כזה ניסיתי: Apple iPhone 15 Pro

סיפורם של האייפונים שהוכרזו בספטמבר האחרון מתחיל באוקטובר של שנה שעברה: האיחוד האירופי חתם על צו שמורה לכל יצרניות האלקטרוניקה, ביניהן יצרניות סמארטפונים, טאבלטים ובשלב מאוחר יותר גם מחשבים ניידים, לאמץ את חיבור ה-USB Type C כשקע הטעינה של המכשירים שלהן. הנפגעת העיקרית מהמהלך היתה אפל: בטאבלטים שלה היא אמנם עברה זה מכבר לחיבורי USB Type C, אך בסמארטפונים התעקשה לדבוק עדיין בחיבור הקנייני שלה, וההחלטה אילצה אותה להיפרד ממנו אם ברצונה להמשיך למכור סמארטפונים ואוזניות באיחוד האירופי. הדבר האחרון שאפל רצתה הוא שההשקה הזאת תעמוד בסימן האילוץ הזה. הניסיון לחדש ולהלהיב בקטגוריה לא הופך לקל יותר משנה לשנה והשאלה המתבקשת היא האם לאייפונים החדשים (ובייחוד לדגמי ה-Pro מהם רף הציפיות גבוה יותר), יש את מה שצריך כדי למנוע מחיבור ה-USB C להפוך לבשורות הגדולות ביותר של ההשקה הזאת. 

Apple iPhone 15 Pro (צילום: גד גניר)


המכשיר שהגיע אליי לבדיקה הוא iPhone 15 Pro. בהתאם לגישה שהונהגה בשנה שעברה, דגמי ה-Pro מקבלים את ערכת השבבים המתקדמת ביותר של אפל, בעוד דגמי ה-iPhone הרגילים מסתפקים במעבדי השנה שעברה. לפיכך, iPhone 15 Pro ו-iPhone 15 Pro Max הם המכשירים הראשונים של אפל שמתבססים על A17 Pro אשר כמאמר הקלישאה השחוקה של אפל הם "המעבדים המהירים ביותר אי פעם בסמארטפון". העובדה שמדובר בקלישאה לא הופכת את זה להגזמה: המעבדים של אפל באופן מסורתי מציגים מהירות עיבוד גבוהה יותר בפער ניכר ממעבדים מקבילים של יצרניות כמו מדיהטק וקוואלקום ולפי מבחני ביצועים מסתמן שהמגמה הזאת נמשכת גם השנה. A17 Pro מתבסס על תהליך הייצור של 3 ננומטר של TSMC, שכמו בכל דור מעבדים חדש מביא איתו שדרוג במהירות וביעילות לצד הקטנה פיזית בממדים. למשווי הטרנזיסטורים שביניכם, המעבר לתהליך הייצור החדש הביא לגידול משמעותי במספר הטרנזיסטורים ב-A17 Pro שכולל כעת 19 מיליארד, בעוד A16 Bionic כלל "רק" 16 מיליארד. מספר לא הליבות לא השתנה וגם הסידור הבסיסי נשאר כמו ב-A16 Bionic, אבל מהירות הליבות שודרגה: ב-A17 Pro ישנן שתי ליבות ביצועים במהירות שעון של 3.78 גיגהרץ (לעומת 3.46 בשנה שעברה), ועוד ארבע ליבות יעילות במהירות שעון מקסימלית של 2.11 גיגהרץ (לעומת 2.02 גיגהרץ). 


זה לא אומר שתרגישו שיפור כלשהו בפרק הזמן שלוקח לאפליקציית הארץ להיפתח, אבל זה אומר שלמכשיר יש יכולות משודרגות שמאפשרות לו לבצע הרבה יותר חישובים במקביל (35 טריליון לעומת 17 טריליון) וכך תוך שימוש ב-AI, הוא יכול לשפר משמעותית את הביצועים בגיימינג, כולל תמיכה חומרתית באפקטים מורכבים של תאורה (Ray Tracing), המרה מהירה יותר מקול לטקסט, עיבוד מהיר יותר של תמונות ויצירת אפקט משכנע יותר של טשטוש הרקע בתמונות פורטרט, ובאופן כללי להעביר יותר פעולות של למידת מכונה לביצוע במכשיר עצמו במקום להסתייע ברשת תוך העלאת מידע אישי לשרת. הצד הפחות מלהיב של כל המהירות, הטרנזיסטורים, ה-AI ולמידת מכונה הוא התחממות המכשיר. הדיווחים של משתמשים ברשת אינם מוגזמים: המכשיר בהחלט מתחמם יותר מקודמיו. הוא לא מתלהט אבל גם הניסיון של אפל לצמצם את התופעה לכדי פעולות מסוימות באינסטגרם הוא לא ממש מדויק. ההתחממות מורגשת במסך עצמו ובגב המכשיר במגוון רחב של פעולות ודרכי שימוש. זה לא יגרום לכם לכויות וכבר נתקלתי במכשירים חמים יותר בעבר, אבל זה לא נעים. באפל כבר הספיקו לשחרר עדכון תוכנה שטיפל ברמה מסוימת בסוגיה והמכשיר לתחושתי אכן התחמם פחות, אבל עדיין נותר חמים יותר מדורות קודמים.

Apple iPhone 15 Pro (צילום: גד גניר)

Apple iPhone 15 Pro (צילום: גד גניר)

Apple iPhone 15 Pro (צילום: גד גניר)


iPhone 15 Pro מגיע עם iOS 17, גרסתה החדשה ביותר של מערכת ההפעלה של אפל למכשיריה. היא לא מביאה איתה שינויים יוצאי דופן, אבל עם כמה תוספות חביבות, ביניהן מצב המתנה שמופעל ברגע שמחברים את המכשיר למטען ומשעינים אותו על צידו (או מחברים אותו למעמד טעינה מגנטי על צידו). על המסך מופיע כברירת מחדל שעון ולוח שנה. שניהם מגיבים לתאורה הסביבתית: בתאורת חדר סטנדרטית עוצמת התאורה של המסך תהיה רגילה גם היא, בעוד בחדר חשוך עוצמת התאורה תונמך למינימום. מערכת ההפעלה מביאה איתה גם אפשרויות התאמה אישית למסך שיחה נכנסת עבור כל איש קשר בנפרד. באפל קוראים לזה "כרזת איש קשר" וזה שם בהחלט הולם: ניתן לבחור תמונה של איש קשר מהגלריה, לקבל מאפל הצעות לשינויים כמו החלפת הרקע לצבע אחיד, פילטרים ושינוי עובי וסוג הפונט. הייתי גם טורח לספר לכם על כל החידושים המרגשים באפליקציית ההודעות של אפל אבל בחיאת, אנחנו בישראל וכולם משתמשים בוואטסאפ. 



בקווים כלליים, iPhone 15 Pro שומר על עיצוב זהה לזה של מכשירי ה-Pro של שנה שעברה כמו גם של אלו מהשנה שלפניה. השינויים העיקריים הם במסגרת ובמפסק המעבר למצב שקט שליווה את המכשיר מאז הדור הראשון של האייפון לפני 16 שנה. מסגרת המכשיר עשויה כעת מטיטניום, שינוי שמשמעותו, מעבר לאפשרות להתגאות שמסגרת המכשיר החדש שלכם עשויה טיטניום, היא הפחתה משמעותית ומורגשת במשקל המכשיר שעומד כעת עומד על 187 גרם לעומת 206 גרם של הדור הקודם. אפל גם סוף סוף שייפה את שולי המסגרת בחיבור למסך ולגב המכשיר, מה שהופך אותו לנעים הרבה יותר לאחיזה ביחס לדורות הקודמים. בכל הקישור למיגון, אין שינוי מהדורות הקודמים: מיגון למים ואבק בתקן IP68 (עמידות לטבילה במים מתוקים בעומק עד 1.5 מטר למשך חצי שעה), זכוכית קרמית קדמית וזכוכית גם בגב המכשיר. באשר למפסק, ובכן, הוא הפך ללחצן וכעת ניתן לבחור מה הוא יעשה במקום מעבר למצב שקט כמו נניח הפעלה של הפנס, תזכורת קולית, קיצור דרך לאפליקציה כזאת או אחרת, מעבר בין פרופילים או, לחובבי הפידג'טינג שביניכם, פשוט לא לעשות כלום. בשנת 2007 מאוד הערכתי את החשיבה המקורית ליצור מפסק פיזי שיבצע את הפעולה הזאת, אבל בשנים האחרונות אני ויש להניח חלק ניכר מקוראי הבלוג הזה נמצאים באופן קבוע במצב שקט, מה שהפך את המפסק הזה למיותר. אז ההחלטה לשנות את המפסק הגיעה אולי באיחור של כמה שנים, אבל יש בה בהחלט היגיון. המסך של iPhone 15 Pro נותר זהה לזה של דגם ה-Pro משנה שעברה, מסך OLED יפיפה  ומואר היטב ברזולוציה של 1179 על 2556 פיקסלים וקצב פריימים של 120 הרץ. גם הגודל נשאר זהה, 6.1 אינצ', אולם מסגרת המסך צומצמה קלות מה שהופך את המכשיר כולו לטיפה קומפקטי יותר. האי הדינאמי, הפתרון הנוצץ של אפל למגרעת המסך עדיין כאן ועדיין מציג את תמונת האלבום המתנגן, אנימציה חמודה בהתחלת טעינה, סטטוס חיבור של מכשירים אחרים לנקודה חמה שהפעלתם במכשיר, ועוד.


Apple iPhone 15 Pro (צילום: גד גניר)


את החידוש המסעיר ביותר בתחום הצילום שנחשף בהשקה של אפל, מצלמת פריסקופ עם זום כפול 5 השאירה החברה למכשירי ה-iPhone 15 Pro Max בלבד, ו-iPhone 15 Pro נותר עם מערך צילום אחורי זהה לזה של שנה שעברה: מצלמת 48 מגה פיקסל עם צמצם f/1.8 וייצוב תמונה אופטי, מצלמת טלפוטו 12 פיקסל עם זום כפול 3, צמצם f/2.8 ומייצב תמונה אופטי ומצלמת 12 מגה פיקסל נוספת עם עדשה רחבה וצמצם f/2.8. לאור העובדה שהזום הדיגיטלי באייפון לפחות עד זום כפול 5 עושה עבודה מעולה, לא מדובר באמת בתחושה של פספוס נוראי. ודאי לא תתפלאו לשמוע שהמצלמה מעולה ומייצרת תמונות עם ניגודיות מצויינת, טווח דינאמי רחב, פירוט רב וגווני צבע נאים. צילומי הפורטרט בין אם במצלמה הקדמית ובין אם במצלמה האחורית, מעט מפורטים מדי כברירת מחדל ומבליטים כל נקבובית בעור. צילום בתנאי תאורה נמוכה מספק תמונות חדות ללא עיוות של גווני הצבע אולם למי שמחפש את הטווח הדינאמי הרחב שיש נניח לסמסונג בצילומי מצב הלילה במכשיריה, צפויה אכזבה. התאורה טבעית, ריאליסטית ולא מוגזמת או מלאכותית. כרגיל באייפון, מצב הלילה מופעל אוטומטית אם המכשיר מזהה שתנאי התאורה מחייבים זאת, ולא משאיר זאת לשיקול דעת המשתמש. 

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)


הסוללה של iPhone 15 Pro מגיעה בקיבול של 3274mAh והספיקה לי לכ-7 שעות מסך בממוצע. זה לא מדהים אבל זה גם לא רע, ואני תוהה אם טיפול בבעיית ההתחממות לא יאפשר להוציא ממנה יותר זמן מסך. טעינה במשך חצי שעה ממצב פרוק תיתן לכם תיאורטית כ-50% סוללה בשימוש במטען בהספק 20 וואט שכרגיל אינו כלול באריזה.


Apple iPhone 15 Pro (צילום: גד גניר)

המעבר לשקע USB C הוא בשורה משום שזוהי תחילתו של תהליך שבסופו הרבה יותר קל יהיה לכולם למצוא מטען במקרה שנתקעתם מחוץ לבית עם אחוזי הסוללה האחרונים שלכם. חיבור ה-USB C מאפשר העברת נתונים מהירה בקצב של 10Gbps בהנחה שתחברו אותו לשקע תומך USB 3. הרמקולים של iPhone 15 Pro, כרגיל, משובחים במונחי סמארטפון ומציעים דיוק, צליל נקי ואפילו מעט עומק, כמו גם עוצמה מספקת.



(+)

  • שקע טעינה USB C
  • המכשיר משמעותית קל יותר מקודמו
  • מצלמה מעולה

(-)

  • נוטה להתחמם
  • אלוהים, המחיר



מחירו של iPhone 15 Pro ברשת iStore, מפיצה רשמית של מכשירי אפל בישראל שהשאילה לי באדיבותה את המכשיר לצורך הבדיקה, עומד על, תחזיקו חזק, 5249 ש"ח לגרסה בנפח 128 גיגה. גם אם לוקחים בחשבון שהדולר לא כפי שהיה לפני שנה, וגם אם לוקחים בחשבון שהמחירים המוצגים בהשקה אינם המחירים הסופיים בארה"ב כי צריך להוסיף להם מע"מ אשר משתנה שם ממדינה למדינה, עדיין מדובר בקפיצה משמעותית במחיר. מדובר באופן לא מפתיע במכשיר מעולה ומלוטש שכרגיל מציג ביצועים מעולים, יכולות צילום נהדרות, איכות בניה מצוינת וזמן ומסך מרהיב כשכל הכיף הזה שוקל פחות ונטען דרך שקע הרבה יותר אוניברסלי. אם יש לכם את הסכום המטלטל הזה להשכיב על טלפון, האייפון לא יאכזב אתכם, אבל משנה לשנה, כמו בכל שנה, נראה שהמחיר שצריך לשלם עבור מכשירי ה-Pro של אפל הולך לפחות ופחות סביר.


8 תגובות

  1. אפשר גם להזכיר את זה שתמורת 5500 שקל, אתה מקבל גרסת USBC בת עשור לפחות, עם קצת טעינה כמעט ארכאי. אבל היי, יש לזה סמל של תפוח נגוס

    השבמחק
  2. יש לי אייפון פרו מקס 13. המחיר אכן מחריד. כאשר קניתי אותו לפני שנתיים, המחשבה הייתה להחזיק אותו שש שנים ואז אולי יש היגיון בעניין, כי בזמן הזה הייתי מחליף שני מכשירי אנדרואיד. אפל מבטיחה עדכוני תוכנה לשבע שנים. זה אולי ההיגיון היחיד; להחזיק את המכשיר המון שנים, בתקווה שלא ישבוק חיים.

    השבמחק
    תשובות
    1. כמוני כמוך. המכשיר הקבוע שלי הוא iPhone 13 Pro Max. סופר מרוצה ממנו כבר שנתיים ולא רואה את עצמי מחליף אותו בשנתיים הקרובות. בחישוב שבו המכשיר שורד ארבע שנים, התמחור שלו מקביל להחלפה של מכשיר ביניים פשוט יחסית פעם בשנה, ועדיין, להשכיב סכום כזה בבת אחת זה מרתיע.

      מחק
  3. גם מכשיר ביניים טוב יכול לשמש הרבה יותר משנה (ואפילו פחות ממכשיר ביניים). היתרון הבולט של אייפון על מכשירי ביניים זה מערך הצילום, וגם פה יש אלטרנטיבות טובות במחיר שפוי. אין שום היגיון כלכלי בשימוש באייפון, זה לגמרי עניין של פוזה וסמל סטטוס.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא רק פוזה וסמל סטטוס.
      ברגע שיש לך מק, אפל, אייפד, איירפודס והכל איכותי, מסתנכרן מנגן ביחד...אז זה שווה כל שקל.
      תמשיך ליהנות ממכשירי האנדרואיד, הכל טוב.

      מחק
  4. לא יכול שלא לשאול...
    מה זה/איפה זה שני החדרים (עם המיטה בכל אחד, מן הסתם חדרי שינה?...) שבצילומי ההדגמה? לא יהיה נועז להמר שלמעצב היצירתי והמקורי של החדרים יש חיבה לטכנולוגיה. והאם החדר המואר מבין השנים הוא חדר המערכת של הבלוג חפיצים? ;-)

    השבמחק
    תשובות
    1. צולם בתערוכת Imperial Hotel Wonderland 2 בתל אביב רגע לפני המלחמה :(
      הם החליטו לאחרונה לפתוח את התערוכה מחדש במתכונת מצומצמת, ממליץ בחום למי שצריך קצת אסקפיזם.

      מחק
  5. אני עם עם איפון 11 פרו מקס עובד כמו סוס ואין ספק שגם בעוד שנה החליף לאיפון פרו מקס שווה כל שקל

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר