כזה ניסיתי: Lenovo Yoga Book C930

מעטות יצרניות המחשבים הניידים שמרשות לעצמן ללכת למקומות כה אקספרימנלטליים כמו לנובו, לפחות בכל הקשור למקלדות. חלק מהיצירתיות הזו הפכה לסטנדרט, כמו תצורת המקלדת המתהפכת במחשבי היוגה. במקרים אחרים, ההרפתקנות מובילה למוצרים מוזרים וייחודיים כמו יוגה בוק ו-A12, שנשארו אמנם מוצרי נישה, אבל כאלו שללנובו משתלם כנראה להמשיך ולפתח. ה-Yoga Book C930 הוא עוד ניסיון של לנובו לשלב בין משטח כתיבה וציור, לבין מקלדת פיזית, או אם תרצו, קריאת התיגר העדכנית ביותר של לנובו על הצורה המסורתית של מקלדות.


Lenovo Yoga Book C930 (צילום: גד גניר)




מה כל כך מיוחד במקלדת של Yoga Book C930? הפעם נוספה למשטח הציור שכבת מסך E-ink בגודל 10.8 וברזולוציית 1920 על 1080 פיקסלים. מדובר באותו סוג מסך שתמצאו בדר"כ בקוראי ספרים אלקטרוניים. התוצאה היא משטח יותר ורסטילי, שיודע לעשות יותר מאלו שקדמו לו. ראשית, בניגוד ליוגה פרו, המקלדת של Yoga Book C930 ניתנת להתאמה אישית: ניתן להוסיף לה שפות, לשנות במידה מצומצמת אמנם, את המראה שלה ואת פריסת המקשים, ואפילו לבחור את רמת הפידבק ברטט שהיא מחזירה כדי לדמות תחושה של הקלדה על מקלדת אמיתית. האם היא נוחה כמו מקלדת אמיתית? ובכן, הצלחתי להתרגל לכתוב איתה בתוך פרק זמן קצר יחסית, עניין של פחות משעה של אימון. למען האמת כתבתי איתה את שלושת הביקורות האחרונות ואחוז טעויות ההקלדה שלי איתה היה מינורי. כל זה לא אומר שהיא נוחה להקלדה. התחושה היא של מקלדת וירטואלית כי זו אכן מקלדת וירטואלית. מקלדת וירטואלית מהטובות שיצא לי להקליד עליהן, ועדיין, מקלדת וירטואלית לכל דבר ועניין. למרות הרטט, עדיין התחושה היא שמקישים על משטח ולא על כפתורים או משהו שמתקרב לזה. המקלדת הזאת שמישה בהחלט, אבל לא הייתי רוצה להקליד עליה טקסטים מאוד ארוכים. למשטח העכבר הוירטואלי לא הצלחתי להתרגל. הוא פשוט קטן מדי, ומקשי העכבר ממוקמים משני צידיו, תצורה שאני מתעב ולעולם כנראה לא אצליח להתרגל אליה.


המקלדת של C930: שמישה, לא נוחה (צילום: גד גניר)

שימוש נוסף למחשב: קורא ספרים (צילום: גד גניר)



מה עושה מי שלא רוצה להקליד? כותב. ל-Yoga Book C930 מצורף סטיילוס, עט המיועד לכתיבה וציור על המשטח, עם 4096 רמות לחץ שונות לדיוק מירבי. ניתן לצייר על המשטח גם עם האצבע, וגם ניתן לבצע איתו צילום מסך מהיר ולצייר מעליו. היתרון שמביא איתו מסך E-Ink הוא שאתם יכולים לראות מה ציירתם על משטח הציור עצמו ולעבוד כך בצורה טבעית יותר, בלי צורך בעזרים כמו הדפדפת שצורפה ליוגה בוק הרגיל. העט מתחבר למחשב בבלוטות' ועושה שימוש בסוללת AAA. הוא יעבוד לכם גם על המשטח וגם על מסך המגע הסטנדרטי של הYoga Book C930.

לא אני ציירתי (צילום: גד גניר)

כאמור, מסכי E-Ink פוגשים בעיקר בקוראי ספרים. היתרון בטכנולוגיה הזאת הוא שהמסך לא פולט אור ולא מעייף את העיניים, ולכן הוא גם צורך מעט מאוד חשמל, מה שהופך אותו לאידיאלי לקריאת ספרים ומסמכים ארוכים. מסך ה-E-Ink של Yoga Book C930 יודע לפתוח קבצי ePUB (של קוראי ספרים דיגיטליים) כמו גם קבצי pdf ו-docx. פשוט מעבירים את המשטח למצב קריאה, בוחרים בסייר הקבצים במסמך או בספר הרצוי, והוא מוצג על המסך. מה המסך הזה לא יודע לקרוא? ספרים מאפליקציית "עברית" שטרם הותאמה למסך הזה ולא ברור מתי אם בכלל זה יקרה. במצב קריאה טוענים בלנובו שהמחשב מסוגל להחזיק מעמד כ-13 שעות רצופות על טעינה אחת, אם כי מאחר שמסכים מסוג זה צורכים אנרגיה רק כאשר הם מתרעננים ומציגים תמונה שונה, ייתכן מאוד שניתן לסחוט ממנו אפילו יותר מזה.

העט יודע לכתוב לא רק על מסך ה-E-Ink, כי אם גם על המסך הראשי של המחשב, ונתמך באפליקציית הפתקים המובנית של מיקרוסופט, Sticky Notes. המסך עצמו יפיפה: גם הוא, כמו מסך ה-E-Ink מגיע בגודל 10.8 אינטש, אך עם רזולוציה של 2560 על 1600 פיקסלים. המסך הוא אמנם בעל פאנל LCD IPS, אבל הוא מציג צבעים חיים וססגוניים ברמה שלא היתה מביישת מסך OLED. בניגוד למסך ה-E-Ink שמגיע עם ציפוי נגד השתקפויות, המסך זה הוא מבריק מאוד, אם כי זה לא מאוד מפריע בשימוש יומיומי.

כיאה למחשב מסדרת יוגה, ניתן להשתמש ב-C930 במגוון תנוחות (צילום: גד גניר)

Lenovo Yoga Book C930 (צילום: גד גניר)


המחשב עצמו דקיק ברמה בלתי אפשרית: עוביו הכללי, כשהוא מקופל, עומד על 9.9 מ"מ, כלומר, העובי של כל אחת משתי היחידות שמהן הוא מורכב עומד על כ-5 מילימטר בלבד. מה שמחבר בין המסכים זו מערכת צירים ייחודית שמורכבת מ-3 חוליות. לדברי לנובו המערכת הזאת נבדקה ושרדה כ-50,000 קיפולים. מהנדסי לנובו הצליחו לדחוס לתוך הגוף הדקיק הזה שני מסכים, חומרה לא רעה בכלל וסוללה, וידעו לעשות זאת בצורה שלא תגרום לו להתחמם יתר על המידה בשימוש סביר. מה אי אפשר לדחוס בגוף בעובי של 5 מ"מ? חיבורים. ה-Yoga Book C930 מצויד בשני שקעי USB Type C בלבד. לא חיבור רשת קוי, לא כניסות יו אס בי סטנדרטיות, לא HDMI, כלום. רוצים לחבר אליו משהו חיצוני? ודאו שיש לו חיבור USB Type C משלו, או לחילופין, השתמשו במפצל חיצוני. לזכותה של לנובו יאמר שהיא בחרה למקם את השקעים משני צידיו של המחשב, וכמו ב-Mac Book Pro, ניתן לטעון אותו מאיזה צד שתבחרו.

שקע USB Type C. יש עוד אחד כזה בצד השני, וזהו (צילום: גד גניר)

העיגול הזה מתיימר להיות קורא טביעות אצבעות, אבל מומלץ בחום לוותר עליו (צילום: גד גניר)


ה-Yoga Book C930 מצויד במעבד Core i5 של אינטל מדגם 7Y54, מעבד ישן יחסית. זוהי גרסה המיועדת לשימוש בטאבלטים ובמחשבים ניידים המצוידים באמצעי קירור פאסיביים (כלומר, ללא מאווררים). נשמע מוכר? המעבד הזה הוא למעשה המשכה של סדרת Core M5, סדרה בעלת ביצועים צנועים יותר שאינטל ייעדה עבור טאבלטים ומחשבים דקיקים, והחליטה לבטל אותה לפני מספר שנים. מתוך התובנה ששיווקית זה נראה טוב יותר, היא פשוט איחדה את כולם תחת סדרה אחת וכך יוצא שהמחשב הזה טכנית מגיע עם מעבד Core i5, אבל למעשה מדובר במעבד שונה ממה שניתן למצוא במחשבים קונבנציונלים. בכל אופן, לא נתקלתי באיזשהם קשיים בפעולות יומיומיות עם המחשב: גלישה עם מספר לא סביר של לשוניות פתוחות בדפדפן כרום, שימוש באופיס, צפייה בסרטים, הכל עבד חלק וזריז. זכרון ה- RAM במחשב בנפח 4 גיגה, נפח לא גבוה במיוחד אבל מספיק לשימוש חלק ותקין במחשב. נפח האחסון עומד על 256 גיגה בטכנולוגיית SSD כמובן, עם אפשרות הרחבה באמצעות כרטיס Micro SD בנפח של עד 512 גיגה נוספים. מעל למקלדת ניתן למצוא קורא טביעות אצבע. הקורא הזה הוא מהגרועים עליהם הנחתי את האצבע שלי. בחיי, אחוז הפעמים שהצלחתי לפתוח את המחשב באמצעותו כל כך נמוך שהמלצתי החמה אל כל מי שמתכוון לרכוש את המחשב הזה היא לוותר עליו ופשוט להשתמש בהקלדה ידנית של קוד הפתיחה של המחשב.

בצמד הרמקולים של Yoga Book C930 שולבה טכנולוגיית Dolby Atmos, ואכן, בהתחשב בגודלם המיניאטורי הם מספקים שמע בעוצמה נאה ובאיכות לא רעה בכלל. לגבי הסוללה, לנובו נקבה במספר המרשים של 8.6 שעות, לפי מבחן סוללה חיצוני שביצעה, MobileMark 2014. בשימוש יומיומי שלי לא הצלחתי לסחוט ממנו מעבר ל-5 שעות שימוש, שזה לא רע, אבל די רחוק מהנתון המובטח. להגנתו יאמר שנתון ה-5 שעות שאני הגעתי אליו הוא עם שימוש מועט מאוד במסך ה-E-Ink. אני מניח שעם תמהיל שונה של שימוש בתור קורא ספרים/מסמכים ושימוש כמחשב סטנדרטי, יניב תוצאה מחמיאה יותר. עם זאת, אני מנחש שהעובדה שכל הקשה על המקלדת הוירטואלית מצריכה הפעלה של מנוע רטט לטובת פידבק, גובה גם היא את מחירה מסוללת המחשב.

(+)
  • מסך ראשי חד, צבעוני ויפיפה
  • מסך E-Ink שימושי 
  • דקיק וקומפקטי

(-)
  • מקלדת שמישה, אבל לא מאוד נוחה להקלדה
  • קורא טביעות אצבעות גרוע
  • ביצועי סוללה בינוניים בלבד בשימוש כמחשב

כשמדובר במחשב אוונגרדי כל כך, שאלת "מי צריך את זה זה" הופכת לרלוונטית מתמיד. מחשב קומפקטי, עם אפשרות לכתיבה וציור באמצעות עט, יחד עם מסך שמותאם לקריאת מסמכים בצורה חסכונית בחשמל ונוחה לעינים, היתה יכולה להפוך אותו ללהיט בקרב סטודנטים. הבעיה שעם מחיר העומד על 5050 ש"ח, אם הוא יהפוך ללהיט, זה יהיה בעיקר אצל סטודנטים עם הורים עשירים. העובדה שהוא יקר, לא הופכת אותו לפחות מלהיב. אז נכון, המקלדת עדיין לא נוחה כמו מקלדת סטנדרטית, ונכון, המפרט, על הנייר נחות מזה של מחשבים אחרים ברמת המחיר הזאת, אבל עדיין, ניתן לראות לאן הכסף הולך: בניגוד למחשבי 2 ב-1 אחרים, המחשב הזה מספיק דק כדי שהשימוש בו בטאבלט לא יהיה מסורבל מדי, המסך הראשי מרהיב ומסך ה-E-Ink הופך אותו לשימושי יותר מכל קודמיו.

7 תגובות

  1. מרתק ומחכים, תודה.
    אביב

    השבמחק
  2. תודה גד ביקורת מענינת בכל מקרה התימחור תמוהה ביותר בוודאי אל נוכח המעבד החלש, המחלה של הסורפס לא נוטשת את היצרנים, אפל לנובו MS , הסרפס של MS מהטובים בשוק אולם נדירותו נובעת ממחירו ההזוי והמופרך כנ"ל המכשיר לעיל חבל, אני בטוח שעלות הייצור לא כזו גבוהה המסך די פשוט.

    השבמחק
  3. גד נכבדי בביקורות הבאות אני מבקש שתרשום את המחיר תמיד בתחילת הביקורת (ללא הערה) דהיינו מחשב דגם XXX מחיר = 5.000 ש"ח זה תמיד משום מה מצויין בסוף, החשיבות כבירה שכן ביקורת על מוצר זול ניתן להבין ממה נפשך מה רצית בתמורה כזו ואילו למוצר יקר מיד ניתן להבין האם התמורה ראויה, בתודה חזי

    השבמחק
  4. אם מסתכלים על המחשב הזה כקורא ספרים, עם כרום ומעבד חזק, ובפרט מסך E-Ink בגודל "11 זה אדיר. אלא שאף קורא ספרים לא שווה ככ הרבה.

    השבמחק
  5. האם זה לא היורש של הדגם שהיה ניתן לכתוב על כיסוי נייר שהונח על המקלדת?

    השבמחק
  6. אחלה מחשב לסטודנטים, בגלל שאפשר לכתוב ולצייר תרשימים על קבצי וורד ומצגות.
    האם המסך Elink יודע גם להציג קבצי פוור פוינט ppt?

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר