כזה מיציתי: ויכוחים על מה עדיף, אייפון או אנדרואיד

לפני כשנה וחצי עלה לכותרות סיפור על שני שותפים לחדר באוניברסיטה בארה"ב שדקרו זה את זה במהלך קטטה על נושא פיקנטי במיוחד: מה עדיף, אייפון או אנדרואיד. הכותרות הדגישו את נושא הויכוח, אך בחרו להשאיר לגוף הכתבה את העובדה החשובה בסיפור: שני הבחורים היו שיכורים, וסביר להניח שאם לא היו דוקרים זה את זה בעקבות ריב על מה אינטואיטיבי יותר, הם כנראה היו דוקרים זה את זה בשל ויכוח מטופש אחר.


לא יצא לי עדיין לשמוע על מקרה דומה בישראל. ישראלים, בניגוד לנוער האמריקאי השטחי, לא פוצעים זה את זה על נושאים כאלו. אנחנו משאירים את האלימות לנושאים הרי גורל אחרים כמו קבוצת הכדורגל שנכון לאהוד, ויכוחים על חניה וכמובן ויכוחים פוליטיים, כאילו שלפוליטיקאים בימינו אכפת באמת מאידיאולוגיה. ולמרות זאת, אנחנו ישראלים. רק תנו לנו נושא לויכוח, בטח כזה שבו אנחנו יכולים להשויץ במומחיות שלנו על פני הצד השני וזה ייתן לנו זריקת אדרנלין שתספיק לכמה שעות טובות.


מתוך "כשאמא ואבא בני דודים"



מאיפה מגיעה המומחיות שלנו בטכנולוגיה? שאלה טיפשית. אנחנו הסטארט אפ ניישן. המוח היהודי של כל אחד מאיתנו מחזיק את הסוד לאפליקציה שתשנה את העולם, והאקזיט שיהפוך אותנו למולטי מיליונרים הוא רק עניין של זמן. עם כזה מצבור של גאונות, ברור שהטלפון שקנינו מריץ את מערכת ההפעלה הטובה יותר, ומערכת ההפעלה של החברה המתחרה היא גם בסדר, אם אתם מוגבלים שמפחדים מטכנולוגיה, או לחילופין קמצנים שמוותרים לעצמם. מאיפה שלפתי את הטיעונים האלו? מקבוצות פייסבוק שאני חבר בהם, מפורומים, ולא תאמינו, גם מהטוקבקים באייטמים שסיקרו את הקטטה שדיברתי עליה בפסקה הקודמת.


מי התחיל? אפל. בכל תחום שאפל נכנסה אליו, היא עשתה הכל עם יותר סטייל, יותר אינטואיטיבי, ועם פחות מקום למשתמשים להתעסק בקרביים של המכשיר כדי שלא יהרסו דברים. ככה זה היה עם המחשבים שלה, ככה זה היה עם האייפוד, וככה זה עם האייפון. בניגוד לתחומים אחרים, במקרה של האייפון המתחרה העיקרית שלה נכנסה לשוק אחריה. ב-2007, עת הוצג האייפון הראשון, אנדרואיד היתה רק על שולחנות השרטוט, וגם שנתיים לאחר השקתה סבלה עדיין מהמון מחלות ילדות שמנעו ממנה להציב אלטרנטיבה אמיתית לאפל. בשנים האלו רוב השוק התקדם לסמארטפונים, ובשנים האלו התגבשו המון סטיגמות שמלוות את אנדרואיד כמערכת הפעלה עד היום, למרות שמזמן כבר אינן רלוונטיות, לפחות לא במכשירי אנדרואיד של מותגים מוכרים: על אנדרואיד ישאר תמיד כתם הלידה של מערכת הפעלה שאינה יציבה, איטית, עם מעט מדי אפליקציות, אנימציות שאינן חלקות כמו באייפון, תגובה לקויה למגע וכו'.



אייפון, מכשיר מוגבל למשתמשים מוגבלים (צילום, גד גניר. סטיגמה: גולש אנונימי)



גם אני קניתי אייפון באותה תקופה. אישית, המעבר ממכשיר N73 עם מערכת ההפעלה סימביאן, למסך המגע ולממשק הנפלא של אפל היו כמו לשים משקפי ראייה בפעם הראשונה. אפל שיחררה המון פלונטרים שליוו סמארטפונים שנים לפני יציאת האייפון. אנשים חיו בשלום עם הפלונטרים האלו, עם הדרך העקומה לעשות דברים, מתוך חוסר ידיעה ואמונה שניתן לעשות דברים אחרת. יחד עם התרת הפלונטרים, האייפון הביא איתו מספר מגבלות, בעיקר בכל מה שקשור לשיתוף קבצים בין מכשירים שונים, שינוי רינגטון, הצורך באייטיונז לסנכרון, ועוד. המגבלות האלו קיימות עדיין, משמשות היטב את מי שרוצה לנגח את מעריצי האייפון, אך אינן באמת רלוונטיות למשתמשי סמארטפונים בימינו. מתי בעשור האחרון מצאתם את עצמכם רוצים להעביר קובץ בבלוטות' בין שני סמארטפונים, מתי ישבתם והגדרתם רינגטון אישי לסמארטפון שלכם?

Galaxy S7, פאר היצירה האנדרואידית, ועדיין, הוא לא אייפון (צילום: גד גניר, הכרזה מטופשת: )


כל ויכוח בין משתמש אייפון למשתמש מכשיר המריץ את מערכת ההפעלה אנדרואיד גולש לאותם מקומות משעממים וצפויים: "אייפון סגור לי מדי", "מכשיר נחמד אבל אנדרואיד מערכת הפעלה גרועה". טיעונים יותר טכניים משעממים לא פחות: "באפל אין מולטי טאסקינג אמיתי", "לאנדרואיד הרבה יותר קשה לתכנת אפליקציות", "לאייפון החדש יש מפרט טכני של מכשירי אנדרואיד מלפני שנתיים", "יש פרגמנטציה באנדרואיד", "אפל גורמת לאייפונים ישנים להיות איטיים יותר". בכל פעם שאתם משתתפים בדיון הזה אתם הופכים לשגרירים מרצון של חברות מסחריות שלא שילמו לכם על עבודת היח"צ המעולה שאתם עושים להן. כשאתם בזים למישהו שיש לו אייפון "כי זה מכשיר לא מפותח לאנשים לא מפותחים", כשאתם מסתכלים בהתנשאות על מישהו שיש לו "רק" Galaxy S7 אבל בטוחים שעמוק עמוק בלב הוא היה מעדיף אייפון, אתם משתתפים בריב אידיוטי שאין בו מנצחים, למעט מי שעושה ממנו כסף, וזה לא אתם. מכשירים המריצים iOS ומכשירים המריצים אנדרואיד יודעים לעשות בבסיסם את אותם הדברים: לגלוש באינטרנט, לצלם, לשתף תמונות וסרטוני וידאו, וכן, לדבר עם אנשים מפעם לפעם.


אני לא טוען לרגע שאייפון ואנדרואיד זה אותו דבר. אני גם לא טוען שלא צריכה להיות לכם העדפה. אני אישית מעדיף אנדרואיד. אם זה לא היה ברור עד עכשיו, אז הנה אמרתי את זה בצורה ברורה. יש אספקטים שימושיים מסוימים עבורי באנדרואיד, יש פה ושם אפליקציות שקניתי, ישנם הבדלים בממשק שהתרגלתי אליהם, ויש דברים שאני רוצה לעשות ויכול נניח לעשות עם טאבלט האנדרואיד של הבנות שלי ולא עם האייפד 3 מיני שלי. המרחק מכאן ועד לעיצוב השקפת עולם על מערכת ההפעלה המועדפת עליי הוא עדיין רחוק. לא חושב שאפל מרושעת יותר מגוגל. אני יכול לא להסכים להחלטות שאפל לוקחת כמו ביטול שקע האזניות, אבל זה לא שמישהו בקופרטינו קורא את מה שאני כותב ואומר "אוי ואבוי מה עשינו". תאמינו לי שאותם אנשים לא קוראים גם את הויכוחים שלכם בפייסבוק, וגם אף אחד לא מתרשם במיוחד מקריקטורות של אנדרואידים ירוקים חותכים תפוחים.


מחפשים בכל זאת נושאים להתווכח עליהם? תהיו ספציפיים. "אני לא אוהב אייפון כי לא רואים בו התראות בחלק העליון של המסך", "אני לא אוהב אנדרואיד כי הכפתורים בממשק הם תמיד למעלה והאצבע מכסה את המסך", "אני מעדיף אייפון כי באנדרואיד אין לי את סירי", "אני מעדיף אנדרואיד כי באייפון אין לי כפתור חזרה". ברגע שאנחנו כמשתמשים נתחיל לנסח מה אנחנו רוצים, מה ספציפית נוח לנו יותר ומה ספציפית נוח לנו פחות, יש טעם בדיון. כשאתם מדברים על אייפון ועל אנדרואיד במונחי אהבה/שנאה/טוב/רע אתם רק ממחזרים טענות ששמעתם ממקומות אחרים וזה נחמד לשם הויכוח, אבל זה לא באמת מעניין. רוצים להסיק מסקנות על משתמשי אנדרואיד או משתמשי אייפון? בכיף, אבל זה לא חכם יותר מלהסיק מסקנות על אנשים  שנוסעים ברכב כזה או אחר, מצביעים למפלגה כזאת או אחרת או שותים בירה כזאת ולא אחרת. אז נכון, מדברים על טכנולוגיה, אבל זה נשמע כמו זוג שיכורים רבים על איזו קבוצת כדורגל טובה יותר, וכולנו יודעים לאן ריבים כאלו מגיעים, בעצם, גם ריבים על אייפון ואנדרואיד.

3 תגובות

  1. מסכים לחלוטין . אני הייתי אפליסט במשך שנים . כל מה שהיה לי היה של אפל וגם אני ניגררתי לטיעונים שאתה מביא בכתבה . כשעברתי לאנדרואיד ( אחרי שכל הזמן אמרתי שאין סיכוי שזה יקרה) ,בהתחלה תמיד השוותי . אמרתי לעצמי "זה לא מלוטש כמו באייפון" ,זה לא ככה ,וזה לא אחרת . בתגלס ? אני מרוצה מהמעבר . אני אוהב את מה שאנדרואיד נותנת לי לעומת אפל ושמח על זה . הסיכוי שאחזור לאפל הוא לא קלוש אבל גם לא גדול .

    השבמחק
  2. מסכים לחלוטין . אני הייתי אפליסט במשך שנים . כל מה שהיה לי היה של אפל וגם אני ניגררתי לטיעונים שאתה מביא בכתבה . כשעברתי לאנדרואיד ( אחרי שכל הזמן אמרתי שאין סיכוי שזה יקרה) ,בהתחלה תמיד השוותי . אמרתי לעצמי "זה לא מלוטש כמו באייפון" ,זה לא ככה ,וזה לא אחרת . בתגלס ? אני מרוצה מהמעבר . אני אוהב את מה שאנדרואיד נותנת לי לעומת אפל ושמח על זה . הסיכוי שאחזור לאפל הוא לא קלוש אבל גם לא גדול .

    השבמחק
  3. המצלמה הקדמית מצלמת הלי פוקוס.
    יש למישהוא פתרון לנושא?

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר