כזה ניסיתי: מחשב נייד היברידי Toshiba Portégé Z10t

יש בשנים האחרונות זילות במילה "היברידי" על צורותיה השונות. אני חושב ששפל המדרגה בשימוש במלה הזאת היה כשאנשי השיווק של אחד הבנקים הגו את "בנקאות היברידית" (מה לעזאזל היברידי בבנקאות, ולמה כל דבר שדביר בנדק אומר נשמע פחות אינטליגנטי ממה שהוא באמת?). זה היה השלב שבו המלה "היברידי" הגיעה לאותו מקום שאליו הגיעה המלה "הזוי". ייתכן שזו הסיבה שבגללה אני ממעט להשתמש במלה הזאת, וכשמדובר בבלוג המסקר בין השאר מחשבים ניידים בתצורות פחות שגרתיות, אני מוצא את עצמי חייב לפעמים, בניגוד לרצוני, להשתמש במלה הזאת, שפעם התקשרה רק עם דברים מגניבים ופתאום הפכה לנחלת הכלל.
Toshiba Z10t (צילום: אתר יצרן)

ה- Portégé Z10tשל טושיבה הוא מחשב היברידי. בהקשר הזה ההיברידיות מתייחסת לתצורת המקלדת המתפרקת שלו, באופן המזכיר את מה שקיים בסדרת ה-Transformer של Asus, ה-Acer W510, ה-11.6” ATIV Smart PC Pro של סמסונג ואחרים. בניגוד לאחרים שהזכרתי כאן, טושיבה התבססה על טאבלט Windows 8 בעל מפרט של אולטראבוק. עצרו! במידה ולא טרחתם להכנס לקישור ששמתי במלה אולטראבוק, אספר לכם קצת רקע היסטורי לגביו. באוקטובר 2011, עוד בימי הזוהר של המחשבים הניידים, השיקה אינטל תקן חדש למחשבים ניידים. המחשבים שמקבלים את התקן הזה חייבים לעמוד במפרט מינימלי אותו מעדכנת אינטל מדי שנה בהתאם להשקת המעבדים החדשים שלה. מאחר והתקן הזה משתנה מדי שנה, אספר לכם בכלליות שעל מנת שאינטל תאשר ליצרן לקרוא למחשב החדש שזה עתה השיק "אולטראבוק", על המחשב להיות דק באופן מיוחד (18 מ"מ בשנים 2011-2012, השנה זה גדל קצת, ל-23 מ"מ) שמשך חיי הסוללה שלו לא ירד מ-5 שעות, שמערכת ההפעלה שלו תותקן על כונן SSD ועוד דרישות אחרות.

 
Toshiba Z10t (צילום: אתר יצרן)
ל- Toshiba Portégé Z10t יש מפרט שמציב אותו צפונית לדרישות המינימום של אולטראבוק. מדובר במחשב חזק למדי, כמו כל המחשבים בסדרה העסקית הקומפקטית (והיוקרתית) של טושיבה, סדרת Portégé. מאחר והשבוע ננזפתי על כך שאני מרחיב יותר מדי בנתונים טכניים, ומאחר וכפי שסיפרתי לכם בעבר אני שונא לכתוב מפרטים טכניים ארוכים, אספר לכם בקצרה, רק את הדברים הבאמת חשובים: אני קיבלתי לבדיקה את תת הדגם Toshiba Portégé Z10t A-103. יש לו מעבד Core i5 מהדור השלישי של מעבדי אולטראבוקים של אינטל, מסך בגודל 11.6 אינטש, מגע כמובן, ברזולוציית FHD, ובטכנולוגיית IPS  המאפשרת זויות צפייה רחבות (נקודה חשובה, תזכרו את זה לאח"כ). פרט לכך, יש לו זכרון עבודה 4 גיגה, נפח אחסון של 128 גיגה על כונן SSD  וכרטיס מסך מובנה של אינטל.

מבחינה חיצונית, Toshiba Portégé Z10t זהה לחלוטין ל-WT310 אותו בדקתי כאן לפני חודשיים. נבירה טיפה יותר מעמיקה במפרט הטכני מעלה כי גם מבחינת מפרט, שני תתי הדגמים האלו זהים לחלוטין- אותו מעבד, אותו נפח זכרון, אותו נפח אחסון באותה טכנולוגיית SSD, בקיצור, אותו טאבלט. למי שלא זוכר, מדובר בטאבלט מצוין בפני עצמו. הוא בהחלט מרגיש ונראה עסקי, ויכול להשתלב מדהים על שולחן בית קפה/מסעדה בזמן פגישה. ה- Toshiba Portégé Z10t מכוסה בחלקו האחורי בפלסטיק אפור בגימור מחוספס שאולי לא מרגיש יוקרתי כמו האלומיניום בגב של ה-Acer W700, אם כי הוא נראה טוב ונוח לאחיזה. מקדימה הכל שחור ומבריק, ונראה מכובד מאוד ואלגנטי. המסגרת לא מאוד דקה, אבל כטאבלט, ואפילו כטאבלט בעל מסך בגודל הלא צנוע של 11.6 אינטש, ה- Toshiba Portégé Z10t לא נראה ענק, וכיף לשבת איתו בערב על הספה ולהשתמש בו. לנוחות השימוש תורם גם משקל כללי העומד על 0.825 ק"ג. אני יודע, זה נשמע הרבה. בפועל זה לא מרגיש נורא כל כך, בטח לא ליד ה-950 גרם של ה-Acer W700. בצידו הימני, ביחידת הטאבלט של ה- Toshiba Portégé Z10t, נמצאים כל החיבורים והלחצנים שלו: כפתור הדלקה וכיבוי, כפתור נעילת סיבוב מסך, כפתורי עוצמת שמע, שקעי אוזניות, USB, MicroHDMI, ולמטה, שקע טעינה.

אז למה בעצם החליטה טושיבה לקרוא לטאבלט הזה בשם אחר, ולהכניס אותו למשפחת מחשבים אחרת? ובכן, כי טושיבה רצתה בקטלוג שלה מחשב נייד היברידי. ככזה, ה-Z10T מגיע בערכה אחת עם מקלדת פיזית המשמשת כתחנת עגינה. כאמור, הדבר היחיד שמבדיל את המחשב הזה, מה-WT310 אותו בדקתי בעבר זו המקלדת הזאת. מכל שאר הבחינות מדובר בטאבלטים זהים לחלוטין, למרות השוני בשמות. יחד עם המקלדת מגיעה תוספת של בערך 1000 ₪ למחירו הכללי של הטאבלט (להזכירכם, ה-WT310 עולה בערך 5200 ש"ח). האם התוספת הזאת שווה את המחיר הלא זול? זו השאלה המרכזית שצריך לשאול בהקשר של ה-Z10T.

Toshiba Z10t (צילום: אתר יצרן)

נתחיל בדברים הטובים. המקלדת עצמה מכסה שטח של מסך בגודל 11.6 אינטש, מה שהופך אותה לגדולה ומרווחת מזאת של המתחרים הקודמים שהזכרתי, שכולם בגודל מסך של 10.1 אינטש. המקלדת מוסיפה שקע USB  נוסף (וגם חיבור רשת, חיבור VGA  וחיבור HDMI), היא דקה מ-א-ו-ד ולא מוסיפה כמעט עובי לטאבלט כאשר הוא סגור, והתושבת אליה מתחבר הטאבלט נראית אמנם מגושמת מעט, אבל היא גם גם מרגישה אמינה מאוד והטאבלט מתיישב במקומו בצורה מסודרת, בלי בעיות. בנוסף, המקשים שלה מוארים לעבודה נוחה בחושך.

ואז מתחילות הבעיות. משטח המגע במקלדת מתפקד בסדר, אבל אין לו לחצנים פיזיים בחלקו התחתון. אלו מקשי מגע בלבד שאינם נלחצים, מה שדורש תקופת הסתגלות. עליי להדגיש זאת, אני לא מדבר על לחצנים רכים, כאלו המחוברים למשטח המגע. באמת שאין כאן לחצנים. כדי ללחוץ על הכפתור הימני או השמאלי של העכבר, צריך לגעת במשטח, שאינו נלחץ באמת באיזורים האלו. עם זה יכולתי עוד איכשהו להתמודד. הבעיה הבאמת מרכזית כאן, היא זוית הפתיחה של המסך, כאשר הוא עגון בתוך המקלדת.

כדי להבין את גודל הבעיה כאן, צריך להבין מה גורם לה. בעידן הלפטופים, החוקים היו פשוטים. החלק התחתון שכולל את המקלדת, כולל גם את מרכז הכובד של המחשב כולו- המעבד, הדיסק הקשיח, הסוללה וכול שאר הרכיבים הכבדים. בחלק העליון יש רק מסך, ולכן תיאורטית הוא יכול להפתח לאיזו זוית שרק נרצה, מבלי לאיים על יציבות המחשב כשהוא יושב פתוח על השולחן. במחשבים היברידים המצב שונה. מאחר והטאבלטים במחשבים היברידיים אמורים לתפקד בזכות עצמם, כל הרכיבים הנחוצים לתפעולם חייבים להמצא ביחידת המסך, מה שהופך אותה לכבדה יותר, ועל כן מסובכת יותר לאיזון, במיוחד כאשר יחידת המקלדת דקה מאוד ולא יכולה לאזן מבחינת משקל את המסך הכבד. ב- Toshiba Portégé Z10t  זה נראה כאילו על מזבח עובי המקלדת (והרצון לשמור על עובי כולל דק במיוחד כדי להגדיר את החבילה כולה כאולטראבוק), הוקרבה נוחות השימוש במכשיר כולו. לכן, על מנת שה- Toshiba Portégé Z10t לא ייטה אחורה וייפול כאשר מניחים אותו על השולחן, תכננו אותו מהנדסי טושיבה כך שזוית הפתיחה תתוגבל לבערך 100 מעלות. לקוראינו שאינם מסתובבים עם מד זוית, או שעצם המחשבה על הבגרות בגיאומטריה עושה להם רע (לי זה עושה), אמחיש זאת בקצרה: קח את הלפטופ שלכם, פתחו אותו, הביאו את המסך למצב בו הוא ניצב בצורה מאונכת בדיוק למקלדת, והטו אותה טיפה אחורה. זהו. עכשיו נסו לעבוד ככה? נוח? תיארתי לעצמי שלא. חלק מהעניין בניסוי הזה הוא שלמסך המחשב שלכם יש ככל הנראה זויות צפייה פחות רחבות מאלו של ה- Toshiba Portégé Z10t והצבעים דהויים קצת כשמסתכלים עליו מהצד. ב- Toshiba Portégé Z10t זויות הצפייה רחבות ותיאורטית אפשר לעבוד עליו גם אם הוא קצת בזוית, אם כי פסיכולוגית זה לא נוח להתבונן על מסך שלא מופנה ישירות אל העיניים שלך. האופציה השניה היא להטות כלפי מטה את המחשב כולו. הבעיה עם האופציה הזאת היא ההסברים שתצטרכו לתת לסביבה למה אתם עובדים עם הלפטופ שלכם בצורה המוזרה הזאת. בעיה נוספת היא שהמחשב הופך לפחות יציב ותצטרכו לדאוג שלא ייטה יותר מדי למטה וייפול.
זוית פתיחת המסך הבעייתית ב-Toshiba Z10t (צילום: אתר יצרן)


האמת שהיו לי ציפיות גדולות לגבי ה- Toshiba Portégé Z10t. אמנם המחיר שלו הופך אותו למחשב שאינו רלוונטי עבורי כרגע, אבל על הנייר מדובר בחפיץ מאוד אטרקטיבי. מדובר במחשב אולטראבוק היברידי וקומפקטי מבית טוב, בעל מפרט חזק יותר מכל מחשב היברידי אחר שהנחתי עליו את ידיי לאחרונה. ואז, המחשב הזה מגיע אליי לידיים ועולה השאלה כיצד מהנדסי טושיבה אישרו השקה של מחשב עם בעיה ארגונומית כל כך מהותית. חשוב לי להדגיש, ה- Toshiba Portégé Z10tהוא טאבלט נהדר בדיוק כפי שהיה גם ה-WT310. מצד שני, המקלדת רחוקה מלהצדיק את תוספת המחיר שתצטרכו לשלם על מחיר הטאבלט שגם ככה אינו זול במיוחד. ההצדקה היחידה שאיכשהו אני יכול לראות לקניית ה- Toshiba Portégé Z10tהיא מגוון תצורות המפרט בהן הוא מגיע, חלקן חזקות יותר מאלו של ה-WT310. לכן, אם אתם צריכים את ה-WT310, רק בחזק יותר, ולא מתכוונים להסתמך יותר מדי על המקלדת, Toshiba Portégé Z10t יכול דווקא להתאים לכם.

1 תגובות

  1. אני ובעלי לשעבר נפרדנו לפני שנה וחודשיים והייתי בחודש השישי להריוני. שנינו אוהבים אחד את השני וזה היה הלם עבורי וזה ממש שבר לי את הלב. ניסיתי להתקשר אליו ושני הקווים נותקו. ניסיתי להשיג אותו ברשתות החברתיות, אבל הוא סילק אותי מהן. ניסיתי להגיע להורים שלו והם אמרו לי שהבן שלהם אמר שהוא לא אוהב אותי ולא רוצה לראות אותי והם לא יודעים מה לא בסדר. בכיתי ובכיתי כל יום כי אהבתי אותו מאוד. עד שילדתי והתינוק היה בן שנה, לא הצלחתי להחזיר את אהבתי. שוב, התבלבלתי. אני לא יודע מה לעשות וגם איבדתי את העבודה ואין לי כסף לטפל בתינוק. הייתי אומללה בחיים אז בכיתי לאחותי וסיפרתי לה את הבעיה שלי ואמרתי שהיא יודעת על כישוף עוצמתי של ד"ר אפטה שעוזר לה כשהיא לא יכלה להיכנס להריון. יצרתי איתו קשר במייל והוא אמר שהוא יעזור לי ואמר לי שאישה עשתה כישוף על בעלי ואמרה שהוא יעזור לי לשבור את הכישוף כדי שבעלי יחזור אליי לנצח והדבר יהיה שלי. זו הייתה הפתעה גדולה עבורי שכל מה שהוא אמר קרה. בעלי מיד חזר אלי ואמר לי לסלוח לו. תודה רבה למטיל הקסמים החזק והאמיתי הזה. אני מתפלל שהוא יחיה זמן רב ויעשה עוד מהעבודה הנפלאה שלו. אם יש לך בעיה שמטרידה אותך בחיים, עליך ליצור קשר עם שחקן הכישוף החזק הזה! הוא יכול לעזור לך. הוא לא יאכזב אותך, אתה יכול להגיע אליו דרך כתובת ה-gmail: drapata4@gmail.com או שאתה יכול להשיג אותו דרך הוויבר / WhatsApp שלו:(+66 81 302 8552)

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר