כזה ניסיתי: Huawei P30 Pro

לפני מספר חודשים פרסם ולוגר הטכנולוגיה הנודע, מארקז בראונלי (MKBHD), השוואה שערך בין המצלמות של מכשירי דגל של שנת 2018. זו היתה השוואה עיוורת, כלומר, הוא צילם צמדים של תמונות עם סמארטפונים שונים, ונתן להמונים לקבוע בהצבעה מהי התמונה הטובה יותר. התוצאות היו לא פחות ממדהימות: בחלק מהמקרים תמונות שצולמו ע"י מכשירים זולים כמו פוקופון ומכשיר של בלקברי הצליחו לגרוף יותר קולות מהמצלמות של iPhone X, ו-iPhone XS, מכשירים יקרים בהרבה. איך קורה דבר כזה? כמה סיבות: כשמעלים תמונה לרשת חברתית כמו אינסטגרם או פייסבוק, התמונה נדחסת והאיכות שלה נפגעת ביחס למקור, כך שהפער מיטשטש מלכתחילה. מעבר לכך, אנשים אוהבים תמונות בהירות ומוארות יותר, לא בהכרח ריאליסטיות יותר. במצב כזה, הפער בין מצלמות של סמארטפונים מתבטא בעיקר בניואנסים של עיבוד התמונה ע"י המכשיר ופחות בקרבה למציאות. קרוב לודאי שהשוואה מדוקדקת, על מסך מחשב איכותי, היתה מבליטה את איכות התמונות שצולמו ע"י מכשירים יקרים יותר, אולם ביום יום אף אחד לא עושה זאת. רובנו צופים בתמונות באינסטגרם, פייסבוק ורשתות חברתיות אחרות דרך מסך הסמארטפון, ושם מה שחשוב זו תמונה דרמטית. פער האיכות, אם קיים בכלל, מתבטל.


מערך הצילום של Huawei P30 Pro (צילום: גד גניר)


איך חברה כמו וואווי, ששמה דגש על תחום הצילום יכולה להמשיך להתבלט בו, בתנאים שכאלו? בהשקת ה-P30 Pro היא יצאה בהכרזה בובמסטית, על כך שהיא משנה את כללי המשחק בצילום. הכרזות מהסוג הזה הן די שכיחות בשוק הסמארטפונים שצמא לחידושים ומהפכות, אבל נראה שהפעם במקום להתהדר שוב בעוד גימיקים מתחום הבינה מלאכותית, היא הלכה רחוק יותר, תרתי משמע: היא שילבה במכשיר הדגל החדש שלה מצלמה עם הזום הגבוה בשוק נכון לכתיבת שורות אלו.



לפני שנגיע למצלמה, בואו נדבר קצת על הטלפון שסביבה. מכשיר הדגל החדש של וואווי מתבסס על ערכת השבבים שלה, Kirin 980 שהוצגה לפני כחצי שנה יחד עם Mate 20 Pro. זו ערכת שבבים שנבנתה בארכיטקטורת 7 ננו מטר, ויש לה שמונה ליבות: שתיים במהירות 2.6 גיגהרץ למטלות אינטנסיביות, שתיים במהירות 1.92 גיגהרץ, וארבע נוספות במהירות 1.8 גיגהרץ. כיאה לערכת שבבים מודרנית, היא משלבת יכולות בינה מלאכותית המיועדת להאיץ פעולות חישוביות, ובמקביל לצמצם את צריכת החשמל. האם העובדה שמדובר בערכת שבבים שהוכרזה לפני כחצי שנה אומרת שהוא בנחיתות כלשהי לעומת מכשירים עם ערכות שבבים שהוכרזו לאחרונה? לא בשימוש יומיומי: P30 Pro הוא מכשיר מהיר מאוד בשימוש סטנדרטי, ומשחקים נטענים מהר ורצים בצורה חלקה על הגדרות הגרפיקה החזקות ביותר. בהשוואה למכשירים כמו +Galaxy S10 לא מורגש הבדל כלשהו במהירות. ההבדלים היחידים הם במהירויות המודם הפנימי, בתמיכה בתקן זכרון מהיר יותר (UFS 2.1 בוואווי לעומת UFS 3.1 בערכות השבבים של סמסונג וקוואלקום) ובתמיכה בצילום והרצת סרטוני 4K לעומת 8K בערכות השבבים המתחרות. בפועל כאמור, אין לזה משמעות למשתמש הרגיל. היחידה שקיבלתי לבדיקה מגיעה עם זכרון RAM בנפח 8 גיגה, ו-256 גיגה אחסון, אך ישנה גם גרסה עם 6 ו-128 גיגה בהתאמה. אם הנפחים האלו לא מספקים אתכם, כמו ב-Mate 20 Pro תוכלו להרחיב את הזכרון על חשבון אחד משני כרטיסי ה-SIM שהמכשיר מסוגל לעבוד איתם. ההרחבה מתבצעת באמצעות כרטיס הזכרון בפורמט הייחודי של וואוי, Nano Memory.

Huawei P30 Pro (צילום: גד גניר)
Huawei P30 Pro (צילום: גד גניר)


תוכנת המכשיר, EMUI 9.1 לא כוללת שינויים ויזואליים מורגשים, אבל עברה שדרוג מאסיבי מאחורי הקלעים: וואווי מציגה ב-P30 Pro מערכת קבצים חדשה בשם "EROFS" שלטענתה משפרת את מהירות הגישה לקבצים בכ-20%, ומתוכננת בצורה חסכונית ביותר שמפנה למשתמש שטח אחסון של 2 גיגה ביחס למערכת הקבצים הקודמת. EMUI 9.1 מגיעה עם GPU Turbo, אופטימיזציה של מערכת ההפעלה להרצת משחקים תוך שימוש בכ-10% פחות חשמל ללא פגיעה בביצועים. בנוסף, וואווי הציגה אפליקציה חדשה, שנכון לכרגע מותאמת אך ורק למכשירי P30 Pro ומסוגלת לבצע מדידות באמצעות מצלמת המכשיר תוך כדי שימוש במציאות רבודה. זה עובד מעולה ומדויק, אבל זה לא חדש: גוגל הציגה כלי דומה משלה בשם "Measure", שעושה בדיוק את אותו הדבר, נראה טוב יותר ויזואלית וניתן להתקינו של מגוון רחב של מכשירים אחרים, כמו גם על P30 Pro. עוד חידושים שהביאה איתה EMUI 9.1 הם שיתוף תמונות וסרטוני וידאו מהסמארטפון למחשב הנייד בתוך שניות בנגיעה בלבד. זה מרשים ושימושי, אבל זה נתמך אך ורק במספר מצומצם של מחשבי וואווי בלבד, כך שזה לא באמת רלוונטי למשתמשים בישראל, אליה המחשבים האלו לא מיובאים עדיין באופן רשמי.

Huawei P30 Pro (צילום: גד גניר)


ל-P30 Pro מסך AMOLED ברזולוציה מקסימלית של 1080 על 2340 פיקסלים. זה עדיין מוגדר כרזולוציית FHD ולא 2K כמו ב-Mate 20 Pro. ב-99% מהזמן זה יספיק לכם. המקום היחיד שבו ההבדל מורגש הוא בצפייה בתמונות שצולמו במכשיר, שנראות קצת פחות מפורטות מאשר על מסך ה-Mate 20 Pro, ובצפייה בסרטונים, אבל כאמור מדובר במשהו שלרוב האנשים לא באמת יפריע. מה כן מפריע במסך? כרגיל, הבחירה במסך קמור בצדדיו. למסך ששוליו קמורים יש יתרון אחד: הוא נראה טוב. מעבר לכך אין בטרנד הזה שום דבר פרקטי: הוא מחזיר אור והשתקפויות, הוא רגיש יותר לנפילות ופגיעות, וקשה מאוד להדביק עליו מגן מסך. לזכותה של וואווי יאמר שאחרי תקלות הייצור במסכי ה-Mate 20 Pro, שגרמו לחלק מהמסכים להציג גוון ירקרק בשוליים, כאן כבר לא ניתן להבחין בעיוותי צבע.

מסך קמור משני צידיו (צילום: גד גניר)

מגרעת שכוללת רק מצלמה קדמית (צילום: גד גניר)

קורא טביעות האצבעות ממוקם נמוך מדי על המסך, אבל מתרגלים לזה (צילום: גד גניר)


בחלקו העליון של המסך ממוקמת מגרעת בצורת טיפה, שמאכלסת בתוכה את המצלמה הקדמית של המסך ותו לא. אפילו נורית התראות אין כאן. כפיצוי על החסרון הזה מציגה EMUI את סמלילי האפליקציות שמהן התקבלו התראות על המסך גם כשהוא כבוי (Always On Display). קורא טביעות האצבעות משולב בתוך המסך. בינתיים, לתחושתי, מדובר בקורא הטוב מסוגו בשוק: הוא מהיר ומדויק, וכמעט כל הנסיונות לפתוח באמצעותו את המכשיר מצליחים. חבל שוואווי מיקמה אותו כל כך נמוך במסך, אבל מתרגלים. זיהוי הפנים לעומתו - מאכזב. ב-Mate 20 Pro היא שילב מערך צילום מתקדם עם חיישן אינפרא אדום וזיהוי פנים בתלת מימד. ב-P30 Pro חזרה אל המקורות ועושה שימוש בזיהוי פנים עפ"י תמונה, שיטה דומה לזו שרוב מכשירי האנדרואיד עושים בה שימוש. מעבר לעובדה שהשיטה הזאת אינה מאובטחת, במקרה של P30 Pro היא משיגה תוצאות פושרות בלבד: הזיהוי לא מהיר במיוחד, ולא עובד בחושך.

ב-MWC 2017 הציגה ענקית הסלולר הסינית OPPO קונספט חדש ומהפכני של מערך צילום לסמארטפונים. לרוב, העדשות מסודרות זו אחר זו במרחק הצר של עובי המכשיר והסידור הזה מגביל את הזום האופטי לערך של X2 או X3 לכל היותר. המערך שהציגה OPPO ושפותח ע"י חברה ישראלית בשם Corephotonics, הציג מבנה הכולל זוג פריזמות שאיפשרו את סידור העדשות לרוחב גוף הסמארטפון ואת המרחק הדרוש לזום X5. שנתיים לאחר מכן זום אופטי גדול הוא ה-Holly Grail של עולם הצילום הסלולרי. סמסונג רכשה את חברת Corephotonics כנראה מתוך כוונה לשלב זום גדול במצלמות הסמארטפונים שלה, ו-OPPO הציגה השנה שדרוג של מערך הצילום הזה כך שיציע זום כפול 10. וואוי הצליחה להקדים את שתיהן ולהציג זום כפול 10 ב-P30 Pro, מכשיר שכבר נמכר בחנויות.

צילום במצב רגיל (צילום: גד גניר)

צילום עם זום כפול 10 (צילום: גד גניר)

צילום במצב רגיל (צילום: גד גניר)

צילום עם זום כפול 10 (צילום: גד גניר)


מערך הצילום של P30 Pro כולל לא פחות מ-4 מצלמות נפרדות: מצלמה ראשית ברזולוציה של 40 מגה פיקסל עם צמצם רחב f/1.6 וייצוב תמונה אופטי, מצלמה עם עדשה אולטרה-רחבה ברזולוציה של 20 מגה פיקסל עם צמצם ברוחב f/2.2, מצלמת תלת ממד (לשימושים של מציאות רבודה) וכמובן מצלמת הזום המתהדרת בייצוב אופטי, אבל גם ברזולוציה נמוכה יחסית, 8 מגה פיקסל, וצמצם צר f/3.4.

Huawei P30 Pro (צילום: גד גניר)


הזום כפול 10 של וואווי הוא למעשה זום היברידי: שילוב בין זום אופטי, כזה המבוסס על אמצעים אופטיים בלבד, יחד עם מניפולציה דיגיטלית. הזום האופטי ה"אמיתי" במכשיר הוא למעשה כפול 5 בלבד, הישג טכולוגי מרשים מאוד בפני עצמו. איך כל הזום הזה בפועל? בניגוד להצהרת וואווי, ישנו איבוד מסוים של פרטים בשימוש בזום ההיברידי.  מעבר לכך, בשל הבחירה של וואווי לשלב במצלמת הזום רזולוציה נמוכה יחסית וצמצם לא רחב במיוחד, גם בשימוש בזום אופטי בלבד, התמונות שמתקבלות ממנה פחות מפורטות ומוארות מאלו שמתקבלות מהמצלמות האחרות. טיב התוצאה תלוי מאוד בתנאי התאורה: ככל שחשוך יותר, מצלמת הזום תפיק תמונות פחות מלהיבות. מצד שני, באור יום, מצלמת הזום מציעה תוצאות נאות ויכולת שאף סמארטפון אחר בשוק, נכון להיום, מסוגל להציג.


המצלמה הראשית והמצלמה בעלת העדשה הרחבה, שומרות על המוניטין של וואווי בתור אחת המצטיינות בשוק בתחום הצילום. הן מצלמות תמונות צבעוניות, חדות, מוארות, עם ניגודיות גבוהה וטווח דינאמי רחב. כמו בכל מכשירי הדגל של החברה מאז ה-Mate 10 Pro, גם כאן ה-AI יודע לזהות את סיטואציית הצילום ולשדרג את התמונה בהתאם. בלילה המצלמה מפיקה תוצאות מרהיבות, חדות ומפורטות, ובנוסף וואווי לא ויתרה על מצב הלילה שלה שראינו במכשיריה הקודמים - צילום במספר חשיפות בזו אחר זו שמדמה חשיפה ארוכה ומייצר תמונות מוארות בצורה מוגזמת, אבל יפיפיות. המצלמה הקדמית היא מצלמת 32 מגה פיקסל, שגם היא עושה בהחלט את העבודה עם תמונות חדות ומפורטות במצב רגיל ובמצב פורטרט. למכשיר גם מספר פילטרים מבוססי AI לשימוש עם המצלמה הקדמית: שינוי צורת אלומות האור, רקע של תריסים ותאורת במה. כולם נראים מוגזמים מאוד ולא טבעיים וניתן בהחלט לוותר על השימוש בהם.

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)


ל-P30 Pro סוללה בקיבול מכובד מאוד של 4200mAh, וניהול סוללה חכם שיודע להוציא את המיטב מהקיבול הזה. בממוצע הצלחתי להוציא מה-P30 Pro בין 7 ל-7.5 שעות מסך על טעינה אחת, הישג יפה מאוד באופן כללי, ופנומנלי כשמדובר במכשיר דגל. הנתון הזה אומר שבשימוש סטנדרטי, את ה-P30 Pro שלכם, תוכלו לטעון פעם ביום וחצי-יומיים. כשתעשו זאת, הטעינה תהיה מהירה להחריד (40W), וממצב פרוק לחלוטין, בשימוש במטען המקורי המכשיר יטען לכ-70% בתוך כחצי שעה. נכון להיום, הודות לבחירה בסוללות בקיבול גבוה יחסית, ולניהול צריכת חשמל אגרסיבי, מעטים מכשירי הדגל שמתקרבים לזמנים השימוש שוואווי מתהדרת בהם. עם זאת, לניהול האגרסיבי יש חסרונות: אפליקציות מסרים מסוימות, כדוגמת וואטסאפ וטלגרם, לפעמים מכובות ברקע, והודעות שנשלחות אל המשתמש מגיעות באיחור. הבשורות הטובות הן שניתן להגדיר שהאפליקציה תופעל אוטומטית עם הדלקת המכשיר, ותשאר פתוחה ברקע ולפתור את הבעיה עם פגיעה מינימלית בזמן הסוללה.

Huawei P30 Pro (צילום: גד גניר)


המכשיר תומך בטעינה אלחוטית מהירה (15W), ומאפשר גם טעינה אלחוטית הפוכה, כלומר, ה-P30 Pro מסוגל לטעון בצורה אלחוטית מכשירים אחרים. זו תכונה שנכון לכרגע היא בעיקר גימיק: טעינה שכזאת מבזבזת המון אנרגיה בצד המכשיר הטוען, לעומת המכשיר הנכטען, כל התהליך איטי נורא, ובמהלכו לא באמת ניתן לעשות שימוש ב-P30 Pro.

מתוך רצון להקטין ככל האפשר את המגרעת בראש המסך, וואווי החליטה לוותר על רמקול אפרכסת סטנדרטי, ושילבה רמקול שכזה מתחת למסך עצמו. חייב להודות שהייתי די סקפטי לגבי הסידור הזה: יצרניות שניסו זאת בעבר, סיימו עם סמארטפונים שהשמע שלהם בשיחות מתפזר לכל עבר כדי שכל הסביבה תשמע. למרבה השמחה, במקרה של P30 Pro זה לא קורה: השמע ברור, חזק, ונשאר פרטי שלכם.  לאחר שניסתה לדחוף את הרמקול אל תוך שקע הטעינה ב-Mate 20 Pro, חזרה וואווי ב-P30 Pro לרמקול סטנדרטי. העוצמה טיפה גבוהה יותר מזו של קודמו, והאיכות לא רעה, אבל השמע אינו סטריאופוני, עניין חריג כשמדובר במכשיר דגל. איך זה שויתרו על צליל סטריאופוני? מסתבר שמגרעת מסך מיקרוסקופית זה משהו קריטי יותר בעיני וואווי, מאשר מגרעת מסך גדולה יותר שיכולה לאכלס בתוכה גם רמקול אפרכסת סטנדרטי שישמש בתור הרמקול הנוסף הדרוש לצליל כזה.

Huawei P30 Pro (צילום: גד גניר)

(+)
  • המצלמה עם הזום הכי גדול בשוק, נכון להיום
  • סוללה אימתנית
  • ביצועים מעולים

(-)
  • מסך קמור משני צידיו
  • זיהוי פנים בינוני בביצועיו
  • שמע שאינו סטריאופוני

סדרה P מוגדרת כסדרת מכשירי הדגל המיינסטרימית של וואווי. לפיכך, מחיר ההשקה של המכשיר טיפה קל יותר לעיכול ועומד על 3499 ש"ח (בגרסת 6 גיגה RAM ו-128 גיגה אחסון), נמוך מעט מזה של מכשירי סדרת Mate, ונמוך משמעותית  ממחירם ביבוא רשמי של +Galaxy S10, ו-iPhone Xs Max, המתחרים הישירים שלו. מעבר לעובדה שאין כמעט תחום שבו הוא נופל מהם, בכל הקשור לצילום, הוא אחד המכשירים הראשונים שיצא לי לפגוש, שמצדיק את הסלוגן שלו: P30 Pro אכן מגדיר מחדש את כללי המשחק בצילום בסמארטפון. יצרניות שונות ניסו לחדש בשנים האחרונות באמצעות גימיקים כמו אנימוג'י או פילטרים מתחכמים מבוססי AI. שום דבר מזה אינו שימושי ומתבקש כמו היכולת להתקרב עוד קצת לאובייקט המצולם. נכון, היישום בפועל עדיין טיפה בוסרי, אבל שמיש לחלוטין ונותן לוואווי יתרון איכותי ענק על פני המתחרות.

4 תגובות

  1. חיכיתי לסקירה שלך על המכשיר הזה,
    המון תודה על כתיבה מעולה,
    זה יהיה המכשיר החדש שלי.
    אביב

    השבמחק
  2. סקירה מצויינת, תודה רבה.
    אאל"ט, אי שם בתחילת שנות האלפיים קאסיו ייצרה מצלמת כיס עם זום, ללא עדשה מתכווננת (חושב שקראו לה casio exilim). אני זוכר שבפרסומים דאז, הם הציגו עדשות חבויות בגוף המצלמה, לכל אורכה. מלבד העובדה שזה חוסף ברבים את קשישותי, האם מדובר בטכנולוגיות דומות?

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר