כזה ניסיתי: Toshiba U920T

בשנה-שנה וחצי האחרונות, מחשבים ניידים העסיקו אותי פחות. האמת שהמחשב הנייד מהעבודה, והמחשב הנייח בבית משרתים את כל הצרכים שלי. אם להיות כנה אפילו יותר, כמו אצל משתמשים רבים אחרים, אני נוטה להזניח את שני המחשבים האלו כשאני בבית, לטובת הטאבלט שלי והטלפון הנייד.

ולמרות זאת, מחשב נייד הוא עדיין אחד החפיצים האולטימטיביים. תגידו מה שתרצו, יש דברים שטאבלט לא מסוגל לעשות, והוא עדיין לא מספק נוחות מקסימלית אפילו במשימה הבסיסית שכל מחשב נייד, ואפילו החלשים ביותר מספקים בלי בעיה: חויית גלישה מלאה ושלמה באינטרנט. רק מחשב נותן לכם את האתר במלואו, ולא מסתיר מבזקים רצים בצד, לא עושה בעיות עם קטעי וידאו, לא מציג קוביות לגו במקום באנרים (באנרים מפריעים לי, קוביות לבנות עם סימן שהטאבלט לא מסוגל להציג את מה שיש שם- זה מפריע לי אפילו יותר) ועוד. כולם (ולפעמים גם כותב שורות אלו) אוהבים להספיד את כל מה שאינו מובייל/סלולר, אבל שוכחים שרוב אתרי האינטרנט יודעים לרוץ הכי טוב על מחשבים ולא על חפיצים ניידים וקטנים.

Toshiba U920T (צילום: גד גניר)

ממש בקרוב אני מגיע לעיקר, אבל קודם חשוב שתדעו עם איזה רקע אישי אני מגיע למחשב הזה. את המחשב הנייד הראשון שלי קניתי בתחילת דצמבר 2009. היה זה ה- HP Pavilion tx2620ejEntertainment, מחשב טאבלט פי סי (כשעוד קראו להם טאבלטים), בעל מסך מגע מסתובב (ידוע גם בתור convertible), עט סטיילוס, ומפרט שכולל מעבד AMD בעל ליבה כפולה, 3 גיגה זכרון, דיסק קשיח בנפח אסטרונומי של 320 גיגה, וכרטיס מסך של ATI. על המחשב הזה הגיעה מותקנת פסגת מערכות ההפעלה באותה תקופה, Windows Vista.

HP TX2620 (צילום: אתר יצרן)

עליכם להבין משהו. מדובר היה במחשב יפיפה. למרות החזות השקולה והעניינית שאני מנסה לעטות על עצמי כשאני מספר לכם על דברים שקניתי, יש חפיצים מסוימים שנראים טוב מדי. מה זה אומר? שבמצבים כאלו אני לעיתים מתעלם מרמזים חשובים כמו סקירות שמציינות התחממות מוגזמת, מאוורר רועש, מסך מגורען ולא איכותי, זמן סוללה מאכזב וביצועים פושרים במקרה הטוב. במקום לקרוא את השורות הבאמת חשובות האלו, אני מעדיף להתמקד בסרטי Unboxing ביוטיוב, הגרסא החפיצית של פורנו.

במשך שנה הדברים האלו היו נסבלים. חודשיים בערך אחרי שקניתי את המחשב, שידרגתי את מערכת ההפעלה שלו ל-Windows 7, מה ששיפר בצורה מסוימת את חויית השימוש במחשב, אבל עדיין, סביר להניח שה-4500 ש"ח ששילמתי על המחשב באותה תקופה, יכלו לקנות לי מחשב טוב בהרבה, גם אם פחות אטרקטיבי.


עם מטען הכאב הזה, אני מגיע אל ה-Toshiba U920T. כמובן שאני לא באמת משווה בין מחשבים ממותגים שונים, עם הפרש של 4 שנים ביניהם, ומפרטים טכניים שההבדל ביניהם מקביל בערך להבדל בין פורד פיאסטה (טורבו!) מודל 81, למאזדה 3 בת ימינו. ובכל זאת, עבור מי שמגיע להתנסות כזאת עם טראומה כמו שלי, יכולות להיות כאן שתי השפעות מנוגדות זו לזו. או שאחליט מראש שכל הרעיון של מחשב עם מסך מגע עם מנגנון פתיחה ייחודי זה גימיק מיותר שבא על חשבון הדברים החשובים באמת, או לחילופין, דווקא בגלל הטראומה, כל מה שיהיה קצת יותר טוב ממה שאני מכיר, יראה בעיני נפלא.

פרק ההקדמות נגמר, וכעת הגיע הזמן להכיר את ה-U920T של Toshiba, מסדרת Satellite. לא שזה מאוד חשוב, אבל סתם לידע כללי: סדרת Satellite, היא סדרת "מחשבי הבידור"  (פלאשבק ל- Entertainment Tablet  של HP) המיועדים למגוון שימושים ביתיים בעיקר. ה-U920T הוא אולטראבוק (תכנסו לקישור להסבר מדויק אם יש לכם כוח להבין מה זה בדיוק אומר) עם מסך מגע. כמו עם ה-HP TX2620, גם כאן המראה החיצוני המאוד מרשים תפס אותי מיד, וידעתי שיום יבוא ובאופן כזה או אחר אניח את ידיי עליו, גם אם רק לפרק זמן קצר. כשחפיצים עלה לאויר, וחיפשתי מחשב נייד מיוחד שמעניין אותי במיוחד לבדוק, ה-U920T היה הבחירה הראשונה שלי.


אז קיבלתי אותו להתנסות, ובמשך שבועיים נהגתי בו כאילו הוא המחשב שלי. לא טרחתי להריץ עליו בדיקות בנצ'מארק למיניהן (בינינו, למי זה באמת משנה אם המחשב קיבל ציון של 4500 או 4600?), ואם להיות כנה, לא ממש טרחתי להתקין עליו משחקים או לעשות בדיקות ביצועים מקיפות במיוחד. השימוש העיקרי שעשיתי במחשב הזה ואעשה במחשבים שאנסה בעתיד יהיה השימוש הרגיל שלי במחשבים- גלישה באינטרנט, שימוש בתוכנות אופיס, צפייה בסרט HD, ולא הרבה מעבר לכך.

אוקיי, בואו נדבר במספרים. ה-U920T הוא בעל מעבד i5-3317U המיועד לאולטראבוקים, זכרון מערכת בנפח 4 גיגה, ודיסק קשיח בנפח 128 גיגה. הדיסק הקשיח הוא בטכנולוגיית SSD, אחד הגורמים שמשפיעים באופן הכי משמעותי על מהירות התגובה והביצועים של המחשב. באופן תמוה, הדרך היחידה להבין זאת באתר היצרן הישראלי היא לחפור בתוך המפרט הטכני. טושיבה! תתעוררו! יש לכם מחשב עם SSD ! תשויצו בזה! זה הרבה יותר מרגש מהאנטי וירוס מקאפי לשנה שאתם מספקים עם המחשבים שלכם,וטורחים לציין זאת בחלק הכי בולט באתר.

ואחרי שסיימתי להוציא את האגרסיות שלי על אתר היצרן, אספר בקצרה כי מבחינת ביצועים, מדובר במחשב מהיר באופן קיצוני. ראשית, בניגוד למחשב שלי מהעבודה , לוקח ל-U920T בערך, לא חישבתי במדויק, עד שלוש שניות להידלק ממצב Hibernate.  גם בעבודה עצמה, אין גמגומים, אין זמני טעינה ממושכים, הכל זז חלק, הכל מתפקד כמו שצריך מבלי להתקע או לחשוב. הנקודה הבעייתית היחידה בנושא זה- התחממות. המחשב הזה נוטה להתחמם בעבודה מאומצת, ובשימוש ממושך, פחות נעים להניח אותו על הברכיים. המאוורר של ה-U920T לא שקט במיוחד, אולם הוא גם לא רועש במיוחד- מדובר ברעש שניתן להתרגל אליו, אבל דעו לכם שהרעש הזה קיים.

מבחינה חיצונית, המחשב הזה, כמו מחשבים רבים אחרים של טושיבה שיצא לי למשש, נראה מאוד יוקרתי. החומרים נראים איכותיים, ויש כאן שילוב של מגוון גימורים וטקסטורות שונות שמצליח לשמור על אלגנטיות ומראה מרשים. מה שמוסיף ליוקרתיות הזאת הוא מנגנון הפתיחה הייחודי של ה- U920T. בניגוד למחשבים קונבנציונלים הנפתחים כמו מחברת או ספר, כאן כאשר המחשב סגור המסך פונה החוצה כדי שהמחשב יוכל לשמש גם כטאבלט. כדי לפתוח אותו, יש להזיז את המסך בצורה אופקית על גבי מסילות, עד לסוף המסילה ושם ניתן כבר לשנות את זוית המסך. אני חייב להגיד שבגלל הייחודייות של המנגנון הזה, כל פתיחה של המחשב היתה טקס שמשך תשומת לב רבה מצד הסביבה. חייבים את שתי הידיים כשפותחים את המחשב, ולוקח קצת זמן להסיט את המסך על גבי המסילות. הייתי מופתע מאוד לגלות שהמנגנון היחסית מורכב הזה, מרגיש מאוד סולידי ואמין. עוד הפתעה שנעים היה לגלות היא  שלמרות התצורה הייחודית הזאת, ניתן לעבוד עליו בנוחות ולהתאים את זוית המסך בצורה נטולת  הגבלות כמעט גם כשהוא על הברכיים , כל עוד כאמור,הוא לא חם מדי.

Toshiba U920T (צילום: אתר יצרן)
                                                                                                                                            
המקלדת היא בתצורת צ'יקלט, כלומר מקשים המופרדים זה מזה במסגרת, בניגוד למקלדות בתצורה רגילה בהן הכפתורים צמודים זה לזה. גם כאן הופתעתי לטובה. לאחר 3-4 ימי שימוש, טעויות ההקלדה נעלמו כמעט לחלוטין, וניתן להגיד שלמרות אילוצי גודל המקלדת, בגלל מנגנון הפתיחה הייחודי, לא נרשמה פגיעה בנוחות השימוש במקלדת. בניגוד למקלדת, משטח העכבר מאוד לא נוח, לי אישית לפחות. הוא מרגיש קטן מדי וקרוב מדי לקצה המחשב. לצערי, כמו יצרניות אחרות, בחרה טושיבה לשלב את הכפתורים כחלק מהמשטח, מה שמביא לפעמים לטעויות בעקיבה אחר האצבע, כאשר המשטח לא קולט שסה"כ רציתי להקיש על המקש השמאלי, ולא להגיע עם הסמן לחלק התחתון של המסך.

Toshiba U920T (צילום: גד גניר)

המסך כאן מעולה. חד מאוד, בעל עוצמת בהירות חזקה והאפשרות להסיט אותו לאיזה זוית שבא לנו, הופכת אותו לנוח מאוד לשימוש ולצפייה. בגלל שהוא פונה החוצה (בניגוד למחשבים ניידים רגילים), הוא חשוף יותר לשריטות ופגיעות. אולי לשם כך, הוסיפו לערכה שלו כיסוי בד עדין, אשר מכסה את כל המחשב והמסך, ומרגיע טיפה את החשש להכניס אותו כך לתיק.  המסך של ה- U920T מגיב מצוין למגע, והשימוש בממשק המגע של Windows 8 מרגיש כאן מאוד טבעי וזורם. הבהירות המקסימלית של המסך מספיקה כדי להתגבר ברוב הזמן על השתקפויות הנוצרות על הגימור המבריק שלו.

על פניו הכל נראה מושלם. האמת? כמחשב נייד, אני לא מצליח למצוא יותר מדי מילים רעות על ה-U920T. יש לו תצורה ייחודית שמושכת המון תשומת לב וגורמת למחשב להראות יוקרתי מאוד. ולמרות זאת, בניגוד ל-TX2620, התצורה הייחודית לא באה על חשבון השימושיות, והוא מציג ביצועים מצויינים, חוויית שימוש זורמת ונוחה, ונוחות שימוש כמעט מושלמת.

אז איפה הבעיה? בניסיון להציג את המחשב הזה גם כטאבלט לכל דבר. כאשר המקלדת מקופלת ומוסתרת תחת המסך, ה-U920T הוא אולי דק וקל ביחס למחשבים ניידים רבים אחרים, אך כשמשווים אותו לטאבלטים בגדלים פופולריים כמו 7 אינטש (הגודל המועדף עליי) או אפילו 10.1 אינטש, הוא פשוט גדול, מגושם, וכבד מדי. בנוסף, הוא גם מתחמם ומרעיש יותר מטאבלט "אמיתי". האם פירוש הדבר הוא שלא ניתן להשתמש בו גם כטאבלט? לאו דווקא. השימוש בו כטאבלט יכול להיות נחמד בסיטואציות מסוימות, בהתאם לציפיות שלכם מהתפקיד של טאבלט בחייכם. יש משהו מאוד נחמד ביכולת לקפל אותו לצורה שטוחה לחלוטין, להניח אותו על הברכיים (לא נוח להחזיק אותו באויר לתקופה ממושכת מדי) ולגלוש בו באינטרנט.
Toshiba U920T (צילום: אתר יצרן)

בכנות, אני לא מצליח להיזכר מתי הנחתי לאחרונה את ידיי על מחשב נייד ייחודי יותר מזה, וכמו שציינתי קודם, כיף לגלות שב-99% מהזמן הייחודיות הזאת לא פוגעת ביכולת שלו לעשות את העבודה. הוא אמנם לא שכנע אותי שאין לי יותר צורך בטאבלט האישי שלי, אבל אם אתם מחפשים מחשב טוב שכיף לעבוד עליו, שלגמרי במקרה גם נראה מאוד יוצא דופן, ה-U920T הוא אופציה מעולה בשבילכם.  


Post a Comment

חדש יותר ישן יותר