כזאת ניסיתי: Android N

אז נכון, אמנם הכרזתי על ה-Note 5 כפאבלט הטוב ביותר בשוק, אולם אני אישית קניתי לעצמי את ה-Nexus 6P מסיבה מאוד ספציפית, עדכוני גרסה. הייתי מוכן לוותר קצת בכל מיני פרמטרים אחרים: איכות מסך, מצלמה (לא שזו של ה-Nexus 6P לא מצויינת, פשוט זו של ה-Note 5 נהדרת), סטיילוס (שאני לא באמת צריך) ואפילו הפרשים של שברירי שניות במהירות התגובה של המכשיר. כל הויתורים האלו כדי לקבל את היתרון העיקרי של מכשירי נקסוס: האפשרות לקבל עדכוני גרסאות אנדרואיד ברגע שהם מוכרזים, מבלי לחכות חודשים ארוכים עד שהיצרניות יואילו בטובן לסיים את ההתאמה של גרסאות התוכנה במכשירים שלהם לגרסאות החדשות של גוגל. עם זאת, בגלל שה-Nexus 6P הוא המכשיר האישי שלי, לא תכננתי להכניס אותו לתהליך הקצת מרתיע של צריבת גרסאות מפתחים של המכשיר, כמו זאת ששוחררה אתמול  בגרסה ראשונה ע"י גוגל, ה-Android N.

Nexus 6P והרגע לו מחכה כל חובב אנדרואיד (צילום: גד גניר)


ואז גוגל החליטה לשנות קצת את המדיניות שלה ולחסוך למשתמשים את הצורך לחבר את המכשיר למחשב, להריץ פקודות ולהסתכן בפעולות שעלולות להשאיר אתכם עם משקולת נייר יפיפיה. במקביל לשחרור הגרסאות להורדה ולהתקנה ידנית, בחרו בגוגל לאפשר לכל מי שיירשם לתכנית הבטא שלהם, לקבל את Android N היישר למכשיר כמו עדכון גרסה רשמי לכל דבר. התהליך עצמו קליל: נכנסים לאתר תכנית הבטא של גוגל, בוחרים את מכשיר הנקסוס שלכם (אם הוא חלק מרשימת המכשירים הנתמכים), קוראים את תנאי השימוש (כן בטח), מאשרים אותם, מוכרים את נשמתכם לשטן ובתוך דקות מקבלים נוטיפיקציה על עדכון גרסה כבד ועסיסי היישר לטלפון/טאבלט שלכם. בנקודה זו יש לציין, זו לא הגרסה שאתם רוצים על הטלפון שבו אתם עושים שימוש יומיומי. לשמחתי אני בודק כרגע טלפון אחר, כך שאני יכול "להקריב" את ה-Nexus 6P שלי למטרה זו, ולהתקין עליו גרסה לא יציבה שכרגע ניתן לכל היותר להגדירה לכל היותר כגרסת בטא. מעבר לכך, כל התהליך הפיך. היה ואתחרט על שעבוד הטלפון האישי שלי לטובת פוסט אחד בבלוג, תמיד ניתן לצאת מתכנית הבטא, ולקבל שוב עדכון גרסה לטלפון, הפעם כזה שמחזיר אותו לגרסת המרשמלו היציבה והמותאמת לשימוש יומיומי. 


אז הכירו, Android N, גרסת המפתחים של אנדרואיד בגלגולה השביעי. בשורה התחתונה, אין כאן מהפכה, רק התאמות וליטושים קטנים, מהסוג שמרגשים בעיקר חובבי טכנולוגיה. מעבר לכך, חלק מהפיצ'רים החדשים שהוכרזו היו קיימים כבר במכשירי אנדרואיד מהעבר. הבשורה הגדולה בהכרזה הזאת היא המעבר של הפיצ'רים האלו מפיתוחים עצמאיים של היצרניות השונות, לסטנדרט של אנדרואיד, כך שמעתה והלאה כל מי שיעשה שימוש בקוד המקורי של מערכת ההפעלה (כלומר, יצרניות אנדרואיד), יקבלו אותם כחלק אינטגרלי ממנה.



חלון מפוצל
הפיצ'ר המדובר ביותר בשינוי הזה הוא אפשרות פיצול המסך לשניים. כך ניתן לעבוד במקביל על שתי אפליקציות. כדי לעשות זאת נכנסים למסך האפליקציות הפתוחות, וגוררים את האפליקציה שברצוננו לעבוד איתה לחלק העליון של המסך. במצב זה האפליקציה תיפתח בחלק העליון של המסך, ובחלק התחתון יופיע מסך האפליקציות הפתוחות, ממנו תוכלו לבחור את האפליקציה השניה. נשמע מוכר? צודקים, פיצ'ר זהה כבר הוצג ב-Galaxy S3 של סמסונג, אי שם בשנת 2012. כאמור, ההבדל כאן שהפיצ'ר הזה יהפוך מעתה והלאה לסטנדט במכשירים שיריצו את אנדרואיד 7 בגרסתה הסופית. עברייני יוטיוב? מתכננים להסתמך על הפיצ'ר הזה כדי להשתמש באפליקציות אחרות בעודכם שומעים מוזיקה? שכחו מזה: יוטיוב אמנם ניתנת לפתיחה בתצוגת המסך הכפול, אך ברגע שתנסו להריץ בה וידאו ולעבור נניח לג'ימייל בצד השני של המסך, הוידאו יוחשך. מרגיז.

מסך מפוצל

מעבר לכך, מאחר והפיצ'ר הזה הוכרז אתמול, ניתן לספור על יד אחת בערך את האפליקציות התומכות בו באופן מלא. פייסבוק לדוגמא, לא מוצגת שם כראוי. פיצ'ר נוסף שהוכרז בהקשר הזה הוא חלון בתוך חלון, גם הוא הוצג לפני 4 שנים בערך ב-Galaxy S3. בזמנו האפשרות להריץ וידאו בתוך חלון נפרד במסך הבית היתה עדות לעוצמת המעבד של המכשיר אבל לא היתה פרקטית בשימוש יומיומי. הפיצ'ר הזה לא זמין לשימוש ב-Nexus 6P וכנראה ניתן יהיה לעשות בו שימוש רק בטאבלטים. סמסונג מכרה לא מעט טאבלטים וסמארטפונים שכוללים באופן מובנה את שני הפיצ'רים האלו. לא ידוע לי על יותר מדי אנשים שעשו בהם שימוש בפועל. האם העובדה שישולבו מעתה כסטנדרט באנדרואיד תשנה את המצב? ימים יגידו.

מענה היישר מוילון ההתראות
אנדרואיד N כוללת שני שיפורים מהותיים לוילון ההתראות: אפשרות מענה מהיר ואיחוד נוטיפיקציות מאותן אפליקציות לנוטיפיקציה אחת. המענה המהיר כשמו כן הוא: בניגוד לעבר, הנוטיפיקציה לא שולחת אתכם לענות להודעה שנשלחה אליכם דרך באפליקציה, כי אם מאפשרת לענות בשורה עצמה, קל, מהיר ומתבקש.
קיבוץ ההתראות הזהות עושה סדר בוילון ההתראות. הטלפון היה סגור במשך שעתיים, הדלקתם אותו וקיבלתם 20 נוטיפיקציות שונות מפייסבוק? עכשיו הן כבר לא יציפו לכם את וילון ההתראות, אלא יקובצו בשורה אחת. עוד שיפור קטן בוילון ההתראות: כל הפקדים ששולטים על קישוריות כמו Bluetooth, Wifi וכו' צומצמו במשיכה הראשונה שלו לשורה צרה אחת שתופסת פחות מקום ומפנה נדל"ן לטובת ההתראות.. משיכה נוספת תפתח את התפריט הזה במלוא תפארתו למי שהתגעגע.



תפריט אפשרויות
תפריט האפשרויות שונה קצת. חלק מהאפשרויות קיבלו שורה נפרדת עבורן בתפריט, ומידע שימושי לגבי כל אחד מהנושאים מוצג כבר בתפריט האפשרויות. לדוגמא: תחת Data Usage תראו את כמות הנתונים שצרכתם עד כה בלי שתצטרכו להכנס לתוך תת התפריט. תחת Apps תראו כמה אפליקציות מותקנות במכשיר, ותחת Storage את נפח הזכרון שבשימוש ביחס לנפח זכרון האחסון הפנוי. בנוסף, שולב כאן "תפריט המבורגר", המאפשר גישה לכל תת תפריט אחר מבלי לחזור אחורה אל התפריט הראשי.


מימין -מידע מורחב, משמאל - תפריט ה"המבורגר"

שיפור ב-DOZE
אחד הפיצ'רים החשובים שהביאה איתה מערכת ההפעלה אנדרואיד בגרסה 6 (מרשמלו) היה ה-Doze, אשר מזהה מתי המכשיר יושב ללא תנועה עם מסך כבוי, ומפחית בצריכת האנרגיה שלו בזמנים האלו ע"י כיבוי תהליכים שרצים ברקע. ב-Android N החליטו להרחיב את Doze למצבים בהם המסך כבוי בלבד אבל המכשיר עדיין בתנועה, למשל כשהוא בכיס המכנסיים או בתיק. השינוי הזה צפוי לצמצם אפילו יותר את זמן הסוללה של המכשיר בזמן שאינו בשימוש, אם כי הייתי רוצה לראות דרכים בהם גוגל מאפשרת חסכון בסוללה כשהמכשיר נמצא בשימוש בפועל.

אלו הדברים העיקריים. אני עדיין משחק עם הגרסה הזאת ומגלה עוד דברים חדשים ונתקל בהמון תקלות גם, כצפוי בגרסה כל כך מוקדמת. ה-Launcher אגב, הוא ה-Google Now Launcher המוכר ממרשמלו, אם כי לא מן הנמנע כי השמועות על ביטול מגירת האפליקציות יתבררו כנכונות כשנגיע לגרסה הסופית והרשמית. מאחר ומדובר בגרסה טרייה מהתנור שמיועדת בעקרון למפתחים, המפתחים מן הסתם, טרם הספיקו להתאים את האפליקציות שלהם לפיצ'רים החדשים. למה היה כל כך דחוף לגוגל לשחרר את הגרסה הזאת כעת, עוד לפני כנס המפתחים שלה? ההסבר הרשמי הוא שגוגל רוצה לקבל פידבקים על הגרסה מוקדם ככל האפשר. ההסבר הפחות רשמי הוא שגוגל רצתה להקדים את ההשקה הקרובה של אפל בהמשך החודש. בשלב זה עדיין לא ידוע מה שם הממתק שיינתן לגרסה החדשה. החזקים בבורסת השמות הם "נוגט" ו"נוטלה". נוגט נראה לי לא ממש סביר בתור שם של ממתק מאחר וכל הקודמים היו ממתקים שאפשר באמת להחזיק ביד. נוטלה היא גם אופציה לא מאוד סבירה אם כי לאור העובדה שגוגל כבר בחרה בעבר בשם מסחרי ולא גנרי לאחת מגרסאותיה, (גרסה 4.4, קיטקאט), הכל אפשרי. אם יש לכם שאלות מהותיות יותר על הגרסה או שתרצו שאבדוק בה משהו ספציפי, אתם מוזמנים לבקש זאת בתגובות.

Post a Comment

חדש יותר ישן יותר