כזה ניסיתי: Apple iPhone Xs Max

מנכ"ל שיוצא מגדרו בהשקת מכשיר חדש של החברה שבראשה הוא עומד זה מחזה שכיח למדי. ועדיין להתלהבות הזאת יש עוצמה ותדר שמשתנים בין יצרנית ליצרנית. איפשהו במרכז הסקאלה שבין האיפוק הקוריאני של המנכ"לים של סמסונג ו-LG, לבין התיאטרליות הפסיכוטית של סטיב באלמר, יצרה אפל נישה משל עצמה שהמון יצרניות מנסות לחקות ללא הצלחה. סטיב ג'ובס הניח את היסודות לאופן שבו אירוע השקת חפיץ כלשהו אמור להראות, וגם אם טים קוק ממשיכו לא ניחן בכריזמה של ג'ובס, הוא מפצה על כך בהמון כוונה וכנות. לפיכך, כשהכריז בשנה שעברה על ה-iPhone X כ"קפיצת המדרגה הגדולה ביותר מאז האייפון הראשון", כצופה, היה קל להיסחף בהתלהבות הזאת.


iPhone Xs Max (צילום: גד גניר)


השקה לחוד ומציאות לחוד. האייפון הראשון בהחלט היווה קפיצת מדרגה, והוא עשה זאת תוך כדי מוגבלות טכנולוגית מביכה לפעמים אל מול מכשירים קיימים בתקופתו בשוק. עם מצלמה גרועה, ללא GPS, ללא אקוסיסטם של אפליקציות (בשנה הראשונה) ואפילו בלי דור שלישי, הוא הצליח בתוך מספר שנים לעזור לנוקיה מובילת השוק להרוג את עצמה, ולהפוך את סגמנט הסמארטפונים הנישתי עד 2007, למיינסטרים של תעשיית הסלולר. הוא עשה זאת בעיקר ע"י עיצוב ממשק משתמש שהפך טכנולוגיות ודרכים קיימות ליצירת קשר לנגישות מתמיד ונוחות בהרבה לשימוש. מה לגבי iPhone X? ובכן, הוא הביא לשוק מעבד ממש חזק ומתקדם, מצלמה ממש מעולה, מסך ממש מרשים מקצה לקצה (בניכוי מגרעת אחת), ומהפכה צרכנית, אבל בקטע רע: תג מחיר התחלתי של 1000 דולר (לפני מיסים) לסמארטפון בגרסה בעלת נפח האחסון הקטן ביותר. ההימור של אפל היה סולידי: יחד איתו הוכרזו ה-iPhone 8 וה-iPhone 8 Plus שהיו שדרוגים מתבקשים אך מינוריים של המכשירים משנה שעברה. קוק וחבריו סמכו על לקוחותיה הנאמנים של אפל: אם מחיר ה-iPhone X גבוה מדי, הלקוחות יקנו את הדגמים הקונבנציונלים יותר. אם מכירות הדגם היקר יהיו מוצלחות, זה סימן שקפיצת המדרגה במחיר לא באמת מרתיעה את מי שרוצה את האייפון הטוב ביותר שאי פעם נוצר בכל שנה מחדש. ואכן, ה-X הפך לדגם המכשיר הנמכר ביותר לא רק בקטלוג של אפל כי אם בעולם כולו. בהשקה האחרונה של אפל, המסקנות שהסיקה מההימור של שנה שעברה הופיעו בסיום האירוע בשקופית המחירים. לקראת הגעתו לישראל, שלחה אליי רשת iStore, יבואנית רשמית של אפל בישראל את ה- iPhone Xs Max להתנסות. במשך מספר ימים התמסרתי כולי למכשיר המתקדם, הגדול והיקר ביותר שיש לחברה מקופרטינו להציע ויצאתי למסע שנועד לענות על השאלה מה יש בו שמצדיק פער מחיר של עשרות אחוזים על פני המקבילות האחרות בשוק.



מכשירי האייפון החדשים מגיעים עם ערכת השבבים החדשה מבית אפל, A12 Bionic. כמו ערכת השבבים עליה התבססו ה-iPhone X וה-iPhone 8 Plus של שנה שעברה, גם זאת של השנה עושה שימוש במנוע עצבי ולמידת מכונה (בעברית זה נשמע פחות טוב, אני יודע) על מנת לבצע פעולות במהירות גבוהה מתמיד. כמה מהירה יותר? מנגנון למידת המכונה של A12 מהיר פי 9 מזה של קודמו, ומסוגל לבצע עד כ-15 טריליון חישובים בשניה. המכשיר מתמודד יותר טוב עם יישומים המשלבים מציאות רבודה, מסווג תמונות במהירות, ותומך ברכיבים מתקדמים כמו מערך הצילום התלת מימדי הקדמי ובחוויות שהוא מסוגל לספק (כמו ה-Expressive Animoji, וה-FaceID). ערכת השבבים כוללת שש ליבות: שתי ליבות למטלות אינטנסיביות הפועלות לדברי אפל במהירות גבוהה בכ-15% מזו של הליבות המקבילות בערכת השבבים מהדור הקודם. 4 הליבות הנוספות מיועדות לפעולות שגרתיות ולטענת אפל צורכות כ-50% פחות חשמל מאלו של ה-A11 Bionic של שנה שעברה. בנוסף, ערכת השבבים כוללת מעבד גרפי חדש בעל ארבע ליבות, מהירות ב-50% מאלו של ה-A11. עוד כוללת ערכת השבבים מעבד תמונה שאמור להתמודד טוב יותר עם זיהוי עומק שדה בתמונה, ותמיכה טובה יותר ב-HDR לקבלת טווח דינמי רחב יותר בתמונות שתצלמו עם ה-iPhone Xs Max. אל ערכת השבבים מצטרף זכרון RAM בנפח של 4 גיגה (1 גיגה יותר מב-iPhone X), והוא מגיע בנפחי אחסון של 64, 256 או 512 גיגה, שכרגיל אצל אפל אינם ניתנים להרחבה. iPhone Xs Max הוא מכשיר מהיר מאוד. כמו תמיד, זה לא רק החומרה המשובחת, זה גם התוכנה ובעיקר העובדה שהן מופתחות יחד באותו מקום, ע"י אותה חברה. iOS 12 שהוצגה לפני מספר חודשים עושה שימוש ביכולות למידת המכונה של החומרה, בין היתר בחיפוש באפליקציית התמונות. חייב להודות שהחויה לא אחידה ברמתה: ישנם צירופים שאפילו לא סיימתי להקליד וכבר האפליקציה ידעה להשלים אותם ולהציף בפניי תמונות שרובן המוחלט אכן עונה על דרישות החיפוש. מצד שני היו צירופים איתם לא ידע להתמודד. לדוגמה, "חתול" או "חתולים" נמצאו בתוך שבריר שנייה. "חיית מחמד" לעומת זאת לא היתה בחומר הלימוד של המכונה. חיפושים קלים יותר של תמונות לפי מיקום הניבו תוצאות באופן מיידי ומדויק. עוד הביאה איתה iOS 12 קיצורי דרך לפעולות קבועות שאתם מבקשים מסירי לבצע, אנימוג'יז חדשים כולל כאלו בדמותכם ותמיכה טובה יותר במציאות רבודה המאפשרת לכם מדידה של חפצים באופן וירטואלי באמצעות מצלמת המכשיר.

iPhone Xs Max (צילום: גד גניר)


גם גוגל וגם אפל הגיעו השנה למסקנה שאנחנו משתמשים יותר מדי בסמארטפונים שלנו ושילבו בגרסאות החדשות של מערכות ההפעלה שלהן כלים שנועדו לטפל בתופעה. ב-iOS 12 מדובר באפליקציית "זמן מסך" דרכה תוכלו לא רק לעקוב אחר תמהיל השימוש שלכם בטלפון כי אם גם להגביל את השימוש הזה כשאתם חשים שהגזמתם. באפרשותכם להגביל באופן גורף את השימוש במסך בשעות ספציפיות או להגביל אפליקציות ספציפיות. אם כל המשפחה סובלת מהתמכרות למסכים תוכלו להגדיר את ההגבלות האלו לכולם, בתנאי שהחשבונות של כולם משויכים למשפחה.

כן, הייתי היום בטוויטר יותר מדי (צילום: גד גניר)


ה-iPhone Xs Max הוא היורש הטבעי של דגמי ה-Plus החל מאייפון 6 ועד אייפון 8. עם זאת, בגלל צמצום מסגרות המסך, באותו גודל של מכשירי ה-Plus אתם מקבלים כעת מסך 6.5 אינטש במקום 5.5 אינטש. המסך כאן הוא מסך Super AMOLED  ברזולוציית "Super Retina HD", או איך שאנשים שאינם מקבלים משכורת מאפל יכולים לקרוא לזה: 2688 על 1242 פיקסלים. המסך תומך בהצגת תכני HDR (בתקני HDR10 ו-Dolby Vision אם אתם מתעקשים), יודע להתאים את עוצמת הבהירות וגווני הצבע בהתאם לתאורה בסביבה (True Tone), וגם כרגיל יודע לזהות לחיצות בעוצמות שונות (3D Touch). גם כאן אין הפתעות. המסך מציג צבעים חיים מאוד ושחור כהה מאוד. הוא גם מואר היטב כך שברוב הזמן לא תהיה לכם בעיה לעבוד איתו באור יום. לגבי המגרעת, ובכן, היא עדיין כאן. בחוכמה שבדיעבד היה נאיבי לקוות שתעלם בהשקה של דגמי S ולא בהשקת דגם חדש לחלוטין. אז כן, היא עדיין כאן בכל תפארתה, מהמגרעות הרחבות והדומיננטיות שתמצאו בשוק, אם כי יש לכך הצדקה, היא מאכלסת בתוכה את מערך הצילום התלת מימדי המתקדם. נכון לכתיבת שורות אלו עדיין אין סמארטפון נוסף בשוק שמציע מערך זיהוי פנים בטוח דיו על מנת שישמש כאמצעי אימות מאובטח. אפל טוענת שה-FaceID הפך למהיר יותר בדגמי ה-Xs. חייב להודות, המהירות לא באמת הפריעה לי ב-X, מה שכן הפריע זה השוני בתפיסה לפיה צריך להדליק את המכשיר, להמתין את פרק הזמן הקצרצר עד שהמנעול הקטן ישתחרר ורק אז לפתוח בהחלקה את המכשיר. איכשהו, הפעם הצלחתי כן להתחבר לכך, וכשחושבים על זה, יש בזה המון היגיון: לפעמים תרצו להדליק את מסך המכשיר רק כדי לצפות בהתראות, מבלי לפתוח אותו לחלוטין. המנגנון של אפל עובד בצורה נהדרת ואין צורך באמת בגיבוי בדמות קורא טביעות אצבעות, גם לא כזה הממוקם מתחת למסך. כברירת מחדל ההגדרה היא שצריך להציב את הפנים ישירות מול המסך. אם זה מאמץ גדול מדי בשבילכם, תוכלו לבטל את ההגדרה הזאת ולאפשר למסך להיפתח גם אם המצלמה מזהה את הפנים שלכם בזוית רחבה יותר. פרט לגודל המסך ולגודל הכללי של המכשיר, העיצוב של Xs Max נותר זהה למעשה לזה של ה-X משנה שעברה. למרות שמדובר במכשיר לא קטן, הוא עדיין נוח יחסית לשימוש ואחיזה ביד אחת, הודות לפינות מעוגלות וגוף מלוטש כראוי. עם זאת, מדובר במכשיר כבד למדי, 208 גרם, בעיקר בגלל שימוש נרחב בזכוכית בגוף המכשיר.

גב זכוכית (צילום: גד גניר)

המגרעת עדיין כאן (צילום: גד גניר)

iPhone Xs Max (צילום: גד גניר)


האייפונים של השנים האחרונות מצלמים נפלא, וה-Xs Max לא מפתיע מהבחינה הזאת. אין כמעט הבדל חומרתי בין המצלמה של ה-iPhone X לזו של ה-Xs Max. ההבדל החומרתי היחיד הוא שרוחב העדשה גדל טיפה במצלמה הראשית במערך הצילום האחורי, וכך גם החיישן, ללא שינוי ברזולוציה. המצלמה של iPhone Xs Max יודעת לצלם נפלא ביום, מצלמת תמונות מוארות להפליא בלילה, ומתמקדת מהר ובאופן יעיל. מה שהיא עושה הכי טוב זה לצלם תמונות פורטרט דרמטיות עם טשטוש רקע מדויק מאוד. מעבר לכך, ניתן סוף סוף לשחק עם עוצמת הטשטוש גם לאחר שהתמונה צולמה, והודות למעבד התמונה המתקדם גם לבצע תיקונים ושינויים בתאורה. כן, באנדרואיד ישנם מכשירים שמציעים כבר מספר שנים את האפשרות לשחק עם הטשטוש לאחר הצילום, כן, זה מביך שרק עכשיו זה מגיע לאייפון.  אין ספק שהמון סמארטפונים יודעים כיום לצלם תמונות פורטרט איכותיות ונאות. האייפון עושה זאת קצת יותר טוב מרובם, קצת יותר קל וקצת יותר מהיר מהאחרים. גם הרמקול כאן הוא לטעמי בין החזקים והאיכותיים בשוק. הם בשום אופן לא תחליף לרמקול אלחוטי, אבל זו הפעם הראשונה מזה זמן רב מאוד שהרגשתי צורך להנמיך מעט את עוצמת השמע ברמקול בשיחה בזמן נסיעה, פשוט בגלל שלא היה צורך בעוצמה המקסימלית כדי לנהל שיחה כראוי. אפל נותרה בין היצרניות האחרונות שמספקות אזניות בערכת המכשיר. את המתאם שממיר את שקע הטעינה לשקע אזניות סטנדרטי היא בחרה להוציא וחבל.

מערך הצילום של iPhone Xs Max (צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)


"שעה וחצי יותר מ-iPhone X", זה מה שאפל בחרה לציין לגבי הסוללה ב-iPhone Xs Max. אז נכון, קיבול סוללה זה לא נתון מעניין (במיוחד כשלא מדובר בקיבול יוצא דופן, סה"כ 3174mAh), וגם לא בהכרח מייצג הרבה כי ישנם עוד פרמטרים שמשפיעים על זמן השימוש בפועל. ועדיין, "שעה וחצי יותר" זה נתון שלא אומר כלום. שעה וחצי נוספות של מסך דולק? שעה וחצי של גיימינג? ואולי שעה וחצי נוספות של המתנה? מה זה משנה, השעה וחצי הללו הספיקו כדי לסחוט מהנוכחים מחיאות כפיים על כך שהנה, דואגים לנו, המשתמשים. בפועל, בממוצע, המכשיר החזיק לי מעמד  לכ-5 שעות מסך, טיפה יותר מיום שלם של שימוש סטנדרטי שזה לא רע, וזה מיישר קו עם Galaxy Note 9. המכשיר תומך בטעינה מהירה אך בניגוד לכמעט כל יצרנית אנדרואיד בשוק, אפל בחרה שלא לצרף לערכה את המטען המהיר שאיתו אכן תקבלו את הטעינה המהירה, ובמקום זאת אתם מקבלים מטען סטנדרטי. אגב, קיימים דיווחים על בעיות טעינה במכשיר, על כך שמחברים את המכשיר למטען אך הוא לא במאת מתחיל להיטען אלא אם מדליקים את המסך. אני, במשך תקופת שהותו של המכשיר אצלי לא נתקלתי בבעיות מהסוג הזה.

באיזה בעיה כן נתקלתי? בבעיית הקליטה הידועה לשמצה. בקצרה: בלוגר אמריקאי נבר בנתונים שאפל מחויבת למסור ל-FCC, וגילה כי המכשירים החדשים שאפל הציגה בחודש שעבר מציגים נתוני קליטה פחות טובים ממכשירי הדורות הקודמים. דיווחי משתמשים ברשת אימתו את החשש, כמו גם החויה האישית שלי וחויית השימוש של עמית לעבודה שרכש מכשיר זהה לזה שבדקתי. זה נשמע אמנם נורא, אבל לא מדובר בתקלה קטסטרופלית והמכשיר ראוי בהחלט לשימוש. ההגינות מחייבת אותי לסייג את הדברים: קליטה מושפעת מפרמטרים רבים כמו מרחק מהאנטנה הקרובה, מצב הרשת הסלולרית ברגע נתון, זהות המפעילה, הפרעות באיזור ועוד. עם זאת, במקומות שבדר"כ מאתגרים קצת את הקליטה בסמארטפונים אחרים, ב-iPhone Xs Max זה היה נראה כאילו הוא נכנע מראש: מעליות וחניונים תת קרקעיים הם אויביו העיקריים ושם לא הצלחתי כמעט אף פעם לבצע שיחה וגם הגלישה לא היתה מהנה במיוחד. תאמרו בצדק "יא חתיכת מכור תעזוב את הסמארטפון בחניון ובמעלית, זה גם לא בריא" ואגיד לכם בעודי מלטף את הגידול "סבבה, אבל איך זה שבמכשירים אחרים, זולים בהרבה, זה לא ככה?".

iPhone Xs Max (צילום: גד גניר)


גם אם מתעלמים מעניין הקליטה, המחיר, כמה לא מפתיע, הוא הבעיה העיקרית שלי עם iPhone Xs Max. הניסוי החברתי שאפל עשתה בשנה שעברה הצליח וכעת רף ה-1000 דולר הוא רק מחיר הפתיחה. טים קוק נימק זאת בראיון טלויזיוני לרשת ABC בעובדה שמדובר באייפונים המתקדמים ביותר שאפל ייצרה אי פעם (אולי די עם זה?), שהם מחליפים המון מוצרים שכבר אין בהם צורך (כמו סמארטפונים רבים אחרים בעשור האחרון), ושאנשים כבר ככה משלמים המון כסף לספקית הסלולר שלהם, אז ניתן לתרגם את ה-1000 דולר (לפני מיסים) לדולר אחד ביום. בעולם מתוקן הסברים כאלו היו מעליבים את האינטליגנציה של לקוחות החברה. מאחר שאיננו חיים בעולם מתוקן, זה לא יהיה הרפתקני מדי לנחש שהאייפונים החדשים יימכרו בהמוניהם גם במחירים האלו. בישראל, ברשת iStore, יבואנית רשמית של אפל שהעבירה את המכשיר לביקורת, מחירו מתחיל מ-5249 ש"ח לגרסת ה-64 גיגה (4829 ש"ח ל-iPhone Xs הרגיל). הוא מצלם פורטרטים מדהימים, יש לו רמקול עוצמתי, מסך מרהיב וזה האייפון הכי חזק וגדול שיש. ועדיין, גם אם אני ממש מתאמץ, אני לא מצליח למצוא שום דבר במכשיר הזה שבשימוש יומיומי באמת יכול להצדיק קפיצה כזאת במחיר. אפשר כמובן להתפעל מהטכנולוגיה המתקדמת. אפשר לשכנע את עצמכם שאתם לא משלמים על טלפון, אתם משלמים על מכונה מופלאה שמייצרת חויית מציאות רבודה מדהימה. אפשר להתפעל מהגימור, ממערך הצילום הקדמי שמייתר את הצורך בקורא טביעות אצבעות, מהאופן שבו אפל עוטפת הכל בגאונות שיווקית ולשכנע את עצמכם שמדובר במכשיר קסום שנוצר בידי אלים, בניגוד לכל מה שיש לשאר היצרניות להציע. המציאות הלא רבודה היא  שיש לא מעט אלטרנטיבות אחרות בשוק, זולות בהרבה. הצרה היא שכל עוד אפל ממשיכה להעלות מחירים, במוקדם או במאוחר אחרות ילכו בעקבותיה.

4 תגובות

  1. פשוט מחירים הזויים . 5000 ש"ח לסמרטפון , בלתי נתפס

    השבמחק
  2. מילים כדרבנות,
    עטוף בסקירה רחבה, ביקורתית, ממצה ומעניינת לקריאה,
    נהדר, תודה!

    אביב

    השבמחק
  3. זו הסקירה הטובה ביותר לטלפון הזה! התמונות ממחישות היטב את איכות המצלמה, תודה לך גד על מקצוענות בלתי מתפשרת לאורך שנים

    השבמחק
  4. אין ספק הסקירה והביקורת הטובה ביותר שקראתי. תודה

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר