כזה ניסיתי: Samsung Galaxy Z Fold4

אין עוררין על כך שסמסונג שולטת כיום בנישה של סמארטפונים מתקפלים. לדברי נשיא חטיבת הסלולר של החברה, 70% מהמכשירים המתקפלים שנמכרו השנה התהדרו בלוגו של סמסונג, קרוב ל-10 מיליון מכשירים בסה"כ וגידול של 300% ביחס לשנה שעברה. זה נשמע הרבה, אבל בסופו של דבר זה חלק זניח מתוך שוק שבאותו פרק זמן נמכרים בו כ-1.38 מיליארד סמארטפונים. הדור הקודם היה הראשון בו סמסונג ניסתה ברצינות לפתוח את הנישה הזאת לקהל הרחב בין אם בשיווק נרחב יותר, בין אם ברמת מחיר נמוכה יותר ובין אם בניסיון להבאת המכשירים עצמם לדרגת בשלות שאכן מתאימה למשתמש הממוצע. אחרי שבשנה שעברה לא הייתי שותף לתחושה של סמסונג שהגיעה העת שיותר אנשים יעברו למכשירים מתקפלים, ואחרי שטוקבקיסט האשים אותי שאני רובוט חסר רגשות בעקבות הביקורת ההיא, לקחתי בלב פתוח ובנפש חפצה את Galaxy Z Fold4 לביקורת כדי לראות אם השינויים, המינוריים, יגרמו לי לשנות הפעם את דעתי.

Samsung Galaxy Z Fold4 (צילום: גד גניר)



השינוי הדראסטי ביותר הוא בערכת השבבים. לו"ז ההשקה איפשר לסמסונג לשלב ב-Galaxy Z Fold4 את Snapdragon 8+ Gen 1, גרסה מעט משודרגת של Snapdragon 8 Gen 1, ערכת השבבים של רוב מכשירי הדגל של השנה, ביניהם Galaxy S 22 Ultra ו-Honor Magic 4 Pro. זכרון ה-RAM הוא בנפח 12 גיגה והאחסון, שאינו ניתן להרחבה מגיע בנפח של 256 או 512 גיגה. ביצועים לא היתה הבעיה של Galaxy Z Fold3 ועם ערכת שבבים חזקה יותר לא מפתיע לגלות שגם כאן אין בעיה כזאת: התפקוד השוטף מעולה, המכשיר מהיר ורספונסיבי מאוד וגם המעברים בין מצב מסך חיצוני למסך הגדול הפנימי הם זריזים וחלקים. מערכת ההפעלה כאן היא Android 12L, גרסה שנבנתה במיוחד עבור טאבלטים ומכשירים בעלי מסך מתקפל ומותאמת לניצול טוב יותר של מסכים גדולים ולריבוי משימות אינטואיטיבי יותר. מעליה סמסונג מורחת את הציפוי העשיר מדי שלה, One UI, אם כי למרות העומס הויזואלי לא מורגשת בגללו האטה כלשהי בביצועים. התוספת המשמעותית ביותר ב-UI של המכשיר היא שורת קיצורי דרך  הקבועה בתחתית המסך הפנימי הגדול שמאפשרת מעבר מהיר בין אפליקציות. מלבד זה הרוב נשאר די זהה למה שכבר ראינו בשנה שעברה.


גם מבחוץ, צריך להתאמץ מאוד כדי לזהות הבדלים: Galaxy Z Fold4 קטן יותר מקודמו אבל ההבדלים בגודל נמדדים ביחידות מידה שבין מילימטרים לעשיריות מילימטרים, לא משהו שמשפיע על חויית השימוש במכשיר. סמסונג לא שינתה באופן ניכר את מנגנון הקיפול או את הצורה הכללית וכך אנחנו נשארים עם חויית שימוש די דומה לזו של המכשיר משנה שעברה: כשהוא מקופל, Galaxy Z Fold4 הוא מכשיר שמן, עם מסך צר מדי שאינו נעים לשימוש, בייחוד בהקלדה. הפתיחה שלו דורשת כוח פיזי מתון ומחייבת שימוש בשתי הידיים. אם אתם בעלי מכשיר Fold מדורות קודמים, כנראה שכבר התרגלתם, אבל כמי שרגיל למכשירים קונבנציונליים, התעצלתי ברוב הזמן לפתוח את המסך ופשוט סבלתי בשקט בשימוש במסך החיצוני. כשסוף סוף מצאתי הזדמנות טובה לפתוח את המכשיר לרווחה, ואחרי שנרגעתי מהמרחבים האדירים שנחשפו בפניי, קיבלתי תזכורת שגם כאן יש עוד כברת דרך לעשות בעיקר בהעלמת השקע בקו הקיפול של המסך. בשנה שעברה נוספה למתקפלים של סמסונג עמידות במים בתקן IPX8 וכך זה גם ב- Galaxy Z Fold4, אם כי הוא נשאר רגיש להחריד לאבק וחול שעשויים לעשות שמות במנגנון הקיפול שלו. אגב אבק וחול - השקע במרכז המסך, במיוחד כשהמכשיר סגור, משמש כמלכודת אבק יעילה במיוחד וכמעט בכל פעם שפתחתי את המכשיר נאלצתי לנגב את המסך.


Samsung Galaxy Z Fold4 (צילום: גד גניר)

Samsung Galaxy Z Fold4 (צילום: גד גניר)



חשוב לי מאוד להדגיש: העובדה שהוא לא מתאים לי אישית לא הופכת אפילו בעיני את הקונספט עצמו לכושל. כשהגעתי למצבים בהם היה לי זמן פנוי להשאב לתוך הטלפון במצב פתוח, זו אכן היתה חויה מהנה. גם במצב פתוח לא מדובר בטאבלט של ממש, אבל הוא לא רחוק משם. הבעיה האישית שלי היא שיש לי מעט מדי רגעים כאלו. מי שמצייץ מדי פעם בטוויטר, עונה להודעת וואטסאפ או אפילו מחפש משהו בגוגל לא יטרח לפתוח בכל פעם את המכשיר. זה קצת מזכיר לקרוא את הכותרת הראשית של הניו יורק טיימס או אפילו הארץ. כדי שעסקת החבילה הזאת שכוללת טאבלט קטן שהופך לסמארטפון שמן, כבד, צר ופחות נוח לשימוש מסמארטפון סטנדרטי, אתם צריכים להיות אנשים שנקלעים באופן קבוע לסיטואציות בהן תוכלו באמת להשתמש יותר במכשיר במצב פתוח: נוסעים בתחבורה ציבורית, או בעלי תפקיד שכלול בו נהג צמוד. מי שכמוני עובד מהבית או נוסע לעבודה ברכב, נמצא ממילא מול מחשב כל היום, ובפעמים המעטות שבהם מעוניין במסך קצת גדול יותר בידיים פשוט עובר לטאבלט, הוא פשוט לא הקהל האידיאלי לקונספט הזה.




Samsung Galaxy Z Fold4 (צילום: גד גניר)

Samsung Galaxy Z Fold4 (צילום: גד גניר)



המסכים עצמם מרהיבים, כמיטב המסורת של סמסונג: שניהם מסכי AMOLED צבעוניים, שמחים ומוארים היטב עם קצב רענון מקסימלי של 120 הרץ שהחומרה של המכשיר חזקה דיה כדי לספק את קצב הרענון הזה באופן קבוע בלי גמגומים. הגודל הפיזי של המסכים נשאר זהה: 7.6 אינטש לפנימי כשהוא פתוח ו-6.2 אינטש לחיצוני. הרזולוציה גדלה מעט אם כי מדובר בהבדל מאוד לא משמעותי וספק אם תחושו בהבדל. 



Samsung Galaxy Z Fold4 (צילום: גד גניר)

Samsung Galaxy Z Fold4 (צילום: גד גניר)

Samsung Galaxy Z Fold4 (צילום: גד גניר)

Samsung Galaxy Z Fold4 (צילום: גד גניר)



שינוי משמעותי נוסף ב-Galxy Z Fold4 הוא בתחום הצילום: את שלוש מצלמות ה-12 מגה פיקסל המוצלחות של קודמו, החליף מערך יותר מגוון: מצלמת 50 מגה פיקסל עם צמצם f/1.8 וייצוב תמונה אופטי, מצלמת טלפוטו (זום אופטי כפול 3) ברזולוציית 10 מגה פיקסל וצמצם f/2.4 עם ייצוב תמונה אופטי גם כן, ומצלמת 12 מגה פיקסל עם עדשה אולטרה רחבה וצמצם f/2.2. זה אמנם לא מערך הצילום של Galaxy S22 Ultra, אבל הוא זהה לזה של דגמי ה-S22 וה-+S22. אלו בשורות מצויינות כי מדובר במערך צילום משובח והתוצאות בהתאם: תמונות מוארות, חדות ומפורטות, עם טווח דינאמי רחב להפליא וביצועים מצוינים גם בצילומים בחושך. כמו קודמיו, גם Galaxy Z Fold4 מצויד בשתי מצלמות סלפי: האחת, ברזולוציית 10 מגה פיקסל ממוקמת בחלקו העליון של המסך החיצוני, והשניה, ברזולוציית 4 מגה פיקסל בלבד ממוקמת בחצי הימני של המסך הפנימי. האחרונה מוסתרת ע"י פיקסלים מוארים וקל לשכוח מקיומה אם לא ממש מחפשים אותה. מצלמת הסלפי החיצונית עדיפה על פניה ולא רעה באופן כללי, ואף מאפשרת לבצע צילום סלפי מעט רחב יותר כדי לתפוס שדה ראייה גדול יותר.


(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)



ל-Galaxy Z Fold4 זוג רמקולים חזקים ואיכותיים למדי המייצרים שמע סטריאופוני ומהנה ביחס לסמארטפון. הסוללה נשארה באותו קיבול של המכשיר משנה שעברה, 4400mAh. כמה חזקה היא? זו בעיקר שאלה של תמהיל השימוש שלכם במסך החיצוני והפנימי: ככל שתשתמשו במכשיר במצב פתוח, זמני השימוש בפועל יהיו קצרים יותר. כך או כך בימים בהם השתמשתי ברבע מהזמן במסך הפנימי ובשאר הזמן בחיצוני, זמן המסך הכולל עמד על כ-7 שעות, מכובד. פחות מכובדת ולא מובנת ההמנעות של סמסונג מלפנק את המשתמשים בטעינה בהספק גבוה יותר מ-25W. פירוש הנתון הזה הוא שהמכשיר יודע להגיע ממצב פרוק לחלוטין לכ-50% סוללה בתוך כחצי שעה. לשם השוואה, מכשיר ביניים כמו Oppo Reno 7 שעולה פחות משליש ממכשיר הפרימיום של סמסונג, מגיע בתוך כחצי שעה לטעינה מלאה לחלוטין. עוד יותר מקוממת המדיניות של סמסונג לא לספק מטענים בכלל באריזות המכשירים אם כי לא נראה שהמדיניות הזאת תשתנה.


(+)
  • כיפי מאוד לשימוש במצב סגור
  • יכולות צילום מצוינות
  • מסכים יפיפיים ואיכותיים
(-)
  • כבד, שמן וצר מדי במצב סגור
  • הטעינה המהירה לא כל כך מהירה
  • אין מטען באריזה

מחירו של Galaxy Z Fold4 ביבוא רשמי כיום עומד על 5779 ש"ח, מה שמקרב אותו עוד קצת למחירם של מכשירי פרימיום כמו Galaxy S22 Ultra ו-iPhone 13 Pro Max. האם זה אומר שצריך לרוץ ולרכוש אותו? המסקנה שלי גם השנה היא שלא הייתי עושה זאת, אבל זה רק אני. אם אתם הרבה בדרכים ומוצאים את עצמכם יושבים רצוף מול המסך ליותר משניות בודדות בכל פעם, המכשיר הזה בהחלט יכול לבוא בחשבון. אין כאן קפיצת מדרגה, זו יותר התקדמות אבולוציונית קלה שאולי לא תהפוך אותו ליותר רלוונטי לקהל הרחב אבל תהפוך אותו לקצת יותר מהנה לשימוש למי שהקונספט הזה מתאים לו.

3 תגובות

  1. המסך החיצוני עדיין צר, אבל היה ראוי לציין שהוא פחות צר מקודמו.

    השבמחק
  2. נראה לי שהתכוונת לכתוב "כיפי מאוד לשימוש במצב פתוח".

    השבמחק

  3. מכשיר מאוד בעייתי יש לי אותו ואני סובל ממנו לא מומלץ בכלל יש בעיה עם המסכים פתאום לא עובדים צריך לכבות ולהדליק כל פעם בקיצור לא שווה את המחיר המון בעיות

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר