כזה ניסיתי: anki COZMO

אחת השבלונות הפופולריות במדריך שטרם יצא לאור, לכתיבת ביקורות על רובוטים ומוצרי טכנולוגיה אחרים המתחזים ליצורים חיים, היא השבלונה המספרת את סיפור התאהבותו של הכותב בחפיץ שכזה. כך לדוגמה הייתי אמור להתאהב בזמנו ב-Vi, המאמנת הוירטואלית, וכך גם כנראה הייתי אמור לפתח רגשות כלפי BB8 ו-Sphero, שאמנם לא ניסו להתחזות ליצורים אנושיים אבל בהחלט ניתן לתייג אותם כ"חמודים". זה לא ממש קרה. למעשה, הרובוט היחיד שאכן פיתחתי לגביו רגשות הוא השואב הרובוטי בבית. זו לא התאהבות, זה יותר הערכה או הכרת תודה לו, לבוראיו ולמשווקיו. קראו לי מיושן, אבל פשוט קשה לי להתאהב במשהו שאינו חי באמת. מה יכול לגרום לי לדמיין שצעצוע מהסוג הזה חי באמת? בעיקר מגוון גדול של תגובות למגוון גדול של גירויים, אך גם עיצוב שמעורר קונוטציות חיוביות. מעבר להתאהבות הראשונית, חשוב לתחזק כאן מערכת יחסים ארוכה. אם הרובוט לא ידע להרחיב את רפרטואר המשחקים, הפעלולים והתגובות שלו, הוא ייזנח בסופו של דבר.  COZMO, הרובוט הראשון של anki שמתחיל להימכר בימים אלו ברשת באג ינסה לשכנע את הילדים שלכם שהוא יצור חי. האם יש לו את מה שצריך כדי לגרום להם להתאהב בו?


anki COZMO. נראה כמו הצאצא של WALL-E ו-EVE ולא במקרה (צילום: גד גניר)


אנשי anki רצו להיות בטוחים שתתאהבו ב-COZMO ממבט ראשון. ואכן, COZMO נראה כמו הצאצא של שני רובוטים סופר-מפורסמים: Wall-E ו-EVE. הדמיון אינו מקרי: קארלוס באנה, אנימטור לשעבר באולפני פיקסאר הובא ל-anki כדי לפקח על העיצוב החיצוני ועל עיצוב המחוות וההתנהגויות של COZMO. התוצאה נראית מוכרת להפליא: את הפנים (זוג עינים כחולות על רקע מסך שחור) קיבל מאימו EVE, כמו גם את הצבע הלבן בגופו. כל השאר, התנועה באמצעות זחל וגלגלים, והגמלוניות הכללית הגיעו ללא ספק מ-Wall-E. להשלמת התחושה שאתם למעשה בתוך סרט, לאורך כל זמן ש-COZMO ער, מתנגנת דרך הטלפון שלכם נעימת רקע, מהסוג שמלווה סצינות של רובוטים בדר"כ בקולנוע.




COZMO מגיע עם 3 קוביות. הקוביות הן חלק בלתי נפרד מכמעט כל משחק או פעולה שמבצע הרובוט, וברוב המשחקים נדרשים להקיש עליהן בצורות כאלו או אחרות: ב-Quick Tap תתחרו מול COZMO מי מקיש מהר יותר על הקוביה שלו כששתי הקוביות מאירות באור בצבע זהה. ב-Memory Match חוזרים על רצף אורות בדומה ל"סיימון", וב-Keep Away צריך להציג בפני COZMO את אחת הקוביות אבל להרחיב אותה בזמן לפני שהוא מכה בה עם הזרוע שלו. באגף הטריקים ניתן לבקש ממנו לגלגל קוביה, לערום קוביה מעל קוביה, למוטט עמוד קוביות או אפילו סתם להתחיל לשיר. במצב Explorer הוא יסייר, אבל רק בשליטה ידנית שלכם: ניתן לשלוט על הזרוע שלו, על זוית הראש ועל כיוון הנסיעה. ניתן גם לבקש ממנו להקריא טקסטים שתזינו עבורו באפליקציה, ולהכיר לו אנשים, ע"י סריקה של הפנים שלהם. הפנים נשמרות בזכרון של COZMO וברגע שתנוח עליו הרוח הוא יבהה בכם ויקרא בשמכם (לאחר שהזנתם אותו באפליקציה, כמובן).

anki COZMO וקוביות המשחק שלו (צילום: גד גניר)

אני, כפי ש-COZMO רואה אותי (צילום: anki COZMO)

מבט דרך עיניו של COZMO על אחת מקוביות המשחק שלו (צילום: anki COZMO)


בנוסף לכל אלו יש ב-COZMO גם צד פרודוקטיבי: Code Lab, עורך קוד המאפשר למשתמש לבנות תרחישים בעצמו, ולעצב את הפעולות והתגובות של COZMO לבד. ניתן להתחיל מההתחלה וניתן גם לערוך רשימת מיני - משחקים קיימים, לשנות אותם או לקבל מהם השראה. משחקים וחמידות בלבד ממצים בתוך זמן קצר מאוד. החלק שמאפשר למידה וכתיבת קוד יבטיחו שהצעצוע היקר הזה לא יהפוך לחסר שימוש כעבר כמה ימים, בתנאי שהילדים שלכם באמת בקטע.

ועדיין, יש לא מעט דרכים אחרות לעודד ילדים ללמוד קוד. חלק גדול מהן זול יותר אבל מעטות מהן חמודות כמו COZMO. הוא מפסיד גרוע מאוד במשחקים ומכה בזרועות שלו בעצבים בכל הפסד. מצד שני הוא יודע לשמוח באמת בנצחונות. בזמן שאינכם מנחים אותו מה לעשות, הוא מחפש בעצמו מה לעשות. הוא יציע לכם דרך האפליקציה לשחק איתו במשחקים (ויראה מאוכזב מאוד אם תבחרו לסרב), הוא יתחיל לשיר באופן ספונטני, יבצע תרגילים אקראיים עם הקוביות או שסתם יסייר בסביבה הקרובה אליו. במידה והנחתם אותו על שולחן, הוא ידע ברוב המקרים לעצור לפני שיגיע אל הקצה ולשחרר קריאת התפעלות מהגובה ממנו עלול היה ליפול. הכל חמוד נורא ומגוון למדי. על בתי בת ה-7 זה בהחלט עבד. במבט מהצד נראה היה שכל התהיות הקיומיות של אבא שלה על צעצועים מתקדמים לא מעסיקות אותה, והיא התלהבה מכל ציוץ שלו. הדבר היחיד שקצת הרס לה את ההתלהבות זו העובדה ש-COZMO חירש ולא באמת שמע אותה קוראת לו או מנסה למשוך את תשומת ליבו.

COZMO (צילום: גד גניר)

חי על הקצה (צילום: גד גניר)


כמו עם חיית מחמד אמיתי, גם עם COZMO יש פה ושם מטלות: האפליקציה תנחה אתכם כשיש צורך "להאכיל" (לנער מולו קוביה ולאפשר לו להרים אותה) אותו, מתי יש צורך לכוונן אותו (לא כל כך הבנתי את הקטע הזה, האפליקציה מתריעה על תקלות שהדרך לתקן אותן הוא לחזור על רצף של חצים מוארים), וגם ישנו "מד משחק" שמצביע על האם הוא דורש שישחקו איתו או שהוא מרוצה מהמצב הקיים. ככל שתשחקו איתו יותר, רמת המיומנות שלו במשחקים תעלה והוא יהפוך למאתגר יותר. מעבר לכך, ככל שתשתמשו בו יותר, ייפתחו עבורכם פעלולים חדשים שהוא מסוגל לבצע ומשחקים חדשים.

מתקשה להתעורר לפעמים (צילום: גד גניר)


מה פחות חמוד ב-COZMO? לוקח לו זמן להתעורר. אני לא מדבר על המניירות שעיצבו עבורו לשלב שבו מפעילים אותו, שאמורות לדמות קשיי התעוררות חמודים ואנושיים. אני מדבר על כך שבחלק מהזמן כשאני מפעיל אותו, הוא מתחיל לעשות את הקולות האלו, אבל הם נשמעים מקוטעים והתגובה שלו איטית להחריד. רק כעבור מספר דקות הוא מתחיל לתפקד חלק ונורמלי. מניח שהנושא הזה יטופל בעדכוני גרסה. נושאים מעיקים אחרים שלא יטופלו ככל הנראה בעדכון גרסה קשורים לקונספט שלו. COZMO פעיל רק כשהאפליקציה פתוחה. כיביתם את האפליקציה - COZMO יתחיל לנחור. מאחר שהקשר בינו לבין הטלפון/טאבלט שלכם נשען על רשת אלחוטית שהרובוט מייצר בעצמו (ושאינה מחוברת לאינטרנט), עדיף להתקין את האפליקציה שלו על טאבלט ולא על הסמארטפון שלכם, שכן במשך כל זמן המשחק בו, תהיו מנותקים למעשה ולא תקבלו הודעות או עדכונים מאפליקציות.

נטען (צילום: גד גניר)


בסופו של דבר לא התאהבתי ב-COZMO. הבת שלי דווקא כן, אבל גם אצלה זה נמשך ממש מעט זמן. עם כל ההערכה להשקעה הנרחבת בעיצוב חויית השימוש בו, עדיין, כמו כל צעצוע מסוגו, בשלב מסוים ממצים. העובדה שהתפעלתי מהאנושיות שלו בשעה-שעתיים הראשונות לשימוש בו, לא מנעה ממני בסופו של דבר להתחיל לחזות מראש את המניירות שלו לאחר שניצח אותי בפעם העשירית ברציפות  ב-Quick Tap. זה עדיין לא אומר שמדובר בבזבוז של 900 ש"ח, הסכום שדורשים עבורו בבאג: הערך האמיתי שהרובוט הזה יכול להביא הוא בחשיפה של הילדים שלכם לאופן שבו כותבים קוד, והדרך החמודה שבה הקוד שלהם הופך לפעולות ותגובות של COZMO. לכו תדעו, אולי הם יצליחו להוציא ממנו אפילו יותר סימני חיים ממה שעשו החבר'ה של anki.

1 תגובות

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר