כזה ניסיתי: Lima

בין אם אתם מגבים את המידע של ב-Google Drive, ב-Dropbox או בכל שירות ענן אחר, במובן מסוים יש לכם מחסן שאתם משלמים עליו שכירות. אני לא צריך לספר לכם את מה שכל אמא ואבא יהודיים יגידו לכם: על משכנתא מסיימים (אם התמזל מזלכם) לשלם מתישהו ולכם תשאר דירה, בניגוד לשכירות שבסופה אתם נשארים בעיקר עם זכרונות. היזמים שהגו את Lima, גאדג'ט אשר מאפשר לכם ליצור ענן פרטי משלכם, חשבו בין השאר על הנקודה הזאת. חלק מהאנשים יעדיפו לשלם סכום חד פעמי ולקבל ענן בנפח שתלוי בדיסק הקשיח שתחברו אליו, ללא תשלום חודשי. מה עוד מבטיחים ב-LIMA? גישה נוחה לקבצים שלכם דרך המחשב או דרך אפליקציות אנדרואיד ו-iOS לטלפון הסלולרי ולטאבלט שלכם, וכמובן פרטיות. האם כל ההבטחות האלו אכן מקוימות? בערך.

Lima. אל הצד הזה מחברים דיסק קשיח חיצוני (צילום: גד גניר)

Lima החל בשנת 2013 כפרוייקט של סטארטאפ צרפתי באתר מימון ההמונים KickStarter. בתוך זמן קצר הפך לאחד הקמפיינים המצליחים ביותר בתולדות האתר. את היעד המקורי של 69,000 דולר הצליחו להשיג שם בתוך 12 שעות מרגע שהקמפיין נפתח. יומיים לאחר מכן כבר השיגו מימון של 200000 דולר. כיום, הסכום הסופי שהקמפיין הזה הצליח לגייס עומד על לא פחות מ-1,229,074 דולר. כמו מוצרים אחרים שהחלו את דרכם ב-Kickstarter, גם Lima מגיע בתוך מארז מאוד מושקע. הדבר הראשון שפוגשים כשפותחים את האריזה הוא זוג אזניות. ההסבר להמצאותן של אזניות בתוך האריזה קצת צולע וקצת יומרני: ב-Lima טוענים שהאזניות מייצגות את העולם החדש שתכנסו אליו מרגע שתתחילו להשתמש במוצר שלהם ושלא משנה אל איזה מכשיר תחברו אותן, תמיד תוכלו לשמוע באמצעותן את אוסף המוזיקה האישי שלכם. האזניות, אם זה מאוד מסקרן אתכם, לא השאירו בי רושם מיוחד.


Lima בתוך האריזה (צילום: גד גניר)

הדבר הראשון שתפגשו כשתפתחו את האריזה של Lima - אזניות (צילום: גד גניר)
ומתחת לאזניות - ה-Lima בכבודו ובעצמו (צילום: גד גניר)
אז מה זה בעצם Lima? מבחוץ זוהי קופסה קטנה שבצידה האחד שקע USB, ובצידה השני חיבור רשת קוי וחיבור לשנאי. את הקופסה הזאת אתם מחברים לאחת מיציאות הרשת של הנתב שלכם מצד אחד, ולדיסק קשיח חיצוני מצד שני. לאחר החיבור הפיזי, תתבקשו להתקין את האפליקציה של Lima על המחשב שלכם, לבצע הגדרה ראשונית שלה, ליצור משתמש עם שם משתמש וסיסמא ואתם מוכנים לפעולה. ההתקנה מאוד פשוטה ולא דורשת שום ידע טכני מקדים. הכל נורא קל, פשוט וברור. בסיום תהליך ההתקנה יופיע לכם כונן חדש ברשימת הכוננים במחשב בשם Lima. אל הכונן תוכלו לגרור קבצים כאילו היה זה כונן רגיל לכל דבר, בדומה לתיקיית הדרופבוקס או הגוגל דרייב במחשב שלכם. בנוסף, לאחר שתהליך ההתקנה הושלם, תוכלו להתקין את האפליקציה על הטלפון שלכם, להזין את שם המשתמש והסיסמה ולגשת אל הקבצים שלכם דרך הטלפון. בתיאוריה. מה שקורה בפועל הוא שהקבצים שגררתם אל התיקיה במחשב שלכם, יופיעו באפליקציה ככאלו הממוקמים עדיין על המחשב שלכם, ורק לאחר פרק זמן מסוים יגיעו אל הדיסק הקשיח המחובר אל Lima. במידה והמחשב שלכם פתוח אין אם זה בעיה, אבל במידה ואתם ממהרים ומתכננים לסגור את המחשב מיד לאחר שתעבירו את הקבצים אליו, קחו בחשבון שלא תוכלו לגשת אליהם מהאפליקציה עד שלא יסתנכרנו עם ה-Lima. "אני יותר חכם מזה", חשבתי לעצמי. ניתקתי את הדיסק הקשיח מ-Lima, חיברתי אותו ישירות למחשב והעברתי אליו את כל אוסף המוזיקה שלי, וגם כמה סרטים. חיברתי אותו מחדש ל-Lima ויצאתי מהבית. הפעלתי את האפליקציה ואין זכר לקבצים. ב-Lima לא מאמינים בקיצורי דרך ולא רוצים שתעבירו ידנית קבצים לדיסק הקשיח המחובר אליו. אגב, גם אם תעבירו את הקבצים בדרך שבה אתם אמורים לעשות זאת, לא תוכלו לגשת אליהם אח"כ ישירות. פשוט לא תמצאו אותם. ניתן למצוא אותם רק דרך האפליקציה או תיקיות הסנכרון אצלכם במחשב. זה קצת מעיק, אבל יש לזה סיבה טובה ואגיע אליה אח"כ.



קבצים לא זמינים ב-Lima (צילום: גד גניר)

אוקיי, אז זרמתי עם Lima ועשיתי את הדברים כמו שאני מצופה לעשות אותם. העברתי מחדש את כל אוסף המוזיקה שלי כ-2000 שירים, אל תיקיית ה-Lima במחשב. אפילו נתתי לו זמן לסנכרן את כל הקבצים אל הדיסק הקשיח המחובר אליו. פתחתי את האפליקציה, כל הקבצים מסומנים באפור כלא נגישים. אני חוזר אחורה לתפריט הראשי, חוזר חזרה לתיקיית המוזיקה והקבצים עדיין לא נגישים. ניגש לגוגל, מנסה להבין מה הבעיה. הפתרון המוצע הוא לצמצם את כמות הקבצים בתיקיה. נשמע מוזר ומקומם, אבל מסתבר שזה עבד: נכנסתי שוב לאפליקציה, 120 שירים בתיקיה הופיעו לי כזמינים לשימוש. האפליקציה מאפשרת לכם לא רק לגשת סתם אל הקבצים בתיקיית המוזיקה, אלא גם מאפשרת לגשת אליהם לפי אמן,שם שיר או אלבום. תיאורטית. בפועל זה לא באמת קורה. האפליקציה אמנם מזהירה אותי שאם הרגע הוספתי את הקבצים ייתכן והם לא יופיעו בלשוניות האלו ופשוט צריך להמתין קצת בסבלנות. סבלנות יש לי, אבל אחרי שבוע שבו זה לא קרה, הרמתי ידיים. אגב, אם חשבתם שמדובר בבעיה ב-id3 Tags של השירים אז חשבו שנית, כל הקבצים בספריה שלי מכילים את המידע הזה, ובשירות המוזיקה של גוגל המידע הזה מזוהה היטב. אם נשים את זה רגע בצד, כאשר אני בוחר שיר ברשימת הקבצים, הוא מוזרם בצורה איכותית וזריזה למכשיר. הגדרת ברירת המחדל היא לשמור את קבצי המוזיקה על המכשיר שאליו מזרימים אותה, אך ניתן בכל שלב למחוק את המידע הזה מהמכשיר ללא חשש.


החלוקה לאמנים, שירים ואלבומים, לא ממש עובדת ב-Lima (צילום: גד גניר)

ספריית הסרטים של Lima עובדת ולא עובדת באותה צורה: ניתן לגשת אל הקבצים דרך תיקיית הסרטים, והם מוזרמים בצורה תקינה. עם זאת, רשימת שמות הסרטים לא מזוהה ע"י האפליקציה וצריך לנווט ברשימת שמות הקבצים. ברגע שבחרתי סרט, הוא הוזרם ללא תקלות, אך גם ללא תרגום. מעבר לכך, האפליקציה לטלפון מסוגלת להזרים את הסרט היישר לכרומקאסט, כך שתוכלו לצפות בו בטלויזיה שלכם.

הספריות באפליקציית Lima (צילום מסך: גד גניר)


כפי שאתם מבינים, חויית השימוש ב-Lima בעייתית, והדבר נובע מהאופן בו הגאדג'ט הזה עובד. בשירותי אחסון וירטואליים, כאשר אתם נכנסים לאפליקציה עצמה, כל הקבצים מוכנים מיד לשימוש. במקרה של Lima, בשניות הראשונות שתנסו לגשת אל הקבצים, הם לא יהיו זמינים. למה זה קורה? כי הדיסק הקשיח כבוי עד שתרצו להשתמש בו. מכירים את זה שאתם מחברים למחשב דיסק קשיח למחשב וצריכים לחכות עד שיתחיל לעבוד, שהמחשב יזהה אותו ורק אז תוכלו לגשת לקבצים שאחסנתם עליו? ככה זה ב-Lima. מאחר והקבצים מאוחסנים על דיסק קשיח שלא פועל באופן תמידי, בכל פעם שתרצו לגשת אל הקבצים תאלצו להמתין כמה שניות עד שייטענו.

כך נראה ה-Lima כשהוא מחובר לנתב ולדיסק הקשיח שלכם (צילום: גד גניר)


אז למרות כל הנקודות הבעיתיות שציינתי, לענן פרטי יש מספר יתרונות. קודם כל, הוא פרטי. זה הדיסק הקשיח שלכם, זו הרשת שלכם, והקבצים זורמים ביניהם ישירות, Peer-To-Peer מבלי שהקבצים האישיים יישמרו על שרת של גוגל או דרופבוקס. בנוסף, המידע שלכם מאובטח ומוצפן, ורק לכם יש גישה אליו. זו גם הסיבה שבגללה (כפי שתיארתי קודם) לא ניתן לגשת פיזית אל הקבצים בדיסק הקשיח. כלומר, אם מישהו יפרוץ אליכם הביתה, ויחליט לגנוב גם את הדיסק הקשיח שלכם, לא תהיה לו אפשרות לראות אילו קבצים מאוחסנים עליו. Lima יודע לזהות מתי המכשיר ממנו אתם מנסים לגשת אל הקבצים מחובר אל הרשת הביתית ובמצב כזה מהירות העברת המידע (לאחר ההמתנה המעיקה שהדיסק הקשיח יתחיל לעבוד) מהירה יותר מכל שירות ענן אחר באינטרנט.

וככה זה נראה כשהכל עובד (צילום: גד גניר)


Lima נמכר ב-99 דולר בחו"ל. אם רוצים להשוות בין Lima לבין שירותי אחסון וירטואליים, צריך להוסיף למחיר הזה גם את עלותו של דיסק קשיח. נפח אחסון של 1TB בגוגל דרייב ובדרופבוקס עולה 40 ש"ח לחודש. אם תתחייבו בדרופבוקס לשנה מראש, העלות נמוכה יותר ועומדת על 99 דולר לשנה (33 ש"ח לשנה). בוואן דרייב של מיקרוסופט תצטרכו לשלם רק 30 ש"ח עבור נפח זהה. איך המספרים האלו בהשוואה ל-Lima? הדיסק הקשיח החיצוני הזול ביותר שמצאתי בנפח של 1 טרה עולה כ-259 ש"ח. זה אומר שאם אתם רוצים לדעת מתי Lima הופך למשתלם יותר מהחלופות הוירטואליות, צריך לחלק את מחירו יחד עם מחיר הדיסק הקשיח, בעלות החודשית של שירות האחסון שלכם. אל תדאגו, עשיתי זאת בשבילכם: במקרה של גוגל, תכסו את העלות של Lima אחרי 17 חודשי שימוש, במקרה של דרופבוקס זה ייקח לכם 20 חודשים, ואם אתם עושים שימוש ב-OneDrive, תכסו את התשלום על Lima בתוך 22 חודשים. במילים אחרות, המשכנתא שתשלמו על Lima ועל דיסק קשיח (שישארו אצלכם באופן תיאורטי לתקופה בלתי מוגבלת) שווה פחות או יותר לשנה וחצי עד שנתיים של דמי השכירות שתשלמו על שירות אחסון וירטואלי.

לפיכך, היתרון העיקרי של Lima על פני שירותי אחסון ברשת הוא במחיר. מצד שני, כמו בהבדל בין לגור בשכירות לבין לגור בבית שקנית, במידה ומשהו מתקלקל, כל האחריות נופלת עליכם. זה אומר שבניגוד לשירותי אחסון ברשת שמחזיקים גיבויים של גיבויים של המידע שלכם, אם משהו קורה לדיסק הקשיח שחיברתם ל-Lima, תוכלו לשיר שיר פרידה לאוסף שירי שלמה ארצי שלכם.

שירותי אחסון וירטואלי אינם החלופה היחידה ל-Lima. מחירם של דיסקים קשיחים המתחברים לאינטרנט ומגיעים כמו Lima עם אפליקציות למגוון פלטפורמות, קרוב מאוד למחירו של Lima יחד עם דיסק קשיח. בנוסף, ישנם נתבים הכוללים חיבור USB המאפשר יצירת ענן פרטי בחיבור דיסק קשיח חיצוני. אז למי Lima בכל זאת יכול להתאים? למי שכבר ככה יש בבית דיסק קשיח חיצוני שהוא לא עושה בו שימוש (ואז זה הופך את העסק לזול יותר), למי שאין אפשרות לחבר כבר ככה את הדיסק הקשיח הזה ישירות לנתב בבית (לי למשל, ולרוב האנשים שמסתפקים בנתב שקיבלו מספקית האינטרנט שלהם), ולמי שלא מעוניין לאחסן את המידע הפרטי שלו על שרתים של מישהו אחר. אם אתם נמנים על האוכלוסיה המאוד ספציפית הזאת, Lima הוא אולי לא הפתרון המושלם, אך הוא הכי מתאים עבורכם.

8 תגובות

  1. נשמע מאוד מיותר.. קודם כל, זה רק לקבצי מוסיקה (גם לא אמרת אם זה רק ל-MP3 או גם ל-FLAC וכדומה). דבר שני, אפשר להשיג את אותו דבר עם תוכנה במחשב האישי - בעיקר אם משאירים אותו פועל כל הזמן, ולא תהיה מגבלה למספר הקבצים בתיקייה. ולבסוף, כיום אפשר לאחסן הרבה מאוד קבצים על הסמארטפון אם יש לך יכולת הרחבה עם כרטיס זכרון, או שאפשר להשתמש בשירותי סטרימינג שונים שיחסכו לך גם את זה (אפילו אם לא את עלויות ה-DATA).

    השבמחק
    תשובות
    1. את עלויות הדאטא אתה לא חוסך בשום מצב. בין אם זה ענן פרטי ובין אם זה שירות אחסון וירטואלי. לגבי השארת המחשב פתוח- אני למשל לא אחד מאלה. יש לי דסקטופ בבית שמשמש בעיקר כמלכודת אבק. אם יש בבית מחשב שיכול לנשאר דלוק באופן קבוע אז סבבה. אם לא, המחיר של Lima זול יותר מלקנות מחשב חדש:)

      מחק
  2. הנה דוגמא טובה לתוכנה חינמית שחוסכת לך את הגאדג'ט המיותר הזה:https://owncloud.org/

    השבמחק
  3. גם לי יש Lima , ניסיתי להשתמש בו כמה זמן עד שנמאס לי ומאז הוא פשוט מנותק

    השבמחק
    תשובות
    1. למה נמאס לך? משהו מהדברים שציינתי או משהו אחר?

      מחק
    2. כנל, כשלתי בניסיון להפעיל אותו. משהו שם לא הסתדר והוא הפסיק לזהות את הדיסק החיצוני. אחרי התכתבויות איתם וויתרתי. אנסה את מזלי שוב בקרוב.

      מחק
  4. שני דברים קטנים :
    1. גם בגוגל דרייב או בדרופבוקס, אתה צריך לחכות לסנכרון הקבצים אל השרת המרוחק, על מנת שהם יהיו זמינים בכל מקום בכל זמן.
    2. ייתרונות גדולים של שירותי הקבצים כמו גוגל ודרופבוקס הם הזמינות הגבוהה שלהם, והשרידות. מבחינת זמינות - שירותים אלו מתהדרים בזמינות של מעל 99% מהזמן. לגבי גיבוי - אי אפשר להשוות בין דיסק קשיח מקומי שעלול למות בכל רגע עם כל המידע היקר לך, לבין שירות בענן, שמבוזר ומגובה באופן תמידי.

    חוצמזה, הרעיון נחמד, אבל הוא בעיקר למתחילים שלא ממש מכירים דברים אחרים. למתקדמים יותר, יש פתרונות של NAS עם שירות ענן Built in, או OwnCloud.

    השבמחק
    תשובות
    1. לגבי 1, ברור. העניין הוא שהייתי מצפה שבמקרה של דיסק קשיח שמחובר לראוטר בבית שלי, שכל התהליך יהיה מהיר יותר. בסופו של דבר לא רק שהסנכרון לא מהיר יותר, הגישה אל הקבצים מרחוק איטית יותר. לגבי הפתרון של NAS, ראיתי השבוע את זה של Synology, מדהים ולא הרבה יותר יקר. עם זאת, כמו שציינת, זה לאנשים שמבינים יותר ומוכנים להשקיע בזה יותר זמן.

      מחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר