כזה ניסיתי: +Synology DS220

"אין לך דבר שהאדם החופשי ממעט לחשוב בו כמו המוות. חוכמתו אינה התבוננות במוות אלא התבוננות בחיים". הגותו של שפינוזה לא נגעה אמנם בנושאים של גיבוי מידע אישי, אבל הציטוט הזה שלו בהחלט משקף את היחס של משתמשים פרטיים לאופן שבו המידע שלהם מגובה. מעטים משקיעים מחשבה בפעולת הגיבוי עצמה, ומעטים אף יותר משקיעים מחשבה על הרגע הקטסטרופלי בו האמצעי עליו אנחנו מגבים את המידע הזה יבחר להתאחד עם הבורא ללא אזהרה מראש. 


+Synology DS220 (צילום: גד גניר)


עסקים וחברות עושים שימוש בשרתים שכוללים בתוכם יותר מכונן קשיח אחד, ומשכפלים למעשה את המידע למקרה שבו אחד הכוננים יפסיק לעבוד. Synology היא אחת מהמותגים הגדולים בתחום והיא מוכרת כבר שנים שרתים מקצועיים לצד שרתים קטנים יותר המיועדים למשתמשים פרטיים. החדש ביותר בקטלוג השרתים הביתיים שלה הוא +DS220, המסוגל לאכלס בתוכו שני כוננים קשיחים ומאפשר גישה אליהם דרך הרשת, הגיע אליי לבדיקה לפני מספר שבועות, כדי שאפקיד בו את המידע האישי שלי ואספר לכם איך היה.



+Synology DS220 (צילום: גד גניר)

+Synology DS220, מקום לשני כוננים (צילום: גד גניר)


+DS220 הוא שרת NAS שעושה שימוש בכוננים ב-RAID. אם טרם יצא לכם להכיר את המונחים האלו, אז בקצרה, שרתי NAS הם כונני רשת (Network Attached Storage), ו-RAID היא שיטה לארגון מידע בתוך כמה דיסקים קשיחים כיחידה אחת. ישנם כמה סוגים של RAID שנבדלים זה מזה באופן שבו הם משתמשים ביותר מכונן אחד. במקרה של מערך בן שני כוננים בלבד כמו ב+DS220, סוגי ה-RAID הרלוונטיים הם 0 ו-1, והשרת של סינולוג'י מאפשר לכם לבחור באחד שאתם מעדיפים. RAID 0 לוקח כל פיסת מידע שאתם מעבירים אל הדיסק, ומפצל אותה בין שני הכוננים וכך משיג ביצועים כתיבה מהירים יותר על הכונן. מעבר לכך, באופן הזה אתם מקבלים את הנפח הכולל של שני הכוננים לשימושכם. לעומתו, RAID 1 משכפל את פיסות המידע וכותב אותן במקביל על שני הכוננים. בשיטה הזאת מקבלים אמנם שטח אחסון קטן בחצי, אבל במקרה של תקלה באחד הכוננים, המידע שלכם יינצל. במילים אחרות (המילים של שפינוזה, ליתר דיוק), RAID 0 מיועד לאנשים שממעטים לחשוב על מוות, ו-RAID 1 מיועד לזהירים יותר.


כאמור, +DS220 כולל מקום עבור שני כוננים קשיחים. הם יכולים להיות בגודל 3.5 אינטש, 2.5 אינטש,  דיסקים קשיחים סטנדרטיים או כוננים מסוג SSD. למקרה שתהיתם, הם אינם כלולים בערכת השרת ועליכם לרכוש אותם בנפרד. הנפח הכולל שהשרת תומך בו עומד על 32 טרהבייט (כל כונן בנפח 16 טרהבייט). המעבד עליו הוא מבוסס הוא מעבד Intel Celeron J4025 והוא מגיע עם זכרון RAM בנפח של 2 גיגה בייט שניתן להרחבה עד ל-6 גיגהבייט סה"כ. החומרה הזאת מריצה את מערכת ההפעלה של סינולוג'י, DSM, שהיא החלק הבאמת מעניין בשרת הזה. מערכת ההפעלה הזאת עמוסה באפשרויות הגדרה והתאמה אישית, תוכנות גיבוי, תוספים לכלי פיתוח (לפייתון, PHP, java, וורדפרס, אפאצ'י), שרת מייל, ועוד. זה לא כונן הרשת הראשון שאני מתנסה בו, ואני חייב להודות שעם כל הרצון הטוב, מערכת ההפעלה הזאת לא מאוד מסבירת פנים למשתמש המתחיל. שלל ההגדרות (למשל הבחירה בסוג ה-RAID הרצוי), הצורך להתעסק עם הגדרות רשת, הגדרת SSL, פורמטים של אחסון ועוד, יכולים להיות מעט מרתיעים ולבלבל חלק מהמשתמשים. 


מבט כללי על DSM

מרכז האפליקציות של Synology


+Synology DS220, מבט מאחור (צילום: גד גניר)


ולמרות זאת, מדובר במוצר שאמור לפנות אל המשתמש הביתי, וככזה הוא מציע לא מעט: אפליקציית Drive למשל מאפשרת ניהול הקבצים בשרת, שיתוף וניהול הקבצים ששותפו איתכם. במובן מסויים זה מאוד דומה לשירותי אחסון בענן כמו גוגל דרייב ודרופבוקס, כשההבדל כאן הוא שכל המידע נמצא אצלכם ולא אצל מישהו אחר. אפליקציית Audio  מאפשרת גישה אל ספריית המוזיקה שאחסנתם על השרת ומחלקת אותה לז'אנרים. ספוטיפיי זה לא, לא תקבלו הצעות לפלייליסטים לפי הטעם שלכם, אבל מצד שני אין כאן דמי מנוי חודשיים וגם לא פרסומות.


מבחר האפליקציות לסמארטפונים של Synology (צילום: גד גניר)

אפליקציית Drive (צילום: גד גניר)


אפליקציית Video תאפשר לכם, כמה מפתיע, לגשת אל ספריית הסרטים שלכם על השרת, ולהזרים אותם היישר אל הטלויזיה החכמה שלכם. לחילופין, קטלוג האפליקציות של Synology כולל גם את אפליקציית Plex המתקדמת יותר לארגון ספריית הסרטים הביתית. גם בגזרת גיבוי התמונות סינולוג'י מציעה שתי אפשרויות: אפליקציית Photo הבסיסית שפשוט מגבה את התמונות מהטלפון שלכם ישירות אל השרת בגודל מלא, ויש גם את אפליקציית Moments המתקדמת יותר שעושה בבסיסה את אותו הדבר, אבל עושה שימוש גם ב-AI כדי לזהות מה יש בתמונות ולאפשר, כמו ב-Google Photos, לחפש ולמצוא תמונות לפי מה שמופיע בהן. כל האפליקציות שציינתי כאן, למקרה שזה היה לא ברור, כוללות גם אפליקציות לסמארטפונים לגישה מהירה אל המידע. יש לסינולוג'י כברת דרך לעשות בכל מה שקשור לצד הויזואלי של האפליקציות האלו. לא מדובר בפוקציונליות, רק באסתטיקה שלהן.


אפליקציית Audio (צילום: גד גניר)

אפליקציית Video (צילום: גד גניר)


אחד הפיצ'רים שמשתמשי DSM נוטים להתלהב ממנו הוא היכולת לנהל דרך אפליקציית Surveillance Station את מצלמות האבטחה הביתיות ולגבות על השרת את הסרטונים שצולמו בהן. על פניו זה מתבקש: במקום להעלות לענן של חברה כזאת או אחרת את הסרטונים מהמצלמות שמצלמות 24/7 את בני ובנות הבית, הסרטונים נשמרים בשרת הביתי, כשאפילו הגבלת נפח האחסון תלויה בנפח שתרצו להקצות עבור השימוש הזה. למרבה הצער, למרות שרשימת מותגי המצלמות הנתמכים ב-Surveillance Station ארוכה למדי, דווקא המצלמות של שיאומי הפופולרית בשוק הישראלי וכל החברות באקוסיסטם שלה אינן נתמכות רשמית באפליקציה הזאת.


(+)
  • מגוון רחב מאוד של אפליקציות
  • המון אפשרויות להתאמה והגדרה אישית
  • שימוש ב-RAID לגיבוי המידע והצלתו במקרה של קריסה של אחד משני הכוננים

(-)
  • העומס באפשרויות והגדרות עשוי להיות מרתיע למשתמשים חדשים
  • מערכת ההפעלה והאפליקציות צריכים לעבור שדרוג ויזואלי
  • יקר

מחירו של +DS220 אצל בנדא, היבואן הרשמי של סינולוג'י בישראל הוא 1800 ש"ח. המחיר הזה כולל שנתיים אחריות, אבל אינו כולל שני דיסקים קשיחים, מה שהופך את זה למחשבה יקרה מאוד על המוות. ועדיין, מדובר בכלי שנותן לכם המון אפשרויות להגדיר אותו בדיוק באופן שתרצו, לבחור את הדיסקים הקשיחים שבהם תרצו לעשות שימוש, וכמובן מבחר גדול של אפליקציות לכל מטרה, עם פתרונות לכל מה שמשתמש ביתי עשוי להזדקק לו ומעבר לכך. 

4 תגובות

  1. תודה על הסקירה. מה האפשרויות שלהם לגיבוי לענן?

    השבמחק
    תשובות
    1. במקרה יש לי DS413 כבר כמה שנים טובות, ואני משתמש בשירותי גיבוי בענן מו לאמזון. בגדול, זה מתממשק לכל שירות ששמעת עליו, בין אם חינמי או בתשלום, של גיבוי בענן. לדעתי יש מעל 20 או 30 שירותי גיבוי, שמגיעים "out of the box" ללא התקנה של תוספים כלשהם.

      מחק
  2. חחחחחחח ספוטיפיי זה לא

    השבמחק
  3. ראשית המחיר קצת יקר ביחס למפרט, אם כי רשת כפול מהווה יתרון.
    שנית מבחינת מערכת הפעלה אומרים ש qnap עדיף. שלישית בקשר לפלקס, רוב ה nas לא תומכים transcoding. ואחרון, ממליץ לוודא באתר של סיינולוג'י האם הדגם תומך בדוקר, כי זה למעשה הדרך היחידה להריץ אפליקציות שלא נבנו במיוחד למכשיר. למשל קונטרולר של יוניפיי ועוד

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר