כשאפל מחליטה לעשות טרולינג לאירוע של גוגל

יום רביעי, ערב שמחת תורה, לא היה קריר במיוחד אבל אם עקבתם בערב אחר חדשות מאתרי טכנולוגיה, וחשתם צינה מסויימת באויר באיזור השעה 20:30, ייתכן והיא נבעה מרוחו של סטיב ג'ובס, בכבודו ובעצמו שקפצה לקאמבק קצרצר. הוא בחר לעשות זאת דווקא בערב שאמור היה להיות אחד הערבים הכי משמעותיים בהיסטוריה של גוגל. הכרזה מצידה של גוגל על טאבלט, טלפון סלולרי וגרסא חדשה וחשובה ביותר של מערכת ההפעלה אנדרואיד כנראה תפסה הרבה יותר תשומת לב ממה שאפל היתה רוצה שיקרה, ערב לפני השקת האייפדים החדשים שלה לפיכך, מה שקרה באותו ערב נראה כמו משהו שנרקח במוחו של מישהו באפל אשר מכיר היטב את סטיב ג'ובס, או היה רוצה להמשיך את דרכו.

iPad Air 2 (צילום: אתר יצרן)


אז על מה אני בכלל מדבר? מי שעוקב אחר אפל, ובעיקר אחר הקו שהוביל סטיב ג'ובס, יודע שמבחינת החברה מקופרטינו, כל מה שהמתחרים עושים נחות, לא ראוי להתייחסות רצינית ובמאבק נגדם, הכל כשר. אפל מעולם לא ערכה אירוע במסגרת תערוכות סלולר בינלאומיות כדוגמת MWC. אם כבר, היא ערכה אירועים משלה, במקביל לכנסים אלו, אשר גנבו כמובן את אור הזרקורים. בהתאם לגישה הזאת, מה מתאים יותר לאפל מלהדליף "בטעות" את כל הפרטים על האייפדים החדשים שאמורים להיות מוכרזים יום למחרת, בדיוק בערב בו גוגל חוגגת את אחת ההשקות המשמעותיות ביותר בתולדותיה? לגנוב כותרות באתרי טכנולוגיה בדיוק בתזמון הזה זו מכה מתחת לחגורה, ומכה כואבת במיוחד.

אז מה בעצם קרה שם? אתר המתמחה בחדשות אודות מוצרים של אפל, איתר באותו ערב (בסמוך לשעת ההשקה של גוגל) איורים שעודכנו "בטעות" במדריך לשימוש ב-iOS 8.1, איורים של iPad Mini 3, ו-iPad Air 2. הידיעה הזאת התפשטה כאש בשדה קוצים, והפכה לידיעה משנית, אם לא ראשית, בכל אתר טכנולוגיה שמכבד את עצמו, בצמוד להכרזות של גוגל. עצם ההדלפה היתה העניין המסעיר בכל הסיפור הזה. תוכן ההדלפה קצת פחות: עפ"י ההדלפה מסתבר שאפל שמרה על העיצוב המקורי של שני הדגמים הקודמים, והשינוי המהותי ביותר (לפחות עבורי, חובבי אפל, אתם מוזמנים לתקן אותי ואני יודע שתעשו זאת) הוא הוספת קורא טביעות האצבעות המשובח (TouchID) של האייפון 5S, ושני דגמי האייפון 6, גם לליין מכשירי האייפד החדשים. שלא תבינו לא נכון, יש לי המון הערכה למשפחת מכשירי האייפד. לטעמי, מדובר בטאבלטים נהדרים, שמעטים אם בכלל הטאבלטים מבוססי האנדרואיד (או כל מערכת הפעלה אחרת) המסוגלים להציע חויית שימוש כה מלוטשת ונעימה. הוספת קורא טביעות האצבעות הוא עניין מתבקש, במיוחד בטאבלטים. עבור טלפונים סלולריים, חיישן שכזה מאפשר שמירה על פרטיות ועדיין מאפשר כניסה מהירה לבעל הטלפון בלי הטרחה שבהקשת קוד או הזנת צורה. בטאבלט, חיישן כזה יכול היה להיות נפלא בהקשר של משתמשים מרובים, ולאפשר החלפה מהירה ונוחה בין משתמשים. חבל שאפל לא באמת תומכת במשתמשים מרובים באותו מכשיר, ולכן קורא טביעות האצבעות הופך למיותר בקרב כל מי שתכנן לעשות שימוש משותף בטאבלט, למשל משפחות עם ילדים. כך או כך, קורא טביעות האצבעות היחיד שיש לאנדרואיד להציע כרגע נמצא במכשירים של סמסונג, ולא מתקרב בתפעול שלו לאינטואיטיביות ונוחות השימוש של המכשירים של אפל. שאר החידושים שהוצגו הערב הם השדרוגים הקבועים: מעבד קצת יותר חזק, גוף דקיק יותר (כנראה שהדיבור על כך שהטאב אס של סמסונג דק יותר מהאייפד אייר הפריע מאוד לאנשים באפל), מצלמות טובות יותר. מסקרן אותי לדעת האם השימוש בזכוכית אשר נוטה פחות להשתקפויות, אכן עושה את העבודה אבל בשביל זה אני צריך לקבל את האייפד אייר 2 לבדיקה.

לאור המבוכה באפל מסאגת המעבר ל-iOS 8 והתקלות שליוו אותה ביום הראשון, היה חשוב לאפל להסביר כי חלק נרחב ממשתמשיה כבר עדכנו את גרסת מערכת ההפעלה המותקנת במכשיריהם. באפל ניצלו את ההזדמנות כדי לעקוץ את גוגל ולהציג את נתוני אימוץ הגרסא העדכנית ביותר של אנדרואיד בקרב המשתמשים, נתונים שכמובן לא מחמיאים לאנדרואיד. זו לא הפעם הראשונה אגב שאפל נוהגים כך. ברוב אירועי ההשקה של אפל טורחים להתייחס לנתונים לא מחמיאים בנוגע לאנדרואיד, התנהלות שלטעמי לפחות, מתאימה יותר ליצרנים קטנים שזקוקים לכותרות, ולא ליצרנית מובילת שוק.

ניתן למצוא קוים מקבילים בין הטאבלטים שאפל הציגה בחמישי, והטאבלט והפאבלט שהציגה גוגל יום לפני כן. הנקסוס 6 הוא הפאבלט הראשון שמשיקה גוגל בסדרת הנקסוס, והסמארטפון היחיד שבחרה להציג (למרות שהנקסוס 5 ימשיך להימכר, אבל בינינו, מי רוצה לקנות מכשיר בן שנה?). ניתן להסיק מכך המון על רמת האמונה של גוגל בקונספט הפאבלט, קונספט שלטענת מומחים רבים פוגע קשות במכירות הטאבלטים בעולם, במיוחד הטאבלטים הקטנים בעלי גודל מסך בסביבות 7-8 אינטש, כדוגמת מכשירים כמו Nexus 7 (שהפסיק להימכר) וסדרת מכשירי ה-iPad Mini.

Nexus 6 (צילום: אתר יצרן)

פאבלטים מהווים איום גם על טאבלטים גדולים יותר. ברמה התיאורטית הם לא אמורים להחליף טאבלטים בעלי גודל מסך של 9 אינטש, ולמרות זאת, הנקסוס 9 וה-iPad Air 2 עומדים לצאת לעולם אכזרי מבחינתם. אמנם עדיין אין ירידה במכירות הטאבלטים בעולם יחסית לתקופה המקבילה בשנה שעברה, אך לפי מכון המחקר IDC אכן קיימת האטה בשוק הזה, והעליה במכירות הולכת ומתמתנת.



מדוע זה קורה? בראש ובראשונה, מאחר והשוק התבגר. השנים הראשונות, בהן האייפדים הראשונים רק יצאו לשוק, היו השנים בהן הציבור נהר בהמוניו לחנויות האלקטרוניקה כדי לרכוש טאבלטים. כיום אנחנו נמצאים במצב בו מי שהיה מעוניין בטאבלט, סביר להניח שכבר רכש לעצמו אחד כזה. חלק גדול מרכישות הטאבלטים בתקופה האחרונה הם של אנשים המשדרגים את הטאבלטים שלהם או קונים טאבלטים נוספים לבית מתוך ניסיון לנטרל מריבות בין הילדים.

שדרוג הטאבלט הביתי שונה מאוד משדרוג הטלפון. מאחר וטאבלט משמש בעיקר לצריכת תוכן בבית, משחקים, ספרים, גלישה באינטרנט וכו', גם טאבלטים ותיקים יותר עושים עדיין את העבודה, וגם אנחנו כמשתמשים, לרוב מתנהגים בסלחנות רבה יותר ללאגים ותקלות בטאבלטים, בשל אופי השימוש בהם. לכן קצב השדרוגים של טאבלטים הוא נמוך ביחס לטלפונים סלולריים. בנוסף, טאבלטים לא נשחקים באותה מידה שבה נשחק טלפון סלולרי שמעביר איתנו ימים שלמים של שימוש, ולכן אין באמת צורך להחליף אותם באותה תדירות.

ואולי הבעיה נעוצה בכלל במערכת ההפעלה, בנו הצרכנים ומהם השימושים שלנו במוצר הזה שנקרא "טאבלט". אני הייתי הבעלים הגאה של שני טאבלטים מבוססי אנדרואיד, לפני שעברתי לטאבלט מבוסס מערכת ההפעלה Windows 8. בשני הטאבלטים מבוססי האנדרואיד שלי כמעט ולא עשיתי שימוש. בהתחלה חשבתי שהטאבלט הראשון שלי, ה-Asus Transformer TF101 היה גדול מדי. מכרתי אותו וקניתי במקומו נקסוס 7. גם הוא כמו קודמו חיכה בסבלנות משך רוב הזמן שאעשה בו שימוש, וכמוהו, הייתי נרגש בכל פעם מחדש כשנמצאה הסיבה (לא משנה כמה מלאכותית ומיותרת, וכמה ניתן היה לבצע את אותה פעולה גם באמצעות הסמארטפון) לשלוף את הטאבלט. בסופו של דבר קניתי את ה-Asus TransformerBook T100, ספק טאבלט, ספק נטבוק שאני עושה בו שימוש יומיומי, בעיקר כמחשב לכל דבר ובתוכנות אופיס במיוחד, הרחק מאוד מחזונו של סטיב ג'ובס. נתוני המכירות של טאבלטים מבוססי Windows 8 מוכיחים שמספר האנשים שעשו את המעבר אליה (כמוני) מאייפד כלשהו או מטאבלט מבוסס אנדרואיד היה נמוך מאוד, אך ייתכן מאוד שאנשים שנהגו לעשות שימוש בטאבלטים של חברות אלו, בחרו לעבור פשוט חזרה למחשבים האישיים שלהם, עם המקלדת והעכבר המסורתיים, בכל פעם שהם באמת צריכים לעבוד על המחשב.

ואולי אפל השלימה כבר עם ההאטה הזאת במכירות, והחלה להערך לעידן הפאבלטים? ייתכן מאוד ואפל החליטה לבצע את ההשקה הנוכחית, עם החידושים המעטים שבה, רק כדי להמשיך לתחזק את קטגוריית האייפדים שלה, אך לא מעבר לכך? אולי היא בוחנת את מידת ההצלחה של מכירות הפאבלט שלה, האייפון 6 +, ובשלב מסוים כשתבין שהעסק לא רווחי, תפסיק לחלוטין או תצמצם באופן ניכר את ייצור האייפדים?


תהיה התשובה אשר תהיה, תודה לך סטיב ג'ובס, עשית שוב את שלך, אתה יכול לחזור עכשיו למנוחת עולמים בידיעה שעבור הרבה אנשים, ערב ההשקה של גוגל ייזכר בעיקר בגלל אפל.

Post a Comment

חדש יותר ישן יותר