כזה ניסיתי: Asus Transformer Book T100 Chi

בדצמבר 2013 הגיח אל חיי כלי העבודה באמצעותו נוצרו רוב הפוסטים בבלוג הזה, ה-Asus Transformer Book T100. אם איכשהו לא יצא לכם להיתקל בפוסט המאוהב הזה, אקצר לכם: ה-T100 היה אחד מהמוצרים שקיוויתי לקבל לידיי לבדיקה מרגע שהמחשבה על להקים בלוג סקירות מוצרים עברה בראשי, ואכן הוא הגיע אליי מהר יחסית. לאחר שפרסמתי את הפוסט הנלהב, נאלצתי כמו תמיד להחזיר אותו, אך לאחר כשלושה וחצי חודשים קניתי לעצמי T100 משלי. מה כל כך נפלא ב-T100? איך שאני רואה זאת, הוא סוג של חיפושית, חיפושית של פולקסווגן, הדור הראשון שלה. מחשב נתיק 2 ב-1 שאמנם לא מתהדר במפרט מרשים במיוחד, אבל קומפקטי, בעל זמן סוללה מרשים וחשוב מכל: זול.

ה-Asus Transformer Book T100 Chi מדגים את המונח 2 ב-1 (צילום: גד גניר)


ואז אסוס הוציאה את סדרת ה-Chi. אם אתם תוהים לעצמכם על מה חשבו אנשי השיווק של אסוס, אז Chi (נכתב גם כ-Qi, המוכר לכם מתקן הטעינה האלחוטית) הוא אנרגיית החיים, או אם תרצו ביותר דרמטי, הנשמה עצמה. שני המחשבים שהושקו לאחרונה בישראל, ה-Transformer Book T100 Chi (בו יעסוק הפוסט הזה) וה-T300 Chi משווקים כשדרוג של הדגמים שנמכרו בארץ עד כה (T100 ו-T300). ברוב המובנים הם אכן נראים ומשדרים תחושה של שדרוג הדגמים הקיימים, אך כוח החיים של ה-Transformer Book T100 Chi דהיינו המעבד, מציג דווקא שדרוג מינורי על פני קודמו: את מעבד ה-intel Atom Z3740 החליף דגם Z3775. ההבדל ביניהם הוא כמובן לטובת הדגם החדש יותר, אבל מדובר בהבדל זניח שאינו מורגש בעבודה היומיומית. האמת שביום שקיבלתי לבדיקה את ה-Transformer Book T100 Chi, ההבדל בביצועים בינו לבין ה-T100 שלי נראה משמעותי מאוד, אך לאחר פירמוט, הטאבלט בן השנה וקצת שלי תפקד פחות או יותר כמו הגרסא העדכנית שלו.  מהירות השעון של המעבד עלתה מ-1.33 ל-1.47 גיגהרץ (או מ-1.86 ל-2.39 גיגהרץ במצב טורבו). זכרון ה-RAM נשאר צנוע כפי שהיה קודם ועומד על 2 גיגה. זכרון האחסון מגיע בשני נפחים 32 גיגה או 64 גיגה. בסופו של דבר, ה-Transformer Book T100 Chi לא ביצע קפיצת מדרגה בכל הקשור לביצועים, ועדיין נשאר במחוזות ה-Netbook. מה זה אומר? שהמחשב הזה דומה בביצועים שלו למה שאפשר לצפות מטאבלט מאשר ממחשב. תשכחו מקבצי אקסל מורכבים, תשכחו ממשחקים (עם משחקים מחנות האפליקציות של מיקרוסופט דווקא אין בעיה), אל תתפרעו עם כרום והזהרו לא להיסחף עם עריכת תמונות. אחד מצווארי הבקבוק כאן הוא הזכרון, הן זכרון האחסון והן זכרון ה-RAM. אין מה לעשות, 2 גיגהבייט מגבילים את ריבוי המשימות, והעובדה שאחרי התקנת כל העדכונים למערכת ההפעלה, אופיס ו-Paint.net על המחשב, נותרים בערך 8 גיגה לתמרן איתם (אם קניתם את גרסת ה-32 גיגה. אם קניתם את גרסת ה-64, המצב פחות נורא), שזה כלום.


המסך היה אחד מנקודות התורפה העיקריות של ה-Transformer Book T100. הוא היה בהיר אמנם, אבל בגודל של 10.1 אינטש הרזולוציה שלו לא גבוהה מספיק, 1366 על 768 פיקסלים. ב-Transformer Book T100 Chi טיפלו בסוגיה הזאת ובחרו במסך עם רזולוציה נאה של 1920 על 1200 פיקסלים, והמסך אכן נראה הרבה יותר טוב, בעיקר בעבודה על טקסטים.

ה-Asus Transformer Book T100 Chi מדגמן מצב לפטופ (צילום: גד גניר)


עוד תחום ששודרג באופן משמעותי כאן הוא העיצוב החיצוני. ב-T100 היתה תחושה כאילו כל החלטה שנלקחה בתכנון ועיצוב המחשב, נועדה כדי לאפשר לאסוס למכור אותו במחיר נמוך ככל האפשר. את הפלסטיק ששלט ב-T100, החליף ב-Transformer Book T100 Chi אלומיניום, יציקה אחת נטולת ברגים בצבע כחול כהה. מסביב למקלדת, מסביב למשטח העכבר ומסביב ליחידת הטאבלט, ניתן למצוא מסגרת ניקל שמוסיפה לאלגנטיות של המחשב. ה-Transformer Book T100 Chi גם דק יותר מה-T100 והדבר משפיע לרעה על נוחות הפתיחה שלו. עד לסוף התקופה שבה היה אצלי, לא הצלחתי להתרגל לפתוח אותו במהירות. כשמצליחים כבר לפתוח אותו, זוית הפתיחה המירבית סבירה, אם כי הייתי מעדיף שניתן יהיה לפתוח אותו בזוית רחבה אפילו יותר. זוית פתיחת המסך היא נושא כאוב במחשבי 2 ב-1 (הרחבתי על כך בפוסט שלי על ה-Toshiba Z10T). יחידת הטאבלט כבדה יותר מהמקלדת במחשבים מהסוג הזה, ותמיד הבחירה היא בין זוית פתיחה מתונה לבין חוסר יציבות כללי של המחשב שגורם לו לנטות אחורה וליפול אם אין הגבלה כלשהי. באסוס כך נראה, בחרו באופציה הראשונה.

ה-Asus Transformer Book T100 Chi סגור. לא פשוט לפתוח אותו (צילום: גד גניר)

ה-Asus Transformer Book T100 Chi פתוח. שימו לב למסגרת הניקל מסביב למקלדת (צילום: גד גניר)


טאבלטים לא כוללים לרוב חיבור USB סטנדרטי, אלא אם הם מגיעים יחד עם תחנת עגינה הכוללת מקלדת. כך זה היה ב-T100, כך זה ב-Acer Switch וגם ב- Lenovo Miix 2 (שכלל שני חיבורים סטנדרטיים!). ב-Transformer Book T100 Chi החליטו באסוס משום מה לוותר על זה, כנראה על מנת לשמור על עובי דקיק, ובמקום זאת עושים שימוש רק בחיבור MicroUSB סטנדרטי אחד, וחיבור Micro USB 3.0 אשר ניתן לחבר אליו גם מכשירים בעלי חיבור MicroUSB סטנדרטי לגמרי. זה לא אסון, אבל זה גם לא כיף גדול. רוצים לחבר עכבר חיצוני? דיסק און קי?הצטיידו במתאם MicroUSB ל-USB רגיל. הוא אמנם לא מצורף לערכה אבל ניתן לרכוש כאלו בדולרים בודדים ב-eBay. מעוניינים לחבר גם עכבר חיצוני וגם דיסק און קי במקביל? חברו אל המתאם הזה גם מפצל USB, כמו שאני עשיתי והמחשב שלכם יראה פתאום לא אלגנטי להפליא. אגב, במקלדת עצמה תוכלו למצוא חיבור MicroUSB נוסף, אם כי זהו חיבור המיועד לטעינה בלבד, ואם תחברו אליו את המתאם ואליו לדוגמא עכבר אלחוטי, המחשב לא יזהה אותו.

בעודי תוהה בקול רם על חסרונו של שקע USB ליד נציג אסוס בהכרזה על המחשב בישראל, הוא ביטל את הטענה ואמר "מי צריך עכבר? תשתמש במשטח!" ובכן, אני צריך עכבר. ייתכן וכבר סיפרתי לכם זאת בעבר, על הבלוג אני עובד בעיקר בשעות הלילה כשכל יושבי הבית ישן. כפתורי משטח העכבר של ה-T100 הם מהרועשים בהיסטוריה של משטחי העכבר ועם כל לחיצה אני מרגיש שאני מפר את הדממה המקודשת. ב-Transformer Book T100 Chi העניין טופל במידה מסויימת, אך הכפתורים עדיין רועשים. שטח משטח העכבר גדל קצת והשימוש בו נוח יותר כעת. המקלדת עצמה לא השתנתה הרבה בכל מה שקשור לגודל המקשים וסידורם, וטוב שכך. זוהי מקלדת נוחה מאוד שקל מאוד להתרגל אליה למרות שמדובר במחשב קטן יחסית.

שקע העגינה במקלדת של ה-Asus Transformer Book T100 Chi (צילום: גד גניר)

המקלדת של ה-Asus Transformer Book T100 Chi (צילום: גד גניר)


המקלדות הניתקות במחשבי ה-2 ב-1 של אסוס מסדרת Chi הן מקלדות בלוטות' (בניגוד למקלדת בעלת החיבור הפיזי ב-T100). את הסידור הזה ראינו אצל אסוס כבר ב-T300 של החברה, שם גם סיפרתי לכם על כבל ה-USB המביך שצורף לערכה על מנת לטעון את המקלדת דרך יחידת הטאבלט. ב-Transformer Book T100 Chi המצב זהה, רק שכאן לא מצורף אפילו כבל טעינה מהטאבלט למקלדת, ועליכם לחבר אותה ישירות למטען עצמו. בצד החיובי ניתן להגיד שהמקלדת מבזבזת מעט מאוד סוללה ולא טרחתי משך כל תקופת הבדיקה, כשבועיים וחצי בערך, לטעון אותה בנפרד. אם מתעלמים מעניין הטעינה, מקלדת ה-Bluetooth היא יתרון ענק בכל מה שקשור לשימושיות של המחשב הזה. דיברתי קודם על זוית הפתיחה של המסך. הזוית לא מתאימה לכם? הפרידו אותו מהמקלדת והציבו אותו באיזו צורה שתרצו. בגלל שמדובר במקלדת אלחוטית, תוכלו להמשיך לכתוב בו. מעבר לכך, תוכלו להתקין עליו Popcorn Time או Kodi, לחבר אותו לטלויזיה פיזית, באמצעות כבל (עם מתאם Micro HDMI) לשבת על הספה ולשלוט עליו באמצעות המקלדת. הנקודה היחידה שמרגיזה במקלדת הזאת היא השהייה של שתי שניות בכל פעם שפותחים את המחשב, שתי שניות בהן המקלדת לא מגיבה להקלדות מאחר ועדיין לא זוהתה על ידי המחשב. ההפרדה הפיזית של המקלדת מהטאבלט פשוטה מתמיד ומתבססת על מגנטים. אין כאן מנגנון שעשוי להשבר, רק שתי בליטות עליהן יושב הטאבלט כשהמגנטים מכוונים אותו למקומו.

זוית פתיחת המסך ב-Asus Transformer Book T100 Chi (צילום: גד גניר)


מתג ההפעלה של מקלדת הבלוטות' ב-Asus Transformer Book T100 Chi (צילום: גד גניר)


תוספת נחמדה המגיעה יחד עם ה-Transformer Book T100 Chi היא סטיילוס. אין כאן אפליקציית פתקים המזהה כתב יד או משהו בסגנון, אבל הוא עובד יפה, מגיב באופן מדוייק למגע ועושה בגדול את מה שצריך לעשות. עשיתי כמה ניסיונות ציור באמצעות אפליקציית Fresh Paint וזה עבד נהדר. הסטיילוס שואב את ה-Chi שלו מסוללת AAA סטנדרטית. לצערי לא השכילו באסוס לתכנן שקע אחסון בתוך מבנה ה-Transformer Book T100 Chi בו ניתן יהיה להכניס את הסטיילוס הזה במקום לשאת אותו בנפרד. עוד תוספת שלא היתה ב-T100 ועושה כאן הופעת בכורה - מצלמה אחורית המפיקה תמונות באיכות סבירה למדי. כן כן, מעתה והלאה תוכלו לצלם באופן הכי לא נוח שניתן לדמיין, תמונות פחות איכותיות מאלו שהייתם מצלמים בעזרת הסמארטפון שלכם, תוך כדי שאתם מסתירים לסובבים אתכם איזור בגודל 10.1 אינטש. כל הכבוד לאסוס.


המצלמה הקדמית של ה-Asus Transformer Book T100 Chi (צילום: גד גניר)


הצלחתי לסחוט מהסוללה של ה-Transformer Book T100 Chi כ-8 שעות עבודה. עם ה-T100 הצלחתי לסחוט קצת יותר, אם כי הדגם הישן לא עשה שימוש במקלדת בלוטות' אשר צורכת גם היא אנרגיה. בכל אופן, 8 שעות זהו נתון יפה מאוד שמתאים יותר לטאבלטים מאשר למחשבים ניידים.

למעט הויתור על שקע ה-USB, ה-Transformer Book T100 Chi הוא שדרוג של ה-T100 כמעט בכל פרמטר אפשרי. בחלק מהמקומות מדובר בשדרוג משמעותי (איכות החומרים, איכות המסך), ובחלק מהמקומות מדובר בשדרוג מינורי (בעיקר בביצועים). אין ספק שיותר כיף להשתמש בו מאשר ב-T100, אולם במעבר מה-T100 ל-Transformer Book T100 Chi, המחיר גם השתנה משמעותית ועומד על 2590 ש"ח לגרסת ה-32 גיגה, ו-2690 ש"ח לגרסת ה-64 גיגה, הגרסא שאני ממליץ בחום לבחור אם אתם מעוניינים במחשב הזה. המחיר הזול היה אחד מהדברים שהפכו את ה-T100 בזמנו לכה אטרקטיבי. המחיר הוא גם מה שאיפשר לסלוח לו על המסך הלא מרשים, הפלסטיקה הזולה והביצועים הפושרים. מחיר המתחיל ב-2590 ש"ח ממצב אותו כאחת האופציות היקרות ביותר שתוכלו למצוא בסגמנט של נטבוקים 2 ב-1 עם מסך ניתק. מעבר לכך, אם אתם לא נעולים על מסך ניתק, השוק מציע במחירים זולים יותר מחשבי 2 ב-1 עם מסך מתהפך המגיעים עם מעבד פנטיום המספק ביצועים טובים לא פחות, זכרון אחסון (אמנם לא SSD אבל עדיין) וזכרון RAM בנפחים מרשימים יותר.

לפיכך, אם ה-T100 היה החיפושית מהדור הראשון, ה-Transformer Book T100 Chi הוא כמו החיפושית מהדור השני: יפה יותר, מפנק ונוח יותר לשימוש, אך גם יקר יותר משמעותית. אם אתם מחפשים מחשב 2 ב-1 קומפקטי, בעל חיי סוללה מרשימים, ה-Transformer Book T100 Chi עדיין מציע את כל אלה, רק במחיר פחות אטרקטיבי.

Post a Comment

חדש יותר ישן יותר