כזה ניסיתי: Satellite Click Mini 8.9

אי שם בשנת 2007 נולד מושג חדש בעולם המחשבים: Netbook. למי שלא זוכר,היו אלו מחשבים ניידים קטנים וחלשים מאוד, שנועדו לאפשר בעיקר גלישה באינטרנט, ולא הרבה מעבר לכך. הנטבוק ה"אמיתי" (מחשבים קטנים וזולים הוצגו כבר קודם, אבל לא משהו שזכה להצלחה מסחרית אמיתית) היה המחשב הראשון מסדרת EEE של אסוס: מחשב נייד עם מסך בגודל 7 אינטש, מקלדת בגודל של 85% מגודלה של מקלדת סטנדרטית, מעבד חלש  (מסדרת ATOM של אינטל לרוב) ונפח אחסון של, תחזיקו חזק, 4 גיגה בלבד. ה-EEE לדורותיהם ומקביליהם מיצרניות אחרות זכו להצלחה מסחרית יפה במשך שלוש שנים בערך, עד להגעת האייפדים והטאבלטים מבוססי האנדרואיד, שלמעשה נתנו מענה לאותו פלח שוק, אבל היו אטרקטיביים הרבה יותר עבור רוב האוכלוסיה. עד סוף שנת 2012 רוב יצרניות המחשבים הפסיקו להציג מחשבי Netbook, ובמקומם נולדו חלופות כמו מחשבי כרומבוק ומחשבי 2 ב-1 זולים כדוגמת ה-Acer Switch 10, ה-Lenovo Miix 2 10, ה-Asus Transformer Book T100 וגם המחשב בו יעסוק הפוסט הזה, ה-Toshiba Satellite Click Mini 8.9.

Toshiba Satellite Click Mini 8.9 מדגמן 2 ב-1 (צילום: גד גניר)

"חמוווודדדדדד". זו היתה התגובה המיידית שלי כשראיתי את המחשב הזה לראשונה. גודל המסך שלו, כפי שמשתמע משמו עומד על 8.9 אינטש, גדול ביחס לנטבוקים הראשונים, אבל עדיין, הוא קטנטן ביחס לכל מה שנהוג במחשבי 2 ב-1, ממש גור מחשבים. אם אתם צריכים זאת באופן מוחשי יותר, המחשב הזה לא גדול משמעותית ממחברת, כמו המחברות שהייתם כותבים בהן בבית הספר, רק עבה יותר. עבור מי שמעוניין להסתובב עם תיק צד קטן, המחשב הזה יוכל לשהות בו בכיף. התצורה ה-2 ב-1 שלו היא של מקלדת נתיקה, כלומר, המקלדת והמסך מתפרקים לשתי יחידות נפרדות. בניגוד ל-T100 הדומה לו ויזואלית מאוד, למקלדת כאן יש שתי תוספות בעלות ערך רב: האחת - קורא כרטיסי זכרון בפורמט SD (בנוסף לחריץ הרחבה באמצעות כרטיס MicroSD ביחידת המסך), וסוללה מובנית אשר מאריכה את זמן השימוש בטאבלט. כמה היא מאריכה? אגיע לזה בהמשך. חיצונית, טושיבה הלכה על המראה הזול: ה-Toshiba Satellite Click Mini 8.9 עשוי פלסטיק לבן פשוט למראה, שאפילו ביחידה החדשה יחסית שקיבלתי ניכרו בו סימני שימוש.



המקלדת הצפופה של ה-Toshiba Satellite Click Mini 8.9 (צילום: גד גניר)

כשההתלהבות מהחמידות חולפת, צריך להתחיל לעבוד, וכאן אני נתקל בבעיה. המקלדת צפופה. מאוד צפופה. אני רגיל להקליד על טאבלט עם מסך בגודל 10.1 אינטש, אני לא מפונק, ובכל זאת, המקלדת של  ה-Toshiba Satellite Click Mini 8.9 צפופה לי מדי. הדבר היחיד הטוב שאני יכול להגיד על המקלדת הזאת הוא שיותר נוח להקליד בה מאשר על מקלדת וירטואלית בטאבלט. ברצינות. מזמן לא נתקלתי במקלדת כה לא נוחה לשימוש. ייתכן שאנשים עם כפות ידיים ואצבעות קטנות ודקיקות משלי (ויש לי כפות ידיים די גדולות) יסבלו פחות, אבל אם תשאלו אותי, השתדלתי לכתוב בו כמה שפחות. המקלדת היתה רק פרומו לחויה הבאמת אקזוטית של שימוש במשטח העכבר. אין שום דבר חמוד במשטח עכבר קטן: זה פשוט לא נוח ובכנות, טרם יצא לי להשתמש במשטח כה גרוע. מילא אם הוא רק היה קטן, הבעיה היא שהוא גם לא מתפקד כמצופה ממנו: למשל, אני רגיל להדליק את המסך ע"י לחיצה על כפתור העכבר השמאלי. מסתבר שב-Toshiba Satellite Click Mini 8.9 זה לא מספיק: תלחצו כמה שבא לכם,מסך המחשב ישאר כבוי עד שתלחצו על כפתור ההדלקה בצד. מעבר לכך, הוא פשוט לא מגיב היטב והתנועה איתו על המסך לא נוחה ולא מדויקת.

משטח העכבר של ה-Toshiba Satellite Click Mini 8.9 (צילום: גד גניר)


דווקא ברמת הביצועים  ה-Toshiba Satellite Click Mini 8.9 מספק חויית שימוש לא רעה בכלל, ביחס למחשבים עם מפרט דומה. המפרט הטכני שלו כולל מעבד Atom של אינטל מדגם Z3735F, בעל ארבע ליבות במהירות שעון של 1.33 גיגהרץ כל אחת במצב רגיל, ו-1.83 גיגהרץ במצב Burst. זכרון ה-RAM עומד על 2 גיגה בלבד, ונפח האחסון על 32 גיגה. מערכת ההפעלה אשר רצה על החומרה הצנועה הזאת היא Windows 8.1 with Bing, גרסא מותאמת למחשבים במפרט כזה, אשר נתקלתי בה גם בסקירה על טאבלט Windows אחר של טושיבה, ה- Encore 2. לא מצאתי הבדל מהותי בין הגרסה הזאת לגרסאות Windows אחרות, ובכל אופן ביום האחרון לבדיקה קיבלתי את הודעת השדרוג המיוחל ל-Windows 10. תשכחו מלהריץ על ה-Toshiba Satellite Click Mini 8.9 דברים כבדים במיוחד, אבל לגלישה באינטרנט, צפייה בסרטונים ביוטיוב, ואפילו עריכת תמונות בסיסית המפרט הזה בהחלט יספיק. כל עוד אתם לא עושים את כל הדברים האלו ביחד, או מנסים לערוך מספר תמונות כבדות בו זמנית, הכל יעבוד חלק. נסחפתם קצת? תקבלו הודעת שגיאה על כך שתוכנה מסויימת מכבידה על הזכרון ו-Windows ממליצה לסגור אותה. ככה זה עם 2 גיגה RAM בלבד.

מקום שבו טושיבה בהחלט לא חסכה בו ב-Toshiba Satellite Click Mini 8.9 הוא המסך: הרזולוציה שלו עומדת על לא פחות מ-1900 על 1200 פיקסלים. רזולוציה כזאת יכולה להתאים למסכים גדולים בהרבה, ועל מסך בגודל של 8.9 אינטש בלבד זה פשוט OverKill שאין בו באמת צורך. התמונה חדה מאוד, גווני הצבע נאים, והמסך גם מואר ובהיר במידה מספקת. יחידת המסך מחוברת ליחידת המקלדת במנגנון שמזכיר מאוד את זה של ה-T100. המנגנון הזה נראה אמין למדי ולא עושה רושם שיתקלקל במהרה.

Toshiba Satellite Click Mini 8.9 (צילום: גד גניר)

כאמור, המקלדת כוללת בתוכה סוללה נוספת. יחד, שתי הסוללות מספקות למחשב זמן שימוש מעורר השתאות של לא פחות מ-12 שעות. מצד אחד לוקח לו לא מעט זמן להיטען במלואו, אך מצד שני, האפשרות להסתובב עם מחשב נייד ולא להטריח את עצמך עם מחשבות על מתי ואיך לטעון אותו, זה תענוג.

Toshiba Satellite Click Mini 8.9 מבחוץ (צילום: גד גניר)

Toshiba Satellite Click Mini 8.9 מהצד (צילום: גד גניר)

Toshiba Satellite Click Mini 8.9 - מנגנון הפרדת המסך מהמקלדת (צילום: גד גניר)


יתרון נוסף שלא דיברתי עליו בהקשר של מחשבי Netbook הוא המחיר הזול שלהם. המחיר הרשמי שלו עומד על 1690 ש"ח אך בחנויות רשת הוא נמכר כיום במחיר חמוד הרבה יותר: 1249 ש"ח. במחיר כזה הוא נותן תמורה לא רעה בכלל למחיר. הוא זול יותר מכל המחשבים שציינתי בפוסט הזה ולמען האמת כנראה שמדובר במחשב הזול ביותר שאי פעם יצא לי לבדוק. האם זה אומר שניתן לסלוח לו על המקלדת והעכבר? מבחינתי האישית לא. את סוגיית משטח העכבר ניתן לפתור בקלות: פשוט חברו אליו עכבר סטנדרטי. המקלדת זה כבר סיפור אחר וקשה לי להאמין שמישהו ירצה לסחוב בנוסף למחשב הזה גם מקלדת בגודל נורמלי. אם ניידות וזמן סוללה הם הדבר החשוב ביותר עבורכם, והתברכתם באצבעות דקיקות, ה-Toshiba Satellite Click Mini 8.9 יהיה מושלם עבורכם. אם לא, השקיעו עוד כמה מאות שקלים ותהנו ממחשבים יותר נוחים לשימוש.

2 תגובות

  1. 2 ג'יגה רם למחשב ביותר מאלף שקל? מה זה עונש?..

    השבמחק
  2. נראה שהיה שם מקום למסך 10", חבל

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר