כזאת ניסיתי: Epson EcoTank L6190

העשור האחרון היה עשור הדעיכה של המדפסת הביתית בבית משפחת גניר. זה התחיל מתחושת מיאוס של קניית ראשי דיו יקרים, אבל עם השנים הצורך עצמו במכונה הגדולה והמגושמת הזאת בבית הלך והתפוגג מעצמו. עסקים וארגונים עברו ברובם להחתמה של טפסים באופן דיגיטלי (במקום להדפיס, לחתום ואז לסרוק מחדש), הבנות עדיין לא הגיעו לשלב שבו הן צריכות להדפיס עבודות לביה"ס, וגם את הממש מעט שכן היה צורך להדפיס, אפשר היה (אל תגלו) לעשות בעבודה.


Epson EcoTank L6190 (צילום: גד גניר)



ואז הגיעה הקורונה. בתקופת הסגר הבנות גילו את הקסם שביכולת לפנות אליי ולדרוש דפי צביעה בכל נושא שעולה על רוחן ובתקופה שלאחר הסגר הצטרפו לרשימת מקימי הקטגוריה לתחייה גם הצהרות הבריאות. בבת אחת הפכה המדפסת ממתקן לאיסוף אבק למכשיר פעיל ושימושי, כאילו השנה היא 2010. לפני מספר שבועות המדפסת הביתית פינתה את מקומה לטובתה של L6190, מדפסת הזרקת דיו משולבת מסדרת EcoTank של Epson, הפונה למשתמשים כבדים/משרדים ביתיים שמלבד להדפיס יודעת גם לסרוק, לשלוח ולקבל פקסים ולצלם דפים. איך מדפסת הזרקת דיו יכולה לפנות לקהל כזה? בזכות טרנד חדש יחסית בעולם המסעיר של מדפסות הזרקת דיו, מדפסות Supertank (נקראות גם Ink Tank): מדובר במדפסות שבמקום להתבסס על ראשי דיו מתחלפים, יקרים, שמספיקים לכמות מוגבלת של הדפסות, מגיעות עם מיכלים למילוי דיו. 



את המיכלים ממלאים באמצעות בקבוקי דיו. תהליך המילוי פשוט מאוד: פותחים את מכסה הגישה במדפסת למיכלי הדיו, פותחים את מכסה הבקבוק, הופכים אותו ומניחים אותו על הפתח המתאים והדיו מתחיל למלא את המיכל. ישנם ארבעה מיכלים: שחור, אדום, כחול וצהוב. חוששים שבהיסח הדעת תשפכו את תוכנו של הבקבוק הצהוב למיכל המיועד לצבע האדום? אין מצב שזה יקרה משום שאפסון השכילה לתכנן את החיבור של כל בקבוק ומיכל בצורה שונה כך שכל בקבוק יתאים רק למיכל עבורו הוא מיועד. 


Epson EcoTank L6190, לכל מיכל יש את הבקבוק שמתאים עבורו (צילום: גד גניר)

Epson EcoTank L6190 (צילום: גד גניר)

Epson EcoTank L6190, מיכלי הדיו (צילום: גד גניר)



זוכרים את הימים בהם מדפסות היו מגיעות כברירת מחדל עם ראשי דיו מלאים עד חציים בלבד? אז באריזת ה-L6190 אתם מקבלים מלכתחילה 2 בקבוקונים עבור כל צבע, כאשר בקבוקון אחד מספיק כדי למלא את המיכל עבורו הוא מיועד. כמה זה במספרים? בקבקון דיו שחור שמכיל 127 מ"ל דיו אמור להספיק לכ-7500 דפים, ובקבוקי הצבעים שמכילים 70 מ"ל אמורים להספיק לכ-6000 דפים. לשם השוואה, ראש דיו סטנדרטי מספיק לכ-400 דפים בשחור לבן בלבד. כמו במדפסות EcoTank אחרות של החברה, גם כאן טוענת אפסון שזה אמור להספיק לכ-3 שנים של שימוש ממוצע במדפסת. לאור העובדה שהמדפסת לא בילתה אצלי כשלוש שנים, קשה לי לקבוע האם ההערכה הזאת אכן נכונה. מעבר לכך, אפליקציית המדפסת  מציגה אמנם חיווי גרפי על כמות הדיו הנותרת במיכלים, אבל לא מדובר בנתון מספרי שמאפשר שערוך של כמות ההדפסות שאוכל עוד לבצע. אני כן יכול להגיד שלאורך תקופת הבדיקה שכללה הדפסה של כמה מאות דפים, החיווי לא השתנה, לפחות לא באופן שניתן להבחין בו בעין. 


ההדפסה ב-L6190 מתבצעת ללא צורך בחימום של הדיו. מעבר ליתרונות האקולוגיים, זה אומר שבניגוד למדפסות לייזר, ההדפסה מתחילה כמעט מיידית, ללא צורך להמתין לחימום ה-Fuser. איכות ההדפסה של L6190 טובה, לא מעולה, וזה משתנה גם בהתאם למה שתבחרו להדפיס איתה. בהגדרות ברירת המחדל מקבלים הדפסה שמישה שתספיק בהחלט להדפסת דפים לרוב המטרות הביתיות, אם כי ניתן להבחין בקלות בטקסטים משוננים ולא מעוגלים מספיק היכן שהם צריכים להיות מעוגלים. להצהרות בריאות ולדפי צביעה לבנות לא צריך הרבה מעבר לזה. למסמכים שחשוב לכם לקבל בהם איכות גבוהה יותר, תוכלו לשנות את ההגדרה לאיכות מירבית ושם כבר רואים שיפור דרסטי אם כי התוצאה עדיין אינה מושלמת: הפיקסליזציה בטקסטים מודפסים אמנם נמוכה הרבה יותר אבל עדיין מורגשת. להדפסת תמונות גם האיכות הגבוהה ביותר לא תספיק: המון פרטים הולכים לאיבוד, התמונות מאוד מגורענות, הצבעים לא נאמנים למקור ובאופן כללי האיכות נמוכה. להגנתה יאמר שמדפסות מסוגה בדר"כ לא מצטיינות בהדפסות מהסוג הזה ואם זה עיקר השימוש שלכם במדפסת, עדיף לבחור בדגם שמיועד לכך. גם בצילום מסמכים התוצאות לא היו מרגשות במיוחד: במקרה הזה לטקסטים המשוננים התווספו ירידה בחדות שהתבטאה בהדגשה קלה ולא רצויה של הגופנים.


Epson EcoTank L6190, איכות ההדפסה ברמה סטנדרטית (צילום: גד גניר)

Epson EcoTank L6190, אותו מסמך אבל הפעם מצולם (צילום: גד גניר)



המדפסת מצויידת במזין דפים אוטומטי המיועד בעיקר למשימות של סריקה או צילום כמות גדולה של מסמכים בזה אחר זה. המזין ביצע את מלאכתו כראוי ודפים לא נתקעו או הסתבכו בתוכו משך כל תקופת הבדיקה. מזין דפים הוא בדר"כ מנגנון מכוער למדי שבמקרה הטוב צובר אבק ובמקרה הרע משתמשים מתפתים להשאיר בו דפים. במקרה של L6190 הוא תוכנן כך שניתן יהיה לקפל אותו בקלות חזרה אל תוך גוף המדפסת כשאין בו צורך. המדפסת עצמה לא מעוצבת בצורה ייחודית ולמרות שהיא צבועה בשחור, היא לא משדרת יוקרה כלשהי. מצד שני היא קומפקטית ביחס למדפסות משולבות אחרות ואינה תופסת שטח גדול מדי על השולחן. חלקה הקדמי קמצן בכפתורים, ואני אומר זאת בחיוב. את מקומם של כפתורים שתפקידם לא תמיד ברור החליף כאן מסך מגע צבעוני בגודל 2.2 אינטש דרכו ניתן לשלוט בהגדרות המדפסת. הממשק עצמו אינו מרגש מבחינה ויזואלית אבל הוא פשוט וקל להתמצאות, ואת כל ההגדרה הראשונית של EcoTank L6190 ביצעתי דרך המסך הזה. כיאה למדפסת רשת אלחוטית בשנת 2020, את הגדרה הראשונית ניתן היה לעשות בשימוש בכבל USB (שאינו מצורף למדפסת), אבל גם ניתן היה לוותר עליו ולבצע את התהליך באופן אלחוטי. כך עשיתי ויצאתי מהתהליך בשלום ללא בעיות.


Epson EcoTank L6190 עם מזין מסמכים פתוח (צילום: גד גניר)

Epson EcoTank L6190 עם מזין מסמכים סגור (צילום: גד גניר)



במסגרת התהליך, המשתמש מגדיר לעצמו כתובת מייל אליה יוכל לשלוח הדפסות גם כשהוא מחוץ לבית. הכתובת הראשונית שמתקבלת היא רצף אותיות ארוך ומאוד לא ידידותי למשתמש אבל ניתן לשנות את הכתובת דרך הממשק בקלות. כל עוד המדפסת מחוברת לאינטרנט, ניתן לשלוח אליה הדפסות מכל מקום בעולם שיש בו גישה לרשת. עוד דרך להתחמק משימוש במחשב לצורך הדפסה היא דרך האפליקציה הנהדרת של אפסון למדפסות שלה, אפליקציית iPrint. למה נהדרת? כי היא פשוטה מאוד לשימוש ועושה היטב את העבודה: היא מאפשרת הדפסת מסמכים ותמונות שהורדתם אל הסמארטפון שלכם או כאלו שאחסנתם באחד משירותי הענן הגדולים (גוגל דרייב, וואן דרייב, דרופבוקס, בוקס ואברנוט) לסרוק מסמכים באמצעות מצלמת הטלפון (ברמה דומה לזאת של CamScanner) ולשלוט דרכה על צילום וסריקה במדפסת עצמה. רוצים יותר? לאפסון יש אפליקציה נוספת בשם Criative Print המאפשרת הדפסת קולאז'ים של תמונות, הדפסת דפים עם דוגמאות מתוך מגוון רחב של אפסון, הדפסה של תמונות היישר מפייסבוק או אינסטגרם הדפסת דפי לוח שנה, דפי שורות עם או בלי דוגמה מאחורה ועוד. זוכרים את דפי הצביעה? אז Creative Print יודעת לקחת תמונות מגלריית התמונות שצילמתם ולהפוך אותן לדפי צביעה.







(+)
  • חסכון אדיר במחיר הדיו
  • קומפקטית (ביחס לקטגוריה)
  • ממשק משתמש נוח, הגדרה קלה ואפליקציות נהדרות


(-)
  • מחיר רכישה יקר מעט
  • איכות נמוכה בהדפסת תמונות

מחירה של EcoTank L6190 עומד על 2000 ש"ח, יקר ביחס למדפסות הזרקת דיו סטנדרטיות, אבל חשוב לקחת בחשבון שהמחיר הזה כולל בתוכו גם אספקת דיו להדפסת כ-14000 דפים. אם תנסו לתרגם את הכמות הזאת למונחי מדפסות עם ראשי דיו סטנדרטיים תקבלו תוספת של כמה אלפי ש"ח למחיר. ועדיין, לא מדובר במדפסת שתתאים בהכרח לכולם. אם אתם לא נוהגים להדפיס הרבה, ייקח זמן רב עד שתגיעו למצב שבו מחיר הרכישה מחזיר את עצמו, ואם אתם מדפיסים תמונות, יש בשוק (וגם לאפסון עצמה) מדפסות מתאימות יותר. מצד שני, אם אתם מדפיסים הרבה, ופחות מדקדקים באיכות ההדפסה, החסכון כאן הוא עצום. מעבר לחסכון בכסף, מדובר ביופי של מדפסת: קלה ונוחה לתפעול, לא תופסת יותר מדי מקום על השולחן, ועם אפליקציות משובחות.

3 תגובות

  1. תודה על הביקורת. עכשיו אני יותר שמח שבחרתי מדפסת INKTANK של קנון ולא של אפסון. למרות שבעבר מאוד אהבתי את המדפסות של אפסון - אם יש בעיות כאלה כבר בהדפסת טקסט, אז פשוט חבל על הכסף..
    המדפסת מסדרת G של קנון לא מראה בעיות כאלה. יש לה בעיות אחרות.. כמו חיבור אלחוטי פחות אמין מהרצוי, ואם משאירים את המדפסת מעל שבוע-שבועיים בלי להדפיס, ראש ההדפסה יתייבש או שדיו תתייבש בצנרת ויהיה צורך לבצע ניקוי עמוק שמבזבז דיו. אבל נראה לי שזו כבר בעיה של כל מדפסות הדיו..

    השבמחק
  2. סקירה מעולה נוספת, תודה.
    מדפסת שנבנתה בול לחיך הישראלי,
    ערך גבוה לכסף, תוצאה בטעם סטמדרטי נמוך.

    שא ברכה,
    אביב

    השבמחק
  3. ניתן לשלוח אליה הדפסות מכל מקום בעולם שיש בו גישה לרשת, ניתן להדפיס היישר מפייסבוק או אינסטגרם, ואף מילה על אבטחה ופרטיות.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר