כזה ניסיתי: Intel NUC

מחשב נייח בצורתו הקלאסית הוא ללא ספק, אחד היצורים הכי פחות אטרקטיביים בעולם הגאדג'טים. יש לכך סיבות טובות מאוד: לרוב מדובר ביצור רועש, שתופס שטח רב מדי בחדר שבו הוא נמצא בבית, ודורש חיבור אמצעי שליטה נוספים שתופסים גם הם מקום: מסך, מקלדת, עכבר, רמקולים ועוד. עד כאן הברור מאליו, וזו גם היתה רק ההקדמה להסבר שלי מדוע הסכמתי לקחת מחשב נייח לבדיקה. אז למה הסכמתי בעצם לקחת מחשב נייח לבדיקה? ובכן, כי אינטל הצליחו לשכנע אותי שה-NUC, סדרת המחשבים הנייחים של יצרנית המעבדים הגדולה, סדרה שקיימת כבר מספר שנים בשוק, היא הדבר הבא. למעשה, זה בדיוק מה שראשי התיבות NUC אומרים: Next Unit of Computing. יומרני משהו, לא?

Intel NUC (צילום: גד גניר)



המפרט חשוב, אבל קודם כל חשוב הקונספט. בעקרון, מחשבי NUC נמכרים כקיט, כמארז Barebone, כלומר, המחשב שאני קיבלתי נמכר לרוב כמארז עם מעבד, כרטיס רשת מובנה ולא הרבה מעבר לכך. לצורך הבדיקה, אינטל פינקו אותי עם מחשב מוכן לשימוש הכולל בנוסף למעבד Core i3 מדגם 5010U, גם דיסק קשיח Patriot Blaze בנפח 120 גיגה ובטכנולוגיית SSD (עליו מותקנת Windows 8.1) וזכרון RAM בטכנולוגיית DDR 3 בנפח הלא צנוע בכלל של 8 גיגה. המעבד הגרפי המובנה בקונפיגורציה שאני בדקתי (NUC5i3RYH) היה של אינטל מדגם 5500 שאמור לספק את רוב הצרכים הבסיסיים של משתמשים סטנדרטיים. ניתן כמובן להשיג את ה-NUC במגוון תצורות אחרות הכוללות מעבדים שונים או הרכב חבילה קצת שונה, אבל בגדול הרעיון נשאר די דומה - מארז עם מעבד שמחייב אתכם להשלים את החסר, בהתאם לדרישות שלכם.
 
הקופסא של ה-Intel NUC (צילום: גד גניר)

תיאום ציפיות נוסח Intel NUC: מה יש בתוך הקופסא ומה אתם צריכים להשלים (צילום: גד גניר)

Intel NUC על ממיר של YES, בקופסה הקטנה הזאת מסתתר מחשב לכל דבר (צילום: גד גניר)


אז מה כל כך מלהיב במחשב נייח שאפילו לא מגיע כשהוא מוכן לשימוש? הוא קופקטי. מאוד קומפקטי. הוא תופס שטח קטן יותר מ-5 קופסאות דיסקים המונחות זו על זו. אם תרצו במספרים, זוהי קופסא קטנה התופסת שטח של 115 על 111 מ"מ, בגובה 48.5 מ"מ. הודות למימדים הצנועים האלו, ניתן לעשות ב-NUC שימוש במקומות בהם אין מקום למחשב נייח קונבנציונליים. כך לדוגמא ניתן לעשות בו שימוש במשרדים עם עמדות עבודה קטנות ואף ניתן להתקין את המחשב כולו בחלק האחורי של המסך באמצעות מתאם בתקן VESA. שימוש אפשרי נוסף ב-NUC הוא כמחשב מדיה שתופס שטח של סטרימר ממוצע, ומרעיש הרבה פחות ממחשב נייח רגיל. אם תרצו, ה-NUC הוא תשובתה מבוססת ה-Windows 8 של אינטל למחשב ה-Mac Mini של אפל.

אצלי בבית בחרתי להשתמש בו כמחשב מדיה. ההתקנה שלו בסלון לא דרשה מאמץ יוצא דופן, אם כי סט החיבורים לא מושלם למשימה הזאת: אין לי תלונות לגבי חיבורי ה-USB. יש כאן שניים בתקן USB 3 בחלק הקדמי ושניים נוספים בחלק האחורי. מצד שני, אין כאן יציאת סאונד דיגיטלית אופטית (מה שאומר שלא ניתן לחבר אותו למערכת קולנוע ביתית משולבת כמו שלי), ואין לו חיבור HDMI סטנדרטי. במקומו יש ל-NUC חיבור MiniHDMI, וחיבור Display Port. למזלי, הצלחתי למצוא בבית כבל עם חיבור MiniHDMI, ואם יש לכם כוונה לקנות מחשב כזה אני ממליץ להצטייד בכבל דומה או במתאם מראש.
 
החלק האחורי של ה-Intel NUC (צילום: גד גניר)


החלק הקדמי של ה-Intel NUC (צילום: גד גניר)

נותרה סוגיית השליטה. המרחק בין הספה למזנון עליו מונח המחשב עומד על 3.5 מטרים. מרחק קצר יחסית, אך מסתבר שסט של מקלדת ועכבר אלחוטיים סטנדרטיים לא יודעים להתמודד איתו, ונתקלתי בקשיים רציניים בהקלדה (בערך שליש מהאותיות שהקלדתי אכן הופיעו על המסך) וגם העכבר הציג התנהגות סוררת. הפתרון - שימוש באמצעי שליטה מבוססי בלוטות'. מרגע שחיברתי עכבר בלוטות' כל הבעיות השליטה נעלמו.

מרגע שהוסרו המכשולים האלו, העבודה עם המחשב הזה היא תענוג. כאמור, הוא לא מפיק רעש, הוא תופס פחות מקום מה-Boxee Box שיש לי, ו-KODI רץ עליו נהדר בשימושים של צפייה ישירה, בלי גמגומים או קריסות, כנ"ל גם פופקורן טיים, כשעוד ניתן היה להוריד אותה בדרכים שגרתיות.


Intel NUC (צילום: גד גניר)


המחיר הוא נקודת מפתח כאן. המחשב הספציפי שאני קיבלתי עולה כ-2500 ש"ח לצרכן הפרטי. זה לא נשמע זול במיוחד למחשב נייח, אך חשוב לזכור שהמחשב הספציפי הזה הגיע עם כונן SSD  ונפח זכרון נדיב מאוד, שני גורמים שמקפיצים את מחירו הכללי באופן משמעותי. אין ספק שעבור הצרכים שלי, ניתן היה להסתפק בכונן קשיח סטנדרטי ובזכרון בנפח קטן יותר, ובמצב כזה מחירו נמוך הרבה יותר. יש חלופות, אולם אף אחת מהן לא ממש עונה על כל הצרכים שה-NUC יודע לענות עליהם: מחשב נייח סטנדרטי יעלה פחות, אך הוא תופס הרבה יותר מקום, וכנראה גם רועש יותר. מחשב נייד הוא אמנם קומפקטי יותר ממחשב נייח רגיל, אך עדיין תופס יותר מקום מה-NUC, וסביר להניח שבמפרט זהה, יעלה יותר ממנו. לפיכך, למרות שלא מדובר במוצר זול בצורה יוצאת דופן, ה-NUC יתאים עבורכם בצורה מושלמת אם אין לכם מקום בעמדת העבודה, או לחילופין, אם אתם מעוניינים במחשב PC אמיתי וקומפקטי בסלון.

2 תגובות

  1. בשביל מחשב שישב בסלון, זה נשמע לי יותר מעניין:
    http://www.ainol-novo.com/ainol-mini-pc-black.html

    השבמחק
  2. כונן רגיל לא יוזיל לך את המערכת, אולי בכמה שקלים בודדים. SSD בנפח 128G משתווה יום מחיר לדיסק 500GB סטנדרטי. מה שכן, הכוננים של אינטל קצת יותר יקרים, אבל אפשר להרכיב מותג אחר.
    קיצור, מהירות או נפח.
    לגבי זכרון בנפח 4G , הוזלה של 220 ש"ח מקסימום.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר