כזאת ניסיתי: Razer Huntsman Mini

אין להן מקשי Function, על מקשי Numpad אין בכלל מה לדבר ואפילו מקשי החצים ומקשים שימושיים אחרים מוזגו לתוך מקשי האותיות, הכל כדי להפוך אותן ליותר קומפקטיות: ברוכים הבאים לעולמן המופלא של מקלדות 60%. לפני שנתיים בדקתי אחת כזאת וכעת מגיע תורה של מקלדת נוספת, Huntsman Mini, של מותג גיימינג ידוע ומכובד, Razer. איזה סוג של אנשים עושים זאת לעצמם וקונים מקלדת שכוללת רק 60% מהמקשים שמקלדת מלאה מציעה בדר"כ? שני סוגים של אנשים: הסוג הראשון הוא גיימרים שזקוקים להרבה מרחב תנועה על השולחן בשביל העכבר או מקום בשביל הגה או ג'ויסטיק, וזה גם בעיקר הקהל אליו פונה רייזר עם המקלדת הזאת. הסוג השני הוא משתמשים עם פטיש למינימליזם שמעוניינים סתם בשולחן עבודה נקי ומסודר יותר ומוכנים בשם המטרה האנאלית הזאת לוותר על מקשים שממש התגעגעתי אליהם בתקופה בה בדקתי את המקלדת הזאת.


Razer Huntsman Mini (צילום: גד גניר)



קצת על רייזר: המותג נולד בשנת 2008 כחברת בת של kärna LLC. לאחר שזו חדלה מלהתקיים בשנת 2000, יזם סינגפורי רכש את הזכויות לשימוש במותג, ולאחר מכן רכש דרכו מגוון נתחים ונכסים מחברות אחרות כמו חלקים מתוכנה שפיתחה בזמנו Ouya כחלק מקונסולת משחקים מבוססת אנדרואיד, קנה מקריאייטיב את THX, מערכת לבקרת איכות סאונד שפותחה במקור עבור חברת ההפקות של ג'ורג' לוקאס במהלך הפקת הסרט שובו של הג'דיי, ואת חברת Nextbit שפיתחה בזמנו את הסמארטפון Robin (כדי להשתמש בידע שלה לפיתוח ה-Razer Phone). כיום החברה מתמקדת בעיקר באביזרים לגיימינג: מקלדות, עכברים, אוזניות ועוד.


ה-Huntsman Mini היא מקלדת ה-60% היחידה בקטלוג החברה. היא הושקה כבר בשנת 2020 אבל מאז לא הוכרז דגם מחליף. מדובר במקלדת מכאנית, חוטית, שזמינה לרכישה בישראל עם סוויצ'ים סגולים קליקיים או אדומים ליניאריים כמו בגרסה שהגיעה אליי לבדיקה. הסוויצ'ים האדומים הם אופטיים ייחודיים של רייזר. כמו סוויצ'ים אדומים אחרים, גם אלו נעימים להקלדה, רכים ודורשים פחות כוח ללחיצה מסוויצ'ים בצבעים אחרים. המקלדת שקטה במונחי מקלדת מכאנית. בהשוואה למקלדות סטנדרטיות עדיין יש את הצליל האופייני לסוויצ'ים ליניאריים והתחושה היא בהחלט של מקלדת מכאנית אבל רעש ההקשות שלכם כנראה לא ישמע בכל רחבי הבית. אין את ה"בליטה" שמאפיינת את התחושה בשימוש בסוויצ'ים קליקיים והסוויצ'ים האדומים מספקים מהירות תגובה גבוהה מה שהופך אותם לאידיאליים עבור גיימרים אבל גם כאלו שחוטאים גם בהקלדה ממושכת.


Razer Huntsman Mini (צילום: גד גניר)

Razer Huntsman Mini (צילום: גד גניר)

Razer Huntsman Mini (צילום: גד גניר)


איכות הבניה של המקלדת מצויינת. בסיס המקלדת עשוי פלסטיק איכותי, הלוח עליו יושבים הסוויצ'ים עשוי אלומיניום והמקשים הם מקשי PBT. הייחוד של המקשים האלו הוא העובדה שהם לא סופחים אליהם שמנוניות מהאצבעות ולא הופכים למבריקים לאחר שימוש ממושך. הכבל מתחבר אל המקלדת בחיבור USB Type C, ואל המחשב בחיבור USB Type A. הוא מאובטח בתוך מגרעת בגוף המקלדת, מה שמפחית את הסיכוי לתאונות שישאירו אתכם עם חיבור מעוקם ומקלדת לא שמישה. בתחתית המקלדת יש שני סטים של רגליות מתקפלות כך שתוכלו לבחור בין שתי רמות של הגבהה. 


אז איך זה להשתמש ב-Huntsman Mini ביום יום? מן הסתם בימים הראשונים מאתגר. זו מקלדת עם פחות מקשים ממה שיש לכם במחשב הנייד שלכם. גם אם חייתם בשלום חיים שלמים ללא מקשי F או מקשי הספרות הנוספים בצד ימין, עדיין ישנם מקשים שקשה לחיות בלעדיהם. למען האמת לא באמת צריך לחיות בלעדיהם: הם מוזגו לתוך מקשים אחרים ואפילו מסומנים במקלדת: Delete לדוגמה חולק כעת את אותו מקש עם Backspace, את Insert דחפו לאותו מקש יחד עם סימני השאלה, לוכסן ונקודה, ומקשי החיצים מתארחים באותיות נו"ן סופית, כ"ף סופית, למ"ד ו-ח"ת. כל מקש סכיזופרני שכזה מתהדר בכיתוב גם בחלקו העליון וגם בפאה הקדמית שלו כדי שתדעו מה הוא מסוגל לעשות, וכדי לעשות שימוש בתפקוד המשני שלו תצטרכו להקיש עליו במקביל ללחיצה על מקש ה-F. טאצ' קטן ונחמד ש-Razer הוסיפה כאן הוא שלחיצה על מקש ה-Function מאירה באור לבן את המקשים שאכן יש להם תפקוד משני, תוספת חביבה שמקילה על מי שמתחיל להשתמש במקלדת הזאת. למעשה, לא חסר כאן כלום: מקשי ה-F שולבו בשורת הספרות העליונה, ואפילו ניתן לשלוט במדיה באמצעות מקשי האותיות E, R ו-T כמו גם בעוצמת הווליום (באמצעות המקשים W ו-Q), כמובן, בתנאי שתלחצו במקביל על מקש ה-Function. מן הסתם זה פחות נוח בהתחלה ממקלדת מלאה. בימים הראשונים לשימוש ב-Huntsman Mini סיננתי קללות בכל פעם שרציתי לרדת שורה בטקסט, ועד שגיליתי היכן החצים, השתמשתי בעכבר. בסופו של דבר אפשר להתרגל לזה.


Razer Huntsman Mini (צילום: גד גניר)



למה לטרוח להתרגל לזה? כפי שציינתי בהתחלה, ה-Huntsman Mini מיועדת בעיקר לאנשים עם אובססיה לשולחן עבודה מינימליסטי, או לחילופין גיימרים שזקוקים למרחבים על השולחן. עבורם, Huntsman Mini מגיעה עם מגוון פינוקים ואפשרויות להתאמה אישית. אתחיל בהתאמה האישית: כמעט כל מקש במקלדת ניתן למיפוי מחדש, כולל מקשי האותיות. זה כלי רב השפעה ומסוכן בידיים לא מנוסות. מאחר שהאפליקציות של רייזר למחשב עמוסות באפשרויות, הצלחתי בכשרוני הרב יום אחד למפות את האות מ"ם סופית מחדש כך שלחיצה עליה תשנה את אפקט התאורה של המקלדת. ככה מצאתי את עצמי דקות ארוכות מנסה להבין למה המקש הזה מואר בצבע לבן גם כשכל השאר לא, למה אני לא מסוגל לפתע להקליד את האות מ"ם סופית (לא תאמינו כמה משתמשים בה בביקורת על מקלדת!) ומה פשר החלון הקופץ שמציין שהוחלף האפקט למרות שלא ביקשתי שזה מה שיקרה. רייזר מספקת לכם סט נוסף של מיפויים על אותם מקשים: תוכלו להגדיר מקשים לבצע מגוון פעולות בלחיצה עליהם בנוסף ללחיצה על מקש ה-Function (בממשק של Razer הם בחרו לקרוא לו דווקא "Hypershift" למרות שעל המקש עצמו מודפס "Fn"). בבחירה תמוהה, אחת מיני רבות בממשק האפליקציה של רייזר, דווקא בסט הנוסף לא תוכלו לבצע שינוי במקשים אותה הגדירה היצרנית כברירת מחדל ככאלו שצריכים ללחוץ עליהם ועל מקש ה-Function (מקשי החיצים, המדיה וכו). לא ברור מדוע זה ככה כאשר פוטנציאל הנזק בשינוי סט המקשים הראשי הוא מן הסתם גדול יותר.





כיאה למקלדת גיימינג, יש כאן מגוון נאה של אפשרויות תאורה. ניתן לשלוט על כל מקש בנפרד, על איזורים מסוימים במקלדת, על כל המקלדת או על המקלדת ואביזרים נוספים של רייזר בסביבתה. ניתן לבחור אפקטים שונים של תאורה כמו "גל", "קמט", "אש", "נצנוץ כוכבים" ולהגדיר לכל אחד מהירות וצבעים ניתן אפילו להשתמש בכמה אפקטים במקביל ולהגדיר את השכבות השונות של האפקטים. את כל האפשרויות האלו ניתן לשמור כפרופילים שונים ולהחליף ביניהם כמו גם להגדיר עבור כל משחק שמותקן אצלכם על המחשב סט שונה של תאורה ומיפויי מקלדת. כמו המקלדת, כל הממשק הזה מאוד נאה ויזואלית אבל דורש זמן הסתגלות עד שמצליחים להגיע לאפקט התאורה שבאמת רציתם.


(+)

  • מגוון רחב של אפשרויות להתאמה אישית
  • איכות בניה מצויינת
  • נעימה וכיפית להקלדה

(-)

  • מקלדת 60% דורשת זמן הסתגלות
  • ממשק האפליקציה של Razer למחשב עמוס ומורכב
  • לא זולה במיוחד


העובדה שמדובר במקלדת 60% לא הופכת אותה לזולה במיוחד. ביבוא רשמי (עם מקשים בעברית מן הסתם) של בנדא מגנטיק Razer Huntsman Mini תעלה לכם כ-479 ש"ח. מקלדת 60% היא בהחלט לא לכל אחד ודורשת זמן הסתגלות, וגם הממשק העמוס של Razer לא עושה את החיים קלים למי שרוצה לממש את כל הפוטנציאל שלה, אבל בסופו של דבר בתוך הסגמנט הזה מדובר במקלדת מעולה שכיף להקיש על המקשים שלה, נותנת ים של אפשרויות להתאמה אישית ועושה הכל באריזה קומפקטית שתשאיר לכם המון מקום על שולחן העבודה.


1 תגובות

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר