כזה ניסיתי: Xiaomi Mi4

נכון לסוף שנת 2014 היצרנית השלישית בגודלה בעולם (לפי כמות הסמארטפונים שמכרה בשנה החולפת) היא לא אחרת מאשר Xiaomi הסינית. בדרך לסטטוס המכובד הזה, היא הצליחה לחלוף על פני יצרניות כמו סוני, LG ולנובו, ולהתמקם בטבלאות המכירות מתחת לאפל ולסמסונג. ההישג הזה מרשים עוד יותר כאשר מביאים בחשבון ש-Xiaomi הוקמה רק בשנת 2010, והצליחה לעקוף  בזמן הקצר הזה יצרניות שנמצאות בתחום שנים רבות לפניה. עוד פרט מעניין שייתכן ואתם כבר יודעים, הוגו בארה, בכיר לשעבר בגוגל ואחד האנשים המזוהים ביותר עם מערכת ההפעלה אנדרואיד, פרש מענקית החיפוש בשנת 2013 לטובת משרת סגן נשיא ב-Xiaomi. השמועות קישרו בין העזיבה שלו לעובדה שסרגיי ברין, אחד ממייסדי גוגל, החל לצאת עם חברתו לשעבר של הוגו בארה בדיוק באותה תקופה, אם כי בארה עצמו הכחיש את השמועות האלו טען שאין לכך שום קשר לעזיבתו וציין כי  היה בשיחות עם Xiaomi במשך חודשים לפני כן.

גב ה-Xiaomi Mi4 (צילום: גד גניר)

מאחר ולא הגעתם לכאן כדי לקרוא רכילות, אחזור לסיבה שבגללה כולנו כאן, ה-Mi4, הדור הרביעי (כמה מפתיע!) של מכשירי הדגל של Xiaomi. הוא הוכרז ביולי 2014 והיה זמין לרכישה בסין כחודש לאחר מכן. למה אני בודק אותו רק עכשיו, חצי שנה לאחר שהושק? כמה סיבות: הראשונה, קשה מאוד להשיג מכשירים מהסוג הזה לבדיקה. אין יבואן רשמי (במובן הקלאסי של המונח "יבואן רשמי") למכשירי שיאומי בישראל, ועד לא מזמן הוא נמכר רק ע"י מספר קטן של חנויות פרטיות. גם מחוץ לישראל, מעטות המדינות בהן הוא מופץ באופן רשמי. בין המדינות האלו ניתן למנות את סין, סינגפור, מלזיה, תאילנד והודו. מעבר לכך, גרסת הדור הרביעי הרלוונטית לישראל (בעלת רצועת FDD - תמיכה ברשתות ה-LTE הישראליות) הושקה רק בתקופה האחרונה כך שבמובן מסוים מדובר דווקא במכשיר די חדש. אתר הקניות Chinabuy.co.il החל לאחרונה למכור גרסא זו, והם ניאותו להעביר אליי בהשאלה יחידה אחת לבדיקה.


Xiaomi Mi4 (צילום: גד גניר)

המפרט הטכני של ה-Mi4 מציב אותו בשורה אחת יחד עם שאר מכשירי הדגל של שנת 2014, ללא שום רגשי נחיתות. המכשיר בנוי סביב מעבד Qualcomm Snapdragon 801, מעבד בעל ארבע ליבות הפועלות כל אחת במהירות 2.5 גיגהרץ. אותו מעבד אגב, נמצא בתוך ה-Samsung Galaxy S5, HTC One (M8), Sony Xperia Z2, ו-LG G3. מדוע בחרה Xiaomi הסינית במעבד אמריקאי מבית Qualcomm דווקא? ייתכן ועל מנת לקרוץ לקהל מערבי, ייתכן בגלל שיקולים מקצועיים של איכות המעבד, אך סביר להניח שהסיבה העיקרית לבחירה הזאת נעוצה ש-Qualcomm היא אחת החברות מהן גויס הסכום הראשוני להקמתה של Xiaomi בשנת 2010. תהא הסיבה אשר תהיה, ה-Xiaomi Mi4 נהנה מהבחירה הזאת, ויחד עם זכרון RAM בנפח נדיב של 3 גיגהבייט (הנפח הגדול ביותר במכשירי אנדרואיד למעשה עד שניתן יהיה לרכוש את ה-Asus Zenfone 2), הוא מספק חויית שימוש זריזה למדי, חלקה, ויציבה, שלא נופלת ממכשירי הדגל שציינתי קודם. בימים הראשונים לשימוש במכשיר, נתקלתי בהתחממות מסוימת של גוף המכשיר בשימוש אינטנסיבי שכלל התקנת אפליקציות בזו אחר זו. לאחר מספר ימים התופעה נעלמה כליל והמכשיר נשאר בטמפרטורה נוחה לשימוש. נפח זכרון האחסון ב-Mi4 שקיבלתי עומד על 16 גיגה, ללא אפשרות הרחבה. קיימת גם גרסת 64 גיגה ל-Mi4 אך גרסה זאת לא תומכת בתדרי הדור הרביעי בישראל, וגם די קשה למצוא אתרים בהם היא עדיין במלאי זמין.

Xiaomi Mi4 (צילום: גד גניר)

החומרה הזאת מריצה את MIUI, גרסא מיוחדת של אנדרואיד שפותחה ע"י שיאומי. הרומן שלי עם MIUI החל הרבה לפני שהכרתי את Xiaomi. אי שם בשנת 2010 בתקופה בה השתמשתי במכשירי Galaxy S, ו-Galaxy S2, נהגתי לצרוב עליהם גרסאות אנדרואיד שונות ומגוונות, ו-MIUI היתה אחת הגרסאות היותר אטרקטיביות מאחר והן שינו לחלוטין את ממשק האנדרואיד המוכר והציגו חויית שימוש שונה לחלוטין. MIUI שואבת השראה (או במילים אחרות מעתיקה, בלי בושה) את הסגנון העיצובי של אפל. בתמונות למטה תוכלו לראות עד כמה גרסא 6 של MIUI מזכירה את iOS בגרסא 7 ו-8, כאשר גם הגרסאות הקודמות שלה הזכירו מאוד את עבודתו של ג'וני איב, המעצב הראשי של אפל, שאף התלונן על ההעתקה הזאת בפומבי. עד כמה לי אישית זה מפריע? בכלל לא. המכשיר נראה ומגיב מצוין, האנימציות חלקות, אם כי לא מושלמות כמו ב-Meizu MX4, ובכל זאת, חויית השימוש ב-Mi4 אינו דומה לשום מכשיר אנדרואיד אחר. MIUI זוכה לעדכונים ותיקוני באגים בתדירות גבוהה מאוד וקל מאוד לעדכן אותה על המכשיר. היא אינה מכילה עברית כשפת ממשק, אך תומכת בעברית כשפה שניתן לעשות בה שימוש באפליקציות השונות. מעוניינים בעברית גם בתפריטי המכשיר? בישראל מתבצעת עבודת תרגום לגרסאות השונות של MIUI וניתן להוריד למכשיר ROMים מגוירים, הכוללים מלבד עברית גם את רשימת ה-APNים של כל חברות הסלולר, התאמה של פורמט מספרי הטלפון הנהוג בארץ ועוד. המכשיר מגיע נטול כל קישור אגב לגוגל. לא תמצאו בו את אפליקציית ג'ימייל, Maps, חיפוש גוגל או אפילו חנות האפליקציות ה-Play Store. על מנת לקרב אותו יותר לאקו סיסטם של גוגל, תצטרכו להוריד מחנות האפליקציות של Xiaomi אפליקציה בשם Google Enabler שדרכה תוכלו להוריד את האפליקציות האלו ולהרגיש בבית. MIUI כוללת שלל שירותים מובנים ש-Xiaomi מציעה ללקוחותיה כמו גיבוי, הודעות, אחסון בענן ועוד. אפילו החיפוש המובנה ב-Mi4 עושה שימוש ב-Baidu, מנוע החיפוש הסיני במקום ב-Google. אני אישית העדפתי שלא להשתמש בשירותים האלו משתי סיבות: האחת, שמועות שנפוצו על כך ש-Xiaomi מאחסנת על שרתיה מידע פרטי כמו יומן השיחות וההודעות של גולשיה (שמועות שהוכחשו נמרצות ע"י הוגו בארה), והשניה והעיקרית - חיי כבר מושקעים בשירותיה של גוגל, ולכן אין לי שאיפה להתחיל לעשות שימוש בשירותים מקבילים של החברה הסינית. בכל מקרה, השימוש בחשבון Xiaomi אינו חובה, ותוכלו להנות מה-Mi4 גם ללא שירותים אלו.

מסך הבית של ה-Xiaomi Mi4. כמו באייפון, אין למכשיר "מגירת אפליקציות" (צילום מסך: גד גניר)

מסך ההגדרות של ה-Xiaomi Mi4, נראה לכם מוכר? (צילום מסך: גד גניר)

וילון ההתראות של ה-Xiaomi Mi4

וילון ההתראות של Xiaomi Mi4, פקדים מהירים (צילום מסך: גד גניר)

נגן המוזיקה המובנה ב-Xiaomi Mi4, שימו לב גם לחיווי עוצמת השמע (צילום מסך: גד גניר)

מבחוץ, ה-Mi4 הוא מכשיר מהליגה של הגדולים. גם כאן קיים דמיון מסוים לאפל, אך לדעתי הדמיון העיקרי הוא דווקא למכשיריה החדשים של סמסונג, בעיקר בגלל מסגרת המתכת המקיפה אותו. מאחור נמצא חיפוי פלסטיק מבריק הניתן להחלפה באמצעות חיפויים בגימורים ודוגמאות שונות, בהזמנה בנפרד כמובן. בלי להגזים, אני יכול להגיד שהתחושה שהוא משדר איכותית יותר, בכל הקשור לאיכות החומרים וההרכבה, מחלק גדול מהמכשירים הלא-סיניים שיצא לי להניח את ידיי עליהם בשנה וחצי האחרונות. הוא שוקל 149 גרם, כנראה הודות לשילוב המתכת בגוף המכשיר. המשקל הזה נותן לו נוכחות, אבל לא ניתן להגיד שהוא כבד מדי. Xiaomi בחרה עבור ה- Mi4 במסך בגודל 5 אינטש בלבד ברזולוציה של 1080p. בהשוואה לשלל הפאבלטים והמכשירים השואפים לגודל של פאבלטים שניסיתי לאחרונה, הבחירה בגודל מסך כזה היא בחירה מרעננת וידידותית במיוחד לאצבעות הידיים, גם אם פחות מרשימה כלפי חוץ. המסך עצמו נראה מצוין, מציג צבעים יפים ובהיר במידה מספקת.


Mi4, שוכב על הבטן/מסך (צילום: גד גניר)

Xiaomi Mi4 (צילום: גד גניר)

Xiaomi Mi4 (צילום: גד גניר)

כטלפון, הוא מתפקד מצוין. בשיחות רגילות דרך האפרכסת השמע חזק, ברור ואיכותי. הרמקול של ה-Mi4 מפתיע לטובה ומספק עוצמה חזקה מעט מהממוצע. המצלמה של ה-Mi4 ברזולוציית 13 מגה פיקסל (רזולוציה שהפכה לאחרונה לסטנדרט, כך נראה) מייצרת תמונות איכותיות ויפות (שנראות מצוין גם בהגדלה במחשב), מתמודדת לא רע בכלל גם עם תנאי תאורה שאינם אידיאליים ויודעת להתמקד במהירות משביעת רצון.


המצלמה והפלאש, Mi4 (צילום: גד גניר)


מתמודדת לא רע עם תנאי תאורה קשים, המצלמה של ה-Xiaomi Mi4, לא התינוקת (צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

אחת ההפתעות הטובות ביותר שהכין לי ה-Mi4 קשורה לאחד הנושאים החשובים לי ביותר, הסוללה. קיבול של 3080mAh הוא נדיב, אך כבר ראיתי בעבר מכשירים עם סוללות בקיבול גדול אף יותר. בחלק מהמקרים, מכשירים עם סוללות מרשימות לא הצליחו לעמוד בציפיות שלי, אך במקרה של של ה-Mi4, הייתי מופתע, שלא לומר המום מביצועי הסוללה שלו. את רוב הימים בהם השתמשתי במכשיר מהבוקר ועד הלילה, סיימתי עם 30-35% סוללה. מעבר לכך, גם בימים בהם עשיתי שימוש מאוד אינטנסיבי במכשיר, הצלחתי להגיע לסוף היום ללא צורך בטעינה נוספת. הסוללה אינה ניתנת לפירוק והחלפה, אם כי עם ביצועים כאלו, אין בזה כל כך צורך.

Xiaomi Mi4 (צילום: גד גניר)

האתגר הגדול של ה-Mi4, כמו כל שאר המכשירים הסיניים שעשו לאחרונה עלייה ארצה הוא לשבור את הסטיגמה הקבועה לגבי מכשירים סיניים. נכון לתחילת 2015 הצרכן הישראלי הממוצע בטוח שמכשירים סיניים הם פחות אמינים, ובשל כך גם אמורים לעלות משמעותית פחות ממכשירים מקבילים ממותגים שאינם סיניים. לגבי מותגים סיניים מסוימים הוא אכן צודק, אך במקרה של מותג כמו Xiaomi זה לא ממש תופס. ה-Mi4 נמכר ב-1678 ש"ח, לפני מיסים. בתוספת מיסים מחירו מגיע לאיזור ה-2300 ש"ח. מצד אחד, במונחים של מכשירי דגל זה סכום שאינו גבוה במיוחד, אולם אנחנו מדברים כאן בהשוואה מול מכשירים שנמצאים בשוק כבר כמעט שנה ומחירם הספיק להישחק. במילים אחרות, באותו סכום שעולה כיום ה-Xiaomi Mi4, ניתן לקנות גם את ה-LG G3 בגרסה החזקה שלו עם אחריות יבואן רשמי ואפילו להשאר עם עודף. במצב כזה התחרות עבורו בשוק הישראלי קשה אם לא בלתי אפשרית. ולמרות זאת, אם מנטרלים את הדיעות הקדומות ובוחנים את ה- Mi4 כמכשיר המגיע מיצרנית הסלולר השלישית בגודלה בעולם, מדובר במכשיר מצוין וייחודי, שאינו נופל מכל מכשיר דגל אחר בשוק כיום, לפחות לא עד ההכרזה על דור ההמשך שלהם בחודשים הקרובים.

המכשיר נמסר לבדיקה באדיבות האתר Chinabuy.co.il

9 תגובות

  1. שלום גד
    משתמש במכשיר כשבוע,אחלה מכשיר
    חוץ מבעיית עברית,כל עידכון משנה את השפה לאנגלית או סינית,
    המכשיר מגיב מהר ,זמן סוללה ארוך, כייפי

    השבמחק
    תשובות
    1. ומה לגבי איכות השמע בזמן שיחה באפרכסת/בספיקר? והסאונד של הצלצול והמוזיקה?

      מחק
  2. היי גד, אשמח אם תפרט אם יש עוד חסרונות למכשיר, זה נשמע כאילו חוץ מבעיית ההתחממות אין לו חסרונות ממשיים.
    והאם אתה ממליץ לקנות אותו בימים אלו? אני מתלבט בינו לבין ה S6, הדבר היחיד שמפריע לי בו זו הבטריה, יש הבדל גדול?

    השבמחק
  3. מחזיק אותו טלפון מעולה !!! אין שום בעיית עברית התקן את הרום הנכון תעזר באתר iandroid
    מכשיר מדהים במחיר מצחיק ! החדש בכלל דק ומדהים עוד יותר !
    זה הטלפון הנמכר ביותר בסין כלומר מס' 3 בעולם במכירות וקהילת מפתחים אדירה !
    גמרתי עם כל הטלפונים הפלצנים שמי שמרוויח מהם אלו מכונות שיווק בארץ LG ו סמסונג ואייפון
    במחיר שלו אן מתחרים אולו 1+1 ומייזו

    השבמחק
    תשובות
    1. ומה לגבי איכות השמע בזמן שיחה באפרכסת/בספיקר? והסאונד של הצלצול והמוזיקה?

      מחק
  4. ממליץ לך לבדוק גם את הדגמים החדשים דל xiaomi - את הredmi note 3 המעולה ואת הmi5 כשיצא לשוק בחודש הקרוב

    השבמחק
  5. המכשיר הגיע נעול. איך אני משחררת אותו???
    האם.התקנת הרום משחרר אותו? והאם אפשר להתקין לבד או שצריך מישהו מקצועי?

    השבמחק
  6. המכשיר הגיע נעול. איך אני משחררת אותו???
    האם.התקנת הרום משחרר אותו? והאם אפשר להתקין לבד או שצריך מישהו מקצועי?

    השבמחק
  7. איך עושים צילום מסך במכשיר?

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר