כאלו ניסיתי: Sony WF-1000XM5

לקטלוג של סוני חוקיות ברורה ומסודרת: בכל שנה בקיץ מושק דגם הדגל של אוזניות החברה, כאשר סוג האוזניות מתחלף לסירוגין בין אוזניות True Wireless (עם הקידומת WF) לאוזניות Over The Ear (עם הקידומת WH). אחרי שבשנה שעברה הושקו WH-1000XM5, אוזניות הדגל בקטגוריית ה-Over The Ear, השנה הגיע הזמן להחליף את WF-1000XM4, דגם הדגל בקטגוריית ה-True Wireless בדגם ההמשך בעל השם הלא ידידותי והלא מפתיע: WF-1000XM5.

Sony WF-1000XM5 (צילום: גד גניר)



בשנתיים שחלפו מאז הדגם הקודם, מהנדסי סוני עשו שיעורי בית, בראש ובראשונה בעיצוב. אחרי שהדגם הקודם זכה לקיתונות של זעם מלא מעט מבקרים ומשתמשים על האופן שבו הוא לוחץ על חלקי האוזן, הואילו בסוני בטובם למזער אותן כך שינהגו באנטומיה האנושית באופן פחות אגרסיבי. התוצאה נראית מעודנת יותר ואכן בשל ממדיהן הצנועים יותר ב-25%, ביחס לדגם הקודם, הן פחות מורגשות באוזן. זה זמן טוב להתוודות שאני הייתי מהבודדים שדווקא ידעו להעריך את תחושת הביטחון של הדגם הקודם, אוזניות True Wireless שלא ניתן לשכוח שהן בתוך האוזניים. עם זאת, אחרי שניסיתי את הדגם החדש, אפילו אני מודה שקשה לחזור לאחור: מדובר באוזניות קלות הרבה יותר (20 אחוז קלות יותר ליתר דיוק) שמעוצבות בצורה סלחנית הרבה יותר לאוזן, ואין ספק שכשהן כבר בתוך האוזניים, הן נוחות יותר מהדגם הקודם.


מצד שני, אני לא יכול לתת למהנדסים של סוני ציון מלא על סעיף נוחות השימוש. גם בדגם הקודם וגם בדגם הזה, ראשי האוזניות, המתאמים הקטנים שנכנסים לתוך האוזן, עשויים Memory Foam, מעין ספוגיות דחוסות, חומר דומה לזה שיש באטמי אוזניים. הבחירה בחומר הזה אמנם משפרת את האיטום, משדרגת את ביטול הרעשים ובכך גם מעשירה את הבאסים, אבל מלאכת החדרת האוזניות לאוזניים היא טקס של מספר שניות במהלכו צריך למעוך את הספוגיות הללו, ולהזדרז לדחוס אותן לתוך האוזניים לפני שהספוג ישוב לממדיו המקוריים. גם אם בתיאוריה התהליך הזה היה עובד בצורה מושלמת, מדובר בתמונת ראי של חווית השימוש נניח ב-AirPods של אפל (וגם כמה דגמים של יצרניות אחרות שבדקתי לאחרונה והצטיינו באספקט הספציפי הזה של לבישה מהירה כמו JBL Live Pro 2 ו-Anker Soundcore ANC Liberty 4).

Sony WF-1000XM5 (צילום: גד גניר)


Sony WF-1000XM5 ו-Sony WF-1000XM4 (צילום: גד גניר)



עיקר הבעיה הוא שהספוגים האלו זריזים מדי וחוזרים מהר מדי לגודלם המקורי מה שמוביל לפעמים לכישלון בהחדרת האוזניות כהלכה ולניסיון חוזר, מה שעוד יותר מאריך את התהליך. ניסיתי את כל הראשים בכל הגדלים (ארבעה, סה"כ) שמסופקים עם האוזניות, ליתר ביטחון, אבל עם הראשים הקטנים יותר לא קיבלתי אטימה הרמטית והגדולים היו גדולים מדי. שמעתי על משתמש שפשוט החליף את הראשים לראשי סיליקון סטנדרטיים וניסיתי לעשות זאת גם. התוצאה אכן היתה שיפור משמעותי בזריזות התהליך של ההכנסה שלהן לתוך האוזניים, אבל פגיעה בביטול הרעשים בשל האטימה הפחות אפקטיבית, מחיר שלא רציתי לשלם.


השליטה באוזניות מתבצעת באמצעות משטחי מגע בחלקן החיצוני של האוזניות. הן יודעות לזהות הקשה אחת, שתיים, שלוש או לחיצה ממושכת. התגובה שלהן להקשות זריזה ואף מסומנת בצליל אישור לקליטת ההקשה. ניתן לערוך דרך האפליקציה של סוני את הפעולות שתבצע כל סוג הקשה ובסה"כ מהבחינה הזאת WF-1000XM5 עושות את המצופה מהן.


Sony WF-1000XM5 (צילום: גד גניר)

Sony WF-1000XM5 (צילום: גד גניר)



ל-WF-1000XM5 דרייברים דינמיים בקוטר של 8.4 ס"מ, המייצרים שמע בטווח תדרים שבין 20 ל-20000 הרץ. הן תומכות במקודדי האודיו האלחוטי הסטנדרטיים SBC ו-AAC, וגם במקודד האודיו המתקדם של סוני LDAC (המספק טווח תדרים רחב יותר, 20 עד 40000 הרץ) כמו גם במקודד LC3 שאמור להפוך לסטנדרט החדש בעתיד כשיותר ויותר מכשירים יתמכו בתקן Bluetooth LE ויאפשרו תקשורת חסכונית יותר בחשמל מבלי לפגוע באיכות השמע. האוזניות מבוססות על שני מעבדים מבית סוני: V2 ו-QN2e. הראשון הוא המעבד המרכזי של האוזניות בעוד השני ייעודי לניהול ביטול הרעשים שלהן. איכות הסאונד היתה אחת מנקודות החוזק של WF-1000XM4. גם אם אין בסעיף הזה שדרוג משמעותי, WF-1000XM5 מוסיפות לצליל העמוק, החד והמדויק של קודמותיהן, תוספת קטנה של פירוט וניקיון של הצליל. זה בהחלט לא שיפור שמצדיק בפני עצמו שדרוג של אוזניות, בטח לא עבור מי שמאזין לאוזניות דרך שירות הזרמת מוזיקה בחבילה שאינה חבילת Hi-Fi, אבל אין ספק שכל מי שיקנה את האוזניות הללו הולך מאוד להנות מהסאונד שלהן.


ביטול הרעשים של WH-1000XM4 היה מהטובים בקטגוריה ונשאר כזה עד לכתיבת שורות אלו. ממשיכות דרכן WH-1000XM5 מצליחות איכשהו לשדרג את ביצועיהן מהבחינה הזאת. בכל אוזניה ישנם שלושה מיקרופונים שתפקידם לקלוט את רעשי הסביבה והמידע שמתקבל מהם מנוהל ע"י מעבד ה- QN2e כדי להתאים את ביטול הרעשים שלהן לרמת הרעש מבחוץ. יחד עם ראשי הספוג שמספקים אטימה פסיבית מעולה, מקבלים ביטול רעשים יעיל להפליא, כנראה הטוב ביותר בקטגוריה נכון לכתיבת שורות אלו. בפועל, האוזניות לא רק מנמיכות בצורה משמעותית רעשי רקע בתדר נמוך, הן גם מצליחות לסנן חלק נכבד מהרעשים בטווחים הבינוניים וכך להתמודד יפה גם עם שיחות ברקע. ביטול הרעשים היעיל ביותר הורגש בעיקר בהליכה ברחוב כשהעלים את רוב רעשי הרקע באופן כמעט מערער. היה כל כך שקט שפיתחתי חשש מסוים שלא אזהה בזמן סכנות מתקרבות כמו רכבים או אופניים חשמליים. בסיטואציה הזאת הורגש השיפור המשמעותי ביותר בביטול הרעשים, התמודדות עם רעשי רוח. זה לא רק המעבד וראשי הספוג. השיפור נובע בין היתר מהעובדה שהאוזניות האלו קטנות יותר מקודמותיהן, בולטות פחות מהאוזניים ומייצרות פחות התנגדות (ורעש) מול הרוח. חשוב להדגיש, כמו כל אוזניות ביטול רעשים, הן לא ינתקו אתכם כליל מהסביבה. בג'ימבורי למשל בקניון עם הבנות זה עבד פחות טוב, אם כי אפילו שם חלק ניכר מעומס הרעש נחסך ממני ובכל מקרה ברור שמדובר באתגר קשה במיוחד. 


Sony WF-1000XM5 (צילום: גד גניר)

Sony WF-1000XM5 (צילום: גד גניר)



כמו בארגונומיה, גם בשיחות, הדגם הקודם לא הבריק. ב-WF-1000MX5 זה השתנה: הצד השני בשיחה דיווח על איכות שמע טובה מאוד וגם ביטול רעשים יעיל, אם כי לקול שלי נוסף רחש חלש. זה לא משהו שממש מפריע ובאופן כללי האוזניות האלו מספקות חווית שיחה מצוינת. ביטול הרעשים בשיחה עושה לדברי סוני שימוש, איך לא, ב-AI ובחיישני הולכת עצם (Bone Conduction) כדי להפריד בין הקול של המשתמש לקולות הרקע ועל פניו נראה שהוא עושה עבודה טובה, בטח יותר מבדגמים קודמים.


בגזרת התכונות המתקדמות ניתן למצוא כאן את הדברים הסטנדרטיים כמו עצירת המוזיקה כשמוציאים את אחת האוזניות או שתיהן מהאוזניים, היכולת לעבוד עם כל אוזניה בנפרד, בחירה בין אקולייזרים מוכנים מראש או הגדרה ידנית של אקולייזר משלכם, ועדכוני גרסה. בנוסף, יש באפליקציה את הסט הקבוע של התכונות הייחודיות של סוני: עצירת המוזיקה כשהאוזניות מזהות שהמשתמש מדבר, החלפה אוטומטית בין מצב שקיפות למצב ביטול רעשים בהתאם לסיטואציה ומיקום, שמע מרחבי ו-DSEE Extreme, המנגנון של סוני לשיפור איכות האודיו בקבצים באיכות נמוכה. ב-WF-1000XM5 נוספה גם האפשרות ליצור לעצמכם אקולייזר משלכם דרך ממשק ידידותי ונוח שלמרבה ההפתעה אכן הצליח ליצור עבורי אקולייזר אישי שמצא חן בעיני. בנוסף, האוזניות תומכות ב-Multipoint (היכולת להתחבר לשני מכשירים במקביל), ב-Google Fast Pair להתאמה מהירה למכשירי אנדרואיד, ואף יודעות להפעיל את Google Assistant  ע"י הקריאה "OK Google", ללא מגע באוזניות עצמן.


הסוללות ב-WF-1000XM5 הספיקו לי בממוצע לכ-7 שעות ניגון מצטבר, נתון לא רע בכלל. זמן הסוללה משתנה בהתאם לשימוש בתכונות מיוחדות כמו זיהוי דיבור, הפעלת DSEE Extreme וכמובן ביטול הרעשים. קייס הטעינה מספק שתי טעינות מלאות נוספות ונטען דרך שקע USB Type C או על משטח טעינה אלחוטי סטנדרטי (QI). אם מצאתם את עצמכם עם אוזניות פרוקות לחלוטין, לדברי סוני טעינה של 3 דקות תספק לכם כשעה של האזנה. לי הן שרדו כמעט 50 דקות, קרוב מספיק.


(+)

  • ביטול הרעשים הטוב בקטגוריה
  • איכות שמע מעולה
  • מולטי פוינט, הפעלה קולית של Google Assistant


(-)

  • תהליך ההכנסה שלהן לאוזן מורכב
  • יקרות


במחיר של 1279 ש"ח, Sony WF-1000XM5 צריכות לעמוד ברף ציפיות גבוה במיוחד ולטעמי הן עושות זאת. נראה שסוני הפיקה לקחים מהדגם הקודם, שיפרה את הטעון שיפור, בעיקר בעיצוב סלחן יותר כלפי האוזן ואיכות שיחות הטלפון, ואפילו שדרגה את ביטול הרעשים ואת איכות השמע, שני תחומים שהדגם הקודם גם ככה הצטיין בהם. אם סוני תמצא בשנתיים הקרובות דרך לקצר את משך הזמן של טקס ההכנסה של האוזניות לאוזניים, WF-1000XM6 הולכות להיות מושלמות.



7 תגובות

  1. האם יש סיכוי לשמוש בתוך אוזניים בעלות תעלות צרות במיוחד? קשה למצוא מקום שנותן אפשרות לנסות זאת בחנות.

    השבמחק
  2. כמשתמש של הדור הקודם, ממש לא הייתי ממליץ: כמעט מההתחלה היו באוזניה צפצופים בזמן שיחה, הסוללה של אחת האוזניות מתה אחרי 9 חודשים והשירות שלהם הכי גרוע שראיתי בחיי. עדיף לחפש מוצר אחר.

    השבמחק
  3. אם לא היו הולכות לי האוזניות האלו מהדגם הקודם אחרי שנה וחצי אחרי עדכון תוכנה הייתי כותב דברים טובים...הסוללה פשוט נהרסה ואין עם מי לדבר..

    השבמחק
  4. לא לקנות !!!!!קניתי ומאד התאכזבתי השמיעה באיכות בינונית.ומטה.גובה השמע מאד נמוך..ואני שומע מצוין. יש לי 6 סטים של אוזניות הוא ממש בינוני ומטה ובטח לא שווה המחיר

    השבמחק
  5. ממש לא ממליץ !! איכות שמע ירודה ולא מגיע למתחרות..שלא לדבר על מחיר מוגזם. האוזניות מתנתקות לי אחת.לכמה דקות... איו ווליום מספיק שומעים חלש.קשה להחזיר לקייס..הטעינה האלחוטית עובדת.לסירוגין..קיצור איכסה של אוזניות

    השבמחק
  6. פח אשפה של אוזניות

    השבמחק
  7. לא ממליץ! היה לי את הדגם הקודם שהחזיק שנה וקצת. הסוללות פתאום הספיקו רק לכמה דקות. מסתבר שזו היתה תקלה סדרתית מחוץ לתקופת האחריות.
    אוזניות מצוינות אבל הלכו לפח אחרי שמה וקצת.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר