כזה ניסיתי: סלקום TV ב-Apple TV

לפני קצת יותר מחודש הגיעה סלקום טי וי לנקודת ציון משמעותית: 100,000 לקוחות נרשמו לשירות, הישג לא רע בכלל לשירות טלויזיה שנכנס רק לפני שנתיים לשוק בעייתי שנשלט ע"י שתי חברות שלא מראות התלהבות יתרה מהקונספט של תחרות. על ההתנסות שלי עם השירות הזה כתבתי כבר בחודש הראשון להפעלתו. בינתיים, סלקום שקדה על הרחבת קטלוג התוכן שלה, והרחיבה את השירות מעבר לגבולות הממיר שלה. זה החל עם השקת אפליקציה ייעודית ל-WebOS מערכת ההפעלה לטלויזיות חכמות של LG, וכעת היא הופכת לשחקנית הראשונה בשוק הטלויזיה שמציעה אפליקציה משלה ל-Apple TV, ואף מציעה את ה-Apple TV עצמו כחלק מהעסקה, בליווי אותיות קטנות שכמו תמיד, כדאי לשים לב אליהן.

סלקום טי וי על Apple Tv, המסך הראשי של האפליקציה (צילום: גד גניר)


ההכרזה של סלקום על אפליקציה ל-Apple TV היא צעד חדשני בנוף שוק הטלויזיה הישראלי. יס והוט אמנם השיקו אפליקציות משלהן, אך רק לפלטפורמות שלא מתחברות ישירות לטלויזיה, אפליקציות לסמארטפונים ולטאבלטים. כשסלקום מציעה את שירותי הטלויזיה שלה יחד עם ממיר Apple TV בחבילה אחת, היא לא רק נכנסת אליכם הביתה בעצמה ומתחברת אל הטלויזיה שלכם, היא עושה זאת דרך פלטפורמה המאפשרת גישה גם לנטפליקס, Youtube, וספריית הסרטים של אפל עצמה. נכון להיום זה לא נשמע כמו תחרות מטורפת, אבל לא מן הנמנע שבעתיד ייכנסו שחקניות חדשות לשוק ואל הפלטפורמה הזאת שסלקום דוחפת בהתלהבות אל הטלויזיה בסלון שלכם.



סלקום טי וי לא באמת רוצה להתחרות בנטפליקס, היא לא מתחרה ב-Youtube וגם לא בספריית הסרטים של אפל. סלקום רוצה להגדיל את הנתח שלה בשוק הטלויזיה הישראלי, ולמשוך אליה לקוחות שהיו מנויי הוט ויס. איך הופכים בעיני הקהל הישראלי למתחרה לגיטימי ביס והוט (ולא לסתם עוד שירות VOD)? כוללים בתוך החבילה גם גישה לערוצי הברודקאסט, ערוץ 2, ערוץ 10, ערוץ 24, ערוץ 9, ערוץ 1 (ב-HD), ערוץ הכנסת המסעיר ואפילו אימפריית החדשות הצעירה והמאוזנת, ערוץ 20. בממיר הרגיל של סלקום זה נעשה באמצעות הוספת ממיר DVBT, עידן פלוס, יחד עם אנטנה לבית או התקנה של אנטנה על הגג. באפליקציית ה-WebOS זה לא נחוץ מאחר וסלקום לוקחת בחשבון שיש לכם ממיר עידן פלוס מובנה בטלויזיה. ומה עושים באפל TV, ממיר שאינו כולל ולא יכלול לעולם ממיר עידן פלוס? מסתמכים על סעיף קטן בחוק ההסדרים משנה שעברה שמאפשר את העברת שידורי עידן פלוס דרך האינטרנט. סלקום היא הראשונה שמשתמשת בשיטה הזאת, וכך ניתן לצפות ב-Apple TV באח הגדול, גב האומה, The Voice, ומהדורת מבט ללא חיבור לאנטנה. יש לציין כי סלקום הסתמכה גם בממיר הסטנדרטי שלה בהזרמת שידור דרך האינטרנט, ולא הסתמכה על מערך השידור הדיגיטלי ברוב ערוצי עידן פלוס, למעט שני ערוצים: ערוץ 2 ו-10, אך בלי שני אלו, אין שום דרך למשוך לקוחות מהוט ויס.

צפייה בערוץ 10 דרך Apple Tv, מי צריך אנטנה? (צילום: גד גניר)


מטבע הדברים, אפליקציית סלקום טי וי ל-Apple TV שונה לחלוטין מאיך שסלקום TV נראית על הממיר של סלקום, על טלויזיות LG ועל אפליקציית האנדרואיד. סלקום עיצבה מחדש את הממשק, שכעת חושף הרבה יותר תכנים בכל מסך. תפריט הצד הועבר ברובו אל חלקו העליון של המסך ומתחתיו כמעט שליש מנדל"ן מסך הבית מוקדש לתכנים מקודמים. מתחת לאיזור הזה תוכלו לגשת אל הערוצי הברודקאסט, ערוצי סרטים וסדרות  שמקרינים תכנים מתוך המבחר הקיים ב-VOD. גלילה מטה תאפשר לכם גישה מהירה לתכנים ממגוון קטגוריות: ילדים, סדרות, סדרות ישראליות, סרטים חדשים, סרטים ישראליים, ועוד. בחירה של אחת האפשרויות בסרגל העליון (ערוצים, סדרות, סרטים וכו') תפתח עבורכם את אותה קטגוריה בתצוגה דומה לזו של מסך הבית, רק שכאן יוצג בפניכם המבחר של כל התכנים בקטגוריה.

תפריט הסדרות של סלקום TV (צילום: גד גניר)

סדרות ישראליות בסלקום TV (צילום: גד גניר)


תכנים לילדים בסלקום TV (צילום: גד גניר)


לפני שנה וחצי סלקום טי וי היה שירות טלויזיה בתחילת דרכו עם נחיתות משמעותית בתכנים אל מול הקטלוגים של יס והוט. בתקופה שחלפה מאז השקיעה סלקום לא רק ברכישה של סדרות וסרטים, כי אם בעיבוי קטגוריות קיימות, בעיקר קטגוריית הילדים, קטגוריית הספורט (שני ערוצים חינמיים, ערוצי HD בתוספת תשלום) ואפילו חבילה של כ-20 ערוצים בשפה הרוסית (גם כאן, חצי שנה ראשונה בחינם ואז בתוספת 29 ש"ח לחודש). סלקום טי וי חזקה בסדרות, והקטלוג שלה גדל מיום ליום: Leathal Weapon, Wolf Creek, Pure Genius, בליינדספוט, והעונות החדשות של קוואנטיקו, הרשימה השחורה, Code Black, Unreal, מוצארט בג'ונגל, הגשר, Mr. Robot, ועוד. ביום שבו סלקום תחתום על שיתוף פעולה עם HBO, וניתן יהיה לצפות דרך השירות במשחקי הכס, אוכל להגיד בלב שלם שאני מסודר. דווקא את קטלוג הסרטים של סלקום טי וי הרגשתי שמיציתי די במהירות, אם כי גם שם נוספים מפעם לפעם סרטים חדשים במקביל לשוברי קופות מכל הזמנים: ספוטלייט, ספר הג'ונגל, זוטורופוליס, מקס הזועם טרילוגיית חזרה לעתיד, ג'אנגו ללא מעצורים ואחרים. יש כאן נציגות נאה לסרטי דיסני ופיקסאר מדובבים ולא מדובבים: כל סרטי המניונים, בת הים הקטנה, הדינוזאור הטוב, ראלף ההורס, וכמובן, איך אפשר בלי, לשבור את הקרח.

ה-Apple TV שסלקום מוכרת כחלק מהעסקה הוא מהדור הרביעי, החדש ביותר נכון להיום, שהוכרז בספטמבר 2015. אחד החידושים שהביא הדור הזה היה השלט שכולל משטח מגע במקום כפתורי ניווט. השלט הזה משמש גם כבקר שליטה עבור משחקים אותם ניתן להוריד ל-Apple TV ולשחק בהם על מסך הטלויזיה (Asphalt 8 נראה מעולה על מסך בגודל כזה). את השלט ניתן לטעון באמצעות כבל Lightning שאמנם לא מסופק בתוך האריזה משום מה, אך אל תתנו לזה להדאיג אתכם, לפחות בטווח הקצר, הטעינה הראשונית אמורה להספיק למספר חודשי שימוש. לאחר מספר דקות של שימוש מתרגלים לשלט הזה, והחויה בהחלט מיישרת קו עם המוניטין של אפל: המכשיר יציב כסלע, זריז, הכל מתבצע עם אנימציות מלוטשות והכל מאורגן בצורה מאוד מסודרת ואינטואיטיבית. השלט נקרא Siri Remote, מאחר והוא מאפשר גישה לסייעת האישית של אפל. חבל רק שנכון להיום השימוש בסירי לא זמין למשתמשים הישראלים ב-Apple TV. ה-Apple TV אמנם מוגדר כסטרימר, אך הוא שונה מאוד ממה שאתם מכירים מעולם הסטרימרים מבוססי האנדרואיד. היציאה היחידה היא יציאת HDMI (בגרסה 1.4, מה שאומר שהיא לא מסוגלת להוציא שידורים ברזולוציית 4K, וגם כניסת ה-USB היא מסוג Type C אשר עדיין נדיר בעולם הדיסקים הקשיחים החיצוניים. התקנת ה-Apple TV בבית פשוטה מאוד ואינה דורשת טכנאי, מה גם שהעברת שידורי הברודקאסט אל האינטרנט חוסכת את ההתעסקות עם אנטנה וסריקת ערוצים ודורשת רק חיבור רשת קווי.

שלט ה-Siri של ה-Apple Tv מדור רביעי. לא ניתן להפעיל כרגע את Siri ב-Apple TV בישראל (צילום: גד גניר)

Apple TV מאחור, סט חיבורים דל (צילום: גד גניר)

Apple TV (צילום: גד גניר)


אפליקציית סלקום TV באפל TV מביאה עמה מספר פשרות לעומת הממיר הרגיל של סלקום TV, חלקן כואבות פחות וחלקן יותר. נכון להיום אין באפליקציה של סלקום TV לאפל TV אפשרות הקלטה. זה לא באמת כואב משתי סיבות: לא יודע אם האשמה היא בממיר של סלקום, בשידורי עידן פלוס או בשידוך ביניהם, אבל מההתנסות שלי, ההקלטה מעידן פלוס לוותה לעיתים בתקלות כמו תמונה שקפאה, הקלטות שנכשלו וכו', דברים שבעקבותיהם החלטתי לא להמשיך להשתמש באפשרות הזאת בכלל. לא מדובר באסון גדול מאחר והאנשים הנחמדים בסלקום מציעים למשתמשים קטגוריה בשם "השבוע שהיה" בה מרוכזות הקלטות של תכניות השבוע בערוצי הברודקאסט, ללא פרסומות, כשהחסרון היחיד הוא שבדר"כ נדרשת המתנה של יום אחד לאחר השידור ועד שהתכנית עולה לקטגוריה הזאת בסלקום טי וי. הבעיה עם הסרת אפשרות ההקלטה היא שיחד איתה נגרעה גם אפשרות העצירה של שידור חי, וכאן כבר מדובר במשהו הרבה יותר מתסכל. אני אישית התרגלתי, בעיקר בתכניות שידוע כי עומדות להיות בהן הפסקות פרסומות רבות (בעיקר תכניות גמר של תכניות ריאליטי), לעצור את השידור החי ולהתחיל לראות את התכנית רק כשעה אחרי, כדי שאוכל להריץ קדימה בזמן הפסקת הפרסומות. כאן זה פשוט בלתי אפשרי. מבירור שערכתי מול סלקום, כנראה שאפשרות ההקלטה תחזור בקרוב באחד מעדכוני הגרסה לאפליקציה. לצערי לגבי עצירת שידור חי לא קיבלתי תשובה דומה, כלומר, זה אפילו לא בתכנון כרגע. עד אז תאלצו לצפות בפרסומות, או לחכות לפרסומות כדי לדבר זה עם זה בזמן צפייה בטלויזיה. גם סלקום ווליום "גולחה" מהשירות בגרסת Apple TV, אם כי לדברי האנשים בסלקום, הוא אמור לחזור אל השירות בקרוב, גם הוא במסגרת אחד מעדכוני הגרסה. כבעל מכשיר אנדרואיד, חסרה לי גם האפשרות להזרים תכנים מהטלפון אל הממיר (משהו שהתווסף בממיר מהדור השני של סלקום TV), אם כי זו אפליה מבוססת מערכת הפעלה, מאחר ו-Apple TV כוללת תמיכה ב-AirPlay.

האופן שבו מתומחרת החבילה כולה (סלקום TV יחד עם רכישה, לא השאלה, של Apple TV) מזכיר קצת את ימי העשור הקודם בשוק הסלולר הישראלי, כשמפעילות הסלולר היו מוודאות שלא יהיה לך כדאי לעזוב אותן: מחירה עומד על 99 שח לחודש, כמו הסלקום TV המקורי. הקאצ' כאן הוא שהמחיר אמנם כולל את ה-Apple TV, אך אם תחליטו לעזוב את השירות, תידרשו לשלם את חלקו היחסי של הממיר בתשלום, כ-29 ש"ח בחודש, במשך שלוש שנים מיום הקנייה. אם תמצאו את עצמכם מרוצים ומאושרים מסלקום TV ולא תרצו לעזוב במשך 3 שנים, אשריכם, זכיתם ב-Apple TV בחינם. אם הגעגועים לג'ון סנואו יכריעו אתכם בתוך חודש, מחיר הקנייה של Apple TV דרך סלקום עומד על כ-400 ש"ח יותר ממחיר הממיר בשוק. אגב, קניתם מבעוד מועד Apple TV? זה לא יעזור לכם להוריד את מחיר המנוי שימשיך לעמוד על 99 ש"ח גם אם אינכם לוקחים Apple TV מסלקום. אגב, האפליקציה של סלקום TVנתמכת אך ורק ב-Apple TV מהדור הרביעי, כך שאם יש ברשותכם Apple TV ישן, כל הסיפור הזה אינו רלוונטי אליכם.

אתם לא חייבים לקחת Apple TV מסלקום. ניתן להמשיך ולהכנס לשירות הטלויזיה של סלקום עם ממיר סטנדרטי. מי שיבחר לקחת Apple Tv אמנם יתפשר מספר יכולות שהיו לממיר הרגיל, אבל יהנה מדברים אחרים: שידור ערוצי הברודקאסט דרך האינטרנט מבטיח קליטה מיטבית שלהם, בלי הפרעות ובעיות, שלט חדשני ונוח, וחשוב מכך, גישה לספקי תכנים ווידאו אחרים, ולא רק סלקום TV עצמה. זה לא איום על סלקום, זה יתרון שלה: לא מצאתם סדרה בסלקום TV? נסו לחפש אותה בנטפליקס שמותקן באותה קופסה שמחוברת לטלויזיה שלכם. אמנם תידרשו לשלם עוד 30 ש"ח בחודש על מנוי לשירות טלויזיה נוסף, ועדיין זה יצא לכם פחות יקר מרוב החבילות שיס והוט מציעות לכם. מחפשים סרט שלא קיים בשירות של סלקום? אין בעיה - אולי תמצאו אותו בספריית הסרטים של Apple, ותוכלו לשכור או לקנות אותו בתשלום חד פעמי. ככה, סלקום אולי לא תצליח לספק לכם את מבוקשכם בעצמה, אבל לפחות תוכל להשאיר אתכם באותה פלטפורמה, שבה, נכון להיום, היא השחקנית הישראלית הראשונה והיחידה.

10 תגובות

  1. מחכים לסקירה של HONOR 8 כבר חצי שנה.
    עזוב אותך מטלויזיות, ספקי תוכן, התחום מת, בזבוז זמן

    השבמחק
  2. האם ניתן לצפות בתכני סלקום טיוי באמצעות האפל טיוי גם מחוץ לישראל? אנחנו מתגוררים בקנדה

    השבמחק
    תשובות
    1. בשביל תכנים של סלקום TV אתה צריך לשלם לה על מנוי . גם אז אני לא בטוח שזה יעבוד

      מחק
  3. כבל Lightning כן מסופק

    השבמחק
  4. יש בעיה אחרת שקצב הפריימים בערוצים באפל טיוי קצת נמוך...

    השבמחק
  5. אני לקוח של סלקום TV די מההתחלה. מה שמרגיז הוא שבמקרים רבים נסיון לצפות בסרטון דרך אפשרות היוטיוב מעלה הודעת שגיאה בקשר לזכויות יוצרים. כאשר ניתן ללא כל בעיה לצפות בו דרך המחשב. לא הצלחתי להבין את הסיבה לכך.

    השבמחק
    תשובות
    1. במקרה הזה זאת בעייה של תוכן שמוגן על ידי זכויות יוצרים
      ומישהו התלונן על כך (ככל הנראה בעל הזכויות)
      ההודעה מופיעה גם אםאתה גולש במחשב pc רגיל

      מחק
  6. לא מצליח לכבות להדליק ולשלוט בקול עם אפל טי וי על תכניות של סלקום

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר