כזה ניסיתי: Asus Vivobook 13 Slate OLED T3300

היתה תקופה בתחילת העשור הקודם שכולם היו בטוחים שמחשבי 2 ב-1 הם הדבר הבא. הטרנד, שהיה חלק ממה שקראו לו באותה תקופה "Post PC Era" בא לידי ביטוי גם במכירות: הפופולריות הגואה של סמארטפונים וטאבלטים הביאה לירידה במכירות מחשבים ניידים והתגובה של יצרניות המחשבים לא אחרה לבוא: שולחנות העיצוב ופסי הייצור החלו לפלוט יצורי כלאיים היברידיים מגניבים וחדשניים המבוססים על טאבלטים, אבל כאלו שמריצים את Windows 8 ואחריה Windows 10, מאובזרים עם מקלדות בשלל תצורות. ואז השוק לפתע התבגר ומחשבים ניידים בתצורתם המסורתית חזרו לנסוק במכירות. מה גרם לשינוי? אולי זו היתה ההבנה של הצרכנים שהמכשירים ההיברידיים, לפחות הזולים יותר, לא יכולים באמת להחליף מחשבי עבודה ראשיים. כותב שורות אלו היה אחד מאלו שעברו את תהליך ההתבגרות הזה: בערך שליש מהפוסטים באתר הזה נכתבו (ותמונותיהם נערכו) על Transformer T100 עם מפרט צנוע להפליא. זה עבד כמה שנים עד שהשלמתי עם זה שניידות וחיי סוללה ארוכים זה כיף, אבל מהירות, מסך גדול ויכולת לעבוד עם פוטושופ זה יותר פרקטי.

Asus Vivobook 13 Slate OLED T3300 (צילום: גד גניר)



כיום, מחשבי 2 ב-1 מבוססי Windows קוראים תיגר בעיקר על סדרת iPad Pro של אפל ועל מחשבי Chromebook עם מסך מגע שטרם עשו עלייה בסדר גודל משמעותי לישראל. ה-Vivobook 13 Slate OLED T3300 של אסוס שבדקתי בתקופה האחרונה הוא אחד הנוצצים בקטגוריה: הוא מגיע עם מסך יפיפה, מקלדת נתיקה כחלק מהערכה ואפילו עט. אסוס מייעדת אותו למשימות מזדמנות מחוץ לבית: אימיילים, צפייה בסרטים וסדרות, עריכה של תמונות וציור באמצעות העט.


מחלקת העיצוב באסוס עבדה שעות נוספות כדי לגרום למחשב הזה לבלוט בשטח. התוצאה נאה אך קרינג'ית לפרקים. T3300, בדומה למחשבי ה-Surface Pro הוא טאבלט שמצורפת אליו מקלדת נתיקה, ונשען על מעמד אחורי. היתרון הגדול של התצורה הזאת הוא שזוית הקיפול של המסך כמעט אינה מוגבלת וכשעובדים איתו על שולחן, ניתן להשעין אותו כמעט עד לזוית של 180 מעלות. החסרון בתצורה הזאת הוא העובדה שאי אפשר לעבוד איתו על הברכיים כמו במחשבים ניידים סטנדרטיים. המעמד הוא לא חלק אינטגרלי, כי אם נצמד ע"י מגנטים לחלק האחורי של המסך. המעמד מחזיק בלי בעיה את משקל המסך, אבל ניתק ממנו יותר מדי בקלות לטעמי כשמזיזים אותו ממקום למקום או כשמכניסים אותו לתיק. 


Asus Vivobook 13 Slate OLED T3300 (צילום: גד גניר)

Asus Vivobook 13 Slate OLED T3300 (צילום: גד גניר)



אסוס הרגישה כנראה שהתצורה הזאת לבדה לא מספיקה כדי להלהיב קונים ועיצבה את T3300 באופן ששואב השראה ממחשבי הגיימינג של החברה עם עיטורים וקוים אלכסוניים בכל מקום. עם זה אין בעיה. איפה הקרינג'? מעל העיצוב הלא מאוד סולידי הוסיפו באסוס שלל סלוגנים על גוף המחשב: זה מתחיל מכיתוב קטן על המעמד "Uncage Your Possibilities", ונמשך עם "Wow the World", וגם "Cultural Originantor" בצהוב ירקרק זרחני לאורך הפס המתכתי שליד המצלמה האחורית. התחתית של המקלדת, שמתפקדת ככיסוי למסך כשהוא סגור, משמשת גם היא כנדל"ן מיתוגי וגם שם ניתן למצוא את "Wow the World", ואת "Cultural Originantor" לצד האשטגים מודפסים BeExplorers#, ו-ReadySetGo#. כל הכיתובים האלו לא ענקיים וממוקמים בעיקר בשוליים אבל התוצאה עדיין מקושקשת מדי. אני לא מומחה שיווק גדול ואני יודע שאסוס מנסה לפנות עם המחשב הזה לצעירים, אבל לדעתי היה כדאי להתמקד במסר אחד ולדבוק בו במקום להפוך את המחשב הזה למשהו שמזכיר ישיבת סיעור מוחות של מחלקת הקריאייטיב ברשת הלבשה לנוער.


Asus Vivobook 13 Slate OLED T3300 (צילום: גד גניר)

Asus Vivobook 13 Slate OLED T3300 (צילום: גד גניר)

Asus Vivobook 13 Slate OLED T3300 (צילום: גד גניר)



המקלדת הנתיקה של Vivobook 13 Slate OLED T3300 נהדרת. היא מסודרת בצורה הגיונית ומרווחת מאוד. עומק הלחיצה של המקשים לא גדול במיוחד אבל הם מחזירים פידבק טוב, וחויית ההקלדה בסה"כ מאוד מהנה ביחס לז'אנר. מתחת למקלדת משטח עכבר גדול מהרגיל אבל הוא עשוי פלסטיק עם מרקם שסופח שמנוניות ומוכתם ממש בקלות. נוח לעבוד איתו, אבל הצורך לנגב אותו לעיתים קרובות כדי לשמור על מראה ייצוגי, מעיק. בניגוד למעמד, המגנטים המחברים את המקלדת אל המסך חזקים ודורשים משיכה אסרטיבית כדי לנתק אותה. סט החיבורים המרוכז כולו בדופן השמאלית דל יחסית למחשב, אבל סביר עבור טאבלט: הוא כולל שני שקעי USB C המשמשים גם לטעינה של T3300, שקע אוזניות וחריץ לכרטיסי זכרון מסוג MicroSD. זה הכל. בהתאם לעיצוב הכללי, גם הכפתורים צרים ואלכסוניים, ולא נעימים בייחוד למגע, אבל אפשר לחיות עם זה. כפתור הדלקת המסך הממוקם למעלה מתפקד גם כקורא טביעות אצבעות ופועל מעולה.



העט המצורף, Asus Pen 2.0, מתהדר ברגישות של 4096 רמות לחץ שונות, קצב דגימה של 266 הרץ, ומהירות תגובה של 36 מילי שניה. כל המספרים האלו מתורגמים לחויית כתיבה וציור מהנים ונוחים למדי. העט נטען דרך שקע USB אשר מוסתר בגופו, ומסוגל לתפקד גם כשלט בלוטות' למחשב שמסוגל לפתוח אפליקציה נבחרת, לצלם מסך או אפילו לעבור לשקף הבא במצגת.


Asus Vivobook 13 Slate OLED T3300 (צילום: גד גניר)

Asus Vivobook 13 Slate OLED T3300 (צילום: גד גניר)



מסך ה-13.3 אינטש הוא אחד מגולות הכותרת של Vivobook 13 Slate OLED T3300. הרזולוציה אמנם סנטדרטית, 1080 על 1920 פיקסלים, אבל פאנל ה-OLED מפנק בצבעוניות עזה ובשחור אפל במיוחד. הצבעים מכוילים לפני תקן PANTONE, המסך מציג 100% מגווני הצבע בתקן DCI-P3, תומך בתקן Dolby Vision ותענוג לצפות בו בסדרות ובסרטים, כמו גם לערוך עליו תמונות. תאורת המסך שמגיעה עד לערך מקסימלי של 550-nit חזקה דיה (כשהיא מוגברת עד למקסימום) כדי להתמודד עם השתקפויות על פני הגימור המבריק של המסך ובהחלט ניתן לעבוד איתו בסביבה מוצפת אור. כדי להשלים את חויית הצפייה, אסוס ציידה את T3300 במערכת שמע עם ארבעה רמקולים התומכת ב-Dolby Atmos, ואכן הצליל פתוח, מפורט מאוד וחזק, אבל גם צורם משהו ונטול עומק, משהו שמורגש בצורה ניכרת ככל שמגבירים את עוצמת השמע.


מתחת למסך המרהיב, העיצוב היוצא דופן והסלוגנים המטופשים, פועם מעבד אינטל Pentium Silver N6000. מעבדי Pentium Silver הם מעבדים המיועדים למחשבים עם הספק נמוך, וחולקים ארכיטקטורות עם מעבדי סלרון ואטום הבסיסיים. הביצועים בהתאם: המחשב הזה פשוט לא מהיר. זה לא ברמה בלתי נסבלת, כבר פגשתי מחשבים מקרטעים יותר, אבל נדיבות יתר בלשוניות פתוחות בכרום או עיבוד קבצי אקסל כבדים חונקים אותו. מה שבאמת יכול לשגע במחשב הזה הוא העובדה שזה לא עקבי. יש מצבים שבהם הוא עובד מהר יותר ויש מצבים שבהם הוא מגיב לאט, ולא הצלחתי למצוא את הסיבה לחוסר העקביות הזה. מיותר לציין שאין מה לדבר כאן על גיימינג, אולי וורדל או רמיקוב און ליין, אבל לא יותר מזה. להפתעתי הצלחתי להתקין עליו פוטושופ ואפילו לעבוד על התוכנה בצורה סבירה כאשר ביצעתי עריכת תמונות קלילה בלבד. עם זאת, חוסר העקביות בביצועים בא לידי ביטוי גם כאן, בייחוד בבחירה אוטומטית של אובייקט שנמשכה לעיתים שתיים-שלוש שניות ולפעמים ארכה למעלה מחצי דקה.


באסוס טוענים ש-Vivobook 13 Sate OLED מסוגל להחזיק כ-9.5 שעות עבודה על טעינה מלאה אחת. בהתנסות האישית שלי זה היה קרוב יותר ל-6 שעות, מאכזב כשמביאים בחשבון שמדובר במחשב חלש יחסית שהמעבד שלו אמור להיות חסכוני בצריכת חשמל. הבשורות הטובות הן שניתן לטעון אותו דרך סוללות חיצוניות, והבשורות הטובות אפילו יותר הן שהוא לא בררן ומוכן להיטען אפילו מסוללות שאינן תומכות בתקן Power Delivery.


(+)
  • מסך יפיפה ומרהיב
  • מאובזר להפליא
  • מקלדת נהדרת

(-)
  • ביצועים בינוניים ולא עקביים
  • זמן סוללה מאכזב ביחס לקטגוריה
  • שמע צורם, למרות תמיכה ב-Dolby Atmos

מחירו של Asus Vivobook 13 Slate OLED T3300 עומד על כ-3000 ש"ח. זה נשמע יקר אבל הוא מגיע יחד עם כל אביזר שאצל יצרניות אחרות תצטרכו לשלם עליו בנפרד: מקלדת, מעמד, עט ואפילו נרתיק נשיאה. מעבר לכך הוא בהחלט מפנק עם מסך OLED מרהיב שמשדרג כל פעולה שתבצעו איתו. מה שמקלקל את החגיגה זה השילוב של ביצועים פושרים וזמן סוללה מאכזב ביחס לקטגוריה. להגנתה של אסוס יאמר שמלכתחילה היא לא מגדירה את המחשב הזה כמפלצת ביצועים ומייעדת אותו לפעולות בסיסיות בלבד, אבל במחיר הנדרש עבורו, למרות האבזור הנדיב, הייתי מצפה לקבל מכשיר שקרוב יותר בחויית השימוש שלו למחשב אמיתי ופחות לטאבלט משודרג.

Post a Comment

חדש יותר ישן יותר