כאלו ניסיתי: מתגי תאורה של Switcher

אחרי מתגים חכמים לדוד החשמל, שקעים חכמים, מתג חכם לתריסים חשמליים ובקר חכם למזגן מרחיבה סוויצ'ר הישראלית את קטלוג מוצרי הבית החכם שלה עם מגוון מתגי תאורה חדשים ומתגים משולבים עם שליטה על תריסים חשמליים. לרגל ההשקה הותקנו אצלי בבית שלושה מתגים כאלו והתנסיתי בהם בשבועות האחרונים.

מתג תאורה חכם של Switcher עם שליטה על תריס חשמלי (צילום: גד גניר)


המתגים החכמים שהותקנו אצלי בבית מחליפים מתגי גוויס סטנדרטיים בתצורת שלוש מקום (יחידה אחת שכוללת עד שלושה מתגים), התצורה הנפוצה ביותר. עבור הגודל הזה, הקטלוג של סוויצ'ר כולל גרסאות של אחת, שתיים או שלוש תאורות, או כאלו עם שליטה על תריסים חשמליים: שני תריסים ותאורה אחת או תריס חשמלי אחד ושתי תאורות. מה עדיין חסר? פתרון עבור קופסאות גוויס ארבע מקום, כך שאם יש לכם כאלו, לא תוכלו כרגע להחליף את כל המתגים בבית לכאלו של סוויצ'ר. החברה מציעה גם מתגים חכמים לקופסאות עגולות 55 מ"מ, אולם מדובר במבחר מצומצם יותר של גרסאות שאפשר לקבל בגודל הזה, תאורה אחת או שתיים בלבד.


המתגים סטנדרטיים באופן ההרכבה שלהם, אך דורשים קו 0. בין אם יש לכם מושג במה מדובר ובין אם אין, המתגים האלו מיועדים להתקנה בידי חשמלאי מוסמך. המתגים עצמם הם מתגי מגע והם מגיעים בעיצוב דומה לזה של מתגי ה-Runner וה-Switcher Touch, עם פאנל זכוכית מבריק אלגנטי שתצטרכו לנקות מפעם לפעם ממריחות של טביעות אצבעות. 

מתג תאורה חכם של Switcher לשתי תאורות (צילום: גד גניר)


מתגי מגע דורשים זמן הסתגלות. החויה שונה מאוד משימוש במתגים פיזיים, ונדרש דיוק רב יותר בפעולה הזאת שבדר"כ כולנו לא משקיעים בה תשומת לב מיוחדת. בעוד מתגי התאורה מגיבים כמעט באופן מיידי, מתגי התריסים החשמליים מציגים שיהוי מסוים בתגובה. השיהוי הוא אמנם של 200 מילי שניה, אבל מסתבר שעבור המוח האנושי (לפחות שלי) זה מספיק זמן כדי לתהות האם המתג זיהה את הנגיעה שלי או שלא.


מתג תאורה חכם של Switcher עם שליטה על תריס חשמלי (צילום: גד גניר)



לאחר ההתקנה הפיזית מגיע תור הגדרת המתגים דרך האפליקציה. התהליך עצמו לא מורכב או מסובך במיוחד אבל צריך ללכת שלב אחר שלב בזהירות ולעקוב אחר ההוראות. כרגיל וכנהוג ברוב המוצרים לבית חכם, הם אינם תומכים ברשתות 5 גיגהרץ כך שלנתק אותה בזמנה ההגדרה ולהשאיר זמנית רק את רשת ה-2.4 גיגהרץ פעילה, יעשה לכם את החיים מעט קלים יותר. כמו כן, אם יש ברשותכם מערכת Mesh בבית של TP-link, ישנה פרוצדורה מסויימת לשינוי הגדרות במערכת כדי לקבל תפקוד תקין של המתגים. מפאת חוסר מקום לא אכנס לזה כאן אבל התמיכה הטכנית של סוויצ'ר תשמח להדריך אתכם בתהליך במקרה הצורך. לכל מתג תצטרכו להגדיר בתורו שם ייחודי כמו "סלון", "פינת אוכל", "מרפסת" וכו'. מה עושים אם יש לכם שני מתגים בשתי פינות של החדר ששולטים על אותה תאורה ("מחליפים" בשפה המקצועית)? קוראים להם בשמות ייחודיים משל עצמם. לאחר מכן, תוכלו לזווג בין השניים בממשק האפליקציה. מה שיפה בתהליך הוא שמדובר במערכת אחת גדולה ושמחה שדורשת רק חיבור פיזי אחד לכל מקור תאורה. מה הכוונה? שאם חיברתם מתג אחד לנקודת תאורה ספציפית בבית, תוכלו להגדיר כל מתג תאורה אחר של סוויצ'ר בבית שישלוט על אותה תאורה. זה מיועד למחליפים, אבל אם אתם ממש רוצים להגדיר את אחד המתגים בחדר השינה שישלוט על התאורה בכניסה לבית, זה אפשרי. ביחידות שמשולבת בהם גם שליטה על תריס חשמלי, ההגדרה זהה לזו של סוויצ'ר ראנר: בשלב ראשון תתבקשו לתת למערכת להוריד ולעלות לבד את התריס כדי לכייל את עצמה בהתאם למשך הפעולה הדרוש למנוע התריס. לאחר מכן תוכלו להגדיר אם שיטת הפעולה של המתג תהיה אוטומטית או ידנית, כלומר, האם נדרשת לחיצה רצופה כדי להרים ולהוריד את התריס, או שניתן להסתפק בלחיצה קצרה בלבד.


אפליקציית Switcher

אפליקציית Switcher

ממשק השליטה בסוויצ'ר דרך אפליקציית גוגל הום



אז מה אפשר לעשות עם התאורה בבית דרך האפליקציה של סוויצ'ר? די דומה למה שאפשר לעשות עם הדוד: ליצור לוחות זמנים להדלקה וכיבוי אוטומטיים של התאורה, לקבוע משך זמן רצוף מקסימלי להשארת התאורה דלוקה (שימושי למי שנוטה להרדם בסלון) ואף לקבל דוח מפורט למשך כמה זמן דלקו האורות לטובת מי שלהוריו היה מנהג קבוע להזכיר לו שהם אינם עובדים בחברת חשמל. נכון לכתיבת שורות אלו, האפליקציה של סוויצ'ר, איך לומר זאת בעדינות, לא יפה. מעבר לעניין היופי, יש להם עוד עבודה לעשות כדי לפצח את עניין ניהול מתגי התאורה דרכה. כיום כל המתגים מופיעים במסך רשימת המכשירים באפליקציה. ניתן לקבץ אותם לקבוצות ואף להדליק ולכבות יחד את כל המתגים באותה קבוצה אבל נניח לא ניתן "להעלים" מתגים המשמשים כמחליפים. זה לא אסון כמובן, אבל זה אומר שכדי לשמור על סדר ברשימה צריך ליצור גם קבוצה נפרדת עבורם, פתרון שנראה קצת כמו אלתור. הבשורות הטובות הן שאוטוטו (עניין של שבועות) אמור לעלות עיצוב חדש לאפליקציה שבמסגרתו נמסר לי שגם יהיו שיפורים בפונקציונליות שלה.


המתגים החדשים של סוויצ'ר יודעים לעבוד עם אלקסה של אמזון וגוגל אסיסטנט ואף לקבל דרכם פקודות קוליות. מעבר לפקודות קוליות, סיבה טובה נוספת לעבוד עם האפליקציות של אמזון וגוגל היא העובדה שהן מרכזות את כל מוצרי הבית החכם שלכם במקרה ולא שמרתם אמונים לספקית אחת כמו סוויצ'ר. אצלי למשל, תריס הסלון הוא התריס החשמלי היחיד שנשלט ע"י סוויצ'ר, כאשר כל השאר נשלטים ע"י בקרים של Shelly. באפליקציה של גוגל התריסים של כולם מוצגים לי, ללא הבדל דת גזע ויצרנית. ועדיין, יש בכל זאת הבדל: בעוד הבקרי שליטה של Shelly מוצגים כפקדים של תריסים חשמליים באפליקציה של גוגל, ה-Runner במשולב במתג התאורה של סוויצ'ר לא מזוהה ככזה. גם כאן, לא מדובר באסון: ניתן לשנות את ההגדרה שלו באפליקציה ל"Switch" ולקבל את אותה פונקציונליות של תריס חשמלי, כולל האפשרות לפתוח ולסגור את התריס לפי אחוזים ספציפיים, רק עם ממשק שמוגדר ככזה של תאורה.


(+)

  • שליטה מהאפליקציה גם בהעדר חיבור אינטרנט פעיל
  • ניתן להגדיר כל מתג של סוויצ'ר בבית לשלוט על כל תאורה שמחובר למתג אחר של סוויצ'ר
  • אין שירותי פרימיום בתוספת תשלום
(-)
  • ההסתגלות למתגי מגע דורשת זמן הסתגלות
  • האפליקציה משוועת לעדכון עיצובי
  • הפאנלים המבריקים דורשים ניגוב מפעם לפעם



לסוויצ'ר כרגיל יש שני יתרונות קבועים בשוק המוצרים החכמים שתקפים גם למתגי התאורה שלה: המוצרים שלה יודעים לעבור על הרשת הביתית גם אם אין חיבור לאינטרנט. זה אומר שבמקרה של תקלת אצל ספקית האינטרנט שלכם, לא תוכלו אמנם להדליק את התאורה בסלון מחו"ל, אבל לפחות לא תהיה לכם בעיה לשלוט עליה מהסמארטפון מהספה בסלון. יתרון נוסף הוא מודל התמחור: סוויצ'ר לא מבקשת תשלום נוסף על שירותי פרימיום. קניתם מוצר שלה? תקבלו את כל הפיצ'רים שתוכננו עבורו בלי לשלם דמי מנוי או אקסטרות נוספות. מחירם של המתגים מתחיל מ-149 ש"ח לבסיסי ביותר עם שליטה על תאורה אחת ועד 209 ש"ח לכזה שכולל שליטה גם על תריסים חשמליים, סביר בהחלט ביחס למוצרים מקבילים אחרים שנמכרים בארץ.


13 תגובות

  1. למה זה טוב, שליטה על האור מהסמארטפון?

    השבמחק
    תשובות
    1. בעיקר כדי לחסוך את הצורך לקום מהספה או מהמיטה כשלא מתחשק לך

      מחק
  2. איך המתגים מבחינת נפילות? קורה שהם פתאום מחליטים להתנתק מהרשת וצריך לחבר אותם שוב?

    השבמחק
    תשובות
    1. קורה לעיתים ממש רחוקות. "לחבר אותם מחדש" זה רק ללחוץ על לחצן הוייפיי במתג עצמו, להמתין 3-4 שניות והמתג מחובר מחדש. בחודשיים וחצי שהמתגים האלו אצלי זה קרה פעמיים.

      מחק
    2. קורה כל הזמן , אני כבר מיואשת מהנסיון לתפעל את זה. פשוט מתיש
      יש לי את המתג שנה ומתוך שנה הצלחתי להשתמש בו אולי שבועיים סך הכל לא ברצף. ניתוקים אין סוף וקושי להתחבר שוב . מתיש

      מחק
  3. מוצר מעולה, קניתי כבר בהרשמה המוקדמת

    השבמחק
  4. מה לגבי חיישנים? זה ממש מתבקש. יש לי בית חכם של שיאומי.
    הפער של חיישני תנועה ודלת למשל, יכול לגרום למערכת להיות חכמה באמת.

    השבמחק
  5. האם ניתן לחבר את האפליקציה לאפל הום?

    השבמחק
  6. אתה ממליץ יותר עם shelly או Switcher?

    השבמחק
  7. המוצר עצמו חביב,בפועל מתנתק המון מהרשת , ולא הביעה לא של הרשת אינטרנט אצלנו בדקנו את זה.
    לאחר שמתנתק לא מצליח להתחבר בנסיון הראשון נדרשים מספר פעמים , אנחנו כבר החלטנו לוותר פשוט כבר לא מנסים להתחבר עם אפליקציה

    השבמחק
  8. האם ניתן להשתמש במתג התאורה כעמעם (dimmer) או זה רק מודלק/כבוי?

    השבמחק
  9. בחלומי יום אחד החברות הישראליות יפסיקו את השטויות של בית חכם מבוסס וייפי ויתחילו לשווק מוצרים מבוססי זיגבי (או מאטר).

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר