלי, על מסך ה-5.7 אינטש האימתני שלו.


הדרך היחידה להבדיל מבחוץ בין ה-SE ל-5S: הכיתוב על גב המכשיר (צילום: גד גניר)



הרזולוציה אגב, 640 על 1136 פיקסלים, אפילו לא יכולה להיות מוגדרת כרזולוציית HD. מצד שני, על מסך בגודל 4 אינטש, אין באמת צורך ביותר מזה. אין סיכוי שתצליחו להבחין בפיקסלים, גם אם ממש תתאמצו. מעבר לכך, משהו במבנה המכשיר גורם לתחושה ששכבת הזכוכית מעל התצוגה דקה במיוחד, זויות הצפייה רחבות יותר, והמסך נראה מעולה.

המסך הוא המקום העיקרי בו חסכה אפל באייפון SE. מעבר לעובדה שמדובר במסך קטן יותר וברזולוציה נמוכה יותר מזו של ה-6S, נעשה כאן ויתור על אחת התכונות המלהיבות ביותר לטעמי במכשיר הדגל, ה-3D Touch. לא ברור אם הויתור על האפשרות ללחוץ בעוצמה שונה על המסך נעשה מטעמי שימושיות (אולי כי על מסך קטן יותר, קשה יותר לשלוט על עוצמת הלחיצה), או מטעמי שאיפה להוזיל את מחירו. כך או כך, משיחות שערכתי עם משתמשי אייפון 6S, מעטים המשתמשים בתכונה הספציפית הזאת, ומעטות האפליקציות שתומכות בה, כך שהויתור כאן לא נוראי. גם סורק טביעות האצבעות או מדור מקודם יותר מזה המצוי באייפון 6S. זה לא משנה את העובדה שזה עדיין קורא אמין ומהיר מאוד, שלא משפיע באופן מורגש על נוחות השימוש והפתיחה של המכשיר מנעילה.


סורק טביעת האצבע של ה-iPhone SE, מהדור הקודם, אבל עדיין עובד נפלא (צילום: גד גניר)



איפה עוד חסכה אפל? במצלמת הסלפי. מאחר ואני לא נוהג לעשות שימוש נרחב במצלמה הזאת ממילא, זה פחות הפריע לי, מה גם שבפעמים הבודדות בהן כן עשיתי בה שימוש, הביצועים שלה לא היו רעים בכלל. המצלמה הראשית, מצלמת 12 מגה פיקסל, עם צמצם ברוחב f/2.2 ועדשת 29 מ"מ, היא אותה מצלמה בדיוק כמו המצלמה באייפון 6S, מצלמה מעולה שיודעת להפיק תמונות באיכות נהדרת. לתחושתי, היא לא פחות טובה מהמצלמות במכשירי האנדרואיד שהושקו יחד עם ה-6S, ויכולה לתת פייט רציני גם למצלמות במכשירי אנדרואיד מהדור הנוכחי.


המצלמה של ה-iPhone SE, זהה לזו שב-iPhone 6S (צילום: גד גניר)

ל-iPhone SE סוללה בקיבול צנוע מאוד של 1624mAh. לקראת הביקורת הנמכתי מאוד ציפיות בנוגע לביצועי הסוללה של המכשיר הזה, ולמען האמת ציפתה לי הפתעה חיובית: ברוב ימי הבדיקה המכשיר הצליח לשרוד כמעט עד הלילה ללא טעינה, אם כי הוא לא היה מסוגל למשוך מעבר לכך. זה לא רע, אבל צריך לקחת בחשבון שאין כאן טעינה מהירה, וכמו בכל אייפון ב-9 השנים האחרונות, אין אפשרות להחליף את הסוללה שלא במסגרת תהליך פולשני במעבדה. למען האמת, הסוללה ב-Nexus 6P שלי (בקיבול של כמעט פי 3 מזה של האייפון), נטענת במלואה באותו זמן. הרמקול של ה-iPhone SE עושה עבודה מצויינת, חזק ואיכותי, וכנ"ל גם השמע באפרכסת בשיחות טלפון רגילות.

iPhone SE (צילום: גד גניר)

ה-iPhone SE הוא המכשיר הזול ביותר בהיצע הנוכחי של אפל. בישראל, דרך היבואנית הרשמית, הוא יעלה לכם החל מ- 2400 ש"ח (2285 ש"ח בחנויות), מחיר שלא רק נראה אטרקטיבי, הוא באמת אטרקטיבי כשלוקחים בחשבון שהמפרט הטכני שלו דומה מאוד לזה של ה-iPhone 6S היקר ממנו בהרבה. מצד שני, המחיר הזה מתייחס לגרסת ה-16 גיגה, גרסה שכאמור לא הייתי ממליץ לקנות, אלא אם תרצו להשתעבד לצורך לנהל את הזכרון של המכשיר שלכם באופן יומיומי, לוותר על אפליקציות כבדות או על אוסף שירים גדול המאוחסן על המכשיר עצמו. מדרגת הזכרון הבאה, 64 גיגה, היא אופציה ראויה, אך יקרה באופן משמעותי, ועל מנת לרכוש את המכשיר בנפח הזה, תאלצו להיפרד מכמעט 3000 ש"ח, מחיר אטרקטיבי הרבה פחות. עם זאת, לא בטוח שזו הדרך הנכונה להסתכל על הדברים. עבור אלו שמעוניינים להחליף את האייפון 5, 5S או אפילו דורות מוקדמים יותר, ולא עשו זאת עד כה בגלל שלא מצאו מכשיר בגודל שיתאים להם, ה-iPhone SE הוא האופציה שחיכו לה: מכשיר חזק, מהיר, עם מצלמה מעולה ועם סוללה קטנה אך לא רעה בכלל. משתמשי אייפון רבים יכולים לראות במכשיר כזה מכשיר דגל לכל דבר. עבורם, 3000 ש"ח הם מחיר סביר לשלם על מכשיר כזה. לכל השאר, לאנשים שאינם נעולים על גודל מסך או מערכת הפעלה, יש אופציות אחרות וזולות יותר בשוק.  

המכשיר נמסר לבדיקה באדיבות iDigital. לקנייה ב-eBay לחצו כאן.

2 תגובות

  1. המון תודה! ואם רוצים אנדרואיד - האם יש משהו צר וקל עם מצלמה ורמקול טובים בארץ?

    השבמחק
  2. מתגעגע למכשירים עם גודל מסך נורמלי של 4 אינץ'.
    מחפש כבר תקופה להמיר את ה- iPhone 4 שלי למשהו אחר (בתקווה שגם אייפון), עם גודל מסך קטן, ואין כזה בנמצא...

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר