כזה ניסיתי: Apple iPhone 14 Pro Max

במשך 5 שנים היא מעיבה על התלהבותם של מבקרי סמארטפונים. המגרעת, אותו מקטע שחור שמכסה חלק קטן במסך ומאכלסת רכיבים חשובים שאין כרגע דרך לוותר עליהם, הפכה לסוגיה לדיון בעקבות השקת ה-iPhone X, והיא עדיין איתנו, למרות כל הזמן שעבר. מדי מספר שבועות צצות שמועות על כך שהנה, הדור הבא של האייפונים יצליח להסתיר אותה אבל כמו השמועות על סוללה שתצטרכו לטעון פעם בחודש, המכשיר השקוף לחלוטין והמקלדת המוקרנת על השולחן, הידיעות האלו נשארות בעיקר בגדר מלכודות טראפיק. המכשיר שביליתי איתו בימים האחרונים, iPhone 14 Pro Max, החדש, הגדול, היקר והמתקדם ביותר בקטלוג של אפל מתהדר גם הוא במגרעת, אבל הפעם במקום לנסות לגלח ממנה עוד ועוד נתחים, אפל עטפה אותה מחדש ב-UX נוצץ ומשווקת אותה בשם חדש, מתוך תקווה לגרום למשתמשים ולחבריי לתחום לצקצק קצת פחות.

Apple iPhone 14 Pro Max (צילום: גד גניר)



לפני שאגיע למגרעת, בואו נדבר קצת על מה יש מתחת למסך: ערכת השבבים A16 Bionic שרק דגמי ה-Pro השנה זכו לקבל אותה (דגמי ה-iPhone 14 נותרו עם ערכת השבבים A15 Bionic של שנה שעברה). למשתמש ההדיוט ההבדל בין השתיים לא אומר הרבה: מהירויות השעון מעט גבוהות יותר, ערכת השבבים מיוצרת בארכיטקטורת 4 ננו מטר לעומת 5 ננו מטר של השנה שעברה, נוספו כמעט מיליארד טרנזיסטורים בהשוואה ל-A15 ומה כל זה אומר בפועל? חויית שימוש זריזה, חלקה ויציבה אבל כרגיל, קשה מאוד להבחין בהבדלים בביצועים בהשוואה לדור הקודם. תצורות הזכרון נותרו כשהיו: אחסון בנפחים של 128, 256, 512 או 1 טרה, עם זכרון RAM בנפח 6 טרה לכל הגרסאות.


האייפונים החדשים מגיעים כאשר מותקנת עליהם גרסה 16 של מערכת ההפעלה iOS. את החידוש הויזואלי המשמעותי ביותר תפגשו כבר במסך הנעילה: ניתן לבחור ממגוון עיצובי שעון שונים, טפטים חיים וסטטיים ולהוסיף ווידג'טים שונים. מצבי הריכוז משנה שעברה מתחברים למסך הנעילה כעת וניתן גם להתאים מסך נעילה שונה לכל מצב ריכוז בנפרד כך שיהיה לכם מסך נעילה מותאם למצב עבודה, שינה וכו'. למסך הנעילה נוספו גם "פעולות חיות", או במילים שאינן פרי מחלקת השיווק של אפל, ווידג'טים של אפליקציות שרצות ברקע כמו אפליקציות כושר, ניווט ונגן המוזיקה. אם אתם משתמשים ב-iMessage, תשמחו לשמוע שיש באפשרותכם לערוך או למחוק הודעה עד 15 דקות לאחר שנשלחה.


Apple iPhone 14 Pro Max (צילום: גד גניר)



ועדיין, החידוש המסעיר ביותר ב-iPhone 14 Pro וב-iPhone 14 Pro Max הוא האי הדינמי, פריט UX ויזואלי שנועד למסך את המפגע העיצובי שיצרו האילוצים שהביאו ליצירתה של המגרעת. באופן מפתיע, אפל הצליחה לשמור בסודיות מוחלטת, למרות תמונות רשמיות לכאורה של המכשיר שהודלפו לפני ההכרזה. במקום לצמצם את הפגם העיצובי הזה, אפל כמעט חוגגת אותו: את מערך המצלמות הקדמי במכשיר מקיפה כעת מסגרת שחורה שגדלה וקטנה בהתאם לפעולות המכשיר, ומאכלסת בתוכה אייקונים קטנים בהתאם לאפליקציות הפועלות באותו רגע ב-iPhone. הנה כמו דוגמאות: הפעלת נגן המוזיקה גורמת למגרעת, סליחה, אי דינמי, להגדיל את שטחו ולאכלס בתוכו מצד אחד תמונת אלבום מזערית ובצד השני אנימציית אקולייזר. חיברתם את המכשיר לטעינה? תשכחו מכל מה שידעתם על חיווי מצב הסוללה, הוא מופיע פתאום כאנימציה בתוך האי שהתרחב לכמה שניות ואז נעלם וחוזר למקומו הרגיל. הפעלתם את ההוט ספוט במכשיר? תשמחו לשמוע שלוגו קטן יופיע בחלקו הימני של האי הדינמי וישנה את צבעו לירוק כאשר מכשירים יתחברו לנקודת הגישה. בגדול כל החגיגה הזאת קיימת כבר שנים במערכת ההפעלה אנדרואיד בצורה פחות חמודה ונטולת אנימציות - בשורה העליונה של המסך. אפל פשוט החזירה את זה לאופנה עם מיקום קצת שונה ואנימציות ומה שיפה בכל הסיפור שכל אחת מהכתות יכולה לפרש אותו כרצונו: משתמשי אנדרואיד ירגישו ששוב אפל "גונבת" דברים אחרי שהיו במערכת ההפעלה של גוגל במשך שנים, משתמשי אפל יריירו על הגאונות ב-UX השונה כל כך מאנדרואיד וכולם יהיו מרוצים. 


האי הדינמי הוא ההבדל הויזואלי הברור היחיד בין ה-iPhone 14 Pro Max ל-iPhone 13 Pro Max של שנה שעברה. גב המכשירים נראה בעין בלתי מזויינת זהה לחלוטין, אבל מערך הצילום האחורי מתפרש כעת על שטח גדול יותר במילימטרים בודדים, כך שכיסויים של הדגם משנה שעברה אינם מתאימים עבורו. המכשיר זמין בארבע צבעים: שחור, לבן, זהב ואת הכחול של שנה שעברה מחליף צבע סגול כמו ביחידה שבדקתי. כמו קודמו, גם iPhone 14 Pro Max הוא מכשיר גדול, כבד ומגושם, עם מסגרת מתכת בעלת שוליים מחודדים שאינה נוחה לאחיזה ממושכת, אבל מתרגלים, מניסיון. המכשיר, כמו קודמיו ממוגן בפני מים ואבק בתקן IP68, וזכוכית המסך היא אותה "זכוכית מגן קרמית" שנראתה כבר ב-iPhone 13 וגם ב-12. סוגיות מעוניינות בנוגע לזכוכית הזאת: היא עמידה לטענת קורנינג, היצרנית, פי 4 מזכוכית המסך מדגמי האייפון הקודמים ושקופה לחלוטין הודות לתהליך ייצור מיוחד. איך היא בהשוואה לזכוכיות מסך מסדרת גורילה גלאס (שניתן למצוא במכשירי אנדרואיד) של אותה יצרנית? קשה לדעת. החברה לא מספקת נתונים רשמיים בנידון. 


iPhone 13 Pro Max (מימין) לצד iPhone 14 Pro Max (משמאל)(צילום: גד גניר)

iPhone 13 Pro Max (מימין) לצד iPhone 14 Pro Max (משמאל)(צילום: גד גניר)



המסך של iPhone 14 Pro Max נשאר באותו גודל (6.7 אינטש), עם פחות או יותר אותה רזולוציה (טיפה יותר פיקסלים פעילים ביחס לדגם הקודם בגלל האי הדינאמי), עם אותו קצב רענון מקסימלי (120 הרץ). השינוי המהותי ביותר הוא מעבר למסך OLED מסוג LTPO. לא אכנס למונחים טכניים, רק לשורה התחתונה: הטכנולוגיה הזאת אפשרת למסך להגיע לקצבי רענון איטיים במיוחד, או במקרה של המכשיר הזה, 1 הרץ. קצב רענון מהיר במיוחד משמעותו אנימציות חלקות במיוחד. מה היכולת להגיע לקצב רענון של פריים אחד בשניה נותן לנו המשתמשים? לראשונה במכשיר אייפון, מצב Always On מאוד חסכוני בחשמל שמאפשר הצגת נתונים על מסך גם כשהוא כביכול כבוי, מבלי שתהיה לכך השפעה משמעותית על הסוללה.


Apple iPhone 14 Pro Max (צילום: גד גניר)



גם מערך הצילום האחורי של המכשיר עבר שדרוג רציני ביחס לזה של השנה שעברה: המצלמה הראשית קיבלה חיישן גדול יותר עם רזולוציה גבוהה יותר של 48 מגה פיקסל (לעומת 12 בשנה שעברה), מה שמאפשר למכשיר לההשתמש רק בפיקסלים המרכזיים וליצור תמונה מאוד מפורטת ואיכותית בזום כפול 2 וברזולוציית 12 מגה פיקסל. הצמצם במצלמה הזאת הוא ברוחב f/1.8 והיא גם כוללת מייצב תמונה אופטי. המצלמה בעלת העדשה הרחבה היא עדיין ברזולוציית 12 מגה פיקסל אבל עם חיישן גדול יותר, מה שמאפשר לה לייצר תמונות באיכות טובה יותר בתנאי תאורה פחות אידיאליים. מצלמת הזום נשארה זהה לזו של שנה שעברה: רזולוציית 12 מגה פיקסל, זום כפול 3, צמצם f/2.8 ומייצב תמונה אופטי. 


(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)



אני מניח שלא תופתעו לשמוע שזו מצלמה נפלאה שמהווה את השדרוג המעשי הגדול ביותר בין הדגם של שנה שעברה לזה של השנה, וזה לא שהדגם של שנה שעברה לא כלל מצלמה מעולה. אחד החידושים השנה הוא שדרוג משמעותי לביצועי המצלמה בתנאי תאורה לא אידיאליים, ובייחוד לתנאי ביניים, מצבים בהם אין הרבה אור אבל עדיין לא מספיק חשוך כדי שמצב לילה ייכנס לפעולה. במצבים כאלו המצלמה מייצרת תמונה מתוך סדרה של כמה פריימים מלפני שלחצתם על כפתור הצילום, אחרי שלחצתם, וצילום נוסף בחשיפה ארוכה. התוצאה היא תמונה חדה ומפורטת מאוד, עם טווח דינמי רחב במיוחד אבל גם כזאת שאינה מוארת באופן מוגזם. כמו קודמו, iPhone 14 Pro Max מצלם תמונות מרהיבות גם בשימוש בזום בלי פשרות ברמת הפירוט והחדות של התמונה. בגזרת צילום הויזאו  צילום במצב הסינמטי (טשטוש רקע מסביב לאובייקט) זמין עכשיו גם ברזולוציית 4K בקצב של 30 פריימים בשניה, וגם ייצוב תמונה בוידאו שודרג משמעותית, בין אם במצב הסטנדרטי ובין אם במצב אקשן, שאמנם מקטין מעט ברזולוציה של צילום הוידאו, אבל מאפשר התמודדות טובה בהרבה עם רעידות. 


המצלמה הקדמית נותרה ברזולוציית 12 מגה פיקסל אבל קיבלה צמצם רחב יותר f/1.9 ולדברי אתרים שפירקו את המכשיר יש שם גם מייצב תמונה אופטי אם כי אפל לא ציינה זאת מפורשות. המצלמה מאפשרת שני מצבי צילום, רגיל ורחב, ובאופן לא מפתיע מייצרת תמונות באיכות משובחת.


אפל הקטינה מעט את קיבול הסוללה של iPhone 14 Pro Max (הקיבול כעת עומד על 4323mAh לעומת 4352mAh בדגם של שנה שעברה) מה שלא ממש השפיע על חיי הסוללה הארוכים מאוד של המכשיר כ-12 שעות מסך בממוצע, יותר מכל סמארטפון אחר שבדקתי ושני רק למכשירים של נוקיה עם מקשים מתחילת המילניום. קצב הטעינה המהירה עדיין לא מתקרב לזה של סמארטפונים סיניים, אבל עם ביצועי סוללה כאלו זה פחות קריטי גם הרמקולים לא מציגים שדרוג כלשהו על פני אלו של הדגם הקודם אבל מתאפיינים באיכות מעולה ועוצמה בהחלט מספקת.


(+)
  • ביצועי הסוללה הטובים בשוק
  • מכשיר חזק ומהיר
  • מצלמה מעולה, במיוחד בתנאי צילום שאינם אידיאליים
(-)
  • מגושם וכבד
  • יקר להחריד

ברשת iStore, משווקת רשמית של מוצרי אפל שהעבירה אליי את המכשיר לבדיקה, מחירו של iPhone 14 Pro Max מתחיל מ-5079 ש"ח לגרסת ה-128 גיגה שבחנתי. השוק מציע שלל סמארטפונים משתלמים יותר במחירים שפויים יותר, אבל גם השנה כמו בשנים קודמות העובדה הזאת לא תגרום לאנשים לקנות פחות אייפונים. מה שבטוח, למי שרכש אייפון מדגמי ה-Pro של שנה שעברה ואולי גם אלו של השנה שלפניה אין כאן סיבה טובה מספיק להסתער על החנויות, למרות השיפור בצילום ואפילו לא בגלל האי הדינאמי. עבור כל השאר, iPhone 14 Pro Max הוא מכשיר עם מצלמה נפלאה וסוללה בלתי נגמרת שלטעמי הוא הדרך הטובה ביותר לבזבז סכום כזה על סמארטפון נכון להיום.

2 תגובות

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר