כזה ניסיתי: Cube iWork 1X

אם תכננתם לרכוש מחשב נייד ב-1000 ש"ח, האפשרויות שלכם די מוגבלות. החלופות הן או לקנות מחשב נייד מחודש או מחשב חדש עם מפרט צנוע יחסית. סכום כזה יסדר לכם נכון להיום מחשב נייד עם מסך 10.1 אינטש (או 11.6 אם ממש תתאמצו), זכרון RAM בנפח של 2 גיגהבייט לכל היותר, ואחסון בנפח 32 גיגה. על מחשבי 2 ב-1 אין מה לדבר, גם לא על רזולוציית FHD. תקציב של 1000 ש"ח הוא טיסת הלואו קוסט שלכם ללפטופ-לנד והמחשב שתצאו איתו מהטיסה הזאת הוא מחשב שיזכיר לכם כל הזמן שזו היתה טיסת לואו קוסט. על מחשב עם מפרט כזה כתבתי את רוב הפוסטים בבלוג הזה, אבל מה שהיה מספיק עבורי לפני 4 שנים, הפך לקטן מדי וחלש מדי אפילו לדברים בסיסיים ביותר.


Cube iWork 1X (צילום: גד גניר)



איך בכל זאת אפשר לקבל קצת יותר בתמורה ל-1000 ש"ח? כמו בסמארטפונים, גם במחשבים ניידים, בודקים מה יש לסינים להציע. סצינת המחשבים הניידים הסיניים של שנת 2017 מזכירה קצת את סצינת הסמארטפונים הסיניים של 2013: לצד מספר קטן של מותגים מוכרים, פועלים המון מותגים אלמוניים לקהל הישראלי ,ומציעים דגמי מחשבים עם מפרט שעל הנייר נראה מרשים קצת יותר ממה שיש ליצרניות גדולות ומוכרות להציע באותו טווח מחיר. ה- Cube iWork 1X שקיבלתי לבדיקה הוא בכלל טאבלט, שצריך לרכוש עבורו את המקלדת התואמת בנפרד, אבל יחד איתה מדובר במחשב 2 ב-1 לכל דבר ועניין, והעלות של שניהם יחד, כולל מיסים, נמצאת בהחלט בטווח המחיר הזה.



iWork1X, המסך הוא אחת הסיבות הטובות לקנות את המחשב הזה (צילום: גד גניר)


אז מה מקבלים בסכום הזה? מעבד אינטל Atom X5-Z8350 בעל 4 ליבות במהירות 1.44 גיגהרץ (או 1.92 גיגהרץ בפעילות אינטנסיבית), זכרון RAM בנפח של 4 גיגה, ואחסון בנפח 64 גיגה. בהחלט לא מחשב על, אבל מחשב שידע להתמודד עם כרום ומשתמש שלא יודע לסגור לשוניות, מחשב שלא ייחנק כשתנסו לפתוח עליו יתר מ-4 תמונות במקביל לעריכה (לא בפוטושופ, אל תיסחפו), ויספיק בהחלט לעבודה סטנדרטית על יישומי אופיס. באופן כללי, המחשב עולה במהירות סבירה, ומתפקד לא רע בכלל ביחס למפרט שלו. גיימינג אסור כאן. אני רציני, המחשב מתלהט בצורה מזעזעת לאחר כמה דקות משחק, ואני בספק אם המחשב הזה ורכיביו עוצבו באופן שיאפשר להם להתמודד לאורך זמן עם טמפרטורה כזאת. לכתיבה, גלישה, עריכה קלה של תמונות, ה- iWork X נהדר כמו כל נטבוק אחר. פשוט אל תצפו ממנו ליותר מזה.


לא יפיוף גדול (צילום: גד גניר)

Cube iWork 1X (צילום: גד גניר)

לפני מספר שנים עשתה יצרנית המחשבים אסוס ניסיון להציג מחשבים ניידים המריצים במקביל גם אנדרואיד וגם Windows, אך היוזמה הזאת נקטעה די מהר בעקבות לחצים שהפעילו עליה גוגל ומיקרוסופט. לסינים, בניגוד לאסוס, זה לא ממש מזיז. יצרניות כמו CHUI, Teclast וגם Alldocube, היצרנית של iWork X מציעות כבר שנים טאבלטים המסוגלים להריץ את שתי מערכות ההפעלה. זה לא מתבצע בלחיצת כפתור כמו במחשבים של אסוס. כדי לעבור ממערכת הפעלה אחת לשניה צריך לאתחל את המחשב ולבחור את מערכת ההפעלה הרצויה. מעבר לזה שזה לא אלגנטי, זה לא פרקטי: מערכת ההפעלה אנדרואיד כאן היא בגרסה 5.1, גרסה עתיקה שהוכרזה לפני 3 שנים, חלק מהאפליקציות החדשות כבר לא מותאמות אליה וגרסת האנדרואיד הספציפית בטאבלט הזה לא קיבלה עדכון אבטחה מאז ינואר 2016 (וזה יהיה ניחוש מאוד לא פרוע לקבוע שגם לעולם לא תקבל). זה אומר שהמחשב הזה חשוף ללא מעט איומים, לפחות כשהוא במצב אנדרואיד. בינינו, זה לא הפיצ'ר שבגללו כדאי לקנות את המחשב הזה, ואם היתה אפשרות, הייתי מסיר את אנדרואיד ממנו כליל כדי לפנות את ה-2-3 גיגה שהיא תופסת על הזכרון שלו.


מצב אנדרואיד (צילום: גד גניר)



ל-iWork מסך בגודל 11.6 אינטש, עם פאנל IPS ורזולוציית 1080p. הוא חד מאוד, עם זויות צפיה נאות, וגדול דיו כדי לאפשר עבודה נוחה יחסית. יחס המסך הוא 16:9,כך שאתם מקבלים כאן מסך רחב מאוד, אבל לא גבוה במיוחד. הוא מצופה בגימור מבריק, מה שתורם אמנם לעומק הצבעים, אך נוטה להתכסות בטביעות אצבע במהירות ודורש ניגוב לעיתים קרובות מדי. כל זה לא משנה את העובדה שהמסך הוא אחד הדברים הטובים ביותר במחשב הזה, ולא תמצאו כזה במחשבים אחרים ברמת המחיר הזאת.


אין דרך נעימה להגיד זאת: המחשב הזה מכוער, כבד, ונראה זול ומיושן. יחידת הטאבלט והמקלדת שוקלות יחד כ-1.5 ק"ג שזה המון למחשב בגודל הזה. כמו ברוב מחשבי ה-2 ב-1 שבדקתי, המשקל של יחידת הטאבלט גורם לה להתנדנד במקומה. זו תופעה מוכרת, שנתקלתי בה גם במחשבים שהתהדרו באיכות בנייה טובה יותר כמו HP Pavilion X2 12, אם כי במקרה הספציפי הזה, הייתי נמנע מלאתגר את נקודת החיבור הזאת ונזהר מלהפעיל שם לחץ מיותר. גם ככה נשמעים מהאיזור הזה רעשי פלסטיק מטרידים וחבל למצוא את עצמכם בסופו של דבר עם יחידת טאבלט בלבד. העובדה שהמקלדת שוקלת בערך כמו הטאבלט פועלת כאן דווקא לטובת המחשב: המשקל של יחידת הטאבלט לא מושך את כל המחשב אחורה, והוא יושב בצורה יציבה על השולחן. מאחר שהמקלדת לא מכילה סוללה נוספת, אני מניח שהמעצבים ב-Alldocube דחפו לתוכה משקולות על מנת לאפשר למחשב לשבת ביציבות על השולחן.


נקודת העיגון של יחידת המקלדת לטאבלט (צילום: גד גניר)

יחידת הטאבלט (צילום: גד גניר)



למרות ה-i ב-iWork, אין כאן שום ניסיון להעתיק באיזושהי צורה את העיצוב של מחשבי אפל. להיפך, המחשב הזה הוא אנטי תזה לכל מה שיצא אי פעם מהסטודיו של ג'וני אייב: עבה, מגושם, עשוי כולו פלסטיק וחף מכל ניסיון להרשים או לשדר יוקרה כלשהי. המחשב הזה מכוער כל כך, שהוא כמעט הכרזה אופנתית. אם כל מה שתיארתי בפניכם לא הספיק כדי להטריד את מנוחתכם: בגב יחידת הטאבלט, היכן שבדר"כ נמצא לוגו מסוגנן או תפוח מואר, תמצאו את הלוגו של Alldocube: כיתוב גדול ומכוער בסינית. מישהו העיר לי שזה נראה כמו מחשב שמשמש את תכנית הגרעין של צפון קוריאה. זה לא רק בדמיון שלי. המחשב הזה הוא משהו שקצת מביך להסתובב איתו.


על יחידת הטאבלט יש את כל החיבורים שתמצאו על טאבלט סטנדרטי: חיבור micro USB, חיבור Micro HDMI, שקע אזניות וחריץ הרחבת זכרון לכרטיסי Micro SD. בנוסף, יחידת הטאבלט מכילה גם שקע USB סטנדרטי. המקלדת מוסיפה לרשימה הזאת שני שקעי USB נוספים, מה שהופך את המחשב הזה לאולי לא כל כך מתקדם וחדשני מבחינת חיבורים (אין כאן USB Type C לדוגמה), אבל בהחלט פרקטי. המקלדת נוחה להפתיע. מרווחת, מסודרת בצורה הגיונית והמקשים מספקים פידבק טוב. משטח העכבר פחות מוצלח. עם המימדים הזעירים שלו עוד יכולתי לחיות, הבעיה שהוא רגיש מדי למגע וכך אני מוצא את עצמי לעיתים קופץ שורה בזמן הקלדה מבלי לשים לב, בגלל שבטעות נגעתי במשטח, או משנה מבלי שרציתי את גודל התצוגה.


המקלדת ומשטח העכבר (צילום: גד גניר)

זוית הפתיחה המירבית בין יחידת המקלדת ליחידת הטאבלט (צילום: גד גניר)


ל-iWork 1X סוללה בקיבול של 8500mAh. זה יספיק לכם לכחמש וחצי עד שש שעות עבודה שזה לא רע בכלל. מה שכן רע זה שלסוללה לוקח שעות להיטען במלואה. מפחדים למצוא את עצמכם בלי סוללה באמצע היום? תמיד תוכלו לחבר אל שקע ה-USB של המחשב סוללה ניידת. מטען אגב, לא מקבלים בערכה. רק כבל טעינה. לואו קוסט, שכחתם?


המחיר של יחידת הטאבלט הוא 190 דולר, אך צריך להוסיף למחיר הזה גם 44 דולר עבור מקלדת תואמת (CDK08), וכמובן מע"מ. יש ב-iWork 1X המון חסרונות. אף אחד מהם לא משפיע על נוחות השימוש בו. בסופו של דבר, למרות העיצוב הלא מלהיב, למרות הגרסה העתיקה של אנדרואיד שמותקנת עליו לצד Windows 10, למרות משטח העכבר הדו קוטבי, עדיין, המחשב הזה מציע לא רק מפרט טוב יותר מכל מה שתמצאו בטווח המחיר הזה, אלא גם חויית שימוש טובה יותר. הדגם הספציפי שבדקתי אינו נמכר עוד, אך קיים דגם זהה לו מבחינת מפרט שמגיע עם Windows 10 בלבד, ללא אנדרואיד. עדיף לטעמי.

עדכון (30.8.2017): ה-iWork 1X בגרסה שבדקתי חזר למלאי בגירבסט. את המקלדת יש לרכוש בנפרד, וגם היא זמינה לרכישה. את הגרסה שכוללת רק את Windows 10 כמערכת הפעלה יחידה, ניתן לרכוש כאן.

המחשב נמסר לבדיקה באדיבות אתר Gearbest

5 תגובות

  1. נשמע עצוב...

    אבל סקירה נהדרת.

    השבמחק
  2. הייתי מעדכן את המשפט הזה בסקירה של האסוס...
    "בכל אופן, אחרי הביטול של הדואט, קשה לראות את אסוס (או כל חברה אחרת) ממשיכה בקו הזה"

    השבמחק
  3. אני רק שאלת תם.

    אם אכן יש 4GB של זכרון RAM, למה המחשב יתקשה להתמוד עם פוטושופ או אילוסטרייטור?
    וכיצד המחשב מתמודד עם קבצי ענק (אופיס או PDF) בגזרת עשרות עד מאות MB?

    תודה!

    השבמחק
  4. כתוב נהדר, תודה על הפינוק של בדיקת מוצרים סיניים. תמיד תהיתי

    אביב

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר