כזה ניסיתי: Samsung Galaxy S20 Ultra

גם אם עבור רובנו, המצלמות שבסמארטפונים תפסו את מקומן של מצלמות קומפקטיות, האחרונות עדיין מחזיקות ביתרון משמעותי אחד: זום, היכולת להתקרב לאובייקט מרוחק. 20 שנים של התפתחות מטאורית כמעט בכל היבט של אמנות הצילום אמנם לא הספיקו לתעשיית הסלולר להדביק לחלוטין את הפער בכל מה שקשור לסוגיה הספציפית הזאת, אבל נראה שגם זה הולך להשתנות. זה לא שיצרניות סלולר לא ניסו זאת בעבר: כבר ב-2006 הציגה נוקיה טלפון עם זום אופטי כפול 3, אבל הוא היה היוצא מן הכלל, ויצרניות אחרות לא הלכו בעקבותיה. המעבר של השוק לסמארטפונים בעלי גוף דקיק שאין בו מקום למערך אופטי ראוי רק סיבך את האתגר הטכני הזה. השנה, כך נראה, יותר ויותר יצרניות הגיעו למסקנה שהגיע הזמן לפרוץ את המכשול הזה, וביניהם גם יצרנית הסלולר הגדולה ביותר בשוק נכון לכתיבת שורות אלו, סמסונג.



מערך הצילום הראשי של Galaxy S20 Ultra (צילום: גד גניר)

כמו בשנה שעברה, גם השנה השיקה סמסונג את סדרת מכשירי הדגל שלה בשלוש וריאציות עיקריות. בניגוד לשנה שעברה, השנה החליטה סמסונג לוותר על מיתוג הדגם הזול ביותר כדגם נפרד ומשתלם, וכמו אפל הפכה אותו לדגם הבסיס בסדרה, Galaxy S20. בנוסף לו, השיקה דגם מוגדל ומעט מתקדם יותר, ה-Galaxy S20 Plus, ואת ה-Galaxy S20 Ultra, המכשיר אותו קיבלתי לבדיקה, שהוא הדגם המתקדם והיקר ביותר מהשלישיה, ומטבע העניינים גם המעניין ביותר.





Samsung Galaxy S20 Ultra (צילום: גד גניר)


בחו"ל הושקו המכשירים בגרסאות 5G, אך מאחר שאלו אינן רלוונטיות לשוק הישראלי, המכשירים שמגיעים לכאן ביבוא רשמי תומכים ברשתות דור רביעי בלבד. השוק הישראלי מקבל כרגיל את הדגמים עם ערכת השבבים מייצורה של סמסונג, והפעם מדובר ב-Exynos 990 בעלת 8 ליבות: ארבע מהן במהירות 2 גיגהרץ לפעולות יומיומיות, שתיים במהירות 2.5 גיגהרץ ועוד שתיים לפעילות אינטנסיבית במהירות 2.73 גיגהרץ. זכרון ה-RAM מגיע כאן בנפח נדיב בצורה קיצונית, 12 גיגה, ואת נפח האחסון המובנה של 128 גיגה ניתן להרחיב באמצעות כרטיס זכרון, על חשבון אחד משני כרטיסי הסים שהמכשיר יכול לעבוד עימם. המכשיר מריץ את מערכת ההפעלה אנדרואיד בגרסה 10, עם ממשק One UI בגרסה 2.0 של סמסונג. הימים בהם האפליקציות והתוספות שסמסונג העמיסה על מכשירי האנדרואיד שלה הכבידו עליהם והשפיעו על ביצועיהם נראים רחוקים מתמיד. מזה מספר שנים שסמסונג מציידת את מכשיריה בחומרה שיודעת להתמודד עם כל ה-Bloatware הזה וההפרעה היחידה היא בשימושיות. סמסונג נהנית מאוד מהאקוסיסטם של גוגל אבל עושה כל מאמץ להציג חזות שאינה דומה לאנדרואיד בצורתה המקורית, כנראה יותר מכל יצרנית אחרת בשוק. במסגרת הנסיון הזה, היא מזיזה למשל רכיבים בתוך תפריט ההגדרות ומניחה אותם במקומות אחרים. כמעט בכל מסך בהגדרות מופיעים בתחתית קישורים לאפשרויות שהייתם מצפים למצוא באותו מסך, אבל בפועל נמצאות במסכים אחרים. אם סמסונג יודעת שזה מבלבל, למה לא להשאיר את האפשרויות האלו במקום הטבעי שלהן? בניגוד לעבר, אין כאן כמעט אפליקציות צד ג', אבל עדיין יש עומס של תכונות שהמכשיר מצויד בהן ומציק למשתמשים בהתראות להשתמש בהן. אחת התוספות הללו היא QuickShare, אפשרות שיתוף קבצים חדשה שעושה שימוש בבלוטות' כדי ליצור רשת WiFi פרטית בין שני מכשירים קרובים פיזית, דרכה יועברו קבצים בצורה מאובטחת ומוצפנת. על הנייר זה בהחלט נשמע מרשים, ואני בהחלט לא מזלזל בחשיבותה של אבטחת מידע, אם כי היכולת הזאת לא מציגה, מבחינת שימושיות או ממשק, משהו שונה במיוחד ממה שמציעה יכולת השיתוף דרך וואטסאפ או דרך הדואר האלקטרוני.


אין מגרעת, אבל יש מצלמה קדמית (צילום: גד גניר)

Samsung Galaxy S20 Ultra (צילום: גד גניר)

הגדרת קצב רענון המסך ב-Samsung Galaxy S20 Ultra (צילום: גד גניר)


סמסונג טרם ויתרה על Bixby, הסייעת הקולית שלא שמעתי על אף אחד בישראל שעושה בה שימוש קבוע. היא אמנם כבר לא מוסיפה כפתור פיזי יעודי עבורה במכשיר, אבל אני לא בטוח שהתחליף באמת עדיף: מה קורה בדר"כ במכשיר שלא תוכנן ע"י סאדיסטים כשלוחצים לחיצה ארוכה על כפתור הכיבוי? המכשיר נכבה או לפחות מציג תפריט כיבוי. לא כך הדבר ב-Galaxy S20 Ultra. בסמסונג בחרו להתעלם מהמוסכמה הזאת ואם תלחצו לחיצה ארוכה על כפתור הכיבוי, ביקסבי תתעורר ותשאל במה היא תוכל לעזור. לא ניסיתי זאת, אבל אולי היא יכולה לעזור בכיבוי המכשיר. איך בכל זאת מכבים אותו? לחיצה ממושכת על כפתור הכיבוי וכפתור הנמכת עוצמת השמע, או דרך וילון ההתראות. אינטואיטיבי משהו. אגב, כמעט בכל מכשיר אנדרואיד אחר, הלחיצה הממושכת על כפתור הכיבוי וכפתור הנמכת עוצמת השמע מבצעות צילום מסך, פעולה שרובנו מבצעים ברמה היומיומית. איך בכל זאת מצלמים מסך ב-Galaxy S20 Ultra? לחיצה קצרה על שני הכפתורים האלו, שוב בשונה מרוב המכשירים האחרים בשוק. מתרגלים לזה בסופו של דבר, ולגבי הכיבוי - לא יודע מה איתכם, לי לא יוצא הרבה לכבות את הטלפון, אבל אלו רק דוגמאות מדוע חלק מהאנשים מתעבים את הממשק של סמסונג ופוסלים מכשירים של החברה בעיקר בגללו.

ה-Galaxy S20 Ultra הוא בהמה סלולרית. עם משקל של 220 גרם הוא כבד יותר אפילו מה-Mi Note 10 של שיאומי, מכשיר כבד בפני עצמו, אבל עדיין טיפה קל יותר מה-iPhone 11 Pro Max. אולי זה מערך הצילום המתקדם, אולי זו הסוללה המכובדת, אולי זה העובדה שהמכשיר עשוי כמעט כולו מזכוכית ואולי זה שילוב של כל הגורמים האלו, אבל מדובר במכשיר מהכבדים בשוק וחשוב לקחת זאת בחשבון לפני שמוציאים עליו את מיטב כספכם. הוא לא רק כבד, הוא גם ארוך בצורה קיצונית, 166 מ"מ, כמעט ללא מסגרות בחלקו העליון והתחתון, מה שאומר שכמעט בלתי אפשרי לגלול למטה את וילון ההתראות. חלק מהמכשירים בשוק יודעים להוריד את הוילון בהחלקה מטה בכל איזור במסך ולא מקצהו העליון. מכשיר הפרמיום של סמסונג לא יודע לעשות זאת, מה שאומר שכדי לגשת לוילון הזה, תצטרכו להאריך כירורגית את האגודל שלכם באופן משמעותי, או לחילופין להשתמש ביד השניה.


Samsung Galaxy S20 Ultra (צילום: גד גניר)


המסך, כרגיל אצל סמסונג, מרהיב ביופיו, מסך AMOLED צבעוני מאוד, בגודל 6.9 אינטש, מואר היטב עם שחור אפל כמו עתיד הכלכלה העולמית בתום משבר הקורונה. סמסונג מיישרת קו עם הטרנד שהחל ב-2019 במסכי סמארטפונים, ומציגה קצב רענון של 120 הרץ, מה שהופך את האנימציות על המסך לחלקות הרבה יותר. בגרסת התוכנה שבדקתי קצב הרענון הזה זמין רק אם בוחרים ברזולוציית FHD. רוצים לעשות שימוש ברזולוציית המסך המקסימלית, 1440 על 3200 פיקסלים? התפשרו על קצב רענון מסך סטנדרטי של 60 הרץ. קצב רענון מסך גבוה לא אומר רק אנימציות חלקות יותר, אלא גם צריכת סוללה מוגברת, אבל לזה אגיע אח"כ. בחלקו העליון של המסך ממוקמת המצלמה הקדמית בתוך עיגול שחור זעיר, ללא מגרעת מסך. קורא טביעות האצבעות המשולב במסך מתפקד מצוין ביחס לקוראים דומים מסוגו וכמעט ולא נתקלתי במצבים בהם נכשל בקריאת טביעת האצבע שלי.

Samsung Galaxy S20 Ultra (צילום: גד גניר)


עם כל הכבוד לקצב רענון מסך גבוה ונפח RAM נדיב, מה שמעניין באמת ב-Ultra זה מערך הצילום המתקדם. קחו נשימה ארוכה, מתחילים עם תיאור מערך הצילום הראשי הכולל חמש מצלמות: 
  • מצלמת 108 מגה פיקסל עם עדשה רחבה (25 מ"מ), צמצם ברוחב f/1.7, ומיקוד לייזר.
  • מצלמת 12 מגה פיקסל עם עדשת טלפוטו (50 מ"מ), צמצם ברוחב f/2.0 ומיקוד לייזר, זום אופטי X2
  • מצלמת 5 מגה פיקסל (המייצרת תמונות ברזולוציית 8 מגה פיקסל באמצעות סיוע תוכנה) עם עדשת טלפוטו, צמצם ברוחב f/2.0, מיקוד לייזר, מייצב תמונה אופטי וזום אופטי X5
  • מצלמת 20 מגה פיקסל אולטרה רחבה (13 מ"מ), צמצם ברוחב f/2.2 ומיקוד לייזר
  • מצלמת מאקרו 2 מגה פיקסל עם צמצם ברוחב f/2.4


הזום הוא המנה העיקרית כאן. את מערך הצילום מעטר המיתוג השיווקי הבכלל לא מופרך "Space Zoom X100". אני מקווה שלא אפתיע אף אחד מהקוראים אם אדווח שאמנם יש אפשרות לצלם בזום כפול 100, אבל התמונות שהמצב הזה מצלם אינן שמישות בעליל, וגם ברוב מוחלט של המקרים גם לא התמונות שצולמו בזום כפול 30. לא משנה הבינה המלאכותית ששולבה כאן, לא משנה הרזולוציה הגבוהה או חומרת הצילום הבאמת משובחת, אפילו בתאורה אידיאלית התמונות האלו נראות בין רע לרע מאוד. מצד שני, התמונות שצולמו בזום כפול 10 שמישות בהחלט ונראות מצוין, יותר טוב מכל מצלמת סמארטפון אחרת שיצא לי לנסות ומדובר בלא פחות מפריצת דרך דרמטית. את מבנה הפריסקופ של מצלמת הזום כפול 5 ראיתי כבר ב-P30 Pro של Huawei, אבל ביצועי הזום של המכשיר של סמסונג עדיפים בהרבה, הודות כנראה לשילוב של חיישן בעל רזולוציה גבוהה יותר, ותפירה טובה יותר של ההתאמה בין התוכנה לחומרה.

ומה לגבי כל השאר? כרגיל, סמסונג מציעה ביצועי צילום מעולים בחושך, בעיקר במצב לילה שמפיק תמונות בהירות, מפורטות ומוארות להדהים בסביבה חשוכה לחלוטין. עם מה הוא מתמודד פחות טוב? עם תנועה, עם צילום של ילדים עושים מה שילדים עושים כשהם לא ישנים - זזים. נתקלתי בתלונות ברשת על קשיים בהתמקדות ואכן ציפיתי לביצועי התמקדות טובים יותר ממכשיר במחיר הזה ועם מצלמה שמתהדרת בשם כה יומרני. גם המצלמה הקדמית, ברזולוציה של 40 מגה פיקסל מייצרת תמונות לא ממוקדות ולא מפורטות מספיק ביחס לציפיות שלי ממכשיר ברמה הזאת, אפילו בתנאי תאורה טובים. סמסונג מודעת לנושא ומטפלת בו, ואף הוציאה עדכון גרסה ששיפר מעט את המצב, אבל עדיין נראה שיש עוד כיוונונים לבצע. 


צילום ללא זום (צילום: גד גניר)

אותה תמונה, בזום כפול 10 (צילום: גד גניר)

צולם בעלטה מוחלטת במצב לילה (צילום: גד גניר)


כמו מכשירים אחרים עם חיישנים ברזולוציה של עשרות מגה פיקסל, המצלמה של Galaxy S20 Ultra מפיקה כברירת מחדל תמונות ברזולוציית 12 מגה פיקסל בלבד, כדי לאפשר את חויית הזום ולשפר את איכות התמונה באופן דיגיטלי. מעוניינים לצלם בכל זאת ברזולוציה של 108 מגה פיקסל ולמצוא את עצמכם עם תמונות במשקל 10 מגה? אין בעיה, ישנו מצב מיוחד שעושה זאת ואכן מצלם תמונות מפורטות להחריד. מצב צילום ייחודי נוסף שראוי לציון הוא Single Take, שמצלם בו זמנית מספר תמונות וגם קטעי וידאו עם פילטרים שונים, רוחב עדשה שונה, צורת מיקוד שונה ועוד. זה נחמד, אבל קשה לי להאמין שהייתי עושה שימוש רב ביכולת הזאת באופן יומיומי.

רגע אחרי צילום ב-Single Take, המכשיר מציג את כל התמונות שצילם (צילום: גד גניר)


ל-Galaxy S20 Ultra סוללה שמנמנה בקיבול 5000mAh. זה הספיק לי בממוצע לקצת יותר מחמש שעות מסך, כאשר רענון המסך מוגדר ל-120 הרץ. מסוגלים להסתפק ב-60 הרץ סטנדרטיים? הרווחתם כמעט שעה וחצי נוספות של מסך דלוק. כך או כך, תוכלו להעביר יום שלם מבלי לטעון את המכשיר וזה מכובד מאוד. הוא תומך בטעינה מהירה בהספק גבוה יחסית של 45W מהסוג שמוציאים מטענים של מחשבים ניידים. המטען המצורף בערכה הוא מטען 25W שאמנם לא עושה שימוש בהספק המקסימלי בו תומך המכשיר, אבל גם כאן הביצועים נאים: 15 דקות טעינה ממצב ריק לחלוטין יספקו לכם כ-32 אחוז סוללה, ושעה טעינה תספיק כדי לטעון את הסוללה במלואה. כרגיל, המכשיר תומך בטעינה אלחוטית, וכאן מדובר בטעינה אלחוטית מהירה (יחסית) בהספק של 15W. משקע האזניות נפרדה סמסונג כבר ב-Galaxy Note 10 וחבל. הרמקולים הסטריאופוניים שכווננו ע"י AKG בכבודה ובעצמה מספקים שמע בעוצמה חזקה למדי, אבל צורמים בעוצמות הגבוהות.

(+)
  • סוף סוף זום ראוי בסמארטפון
  • מסך מרהיב
  • אנימציות חלקות יותר מאי פעם הודות לקצב רענון מסך גבוה

(-)
  • בעיות התמקדות במצלמה
  • כרגיל אצל סמסונג, הממשק
  • יקר יותר מכל מכשיר דגל אחר של סמסונג בשנים האחרונות


מחירו של Galaxy S20 Ultra נכון להיום עומד על קצת פחות מ-4500 ש"ח, יקר משמעותית מכל מכשיר אחר שהשיקה סמסונג בשנים האחרונות. אם בשנים האחרונות תרצה סמסונג את עליית המחירים של מכשיריה בכל מיני גימיקים מיותרים שנראים טוב בעיקר בתצוגה בחנות, הרי שכאן מערך הצילום המתקדם מביא איתו בשורה של ממש, למרות ענייני המיקוד, ולמרות שהזום המקסימלי המובטח אינו שמיש באמת. סוף סוף סמארטפון שיודע לצלם בזום כפול 10 ברמה שניתן להשתמש בה. מדובר במכשיר כבד, מגושם שמריץ ממשק שהוא בעיקר מעיק. כל זה לא משנה את העובדה שביחס למותגים אחרים בשוק האנדרואיד שהולכים ונעלמים, מכשירי הדגל של סמסונג הם האופציה המתקדמת ביותר, וה-Galaxy S20 Ultra בהחלט משמר את הסטטוס הזה.

8 תגובות

  1. כהרגלך,כתבה מעולה.
    לדעתי ה Quick Share תומך בהעברת קבצים בגדלים שלא ניתן להעביר בוואטסאפ או בדוא"ל

    השבמחק
  2. אני די בטוח שתמהיל המצלמות הוא אחר:

    1. מצלמה ראשית 108 מ"פ עם binning ל-12 מ"פ
    2. מצלמת טלפוטו פריסקופ עם זום כפול 5 (ללא היברידי), 48 מ"פ עם binning ל-12 מ"פ
    3. מצלמה רחבה של 12 מ"פ
    4. מצלמת 3D (מה שנקרא גם Time Of Flight)

    זה לפחות מה שאני זוכר

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה צודק לחלוטין והוא טועה ברמה מפגרת

      מחק
  3. לדעתי אנשים לא מבינים. כל מצלמה עם זום גדול מחייבת עבודה עם חצובה. תתקינו את הסלולרי על חצובה ואז תבדקו זום כפול, 10, 30, 100

    השבמחק
  4. יש לי את המכשיר. מאוד כייף. איך מצלמים מסך? איך שאתם החלטתם. וזה עובר מהכשיר הישן לחדש. אני מצלמת עי החלקה.
    שאתה מעביר מישן לחדש ובקלות. זה מעביר הכל. גם החלטות שהיו לך במכשיר הקודם.
    הדבר היחיד שמפריע לי הוא בוואטסאפ שאין יכולת הקלדת מלל בעברית. יש לי גם מטען אלחוטי. כייף אמיתי. המכשיר לא כבד. מומלץ.

    השבמחק
  5. יש כמה טעויות בכתבה.
    1. הממשק הוא one ui 2.1 ולא 2.0 כמו שנכתב (ההבדל מאוד משמעותי).
    2. יש אפשרות להגדיר מה תעשה הפעולה של הלחיצה הארוכה על כפתור ההפעלה (בקיצור אפשר להיפטר מביקסבי לצמיתות).
    3. סמסונג אמורה לפי כל הדיווחים להוציא עדכון גרסא לתצוגה כדי שהמסך יתמוך באימון מסך מהיר ורזולוציה מקסימלית.
    נכון שזה יפגע בסוללה אבל לפי מה שהבנתי גם יהיה אופציה להגדיר לאפליקציות מסויימות באיזה רזולוציה ואיזה קצב רענון להשתמש.
    4. המצלמה מטורפת ותמונות בתנועה דווקא כדאי לצלם עם מצב סינגל טייק.

    השבמחק
  6. רכשתי אתמול מכשיר נוט 20 ומשום מה לא מצליחה לצלם מסך וזאת בעיקר עבור עבודתי נותן לי הודעה שפועל מקרופון מה הכוונה ובנוסף לגבי דרך נוספת מה הכוונה החלקהעל המסך ממשמגע או באויר לא הצלחתי אשמח לעזרה

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר