שם הייתי רוצה להיות כרגע: אירוע ההכרזה על Windows 10

אירוע ההכרזה על Windows 10 אמש ממשיך מסורת ארוכה של אירועי הכרזה שאני מקפיד לפספס. הפעם בחרה מיקרוסופט לתאם את האירוע לשעה 19:00, שעה שבה אני לרוב עסוק בטיול ברחבי הדירה שלנו עם בתי בת ה-8 חודשים במטרה להרדים אותה, או במקלחת של הילדה בת השלוש וחצי. מאחר ואיתרע מזלי לבדוק בימים האחרונים פאבלט עם מסך בגודל 6 אינטש, על מנת להתעדכן בחדשות או בלייב בלוגינג של אתרים אחרים, עליי לעשות שימוש בשתי הידיים, פעולה בלתי אפשרית במסגרת הסיטואציה שתיארתי קודם.

ההכרזה על Windows 10 (צילום: הבלוג של Windows)

לכן, את החדשות המסעירות (והיו לא מעט כאלו במהלך האירוע הזה) נאלצתי ללקט מתוך כותרות בפיד הפייסבוק שלי. עכשיו, כשהספקתי לעבור על עיקרי ההשקה, אפשר לעצור רגע ולנסות ולהבין את המשמעויות מאחורי ההכרזות של הערב. למעני ולמענכם, סיכמתי את הנקודות העיקריות שכדאי להתעכב עליהן:


Windows 10 לסמארטפונים: אם עד היום Windows phone 8 ו-Windows8.1 היו קרובות משפחה רחוקות, בקרוב הסמארטפון שלכם (במידה ואתם חובבי מיקרוסופט) יריץ נגזרת של מערכת ההפעלה Windows 10, המותאמת לשימוש על גבי מסכים קטנים. ממשק האריחים של מערכת ההפעלה של מיקרוסופט בטלפונים סלולריים ישאר די דומה לאיך שנראה עד עתה, עם עדכונים מסוימים באפליקציות האופיס, ובמרכז השליטה שיהיה דומה לזה שהוצג בממשק למחשבים אישיים. האם זה מה שהיה חסר כל העת לטלפונים הסלולריים של מיקרוסופט כדי לפרוץ קדימה סוף סוף? סביר להניח שלא, השליטה של אפל ואנדרואיד בשוק הזה חזקה מאוד ומיקרוסופט לא קרובה אפילו לתפיסת נתח שוק שמתקרב אליהן. מצד שני, חיזוק הקשר בין המחשב לטלפון, יכולה לתת למיקרוסופט ייחוד שאולי יביא אליהם לקוחות נוספים.
מערכת הפעלה אחת לכל הפלטפורמות (צילום: הבלוג של Windows)

קורטנה: לאחר שילוב מוצלח ב-Windows Phone 8, מגיעה קורטנה, הסייעת האישית (מקבילתה של סירי באפל) אל שולחן העבודה שלכם. במיקרוסופט מתגאים בה וטוענים שהיא חכמה ואנושית מתמיד, מה שמאפשר לכם להעלות שאלות או בקשות פשוטות יותר, בשפה טבעית. מעבר לכך, בדומה לשירות Google Now, קורטנה תדע להציף בפניכם מידע גם אם לא ביקשתם אותו מראש. קורטנה שולבה בבסיס מערכת ההפעלה ולכן תאפשר לכם לבצע חיפוש בכל המידע שלכם,בקבצים, הודעות דוא"ל, יומן, ועוד. נשמע מלהיב? חבל שכל הטוב הזה לא תומך עדיין בשפת הקודש.

פרוייקט "ספרטן": מיקרוסופט ניצלה את אירוע ההכרזה כדי לשפוך קצת אור על הדפדפן החדש שלה שישולב ב-Windows 10. עדיין לא ברור אם הדפדפן החדש יחליף לחלוטין את Explorer, אך נרמז כי קורטנה תהיה משולבת בו ותעשיר את חויית הגלישה. מעבר לכך, ניתן יהיה לבצע העתקה של חלקים בדף בצורה פשוטה (בדומה מאוד לכלי ה-Snip המובנה במערכת ההפעלה מאז Windows 7) ושיתופם. בנוסף, דובר על מצב קריאה מיוחד – התאמה של הדף לקיראה נוחה והעלמת גורמים שעלולים להפריע לחויית הקריאה. מהתמונה שנחשפה נראה שמיקרוסופט בחרה בעיצוב עדין ומינימליסטי מאוד שגם בלי מצב קריאה, ימנע הסחות דעת מיותרות וייתן את הדגש למה שחשוב בדפדפן – אתרי האינטרנט עצמם.

ברוך שובך, תפריט ההתחל: אחת מנקודות הביקורת החריפות ביותר על מיקרוסופט ב-Windows 8 היתה הויתור על תפריט ההתחל המוכר והאהוב של מערכת ההפעלה. אחרי אינספור תוספים לא רשמיים אשר הוסיפו אותו בחזרה באופן מלאכותי, הגיעה תורה של מיקרוסופט לתקן את הטעות ולהציג אותו מחדש במערכת ההפעלה Windows 10, בגרא משודרגת הכוללת אריחים חיים בדומה לאלו במסך הראשי ב-Windows 8.1. אני חייב להודות, אני התרגלתי לחיים עם מסך ההתחל הזה, ונוח לי מאוד עם העבודה באמצעות מסך המגע בטאבלט האישי שלי. בהכרזה אתמול חודד גם נושא המעבר בין מצבי הדסקטופ השונים, נושא מעניין במיוחד עבור מי שמשתמש בטאבלטים היברידיים כדוגמת ה-Asus Transformer Book T100 שלי, או ה-Acer Switch 10. מסתבר שכשהמקלדת מחוברת, העבודה על הטאבלט תהיה זהה למצב העבודה עם מחשב רגיל, אך ניתוקו מהמקלדת תקפיץ הודעה בפני המשתמש המעדכנת אותו על שינוי מצב העבודה, והממשק ישתנה למסך ההתחל המוכר מ-Windows 8.1, כמובן עם עדכונים ושינויים קטנים כמו הוספת תפריט חיפוש קבוע ועוד.

ממשקים שונים ומותאמים למצב מחשב נייד ומצב טאבלט (צילום: הבלוג של Windows)

שילוב עם XBOX: אישית, אחת הנקודות שיותר שעממו אותי בהשקה הזאת: בגדול, מיקרוסופט הכריזה על העמקת האינטגרציה בין XBOX למערכת ההפעלה Windows 10. העניין המליהב ביותר בנקודה זו: אפשרות להזרים משחקים ישירות מקונסולת ה-XBOX One אל מסך הטאבלט או המחשב שלכם במקום הטלויזיה.

אינטגרציה עם XBOX (צילום: הבלוג של Windows)

צעצוע מנהלים: מיקרוסופט חשפה אמש את הצעצוע האולטימטיבי לחדרי ישיבות, ה-Surface Hub, מסך מגע בגודל 84 אינטש ברזולוציית 4K. המסך הזה אמור לא רק לחסוך את טקס חיבור המחשבים הניידים למסך בחדר הישיבות, אלא לפשט את כל תהליך השימוש המשותף במסך כזה, בכל הקשור להצגת מצגות, שיחות ועידה, כתיבה על הלוח באמצעות OneNote בחויה שמזכירה שימוש בלוח מחיק ועוד. המסך הזה הוא ממשיך דרכו של ה-Surface הראשון שהיה למעשה מסך המשולב בשולחן. במיקרוסופט מקוים שעתידו של ה-Surface Hub יהיה טוב יותר מזה של אביו הרוחני שנששאר בגדר קונספט בלבד.

"היי! זה כמו בסרט הזה, נו, דוח מיוחד!": בשבוע שבו גוגל הכריזה באופן מעשי על סיום פרוייקט גוגל גלאס, בוחרת מיקרוסופט להציג את הגרסה שלה למשקפי מציאות רבודה. המוצר של מיקרוסופט נותן ערך מוסף שנראה לפי ההדגמות מדהים: שימוש בהולוגרמות תלת מימדיות. השליטה בממשק התלת מימדי תעשה באמצעות מחוות ידיים וללא ספק, זה נראה כמו העתיד.

"ועכשיו שימו לב איך אני מצביע דווקא על האיזור הריק" (צילום: הבלוג של Windows)

חינם!!!!: Windows 10 תגיע כשדרוג חינמי לכל מחשב המריץ את מערכת ההפעלה Windows 7 או Windows 8.1, בשנה הראשונה. מדובר בחדשות מרעישות, ובצעד ענק לטובת המשתמשים. הדבר נעשה כדי לאפשר אימוץ מהיר של מערכת ההפעלה בגרסתה העדכנית ביותר, מה שיחסוך למיקרוסופט את הצורך בתמיכה במספר רב של גרסאות. בכך, עושה מיקרוסופט צעד ענקי לטובת משתמשיה ונותנת להם בחינם למעשה את מה שדרשה עליו עד כה סכומים לא מבוטלים של כסף. בכך, היא גם מיישרת קו עם מדיניותה של אפל שנוהגת לעדכן את מערכת ההפעלה שלה למחשבים גם ללא תשלום. גם מכשירי Windows Phone צפויים להתעדכן למערכת ההפעלה Windows 10 אם כי עדיין לא ברור אם כל היצרניות אשר השיקו מכשירים מבוססי מערכת ההפעלה של מיקרוסופט אכן יתמכו בצעד הזה.


ללא ספק, מדובר באחד מאירועי ההכרזה המרעישים ביותר בעולם הטכנולוגיה בשנים האחרונות. מיקרוסופט שאמנם שולטת עדיין בשוק מערכות ההפעלה למחשבים, הגיעה לערב הזה כאנדרדוגית, לפחות בכל הקשור לתדמית. אפל וגוגל נתפסות בקהל הרחב כחדשניות ומגניבות יותר, אך באירוע אמש, מיקרוסופט הוכיחה שיש עדיין לה המון מה להציע. אם לוקחים את הנתונים על החלשות מכירות הטאבלטים בעולם, והעליה במכירות המחשבים הניידים, ואם לשפוט לפי מה שהציגה אמש, עתידה של מיקרוסופט מתחיל בהחלט לקבל גוון ורוד יותר.

Post a Comment

חדש יותר ישן יותר